Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #1 Skrevet 14. november 2015 Har en liten knott på 3 mnd som nekter å sove på dagen. Virkelig nekter... han sinnahyler til han mister pusten når vi bysser og bærer, om han ligger i fanget så er det "eh! eh! eh!" i timevis, men ingen soving. Ligger han ved puppen og holder på å sovne så rykker han til, slår ut med armene og begynner å skrike. Når han endelig sovner er det ytterst sjelden han kommer forbi den lette søvnen og sover dypt, den minste lille lyd vekker ham og da er det bare hyl igjen og han er enda verre å få til å sove. Det er ikke noe fysisk galt, på natta sovner han ved puppen og sover lange perioder uten problem. Da kan han også sovne igjen selv hvis han våkner til litt. Han sover også innimellom greit i vogn, men bare mens den er i bevegelse (og han "avslører" hvis man prøver å sitte ned og rugge eller dytte den fram og tilbake). En ting er at jeg blir stein hakke gal av å høre på den evinnelige "eh!"-lyden i misfornøyd tonefall i timevis og synes jeg kaster bort halve dagen til å bysse en stuptrøtt unge med innbitt lakenskrekk. Men det måtte jo vært så mye bedre for ham også hvis han bare kunne hatt vett til å sove når han er trøtt... Han er også helt meningsløs å ha med i bil, for han hater det intenst og om vi er så heldige at han sovner på første kjørestrekk så våkner han straks bilen stopper og da er han akkurat våken nok til å vræle til han mister pusten resten av turen. Av den grunn tør jeg nesten ikke dra ut med ham alene, for da har jeg ikke mulighet til å sette meg midt baki sammen med ham hvis det skjærer seg. Og med 8 km til butikken er det ofte sånn at vi stopper innom for å handle på hjemveien når vi har vært noe sted - da altså nesten utelukkende med det resultat at han skriker hele veien hjem. Alle gode råd mottas med takk! Skrikekurer er uaktuelt, bæretøy hater han (sikkert fordi han blir søvnig), og han kan mer enn gjerne sove i fanget bare han sover. Soverommet er prøvd, han hater å være der på dagtid (igjen sikkert fordi han vet det er et triks for å få ham til å sove). Trikset måtte være å få ham til å slappe av/forstå at søvn ikke er farlig... men jeg vet ikke hvordan :-( Anonymous poster hash: a6e38...069
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #2 Skrevet 14. november 2015 Rådet er å være tålmodig. Min unge var sånn helt til barnehagestart.mda kunne han sove 1 times tid på dag. Før det kun 20 minutter Anonymous poster hash: 2497e...e39
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #3 Skrevet 14. november 2015 Min eldste var også "småsovet" på dag, men da var det fordi hun ikke var trøtt. Han her er jo opplagt stuptrøtt og utilpass, men føler meg som den barnemishandleren når jeg bysser mens han vræler og sparker og slår - vel vitende om at det fører til en halvtime med urolig søvn og at han er like trøtt når han våkner 😕 Anonymous poster hash: a6e38...069
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #4 Skrevet 14. november 2015 Min var også sånn, så da gikk jeg tur i 3-4 timer hver dag. Kunne heller ikke stoppe på cafe eller noe. Varte til han var nærmere 1 år. Anonymous poster hash: 7356e...981
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #5 Skrevet 14. november 2015 Når våkner han om morgenen, og når prøver du å legge han første gang? Anonymous poster hash: 64dfe...c4f
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #6 Skrevet 14. november 2015 Hei du😊 Dette var som å lese om vår baby.Han er 3 mnd og driver på på samme vis som din. Sover godt om natta, har gjort det fra første stund, bråker på dagtid og virkelig hater bilturer.jeg blir stressa bare med tanken å dra ut med han,protestene starter høylydt alt med påkledning😊 Dette er mitt fjerde barn, ingen av de andre har herjet slik. Det jeg nå etterhvert har oppdaget er at han trenger litt hjelp til å finne roen på dagtid.han kan sovne et øyeblikk i fanget mitt, jeg legger han forsiktig over i senga vår, han sover i 5-10 min og våkner ilsint.når jeg tilbake til han før han fyrer seg helt opp greier jeg oftere og oftere å hjelpe han tilbake til søvnen.og DA sover han gjerne over en time😊 Tror også at nå når de har bikka 3 mnd så blir ting bedre😊 Anonymous poster hash: e5ab9...117
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #7 Skrevet 14. november 2015 White noise? Vi har slitt med det samme. Ville ikke sove på dag og kolikk på kveld/natt. White noise og Byssing hjalp litt. Anonymous poster hash: c6764...486
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #8 Skrevet 14. november 2015 Er han kanskje overtrøtt? Da kan det være vanskelig for dem å roe seg, og å komme over den tøffe 30 minutters-kneika! Vi sliter også litt med dagsøvnen til vår lille på 3 mnd, men ved hjelp av bæring i sjal og pupping i søvn så får vi likevel noen lange gode blunder iløpet av dagen. Har du prøvd å bære i sjal, ute på tur? Her kan hun ofte bli litt sinna med en gang jeg putter henne oppi sjalet og også hvis jeg står stille, mens når jeg først begynner å gå så roer hun seg fort og kan sove lenge. Når jeg pupper i søvn hender det at jeg må reise meg opp og "gynge" litt mens vi ammer, hvis hun begynner å skrike/ kvikne til igjen. Ikke lett dette med dagsoving altså, men forhåpentligvis går det seg vel snart til!! Anonymous poster hash: 0f7fb...69a
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #9 Skrevet 14. november 2015 Ja, hva skal man egentlig gjøre? Tredjemann her i huset var også en sånn med lakenskrekk, og det føltes som om 80 % av permisjonen min gikk med til dødfødte forsøk på å få han til å sove... Min sov i tillegg ikke noe særlig på natta... Herlig! Spøkte med at han måtte i barnehagen for å lære å sove, og det er noe i det. Iallfall kan han nå som halvannetåring - to-tre måneder etter barnehagestart - sove mellom 1,5 og 2,5 sammenhengende på dagtid ;-) Natta kan godt bli bedre, da... Anonymous poster hash: c9a99...1fa
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #10 Skrevet 14. november 2015 Kan det være han trenger mer mat? Den "eh" lyden er ofte et tegn på sulten baby - og ja, de kan fint sove på natta selv om de er sultne på dagen. Ellers sovnet mine mye dypere i bæresjal, selv om jeg måtte ut å gå fram til de sovnet - når de så sov dypt kunne jeg gå inn å sette meg ned med dem. Etterhvert ble det en rutine og en vane å sove lenger, å da kunne de sove godt i vogna eller i senga også. Veldig slitsomt mens det står på, og mine hylte villt med en gang jeg satte dem i bæresjalet, men når vi fikk begynt å gå og tatt noen knebøy så roet de seg ned ❤️ Lykke til! Anonymous poster hash: 34efc...f96
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #11 Skrevet 14. november 2015 Vår var slik. Konstant misfornøyde lyder og tydelig tilpass. Hun hadde Reflux Ble et nytt barn når hun fikk medisin. Anonymous poster hash: e4e09...094
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #12 Skrevet 14. november 2015 Min var akkurat sånn, jeg holdt på å bli gal. Bokstavelig talt, i alle fall føltes det sånn. Jeg gråt mange mange tårer i frustrasjon og håpløshet. Jeg prøvde ALT. Ingenting hjalp. Tryglet helsesøster om råd, var hos manuellterapaut og barnelege, men alt så ut til å være som det skulle. Leste side opp og side ned på nettet og i bøker om barn og søvn osv. Jo forresten, det var en ting som hjalp som jeg leste på et forum: Å legge ham nøyaktig 1,5 time etter at han våknet om morgenen. Men da måtte han legges i vogna godt pakket inn, og jeg måtte ut og trille. Han måtte være på plass i vogna etter 1,5 time, det nyttet ikke å starte å kle på ham da, da rakk han å bli overtrøtt. Alternativt kunne han sove på magen min, men da måtte jeg bli sittende til han var ferdig å sove, ellers våknet han. Jeg ble fryktelig varm av det, så jeg foretrakk å trille, men brukte denne metoden de dagene jeg ikke rakk å kle på meg og børste håret før det var tid for duppen. Dette funket bare til dagens første dupp, men da var han i alle fall fornøyd en times tid etter det. Ellers gikk det seg ganske bra til da vi kom ned i to dupper om dagen ved ca 9 måneders alder. Og i ettertid tenker jeg at perioden frem til da kanskje hadde vært lettere å takle hvis jeg bare hadde godtatt at det var sånn en stund i stedet for å være så desperat etter å fikse det. Anonymous poster hash: 3ddaf...e5f
Anonym bruker Skrevet 15. november 2015 #13 Skrevet 15. november 2015 Hei du😊 Dette var som å lese om vår baby.Han er 3 mnd og driver på på samme vis som din. Sover godt om natta, har gjort det fra første stund, bråker på dagtid og virkelig hater bilturer.jeg blir stressa bare med tanken å dra ut med han,protestene starter høylydt alt med påkledning😊 Dette er mitt fjerde barn, ingen av de andre har herjet slik. Det jeg nå etterhvert har oppdaget er at han trenger litt hjelp til å finne roen på dagtid.han kan sovne et øyeblikk i fanget mitt, jeg legger han forsiktig over i senga vår, han sover i 5-10 min og våkner ilsint.når jeg tilbake til han før han fyrer seg helt opp greier jeg oftere og oftere å hjelpe han tilbake til søvnen.og DA sover han gjerne over en time😊 Tror også at nå når de har bikka 3 mnd så blir ting bedre😊 Anonymous poster hash: e5ab9...117 Ja, han sliter med å finne - og beholde - roen. Hvis det er musestille i huset og jeg har ham i fanget kan jeg på en god dag "redde ham i land" når han våkner til og få ham til å sove lenger, og greier jeg å holde ham sovende i over en time hender det en sjelden gang at han sovner "skikkelig" og våkner uthvilt... men fra han slår ut med armene har jeg bare sekunder på å få ham til å sove igjen 😛 Satser på du har rett i det med 3 mnd 😊 Anonymous poster hash: a6e38...069
Anonym bruker Skrevet 15. november 2015 #14 Skrevet 15. november 2015 Er han kanskje overtrøtt? Da kan det være vanskelig for dem å roe seg, og å komme over den tøffe 30 minutters-kneika! Vi sliter også litt med dagsøvnen til vår lille på 3 mnd, men ved hjelp av bæring i sjal og pupping i søvn så får vi likevel noen lange gode blunder iløpet av dagen. Har du prøvd å bære i sjal, ute på tur? Her kan hun ofte bli litt sinna med en gang jeg putter henne oppi sjalet og også hvis jeg står stille, mens når jeg først begynner å gå så roer hun seg fort og kan sove lenge. Når jeg pupper i søvn hender det at jeg må reise meg opp og "gynge" litt mens vi ammer, hvis hun begynner å skrike/ kvikne til igjen. Ikke lett dette med dagsoving altså, men forhåpentligvis går det seg vel snart til!! Anonymous poster hash: 0f7fb...69a Han er stort sett veldig overtrøtt :/ har prøvd å bysse så snart han viser tegn på at han er trøtt også, men da tar det bare enda lenger tid og resultatet er det samme. Sjal og mei-tai er prøvd, han kan tåle fem minutter men mer enn det går ikke. Og ikke pokker om han skal slappe av oppi der 😛 Anonymous poster hash: a6e38...069
Anonym bruker Skrevet 15. november 2015 #15 Skrevet 15. november 2015 Kan det være han trenger mer mat? Den "eh" lyden er ofte et tegn på sulten baby - og ja, de kan fint sove på natta selv om de er sultne på dagen. Ellers sovnet mine mye dypere i bæresjal, selv om jeg måtte ut å gå fram til de sovnet - når de så sov dypt kunne jeg gå inn å sette meg ned med dem. Etterhvert ble det en rutine og en vane å sove lenger, å da kunne de sove godt i vogna eller i senga også. Veldig slitsomt mens det står på, og mine hylte villt med en gang jeg satte dem i bæresjalet, men når vi fikk begynt å gå og tatt noen knebøy så roet de seg ned ❤️ Lykke til! Anonymous poster hash: 34efc...f96 Får han mer mat så trenger han ikke vogn, da kan vi bare legge ham ned og trille på fart 😂 spøk til side; nei, han trenger nok ikke mer mat. Han vokser som ugress (både i lengden og bredden), og er flink til å dytte bort (eller klipe og knøvle unna) puppen når han ikke er sulten. Evt bare la brystvorta ligge i munnvika mens han sinnahyler fordi jeg er så dum at jeg tilbyr mat når han er mett 😂 det er definitivt en trøtt "eh! eh!" 😛 Bæresjal er som nevnt prøvd, brukte det mye med eldste. Han er rolig maks noen minutter, så er det nok og da vræler han til han kommer utav. Anonymous poster hash: a6e38...069
Anonym bruker Skrevet 15. november 2015 #16 Skrevet 15. november 2015 Min var akkurat sånn, jeg holdt på å bli gal. Bokstavelig talt, i alle fall føltes det sånn. Jeg gråt mange mange tårer i frustrasjon og håpløshet. Jeg prøvde ALT. Ingenting hjalp. Tryglet helsesøster om råd, var hos manuellterapaut og barnelege, men alt så ut til å være som det skulle. Leste side opp og side ned på nettet og i bøker om barn og søvn osv. Jo forresten, det var en ting som hjalp som jeg leste på et forum: Å legge ham nøyaktig 1,5 time etter at han våknet om morgenen. Men da måtte han legges i vogna godt pakket inn, og jeg måtte ut og trille. Han måtte være på plass i vogna etter 1,5 time, det nyttet ikke å starte å kle på ham da, da rakk han å bli overtrøtt. Alternativt kunne han sove på magen min, men da måtte jeg bli sittende til han var ferdig å sove, ellers våknet han. Jeg ble fryktelig varm av det, så jeg foretrakk å trille, men brukte denne metoden de dagene jeg ikke rakk å kle på meg og børste håret før det var tid for duppen. Dette funket bare til dagens første dupp, men da var han i alle fall fornøyd en times tid etter det. Ellers gikk det seg ganske bra til da vi kom ned i to dupper om dagen ved ca 9 måneders alder. Og i ettertid tenker jeg at perioden frem til da kanskje hadde vært lettere å takle hvis jeg bare hadde godtatt at det var sånn en stund i stedet for å være så desperat etter å fikse det. Anonymous poster hash: 3ddaf...e5f Akkurat den første duppen er den letteste her og... den tar han gjerne på brystet til pappaen mens jeg dusjer og ordner meg. Men etter det... Jeg er egentlig helt innstilt på at sånn er det bare, så om han sover i fanget mitt eller jeg bruker halve dagen på å bysse og kose er det helt greit. Det er mest for hans egen del, for det virker så utrolig slitsomt å nekte å sove 😕 Anonymous poster hash: a6e38...069
Anonym bruker Skrevet 15. november 2015 #17 Skrevet 15. november 2015 Når våkner han om morgenen, og når prøver du å legge han første gang? Anonymous poster hash: 64dfe...c4f Han legger seg ca 21 på kvelden, da sover han gjerne til 2-3 og deretter to-timers økter utover så han pupper i femtida, sjutida og så våkner "for godt" i nitida. Da er han våken kanskje en times tid før han tar første dupp (og den er vanligvis ikke så vanskelig å få til), men når han da har sovet en liten time er han i "godlune" kanskje en times tid og så er det "eh! eh!" resten av ettermiddagen... i dag holdt han det da gående til halv fem, sov en urolig dupp og var så våken med "eh! eh!" fram til leggetid 😕 Anonymous poster hash: a6e38...069
Anonym bruker Skrevet 15. november 2015 #18 Skrevet 15. november 2015 White noise? Vi har slitt med det samme. Ville ikke sove på dag og kolikk på kveld/natt. White noise og Byssing hjalp litt. Anonymous poster hash: c6764...486 Det må prøves! Han ser ut til å like musikk, så kanskje det gjør susen... 😊 Anonymous poster hash: a6e38...069
Anonym bruker Skrevet 15. november 2015 #19 Skrevet 15. november 2015 Vår var slik. Konstant misfornøyde lyder og tydelig tilpass. Hun hadde Reflux Ble et nytt barn når hun fikk medisin. Anonymous poster hash: e4e09...094 Tror ikke det er noe sånt, han gulper lite og er storfornøyd når han ikke er trøtt - og sover godt hele natta. Anonymous poster hash: a6e38...069
Anonym bruker Skrevet 15. november 2015 #20 Skrevet 15. november 2015 White noise? Vi har slitt med det samme. Ville ikke sove på dag og kolikk på kveld/natt. White noise og Byssing hjalp litt. Anonymous poster hash: c6764...486 Det må prøves! Han ser ut til å like musikk, så kanskje det gjør susen... 😊 Anonymous poster hash: a6e38...069 Prøv det kjøkkenviften funket best her, mem tørketrommel, vaskemaskin og støvsuger funker også litt. Anonymous poster hash: c6764...486
Anonym bruker Skrevet 15. november 2015 #21 Skrevet 15. november 2015 da er han bortsjemt ingenting annet Anonymous poster hash: c3e55...324
Anonym bruker Skrevet 15. november 2015 #22 Skrevet 15. november 2015 da er han bortsjemt ingenting annet Anonymous poster hash: c3e55...324 En baby på 3 mnd er ikke bortskjemt Anonymous poster hash: c6764...486
Anonym bruker Skrevet 15. november 2015 #23 Skrevet 15. november 2015 Hvis han slår ut med armene så tenker jeg han ville trives bedre med å ligge på siden, samt bli pakket inn, google det som heter reiving. Det funket på min hjelper dem å holde seg "samlet", det trives de ofte bedre med Anonymous poster hash: 6e6a0...af1
Anonym bruker Skrevet 15. november 2015 #24 Skrevet 15. november 2015 da er han bortsjemt ingenting annet Anonymous poster hash: c3e55...324 En baby på tre mnd blir ikke bortskjemt. Det er noen år siden man oppdaget at det å la spedbarn ligge og gråte verken er godt for lunger eller mental helse. Anonymous poster hash: a6e38...069
Anonym bruker Skrevet 15. november 2015 #25 Skrevet 15. november 2015 Hvis han slår ut med armene så tenker jeg han ville trives bedre med å ligge på siden, samt bli pakket inn, google det som heter reiving. Det funket på min hjelper dem å holde seg "samlet", det trives de ofte bedre med Anonymous poster hash: 6e6a0...af1 Har prøvd å legge ham på siden, men han slår ut med armene uansett hvordan han ligger (også om han ligger på magen oppå brystet, eller mage mot mage på ammeputa). Tror det bare er en sånn ting som han gjør når han bråvåkner... og forsøker jeg å legge dyne eller teppe litt tungt over armene begynner han som regel bare å sloss i mot 😛 Anonymous poster hash: a6e38...069
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå