Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #1 Skrevet 12. november 2015 Jeg pusser tenner morgen og kveld, hver eneste dag. Bruker tanntråd og munnskyldevann også hver morgen og kveld. Likevel er tenna mine fulle av hull,og de går bokstavelig talt i oppløsning. Små og store biter av tennene mine detter av. Ikke bare når jeg tygger,men jeg våkner også med en ny bit forsvunnet fra en tann. Såpass at resten av tanna skjærer mot tunge/kinn. Jeg har måttet trekke samtlige visdomstenner i tillegg til 3 jeksler. De gjenværende jekslene jeg har nå er bare halve tenner. Hva er galt med tenna mine? Jeg har ikke råd til å fikse de,så når jeg ikke holder ut smerten mer,må de bare trekkes da dette ikke koster stort... Ender opp tannlaus snart, og vondt å spise er det også. Ikke akkurat blidgjørende for humøret med så mye smerter heller,siden det jo går ned til røttene til slutt når tanna ikke er hel. Jeg har hatt dårlige tenner siden jeg var liten. Til tross for riktig tannpuss. Har søkt nav om hjelp,sammen med tannlege og lege som skriver erklæring om at det er behov, men de gir bare avslag hver gang med begrunnelse i at jeg bør ha midler til dette selv. De blåser i andre sykdomsutgifter jeg har til barna mine som har kroniske sykdommer som koster skjorta. Der har jeg søkt både grunn og hjelpestønad,men fått avslag på begge. Og barna mine går først, så da er det ikke igjen penger til mine tenner... Jeg er ufør og alene med de så jeg har ikke allverdens med penger. Ikke har jeg masse andre utgifter heller,kun tlf og forsikring på barn og hjem, samt husleie,strøm og barnehage(som er redusert foreldrebetaling,og ca halv pris av full pris). Internett inkludert i husleie. Hjelper ikke å flytte heller,for alt et dyrere her enn hva jeg nå betaler. Kjøper jo mat selvsagt, men på tilbud og billigmerker,og klær kjøpes brukt. Vet ikke hva jeg skal gjøre mer... Disse tenna mine skjønner jeg ingenting av :-( Skal ordne den vondeste tanna i desember når det er halv skatt,men ellers må jeg vente med resten til jeg kanskje får igjen noe på skatten neste år(somjeg tviler sterkt på,pga lav skatt). Finnes det noe jeg kan gjøre? Jeg bor ikke langt fra Oslo,så har tenkt på tannlegehøyskolen. Noen med erfaring? Anonymous poster hash: a29b5...285
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #2 Skrevet 12. november 2015 Stakkars deg, føler virkelig med deg! Jeg kjemper en kamp i helsevesenet selv, og det er ikke lett... Har dessverre ingen tips til deg, men ikke gi opp... Sender en styrkeklem Anonymous poster hash: 330ba...cd7
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #3 Skrevet 12. november 2015 Stakkars deg, føler virkelig med deg! Jeg kjemper en kamp i helsevesenet selv, og det er ikke lett... Har dessverre ingen tips til deg, men ikke gi opp... Sender en styrkeklem Anonymous poster hash: 330ba...cd7 Tusen takk. Nei,er jammen ikke lett bestandig... Ønsker deg lykke til også. Styrkeklem tilbake 😄 Anonymous poster hash: a29b5...285
Gjest Antarctica Skrevet 12. november 2015 #4 Skrevet 12. november 2015 Driver du og skjærer tenner om natta, siden du våkner med stykker som mangler? Du kan få en beskyttende bittskinne hos tannlegen. Og jobbe med kjevespenninger hos fysioterapeut.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #5 Skrevet 12. november 2015 Driver du og skjærer tenner om natta, siden du våkner med stykker som mangler? Du kan få en beskyttende bittskinne hos tannlegen. Og jobbe med kjevespenninger hos fysioterapeut. Hmmm,det vet jeg ikke faktisk... Åssen finner man ut det? Bittskinne fra tannlege kan ikke være billig :-S Takk for tips! Anonymous poster hash: a29b5...285
Gjest Antarctica Skrevet 12. november 2015 #6 Skrevet 12. november 2015 (endret) Driver du og skjærer tenner om natta, siden du våkner med stykker som mangler? Du kan få en beskyttende bittskinne hos tannlegen. Og jobbe med kjevespenninger hos fysioterapeut.Hmmm,det vet jeg ikke faktisk... Åssen finner man ut det?Bittskinne fra tannlege kan ikke være billig :-S Takk for tips! Anonymous poster hash: a29b5...285 Hvis du er sliten i kjeven når du våkner, er det et tegn. Har du noen som sover i samme rom som deg, så hører de om du ligger og gnisser. Og tannlegen skal egentlig kunne se det også.NB - bittskinne er uansett mye billigere enn å stadig reparere tennene! . Endret 12. november 2015 av Pashla
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #7 Skrevet 13. november 2015 Dette må du jo bare få fikset! Har du snakket med nav og forklart din økonomiske situasjon? Og vist erklæring fra tannlegen /legen om at du trenger å fikse tennene? Ubehandlede tannproblemer kan jo bli alvorlig, og da kommer du nok under statens støtteordninger uansett, så det er billigere for staten å dekke dette nå enn at det blir kronisk. I værste fall kan du ta opp et forbrukslån. Det er jo ikke å anbefale selvsagt, men du kan ikke gå rundt uten tenner! Tannkjøttproblemer kan føre til flere andre skumle sykdommer også, bl.a er det sett i sammenheng med hjertesykdom. Anonymous poster hash: a4d5d...bc2
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #8 Skrevet 13. november 2015 Jeg har samme problem. Munnen min ser ikke ut til tider, og de fleste av tennene mine er falske. Dette kommet av at jeg i 17 år har slitt med anoreksia. Jeg har ikke fått i meg nok næringsstoffer til å beholde tennene mine. Jeg har også kastet opp en del. Jeg får refundert 75 % av utgiftene mine hos tannlegen. En fantastisk tannlege som forstår hva jeg går igjennom. Anonymous poster hash: f8b19...2ea
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #9 Skrevet 13. november 2015 Har samme problem som deg. Alltid pussa to ganger om dagen, tanntråd og skyll. Mine knekker rett som det er av myk pastill. Helt random. Har trukket endel siden jeg var barn og har masse fyllinger som stadig knekker opp igjen Alltid hatt det sånn. Får hull samme sted flere ganger på kort tid. Tannlegen mente jeg hadde syreskader. Men jeg drikker og har aldri drukket juice og svært lite brus. Stort sett vann.. Syredkader ødelegger emaljen iallfall og han tror d er derfor jeg får problemer.. Skjønner lite . Alene og akkurat vært hos tannlegen selv. Hadde mange hull og en knukket bit av jeksel. Gått med tannverk i måneder pga økonomi. Klarte ikke mer nå så nå var d bare å betale.. Ender nok oppi 10tusen ish denne gangen 👎 Vet ikke hva du kan ha krav på men ville bare du skullr vite du ikke er alene. Er redd alle tror jeg slurver m tannpuss men det er langt fra sannheten.. Lykke til ! Anonymous poster hash: 81415...82e
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #10 Skrevet 13. november 2015 Jeg regner med du har klaget på NAVs vedtak? Hvis ikke må du selvsagt gjøre det. Hvis du tegnet det fulle og hele bildet her syns jeg du kan kontakte media og spørre om de vil lage en sak på deg for slik skal det vel ikke være? Anonymous poster hash: 09dfb...f77
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #11 Skrevet 13. november 2015 Ta en ny runde med tannlege og nav, du kan søke sosialstøtte til tannbehandling om du lever "fra hånd til munn" og overhodet ikke makter betale tannbehandling selv. Det er klart du må ha hjelp på et vis, alle steiner må snus. Be om nødvendig om økonomisk veiledning hos nav og fortell økonomen du da får hjelp av om problemet og at det må frigis penger til tannbehandling, om han/hun ser at du virkelig ikke har midler til det vil du forhåpentligvis på hjelp til å søke om støtte. Håper det ordner seg for det, tannproblemer er noe dritt! Jeg har akkurat brukt 5000 kr selv, men jeg har klart å skrape det sammen selv da, selv om det går litt utover julegavebudsjettet. Anonymous poster hash: d00da...09c
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #12 Skrevet 13. november 2015 Har du fått prisoverslag fra tannlegen? Da mener jeg på alt som må fikses, ikke bare den ene tanna. Jeg vil jo tro det er snakk om en ganske stor sum utifra problemene du beskriver. Og NAV burde jo se at det blir for mye å betale for en alenemor på uføretrygd. Jeg synes du skal klage på det vedtaket! Anonymous poster hash: 890e9...8f4
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #13 Skrevet 13. november 2015 Det står på nettsiden til nav at du kan søke sosialhjelp til tannbehandling... Du sier nav gir avslag fordi du "bør ha midler til dette selv", men når du søker om økonomisk sosialhjelp må du sende inn dokumentasjon på hva du har av midler, også sender du med et prisoverslag fra tannlegen. Da ser de at du ikke har det. Klippet fra nav: Du må dokumentere opplysningene i saken din. NAV avgjør hva som er tilstrekkelig dokumentasjon. Eksempler er ligningsattest, lønnslipp, saldoutskrift, husleiekontrakt, kopi av faktura som viser utgifter til for eksempel strøm, forsikring, barnehage, skolefritidsordning (SFO), fritidsaktiviteter, lege, fysioterapi og tannlege. https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/%C3%98konomisk+sosialhjelp.87469.cms Anonymous poster hash: d00da...09c
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #14 Skrevet 13. november 2015 Fy søren så tragisk !!! Du må jo få hjelp !! Gå til media. Lykke til, føler med deg Anonymous poster hash: 05a95...bc8
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #15 Skrevet 13. november 2015 Når det kommer til tenner har ofte genene mer å si enn tannstell ifht hull ol. Hvis du har tid og ork prøv å ta opp kampen med NAV både når det gjelder hjelpe/grunnstønad for barna og støtte til tannlegeregning for deg selv. Dessverre er det ofte de som kjemper som får støtte. Anonymous poster hash: e16fb...a95
Anonym bruker Skrevet 13. november 2015 #16 Skrevet 13. november 2015 Det er en veldig vanskelig situasjon for deg. Sosialkontoret bruker ikke regelverket for å hjelpe deg, men det brukes mot deg til å få din rett. Jeg antar dine barn trenger type FODMAP diett, har intoleranser mot laktose eller gluten, som en ikke får grunnstøyter for. Men som allikevel er dyre. Da får man heller ikke sosialhjelp til å dekke det. Det blir heller ikke regnet som en nødvendig utgift når du søker for deg selv. Søk igjen. Vis dem oppsett på økonomi. Dokumenter, dokumenter og dokumenter. Trekk inn formålsparagrafene til sosialtjenesten. Utgjevninghensyn, verdighet, fattigdomsbekjempelse etc. Kommer avslaget klager du til fylkesmannen. Anonymous poster hash: 1b4ea...7ba
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #17 Skrevet 14. november 2015 Står tennene dine veldig tett? Jeg skulle hatt regulering som barn men foreldrene mine nektet fordi de mente det ville skape mer hull når jeg gikk med regulering. Så tannlegen min sier at det er derfor jeg sliter med så mye hull fordi jeg ikke kommer til når jeg pusser tennene Anonymous poster hash: 21c9a...fcc
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #18 Skrevet 14. november 2015 Det har jo litt å si hva man putter i munnen i løpet av en dag også. Hjelper ikke pusse tenner på morgen og kveld, om du spiser masse sukker og syre, Og spiser hele tiden f.eks. Man skal max spise hver 3.time. Småspising er no no no Anonymous poster hash: b6dbc...c9b
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #19 Skrevet 14. november 2015 Det er en veldig vanskelig situasjon for deg. Sosialkontoret bruker ikke regelverket for å hjelpe deg, men det brukes mot deg til å få din rett. Jeg antar dine barn trenger type FODMAP diett, har intoleranser mot laktose eller gluten, som en ikke får grunnstøyter for. Men som allikevel er dyre. Da får man heller ikke sosialhjelp til å dekke det. Det blir heller ikke regnet som en nødvendig utgift når du søker for deg selv. Søk igjen. Vis dem oppsett på økonomi. Dokumenter, dokumenter og dokumenter. Trekk inn formålsparagrafene til sosialtjenesten. Utgjevninghensyn, verdighet, fattigdomsbekjempelse etc. Kommer avslaget klager du til fylkesmannen. Anonymous poster hash: 1b4ea...7ba Litt avsporing. Jeg er i en lignende situasjon mtp. sykdom og kosthold. Har dokumentert opp og ned og i mente, har levert legeerklæringer også. Likevel avslag hos sosialkontor både på dette samt nødvendig behandling ellers i helsevesenet. Klaget til Fylkesmannen, men fikk avslag på alt der også. Svaret fra Fylkesmannen var full av faktafeil, de hadde latt være å svare på en del av det det var klaget på. Så min erfaring er at uansett så kommer man ingen vei :/ Til Hi... du bør undersøke om du har rett til å få dekket alle utgifter til en bittskinne. Jeg husker ikke reglene for det nå, men har en venninne som sliter med at hun skjærer tenner ekstrem på natta. Hun har også slitt maks økonomisk noen år. For kort tid siden fikk hun vite at det finnes en eller annen regel på at hun har rett til å få dekket bittskinnene uavhengig av økonomien. Så sjekk det ut, det er "vanlige" Nav-regler, ikke sosialkontoret. Dessverre så er det tydelig at mange tannleger ikke er oppmerksom på dette heller, så sjekk det ut. Min venninne er i den ironiske situasjonen at nå når hun har grei økonomi så får hun dekket bittskinnene sine, men da hun slet maks med økonomi og spurte både tannleger og Nav om det kunne dekkes, da sa alle nei. I tillegg bør du ta en samtale med legen din og få sjekket om diagnosen du har kan kvalifisere for dekning av tannlegeutgifter. Noen diagnoser gjør at man kan få dekket tannlege hvis det anses at man har økt slitasje eller dårligere tenner pga. det. I tillegg, få legen din til å sjekke deg for alle (!) mineraler. Det er en del mineralmangler som kan gi tannproblemer også, og får man det dokumentert så kan man i noen tilfeller få dekket tannbehandlinger også. Jeg har div. mineralproblemer, men foreløpig har det - bank i bordet - gitt meg lite problemer med tennene. Ikke gi deg, Hi! Ang. tannlegehøyskolen så har jeg hørt litt forskjellig. Men de fleste som har gått der har vært veldig fornøyd. Om du er heldig så kan du der bli sett på som et "interessant tilfelle", så kanskje de kan sjekke deg mer enn du ellers er blitt? Verdt å sjekke ut det også. Anonymous poster hash: 26e0e...8f6
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #20 Skrevet 14. november 2015 Har ikke lest alt her. Mannen fikk innvilget støtte fra NAV, men måtte gå til odontologen, noe som gjorde at ingen tenner ble tatt fullstendig, og behandlingen tok kjempelang tid. Han fikk overslag på at alt kom på 35-40 000. Fordi han gikk til odontologen var det ikke mye de fikk gjort før vedtaket gikk ut. Og siden han da hadde fått seg deltidsjobb så fikk han ikke forlenget vedtaket. Klagen gikk ikke gjennom heller. Vi valgte å spare opp penger + litt kredittkort for å sende han til Gdansk en uke og få fikset alt der. Med reise og opphold, pluss fikse alle tenner inkl de som detter fra hverandre, kom på 16500 eller kanskje det ble 17000 til slutt. Husker ikke eksakt. Høres ut til at du er enda hardere rammet enn han. Vet at de som velger å reise utenlands kan få hjelp av tannlegene der for å søke om støtte i norsk trygdeordning. Anonymous poster hash: dfec7...5e4
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #21 Skrevet 14. november 2015 Jeg må begynne med å si at jeg virkelig føler med deg! Tenner som bare har råtnet opp har jeg opplevd hele livet mitt, og jeg har hatt alvorlig tannlegeskrekk i vel 10 år av den grad at jeg rett å slett ikke har klart å gått til tannlegen for å gjøre helt nødvendig behandling i tillegg. Sprøyteskrekk har jeg også hatt hele livet noe som ikke har hjulpet saken, og pga. at dette har blitt dokumentert av tannlege siden 1999 i journalen min har jeg fått dekt mer eller mindre alt av tannlegebehandling. Jeg måtte også ha en erklæring fra fastlege. Det var tannlegen selv som forklarte meg om mulighetene mine etter at jeg etter endel år med store smerter og betennelser måtte krype til korset å bestille meg en time. Jeg hadde over tlf gitt beskjed om at jeg hadde ekstrem tannlegeskrekk og jeg ønsket meg ei som jeg har hørt mye positivt om. Da jeg kom dit var vel til slutt de fleste tannlegene på bygget å hadde sett i kjeften min, og det ble raskt bestemt at de ikke ville gjøre noe der å da når de innså at frykten min var langt verre enn de hadde trodd og tenkt. Istedenfor ordnet de et møte der og da med to tannleger som forklarte meg om mulighetene mine med å få dekt nødvendig behandling da de anså frykten min som såpass sterk at jeg hadde rett til det. Dette er jo en litt annen sak. Men det er sikkert mange som leser denne tråden som også lider av den samme skrekken som jeg sliter med, og om den er vel dokumentert kan det ordnes at man betaler en egenandel. Som alenemor og aleneforsørger var det tungt å vite at jeg kom til å bruke vanvittige summer på tennene mine som hadde tatt meg en årrekke å ha nok penger til å kunne gjøre bare for å slippe å ha vondt mer. Anbefaler dere å prate med tannlegen! De ordnet det meste for meg, journaler fra tidligere tannleger, og jeg måtte ordne dokumentasjon fra fastlege. Resten tok de seg av. Jeg vet ikke hvor "sterk" denne frykten skal være for å få det dekt, men det kan være verd å sjekke opp.Så litt til tema: Begge mine søsken skjærer tenner på natta, og etter grundige undersøkelser viste det seg at det var derfor deres tenner ble ødelagte. Min bror måtte bygge opp tennene på nytt da de var skjært inn til nerven og vel over det, men selv om han fikk dekt rundt halvparten måtte han ut med bra mange ti tusener. Søsteren min fikk iallefall dekt ei skinne til å sove med om natta, og den er visstnok gull verd. Anonymous poster hash: f452b...ee1
Pobie Skrevet 14. november 2015 #22 Skrevet 14. november 2015 Mannen hadde veldig mye problemer med tennene, pga antibiotikakur som tenåring (før de visste bedre). Han ble så lei til slutt at han erstattet alle tennene med skallfasetter i porselen. Ingen problemer siden det. Men det var dyrt. Skjønner at ikke alle har råd til det uten støtte. Det finnes imidlertid et billigere alternativ som mannen prøvde først. Var veldig likt skallfasetter, men laget av et annet materiale enn porselen som er mye billgere. Husker ikke nøyaktig, men mulig de var en type plast. De fungerte ikke for mannen, men kanskje noe å undersøke nærmere?
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #23 Skrevet 14. november 2015 Etter å ha slitt med tennene i mange år, blant annet biter som faller av, fyllinger som faller ut, hull under fyllinger og til slutt krone som falt ut hvorpå resten måtte trekkes henviste tannlegen min meg til tannlegehøyskolen. Mistanken var at jeg hadde "myke" tenner. Husker ikke hva det heter. På tannlegehøyskolen fant de egentlig ingenting. Men, tannlegen der spurte om jeg hadde tørr munn. Noe jeg selv ikke hadde merket noe til. Tilbake hos min vanlig tannlege ble spyttproduksjon sjekket, og jeg er munntørr. I så stor grad at jeg nå får dekke mye av tannlegekostnadene mine. Dette gjør at jeg med lettere hjerte kan gå til tannlegen flere ganger i året, og slipper å bekymre meg for høye utgifter. Jeg bruker fortsatt noen turen i året, men tidligere var det vanlig med over ti tusen hvert år. Jeg vurderte på et tidspunkt å sette krone på alle tennene mine. Anonymous poster hash: 29d88...b90
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå