Gå til innhold

Trygt med beltestol bakerst i 7seter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to seter i bagasjerommet som kan monteres opp, kommer da rett vei ift. kjøreretning.

Er det problematisk å sette 6åringen i beltestol bakerst i et av setene?

Det er helt greie seter å sitte i -som høy voksen er det litt trangt mot taket bare...

Noen andre som har forsøkt dette?

Anonymous poster hash: 49261...49c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ikke gjort det. Ved kraftig kollisjon bakfra blir jo barnet hardt skadet/drept. Barnet sitter langt mer beskyttet i baksetet i "midten"

Skrevet

Takk for innspill.

Vi har flere barn enn ett da -alle kan ikke sitte i midten...

Hvorfor er det mer skadelig å bli påkjørt bakfra enn fra siden -man sitter vel heller litt nærmere sidedøren enn bagasjedøren?

Finner ingen informasjon om dette når jeg googler... Selv ikke på tryggrafikk som jeg ellers legger all min lit til :)

HI

Skrevet

Eller kanskje bedre å ha babyen bakerst bakovervendt i maxicosien?

HI

Skrevet

De bakerste setene skal vel strengt tatt ikke brukes med bilstoler i. Beskjed vi fikk når vi kjøpte 6-seter.

Skrevet

Takk for innspill.

Vi har flere barn enn ett da -alle kan ikke sitte i midten...

Hvorfor er det mer skadelig å bli påkjørt bakfra enn fra siden -man sitter vel heller litt nærmere sidedøren enn bagasjedøren?

Finner ingen informasjon om dette når jeg googler... Selv ikke på tryggrafikk som jeg ellers legger all min lit til :)

HI

Front og bak er mer utsatt i ulykker. Sitter de helt bak er det veldig utsatt i forhold til kollisjon bak.

Anonymous poster hash: 643c8...41b

Skrevet

Eller kanskje bedre å ha babyen bakerst bakovervendt i maxicosien?

HI

Nei nei..

Anonymous poster hash: 643c8...41b

Skrevet

Ville aldri hatt baby helt bak. Da er det tryggere å ha baby helt foran å koble ut airbag

Skrevet

Hva skal de med flere barn gjøre da? Plassere ungen på taket? Det er jo en grunn for at folk trenger 7 seter, da har de ofte 3+ barn

Vi har 7 seter og 3 unger, men titt og ofte sitter de eldste baki når vi har med ekstra passasjerer. 6 åringen har sittet i beltestol der, men føler ikke selv det er optimalt. Jeg spurte om sikkerhet bak når vi kjøpte bilen og de sa det var trygt, men så klart er man jo noe mer utsatt der enn man er midt i bilen det sier seg selv. På samme måte er man mer utsatt i små biler.

Anonymous poster hash: 58131...f0b
Skrevet

Vi var 7seter. Det er jo like trygt i bakerste sete der som det er i baksete på en hvilken som helst liten bil.

Ved påkjørsel bakfra er det jo selvfølgelig tryggere å sitte lengre fremme, men kun én kan jo sitte midt inni bilen, som jo er det tryggeste stedet i forhold til påkjørsel.

Ville ikke hatt babyen der, men det går mer på å ha babyen nærmere for å se den bedre i speilet med tanke på gråt og gulp osv.

Anonymous poster hash: a125b...920

Skrevet

Enig med hun som sier man har da 7 seter av en grunn.

Har dere fire unger så koble fra airbag, ha spedbarnet fremme med deg. Sett de tre andre ungene i baksetet, den av de du er mest glad i setter du i midten, og mannen setter du bak!

Nei fra spøk til alvor. Hører du på dib damene er det kun en sånn Caravelle som duger.

Anonymous poster hash: 0fba9...181

Skrevet

Hvilken bil er det? Ikke alle biler er godkjent for bilstol/beltestol på bakerste rad. Vi har Volvo xc90, o der er bakerste seterad godkjent for beltestol. Like trygt der som andre steder i bilen.

Skrevet

Dette har jeg selv tenkt på noen ganger. Har ikke helt det samme utganspunktet som deg, men kjører en veldig liten bil. Vil bli det samme som å sitte helt bakerst i en syvseter. Syns egentlig ikke noe om det, men det er den bilen jeg har råd til. Hva skal man gjøre da?

Anonymous poster hash: 20152...d2f

Skrevet

Det er tillatt med beltestol/pute og barn over 4 år i tredje seterad. Det er imidlertid ikke tillatt med spedbarnssete eller bakovervendt 9-18 kg.

Også bekreftet av trygg trafikk.

Anonymous poster hash: 7728b...759

Skrevet

Nå må dere ikke slå ala biler under en kam. 

Vi har 7-seter og der er de to bakerste setene faktisk de to tryggeste.

Bilen er ekstra forsterket bak pga disse setene, samt så er det større sjanse for en større kollisjon forfra enn tilsvarende bakfra.

Jeg hadde sett an bilen og er det plass hadde jeg lett satt en beltestedet der.

Anonymous poster hash: a32b5...5d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...