Gå til innhold

Vekker dere den nyfødte for mat om natta hvis de sover lenge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi sover mer enn fire timer om natta, hvertfall i ett av tidsrommene. Hu har sovi fire og en halv time nå. Jordmødrene på sykehuset sa forskjellig. Ene mener man ikke vekker og prøver å få sammenhengende søvn, andre sa hver fjerde time også om natta. Så lenge hun spiser hver 3-4 time på dagen så er det vel ok å prøve på litt lengre søvn om natta? Hu er 3300 gram 😊😊

Anonymous poster hash: da504...73f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun går opp i vekt og spiser bra om dagen trenger du ikke vekke.

Anonymous poster hash: bc3f2...8e4

Skrevet

Jeg hadde en smertegrense på 4,5 time. Ble litt stressa de første ukene hvis hun sov lengre.

Jeg la henne på puppen og hun spiste i søvne omtrent og sov før hun ble lagt i senga, så det var ikke noe stress med å vekke henne. Etter tre månederskontrollen sa de jeg bare kunne la henne sove da hun la fint på seg.

Anonymous poster hash: 58254...f01

Skrevet

Har aldri vekt mine babyer på natta, de hsr lagt fint på seg.

En gang sovnet babyen tidlig på kvelden og sov fortsatt da jeg skulle legge meg, noe som var uvanlig. Da prøvde jeg selvsagt å legge han til puppen. Han ville ikke ha mat og det viste seg at han var kjempesyk og måtte på sykehuset.

Følg magefølelsen, og hva som er vanlig rutine for babyen (ikke hva andre sier) så går det nok veldig bra :)

Anonymous poster hash: d213b...16d

Skrevet

Så lenge hun legger på seg og er fornøyd så skal det ikke være nødvendig å vekke henne. To av mine har knapt blitt nattammet og sov 12 timer uten mat allerede første uken.

Men mine har vært halvannet kilo større enn din ved fødsel. Mulig det er andre "regler" for de under gjennomsnitt.

Skrevet

Sjekk om hun går tilfredsstillende opp i vekt. Gjør hun det er det bare å la henne sove. 3300 g er vel ikke så lite, bare litt under gjennomsnittet?

Skrevet

Så lenge jeg selv ikke ble altfor plaget med brystspreng, så fikk de bare sove :)

Skrevet

Tvillingene mine måtte jeg vekke for å mate en stund, men de var premature.....

Anonymous poster hash: 6704e...709
Skrevet

Våkner når hun er sulten!;)

Anonymous poster hash: af667...b21
Skrevet

Har aldri vekket baby på natta,-6 barn...

Skrevet

Jeg hadde pre- og dysmatur. Ved ca 3 mnd begynte hun å "hoppe over" et måltid om natta - altså sove 6 timer sammenhengende.  Jeg vekket ikke. Hun gikk likevel opp de foreskrevne 100 gram i uka (måtte veie hver uke pga statusen hennes) og hun var normalvektig ved 1 år.

Så lenge barnet er friskt, ser jeg ingen grunn til å vekke!

Sov godt begge to!

Anonymous poster hash: 875da...cd8
Skrevet

Måtte vekke eldstemann i starten pga gulsott og dårleg vektoppgang.  Då han etter 2-3 veker la bra på seg, fekk eg beskjed om å slutte med det. Då sov han gjerne samanhengande i 6 timar.

Skrevet

Med mindre babyen har et vektproblem, som i undervektig, så hadde jeg aldri i verden vekket babyen! Nyt det!

Hilsen mamma til tre, der alle har spist annenhver time og oftere om nettene i månedsvis!

Anonymous poster hash: 35613...fb1

Skrevet

Har hatt to barn som begge la dårlig på seg i starten, fikk beskjed om å ikke la det gå mer enn 3 timer mellom måltid på dagen, men at på natta kunne de sove så lenge de ville. Er barnet friskt og legger fint på seg, så la det sove. Du vet sikkert sånn ca hvordan vektøkningen på din baby ligger an, og blir vel fulgt opp om vektøkningen er for liten. Det som er skummelt er at om barnet får for lite mat, så kan det bli slapt og heller sove mye i stedet for å gi beskjed om at det er sultent.

Anonymous poster hash: 51618...645

Skrevet

Min var under 3 kilo og måtte vekkes hver 3 time.

Anonymous poster hash: d1b2c...b8a

Skrevet

Jeg har aldri vekket for å amme mine. De er født til termin og hadde fin vektoppgang.Første våknet mer enn ofte nok, så der trengte jeg ikke vurdere det engang. Andre ble ammet når jeg la meg i 22 tida og sov da til 03-04 fra første stund. Sov videre etter amming til 08-09 cirka. Det jeg har lært er at friske terminfødte barn kan sove til de våkner for mat av seg selv (innen rimelighetens grenser og så lenge de legger på seg det de skal).

Skrevet

Så lenge babyen legger på seg hadde jeg ikke vekket!

Hilsen trebarnsmor som ikke har hatt babyer som har sovet rundt før de var to år!

Anonymous poster hash: 39c38...5e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...