Gå til innhold

MÅ bli flinkere med penger, hjelp meg noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sløser så mye, trekker kortet her og der, innom butikken ofte og pengene flyr. Får også ideer om ting jeg bare MÅ ha, gjerne noe jeg får for meg at ungene trenger, så kjøper jeg gjerne før jeg egentlig har tenkt meg om, og egentlig var det kanskje ikke nødvendig. Jeg er også litt treg med å betale regninger, kvier meg liksom litt, selv om jeg vet at jeg har nok penger.

Vi klarer oss fint, men jeg sparer ikke, og har ikke nok buffer. Nå må eldste ha regulering og mannen må ha noen runder hos tannlegen, bilen skal på service og så er det jul. Jeg er nødt å ha en god buffer men klarer ikke spare!!!

Nå vil jeg skjerpe meg men jeg er tidenes dårligste planlegger, prøvd å ukeshandle men klarer det en uke eller 2 så sklir det ut igjen.

Er det noen som har noen enkle og gode triks på å spare penger? For å få oversikt på forbruket og være smartere økonomisk?

Det er meg som styrer økonomien i familien, mannen er ikke delaktig i dette dessverre, har prøvd og det funker ikke. Men han bruker lite penger og er fornuftig.

Vi har ca 21-24000 igjen når alt av regninger og faste utgifter er betalt. Det skal dekke mat, klær, aktiviteter og drivstoff. Vi er 5 i familien med barn i småskolen som er storspiste og et bhg barn. Hvor mye bør vi klare å spare? Vil ikke leve så sparsommelig at vi ikke kan ta en tur i badeland eller på kino, men bare leve litt mer fornuftig.

Anonymous poster hash: 00fe9...307
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du sier 7-8000 til mat bør dere ha rikelig. 1000 til klær og 1000 til aktiviteter. 1-2000 til bensin (aner ikke hvor mye dere må kjøre). Resten kan spares! Det blir jo 12 000 til overs i mnd. Du kan i alle fall klare 10.

Anonymous poster hash: 17186...f01

Skrevet

Jeg ville i utgangspunktet tenkt at det var realistisk å spare 4000 hver mnd. Da blir ikke overgangen så stor 😄

Ha autotrekk over på sparekonto den dagen lønnen kommer. For meg hjelper det at pengene ikke er tilgjengelig så enkelt. I tillegg tømmer jeg lønnskontoen hver mnd. Står det noe igjen når jeg får lønn, så går det rett over på sparekontoen.

Jeg syns også at det har vært veldig nyttig å få oversikt over hva jeg egentlig bruker penger på hver mnd. Gå inn i nettbanken, og hent det ut i excel der, og bruk litt tid på å få oversikt.

Vurder å legg igjen kortet hjemme når du drar på jobb, eller andre steder der du uplanlagt kan komme til å bruke penger. Ha en 100 lapp eller to i kontanter hvis du plutselig trenger noe.

Men skaff deg detaljert oversikt over forbruk, så tipper jeg at du får deg noen overraskelser 😊

Anonymous poster hash: ce368...fb8

Skrevet

Jeg har et system der jeg overfører en fast sum I uka til brukskonto. Det skal brukes på mat,drivstoff og annet. Da bruker jeg ikke mer enn jeg kan.

Skrevet

Bestem deg før du går hjemmefra hva du skal handle!

IKKE bruk noe utover det som står på lista.

Anonymous poster hash: dc8c3...816
Skrevet

Du må bare bestemme deg. Slutt med all tullhandlingen nå.

Anonymous poster hash: cda9b...287

Skrevet

Jeg skriver liste + begrenser hvor mye jeg har i kontoen, har til det som trengs og overfører når det trengs påfyll. 

Anonymous poster hash: 92bd3...cbc
Skrevet

Lag autotrekk til sparekonto på lønningsdato, da kan du ikke bruke de pengene, og har da resten igjen til regninger, mat og "tull". Begynn med kanskje 1500,- de første mnd så du blir vant med at det er litt mindre på konto. Etter noen mnd kan du øke til 2000,- osv. opp til et beløp du føler du kan avse :)

Skrevet

Jeg ville spart 8000,- i mnd.

Anonymous poster hash: b4df4...f40

Skrevet

Lag autotrekk til sparekonto på lønningsdato, da kan du ikke bruke de pengene, og har da resten igjen til regninger, mat og "tull". Begynn med kanskje 1500,- de første mnd så du blir vant med at det er litt mindre på konto. Etter noen mnd kan du øke til 2000,- osv. opp til et beløp du føler du kan avse :)

Leste ikke så nøye visstnok, hehe, så nå hvor mye dere har igjen etter faste utgifter.

Da hadde jeg startet autotrekk på 3-4000,- i mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...