Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #1 Skrevet 13. november 2015 Kranglet med far igår ang. utgifter til kjøring i forbindelse med samvær. Far bor ca 1 og 15 min unna oss med bil. Han har ikke bil, men det har jeg og jeg kjører da alltid begge veiene. Siden jeg alltid kjører pleier far alltid å betale hele utgiften med kjøringen. Igår sa han at noen mente han ikke burde betale for kjøring i det hele tatt siden han har dårlig råd (vi har samme inntekt AAP, eneste forskjell er Meg: barnebidrag og barnetrygd samt at jeg betaler 5000 + strøm mer i husleie enn han gjør der han bor. Far: jobber 50% og får da denne lønnen fra arbeidsplassen og resten 50% fra Nav) Siden far har VÆRT så hyggelig å betalt hele utgiften med kjøring så har jeg sendt med alle hygieneartikler som barnet trenger ved samvær, tannkrem, tannkost, kremer osv. (vi har en allergi og eksem unge som har behov for daglig pleie med salver og div.) Jeg har heller aldri krevd noe av far ved innkjøp av briller, eller bursdagspresanger på hans samværshelg. Jeg betalte hele barnedåpen hans også. Spør far om å få låne penger eller utsette betaling av kjøringen er det stort sett aldri noe problem. Har far egentlig noe å klage over? Anonymous poster hash: 4a1c4...26e
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #2 Skrevet 13. november 2015 Hvem av dere har valgt å flytte såpass langt unna den andre? 😄 Anonymous poster hash: 22d75...459
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #3 Skrevet 13. november 2015 Briller og bursdagspresanger skal du betale , kremer også tror jeg. Anonymous poster hash: 3adcb...1c8
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #4 Skrevet 13. november 2015 Hvem av dere har valgt å flytte såpass langt unna den andre? Anonymous poster hash: 22d75...459 Far valgte det. Anonymous poster hash: 4a1c4...26e
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #5 Skrevet 13. november 2015 Briller og bursdagspresanger skal du betale , kremer også tror jeg. Anonymous poster hash: 3adcb...1c8 Tror du ja, men briller kan man kreve særtilskudd for. Far plikter å sørge for løpende utgifter ved samvær sånn strengt tatt. Anonymous poster hash: 4a1c4...26e
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #6 Skrevet 13. november 2015 Briller og bursdagspresanger skal du betale , kremer også tror jeg. Anonymous poster hash: 3adcb...1c8 Tror du ja, men briller kan man kreve særtilskudd for. Far plikter å sørge for løpende utgifter ved samvær sånn strengt tatt. Anonymous poster hash: 4a1c4...26e Etter rundskriv av 10.01.02 gjelder underholdsplikten "forbruksutgifter, boutgifter og utgifter til barnetilsyn". Barnebidraget skal altså omfatte løpende utgifter knyttet til den daglige omsorgen av barnet, typisk utgifter til mat, klær, hygiene, bosted og transport. Den forelderen som har samvær og betaler barnebidrag har bare ansvar for å dekke de løpende utgifter under samværstiden. Den som har den daglige omsorgen for barnet har likevel ansvar for å kjøpe klær som barnet skal ha med til den forelderen som har samvær. Dette forutsetter imidlertid at klærne blir sendt tilbake etter avtale mellom foreldrene. Av § 67 andre ledd følger det at foreldrene i tillegg til barnebidraget kan pålegges særtilskudd for rimelige og nødvendige engangsutlegg som ikke går under det løpende fostringstilskuddet. Dette vil i følge lovens forarbeider typisk være utgifter til konfirmasjon, briller eller tannregulering. Anonymous poster hash: 4a1c4...26e
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #7 Skrevet 13. november 2015 Hvem av dere har valgt å flytte såpass langt unna den andre? Anonymous poster hash: 22d75...459 Far valgte det. Anonymous poster hash: 4a1c4...26e Da får far betale også. Vil du være hyggelig splitter dere utgiften men i prinsippet mener jeg at far får ordne seg en måte å hente barnet på selv. Det tar 2 1/2 time for deg t/r å det er ganske mye å blir kostbart når du sikkert ikke har mye penger fra før av. Det har jo ikke far heller men han har valgt å flytte vekk, ergo blir dette hans utgift. Anonymous poster hash: 22d75...459
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #8 Skrevet 13. november 2015 Juridisk skal dere dele denne utgiften etter inntekt, så hvis dere har ca lik inntekt blir det jo halvparten på hver. Men nei, han har ikke noe å klage over siden han slipper unna så mye annet, så hvis han gjør seg vanskelig på dette, så ville jeg ikke vært så grei tilbake heller. Du kan jo f.eks. gjøre ham oppmerksom på at du ikke er forpliktet til å kjøre begge veier selv om han ikke har bil. Anonymous poster hash: fa2a9...c05
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #9 Skrevet 13. november 2015 For en lat fyr. Er jo strengt tatt hans ansvar å bringe til og fra. Han har det jo rimelig enkelt når du er taxien hans annenhver helg. Merkelig at han aldri har gjort en innsats for å hente eller levere selv. Dvs tilbudt seg å bruke kollektiv eller lånt en bil. Vedder sjela mi på at han er en av de fedrene som hadde droppet samvær om han ikke hadde fått denne luksusen slengt i fanget. Anonymous poster hash: 54370...89f
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #10 Skrevet 13. november 2015 For en lat fyr. Er jo strengt tatt hans ansvar å bringe til og fra. Han har det jo rimelig enkelt når du er taxien hans annenhver helg. Merkelig at han aldri har gjort en innsats for å hente eller levere selv. Dvs tilbudt seg å bruke kollektiv eller lånt en bil. Vedder sjela mi på at han er en av de fedrene som hadde droppet samvær om han ikke hadde fått denne luksusen slengt i fanget. Anonymous poster hash: 54370...89f Om han ikke gir seg på dette så står det ikke igjen så mange valg da. Han sa faktisk at han ikke kunne ha barnet mer hvis det skulle gå utover økonomien hans, men jeg foreslo at vi kunne møtes på halvveien da. Enten det eller at barnet (10 år) begynner å ta toget alene. Halvveien ble for vanskelig, og han mener barnet ikke er gammel nok til å ta toget alene. Barnet hadde nok fint klart å ta toget alene om løsningen måtte bli slik, men kjenner at mammahjertet mitt blør for han. Far har forresten siden april i år brukt minst 15000 kr på nettspill, dårlig prioritering kanskje. Anonymous poster hash: 4a1c4...26e
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #11 Skrevet 13. november 2015 For en lat fyr. Er jo strengt tatt hans ansvar å bringe til og fra. Han har det jo rimelig enkelt når du er taxien hans annenhver helg. Merkelig at han aldri har gjort en innsats for å hente eller levere selv. Dvs tilbudt seg å bruke kollektiv eller lånt en bil. Vedder sjela mi på at han er en av de fedrene som hadde droppet samvær om han ikke hadde fått denne luksusen slengt i fanget. Anonymous poster hash: 54370...89f Om han ikke gir seg på dette så står det ikke igjen så mange valg da. Han sa faktisk at han ikke kunne ha barnet mer hvis det skulle gå utover økonomien hans, men jeg foreslo at vi kunne møtes på halvveien da. Enten det eller at barnet (10 år) begynner å ta toget alene. Halvveien ble for vanskelig, og han mener barnet ikke er gammel nok til å ta toget alene. Barnet hadde nok fint klart å ta toget alene om løsningen måtte bli slik, men kjenner at mammahjertet mitt blør for han. Far har forresten siden april i år brukt minst 15000 kr på nettspill, dårlig prioritering kanskje. Anonymous poster hash: 4a1c4...26e Ja nettopp. Beklager jeg lukter en lat far gjennom hele innlegget. Jeg hadde ikke sendt 10 åringen med toget i over 1 time. Da kan vel far ta toget med barnet ? Som jeg sa, dessverre.... hadde du ikke kjørt barnet ditt til og fra så hadde han ikke hatt samvær. Han gjør jo ingenting for at dette skal skje. Hvordan opplever barnet samværet da? Anonymous poster hash: 54370...89f
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #12 Skrevet 13. november 2015 For en lat fyr. Er jo strengt tatt hans ansvar å bringe til og fra. Han har det jo rimelig enkelt når du er taxien hans annenhver helg. Merkelig at han aldri har gjort en innsats for å hente eller levere selv. Dvs tilbudt seg å bruke kollektiv eller lånt en bil. Vedder sjela mi på at han er en av de fedrene som hadde droppet samvær om han ikke hadde fått denne luksusen slengt i fanget. Anonymous poster hash: 54370...89f Om han ikke gir seg på dette så står det ikke igjen så mange valg da. Han sa faktisk at han ikke kunne ha barnet mer hvis det skulle gå utover økonomien hans, men jeg foreslo at vi kunne møtes på halvveien da. Enten det eller at barnet (10 år) begynner å ta toget alene. Halvveien ble for vanskelig, og han mener barnet ikke er gammel nok til å ta toget alene. Barnet hadde nok fint klart å ta toget alene om løsningen måtte bli slik, men kjenner at mammahjertet mitt blør for han. Far har forresten siden april i år brukt minst 15000 kr på nettspill, dårlig prioritering kanskje. Anonymous poster hash: 4a1c4...26e Ja nettopp. Beklager jeg lukter en lat far gjennom hele innlegget. Jeg hadde ikke sendt 10 åringen med toget i over 1 time. Da kan vel far ta toget med barnet ? Som jeg sa, dessverre.... hadde du ikke kjørt barnet ditt til og fra så hadde han ikke hatt samvær. Han gjør jo ingenting for at dette skal skje. Hvordan opplever barnet samværet da? Anonymous poster hash: 54370...89f Tog for både han og barnet hadde kostet far mer enn å betale meg for kjøringen, så det er dessverre uaktuelt for han. Har inntrykk av at samværet har gått fint egentlig, barnet gleder seg alltid til å dra til far. Anonymous poster hash: 4a1c4...26e
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #13 Skrevet 13. november 2015 For en lat fyr. Er jo strengt tatt hans ansvar å bringe til og fra. Han har det jo rimelig enkelt når du er taxien hans annenhver helg. Merkelig at han aldri har gjort en innsats for å hente eller levere selv. Dvs tilbudt seg å bruke kollektiv eller lånt en bil. Vedder sjela mi på at han er en av de fedrene som hadde droppet samvær om han ikke hadde fått denne luksusen slengt i fanget. Anonymous poster hash: 54370...89f Om han ikke gir seg på dette så står det ikke igjen så mange valg da. Han sa faktisk at han ikke kunne ha barnet mer hvis det skulle gå utover økonomien hans, men jeg foreslo at vi kunne møtes på halvveien da. Enten det eller at barnet (10 år) begynner å ta toget alene. Halvveien ble for vanskelig, og han mener barnet ikke er gammel nok til å ta toget alene. Barnet hadde nok fint klart å ta toget alene om løsningen måtte bli slik, men kjenner at mammahjertet mitt blør for han. Far har forresten siden april i år brukt minst 15000 kr på nettspill, dårlig prioritering kanskje. Anonymous poster hash: 4a1c4...26e Ja nettopp. Beklager jeg lukter en lat far gjennom hele innlegget. Jeg hadde ikke sendt 10 åringen med toget i over 1 time. Da kan vel far ta toget med barnet ? Som jeg sa, dessverre.... hadde du ikke kjørt barnet ditt til og fra så hadde han ikke hatt samvær. Han gjør jo ingenting for at dette skal skje. Hvordan opplever barnet samværet da? Anonymous poster hash: 54370...89f Hvis problemet kan løses ved at barnet tar tog i en time er jo det en fin mulighet. Det er ingen lang togtur og ikke vansklig heller. Anonymous poster hash: 98e5e...ada
Roheryn Skrevet 13. november 2015 #14 Skrevet 13. november 2015 Utgiften skal deles etter inntekt, så om dere tjener ca likt er det halvt om halvt. At du må kjøre er det desverre ikke stort å gjøre med, det heter at samværsforelder skal stå for transport - MEN at den med daglig omsorg må stå for transporten dersom det vil være til betydelig ulempe for barnet at man ikke gjør det. Når det er sagt så er det vel ikke noen krise å få en tiåring til å ta tog alene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå