Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #1 Skrevet 13. november 2015 Det er selvsagt vi foreldre som må ta avgjørelsen uansett, men av og til synes jeg det kan være nyttig å høre hva andre tenker også. Jeg skal forsøke å fatte meg i korthet, men det er vanskelig dersom alt skal med. *Barnet det gjelder er 11 år. *Han er faglig svært sterk, type blant de 5% beste i norsk og engelsk og 1% beste i matematikk, men jeg tror ikke han er geni på noen måte heller selv om han nok er over sittet smart. *Han har noen venner som han er med i perioder, men han foretrekker ofte å være alene. *Han har en eldre bror med adhd og TS, så vi har vært igjennom "utrednings-møllen" en gang før. *Da han gikk i bhg var han på daglig basis i konflikt med andre barn. Nå er det mer sjeldent. Han tar rett og slett ikke alle de sosiale kodene. Vi jobber mye med dette *Når han blir sint eller lei seg går han helt i lås/svart. Det er umulig å få et eneste ord ut av ham og han kan reagere voldelig/utagerende (ripet opp bilen for noen måneder siden for eksempel). Det kan ta opp til flere timer før vi omsider får en slags forklaring, og da samsvarer ofte ikke hans opplevelse med vår opplevelse, og/eller det er snakk om en liten bagatell. *Da han var yngre måtte han fotfølges om han ble sint og ofte holdes fast med makt fordi han ellers skadet eller ødela ting rundt seg hele tiden. Etterpå blir han helt fra seg og er utrolig lei seg for det han har gjort. *Han er tidvis veldig rigid og som yngre var det omtrent umulig å få ham til å bytte aktivitet uten å la ham avslutte det han holdt på med først. Nå er det bedre, men fortsatt kan han gå helt i lås om noe avviker fra slik han hadde tenkt seg det. *Han er ekstremt sta/viljesterk og gir ofte fullstendig blaffen i beskjeder/korreksjoner dersom han har bestemt seg for noe. Type sånn man ser hos 2-3-4-åringer, men som er veldig unormalt hos en 11-åring. *Han er snill og hjelpsom og mener ofte godt, og han viser innimellom stor sympati, men kanskje litt mangel på empati. Altså han kan synes synd på noen, men jeg tror ikke han helt klarer å sette seg inn i hvordan vedkommende har det. *Han kan plutselig nekte å gjøre noe også i situasjoner der alle andre gjør som de skal selv om de ikke har lyst, for eksempel på fotballtrening eller skolen. Nå som de er 11 år vil for eksempel alle guttene gjøre den øvelsen på banen de får beskjed om å gjøre selv om ikke alle liker den. Vår gutt kan finne på å bare snu og stikke av fra hele trening, så må vi leite etter ham. Eller som i går når læreren fortalte at han plutselig nektet å gjøre en oppgave og ikke ville si et ord om hvorfor. Hun fikk rett og slett ikke kontakt med ham. *Fram til nå har ikke skolen reagert utover at de har synes at nok er litt ekstra lett å få sint, og da altså kan gå i lås. I går snakket jeg med læreren og hun spurte om vi hadde vurdert å melde ham opp til PPT fordi at hun nå synes det begynte å bli for avvikende til at det kunne forklares som "normalt" lenger. Så da sitter vi her og er usikker. Han fungerer altså nesten alltid god på skolen og stort sett hjemme, men det er en del situasjoner som er vanskelige. Vi har lenge tenkt at det kanskje er "noe" med ham, men at det ikke er så ille at det er nødvendig å utrede. Etter det læreren sa i går ble jeg mer usikker. Mannen vil helst ikke da vi har dårlig erfaring med tilpasninger med eldstemann og han ikke ser poenget da, jeg heller mer mot at jeg vil fordi en ev. diagnose uansett på hva, kanskje kan gi oss både svar på hvorfor og verktøy til å håndtere ham. I hvert fall synes jeg det var en lettelse med eldste fordi vi forstod ham bedre da, og han forstod også vanskene sine bedre selv. Men ja, vi vet ikke helt. Hva er deres tanker og erfaringer? Anonymous poster hash: 044a4...39a
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #2 Skrevet 13. november 2015 Hva med å snakke med helsesøster først? PPT kan sikkert være lurt, også for skolens del. Men da ville jeg ønsket veiledning av dere og skole, ikke et forarbeid for (adhd) utredning! Ift til Bup er jeg usikker. Litt sånn vage problemstillinger kan gi variabel hjelp. Tror jeg ville prøvd på et lavere nivå først. Anonymous poster hash: d8ef2...d2f
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #3 Skrevet 13. november 2015 Hva med å snakke med helsesøster først? PPT kan sikkert være lurt, også for skolens del. Men da ville jeg ønsket veiledning av dere og skole, ikke et forarbeid for (adhd) utredning! Ift til Bup er jeg usikker. Litt sånn vage problemstillinger kan gi variabel hjelp. Tror jeg ville prøvd på et lavere nivå først. Anonymous poster hash: d8ef2...d2f Her vi bor "må" man gjennom PPT for å i det hele tatt komme inn til BUP for utredning. Det er jo BUP som stiller ev. diagnoser, ikke PPT, de skal jo bare hjelpe til med tilrettelegging. Men man må liksom begynne der. Jeg føler meg nesten 100% sikker på at 11-åringen ikke har adhd, han har en alt for god konsentrasjon, oppmerksomhet og ro til det. Om noe er det mer i retning asbergers vil jeg tro. Jeg er litt usikker på hvordan helsesøster kan hjelpe, hun kjenner jo ikke gutten en gang. HI Anonymous poster hash: 044a4...39a
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #4 Skrevet 13. november 2015 Gå til lege og be om henvisning til BUP (trenger ikke å gå via PPT). Noe av det du sier kan stemme med Aspergers, men det betyr ikke nødvendigvis at det er det. Det er alltid bedre å VITE enn å være usikker. Det beste som kan skje er at han blir utredet og alt er "normalt", og at han bare trenger litt ekstra tilrettelegging. Det verste som kan skje er at han IKKE blir utredet, og "noe" er galt. Han skal starte på ungdomsskolen om få år, og da vil det å ha en ev. diagnose kunne bety mye. Tenk på det; hva har du å tape på å be om at legen henviser til BUP? Anonymous poster hash: a5318...d0d
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #5 Skrevet 13. november 2015 Dette er jo typiske Asperger-trekk, da. Ville fått ham utredet, i beste fall er det ingen ting, er det motsatt, så vil dere jo få hjelp, lære teknikker osv. Bup er riktig instans. Anonymous poster hash: 600cc...b96
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #6 Skrevet 13. november 2015 Gå til lege og be om henvisning til BUP (trenger ikke å gå via PPT). Noe av det du sier kan stemme med Aspergers, men det betyr ikke nødvendigvis at det er det. Det er alltid bedre å VITE enn å være usikker. Det beste som kan skje er at han blir utredet og alt er "normalt", og at han bare trenger litt ekstra tilrettelegging. Det verste som kan skje er at han IKKE blir utredet, og "noe" er galt. Han skal starte på ungdomsskolen om få år, og da vil det å ha en ev. diagnose kunne bety mye. Tenk på det; hva har du å tape på å be om at legen henviser til BUP? Anonymous poster hash: a5318...d0d Jeg har ikke så mye å tape, men han har kanskje. En henvisning til BUP vil henge ved ham og kan for eksempel gi ham problemer når/hvis han senere i livet vil bytte forsikringsselskap osv. Derfor synes jeg ikke vi bør få legen til å henvise uten at vi mener at det vil gagne mer enn det ev. vil koste. I tillegg er en slik prosess svært krevende og utmattende. Det tar som regel flere år, og det er uendelige mengder møter, skjemaer osv, det er ikke noe man utsetter verken seg selv eller barnet for dersom man ikke har tro på at det er til det bedre. Noe jeg nå altså er litt usikker på, og mannen er veldig usikker på. Ellers så "må" man gjennom PPT i vår kommune. BUP avviser nesten alle saker dersom ikke barnet har vært igjennom en grunnleggende utredning hos PPT først (wisc-test ol). Så spørsmålet er vel helst om det jeg lister opp er noe dere også tenker at er såpass avvikende at det burde være lurt å ta en utredning, eller om vi kanskje skal la være siden han stort sett fungerer godt. HI Anonymous poster hash: 044a4...39a
LME1001 Skrevet 13. november 2015 #7 Skrevet 13. november 2015 Dette er helt klare trekk på Asperger. Det betyr ikke at han har det, men jeg ville bedt PPT ta en Wisc og sett hva den hadde å si. Deretter inkludere BUP. Hvis du velger å ikke gjøre det, ville jeg uansett lest meg opp på Asperger syndrom. Det kan veilede dere i veiledninga av deres sønn.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #8 Skrevet 13. november 2015 Ville høyrt om ikkje skulen og de foreldre kan kartleggjablitt først, fins nokre greie testar der ein får ein slags profil for å sjå. Eitt heiter 5-15, og så finst ICD-10, den første er ganske brei og god. PPT kan og kanskje hjelpa med desse om ikkje skulen kan. Mange har jo vanskar i retning asparges eller ADHD utan å oppfylle kriterier for diagnose, eingangs likevel få råd og tips til handtering frå PPT. Lukke til Anonymous poster hash: f35d1...763
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå