Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #1 Skrevet 12. november 2015 Jeg er sykmeldt etter en relativt stor operasjon. Vært sykemeldt i 6 uker, og tenker det blir noen uker til. Jeg tar videreutdanning ved siden av i nabobyen. Neste uke er d obligatorisk skole og jeg har leid meg hotellrom rett ved skolen og har tenkt å karre meg dit. Ihvertfall de to første timene så jeg får skrevet meg på oppmøtelisten. Om jeg ikke møter opp denne uken er et helt semester gått ad dundas:( no mercy! All lesing og alt helt forgjeves. Jeg er nødt for å møte opp tre av de fem dagene. Jeg ER for syk til å jobbe. Jobber i en jobb som også kan være fysisk ( hjemmesykepleie) som sykepleier. Inntil nå ligger jeg for det meste av dagene, og har tenkt å hvile masse i helgen. Har leid hotellrom så jeg kan hvile mellom slagene de tre skoledagene. Hva tenker dere? Anonymous poster hash: 5f36c...37b
bjørnen*i*det*blå*huset Skrevet 12. november 2015 #2 Skrevet 12. november 2015 Jeg ville fortalt det til arbeidsgiver så har du ditt "på det rene". Syns det høres helt greit ut dersom det er som du forteller ang studie...
Superdolly Skrevet 12. november 2015 #3 Skrevet 12. november 2015 Jeg ville snakket med arbeidsgiver og forklart situasjonen. Det er vel også i deres interesse at du får fullført videreutdanningen? Jeg har satset på åpenhet på jobben og har god erfaring med det.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #4 Skrevet 12. november 2015 Jeg tenker at du bør snakke med arbeidsgiver før du drar. Hvis det er som du beskriver går det sikkert bra, men om du ikke sier noe blir det lett oppfattet som om du er mye friskere enn du er. I tillegg tenker jeg at jeg håper det ikke er så enkelt å få dette godkjent at det holder å skrive seg på oppmøtelista. Hvis du ikke klarer å være skikklig med på opplegget bør du heller ikke få det godkjent. Da har du ikke lært det du skal. Anonymous poster hash: ac3a8...79d
Lille krøll Skrevet 12. november 2015 #5 Skrevet 12. november 2015 Er jo stor forskjell på jobb i hjemmepleien og sitte på rævva på forelesning.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #6 Skrevet 12. november 2015 Siden du har skole , så regne jeg med du har avtalt med jobben allerede at du trenger permisjon ? Ser ikke på at det da skal være noe problem å gå på skolen? Hva studere du ? Anonymous poster hash: 037cd...77e
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #7 Skrevet 12. november 2015 Bare du vet om det er ok. Hvis du har behov for å forsvare her inne, er det muligens ikke ok;) Anonymous poster hash: 00909...cc8
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #8 Skrevet 12. november 2015 Husk foresten at du kan miste sykepengene fra NAV om du studerer i sykmeldingsperioden. Anonymous poster hash: ac3a8...79d
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #9 Skrevet 12. november 2015 Jeg tenker at du bør snakke med arbeidsgiver før du drar. Hvis det er som du beskriver går det sikkert bra, men om du ikke sier noe blir det lett oppfattet som om du er mye friskere enn du er. I tillegg tenker jeg at jeg håper det ikke er så enkelt å få dette godkjent at det holder å skrive seg på oppmøtelista. Hvis du ikke klarer å være skikklig med på opplegget bør du heller ikke få det godkjent. Da har du ikke lært det du skal. Anonymous poster hash: ac3a8...79d Min arbeidsgiver er dessverre ikke av den empatiske sorten:(! Og slik jeg kjenner han har han ingen forståelse for dette. Det er liksom ingen grånyanser der, det er svart eller hvitt. Vi jobber en del i gruppe og gruppen min er veldig "greie" og vil bare jeg skal møte opp det lille jeg kan så vi alle får bestått. Anonymous poster hash: 5f36c...37b
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #10 Skrevet 12. november 2015 Siden du har skole , så regne jeg med du har avtalt med jobben allerede at du trenger permisjon ? Ser ikke på at det da skal være noe problem å gå på skolen? Hva studere du ? Anonymous poster hash: 037cd...77e Dette er avtalt på forhånd, så de ukene jeg er på skole får jeg ikke betalt. Jeg har permisjon de dagene så jeg mottar kun 80% lønn. Tar videreutdanning i familieterapi. Anonymous poster hash: 5f36c...37b
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #11 Skrevet 12. november 2015 Det skal være mulig å få en sykmelding som sier at du er for syk til å gjøre ditt vanlige arbeid men frisk nok til å studere. Snakk med legen om det. Anonymous poster hash: ac3a8...79d
Krumelur Skrevet 12. november 2015 #12 Skrevet 12. november 2015 Husk foresten at du kan miste sykepengene fra NAV om du studerer i sykmeldingsperioden. Anonymous poster hash: ac3a8...79d Ikke hvis du studerte før du ble sykemeldt. Du kan derimot ikke påbegynne studier eller trappe opp studiemengde mens du mottar sykepenger. Var i samme situasjon selv da jeg ble sykemeldt mens jeg var gravid i vår, og det var beskjeden jeg fikk.
soleia Skrevet 12. november 2015 #13 Skrevet 12. november 2015 Arbeidsgjevaren din har vel eigentleg ikkje noko med om du dreg på forelesing. Det er stor skilnad på å få med seg eit par forelesingar og å vere i jobb i heimesjukepleien. Men dersom det er slike reglar som nemnt ovanfor, så snakk med legen din og få alt formelt i orden.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #14 Skrevet 12. november 2015 Husk foresten at du kan miste sykepengene fra NAV om du studerer i sykmeldingsperioden. Anonymous poster hash: ac3a8...79d Så feil kan man ta. Jeg studerer 100%, er sykemeldt fra jobben. Funker helt fint! Anonymous poster hash: 1af92...fc1
TPK Skrevet 12. november 2015 #15 Skrevet 12. november 2015 Gi beskjed til arbeidsgiver, og evt få en erklæring fra lege hvis sjefen bĺir vanskelig. Klart det er noe helt annet å sitte en time eller to på skolebenken enn å jobbe en hel dag med fysisk arbeid.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #16 Skrevet 12. november 2015 Husk foresten at du kan miste sykepengene fra NAV om du studerer i sykmeldingsperioden. Anonymous poster hash: ac3a8...79d Så feil kan man ta. Jeg studerer 100%, er sykemeldt fra jobben. Funker helt fint! Anonymous poster hash: 1af92...fc1 Det er riktig at det går an, men i utgangspunktet kan du ikke bare fortsette å studere samtidig som du hever sykepenger. Gjør du det og NAV oppdager det kan du få et krav om tilbakebetaling og i værste fall bli tiltalt for trygdesvindel. Det er nødvendig å ha en sykmelding som klart sier at du er for syk til det ene men frisk nok til det andre og sansynlig vis bør det også være avklart med NAV på forhånd. https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+8-4+Arbeidsuf%C3%B8rhet.147679.cms "Skolegang og arbeidsuførhet [Endret 7/01, 7/04, 3/10] Vanligvis kan en person som begynner på heldags skole eller studium ikke regnes som arbeidsufør. I noen tilfeller må vedkommende likevel kunne regnes som arbeidsufør med rett til sykepenger dersom vilkårene for øvrig er oppfylt. En person som kombinerer studier eller skolegang med arbeid vil kunne tilstås sykepenger dersom vedkommende blir sykmeldt fra arbeidet, men likevel er i stand til å fortsette studiene. I dag har mange skoleelever og studenter deltidsarbeid ved siden av studier. Dersom studiene og arbeidet lar seg forsvarlig kombinere og fortsatt skolegang/studier ikke er egnet til å trekke arbeidsuførheten i tvil, vil det kunne tilstås sykepenger ved delvis eller hel arbeidsuførhet i arbeidsforholdet. Det vil særlig være aktuelt ved kortvarige sykmeldinger, jf. avsnittene foran om yrkesuførhet og kortvarig sykmelding. En person som er klart arbeidsufør til de fleste yrker, men som kan gjennomføre en teoretisk skolegang, må likevel regnes som arbeidsufør. Det er en forutsetning for å få rett til sykepenger at skolegangen er en følge av inntrådt arbeidsuførhet og at vedkommende ellers skulle ha vært yrkesaktiv. Denne praksis har sitt utspring i Trygderettens kjennelse i ankesak nr. 1331/82. For øvrig kan det ytes sykepenger under skolegang hvis skolegangen godkjennes som et arbeidsrettet tiltak, jf. § 8‑4 tredje ledd bokstav c." Anonymous poster hash: ac3a8...79d
<3 mine søte små<3 Skrevet 12. november 2015 #17 Skrevet 12. november 2015 Du kan jo spørre om tilrettelegging. Kan de ikke så har du ditt på det rene.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #18 Skrevet 12. november 2015 Husk at retten til sykmelding og dermed lovlig fravær, ikke er det samme som rett til sykepenger. For å sette det på spissen så kan du ikke være sykmeldt fra en jobb og få sykepenger derfra og så finne deg en annen 100% jobb som du kan gjennomføre samtidig, selv om den første jobben ikke kan tilrettelegge for deg. Du skal ikke tjene på å være sykmeldt. Studier kommer litt i samme kategori. Derfor skal man være forsiktig. Anonymous poster hash: ac3a8...79d
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #19 Skrevet 12. november 2015 hvis du har permisjon uten lønn for å gå på skole, skal dette oppgis til NAV når du sender inn krav om sykepenger. har du ikke lønn fr de dagene du er på skole, skal du heller ikke ha sykepenger for disse dagene. På kravblanketten kan du føre opp hvilke dager det er avtalt permisjon uten lønn pga studier. ved kortvarig sykmelding KAN det ytes sykepenger samtidig som man fortsette studiene. NAV må informeres om at du studerer ved siden av studiene og det skal gjøres en vurdering om du da fyller vilkårene for sykepenger Anonymous poster hash: 9394f...fb5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå