Gå til innhold

Alkohol og 16 år


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, så var vi plutselig der da at min datter drikker alkohol. Har hatt mine mistanker siste tiden. I kveld kom det frem at hun og nesten alle hennes venninner har begynt å eksperimentere med alkohol. Hun sier hun drikker lite og har "kontroll" og stopper i tide. Det blir ca 3 cider på en fest, over flere timer (pyntet sikkert litt på sannheten).

Fra før er hun under restriksjoner pga av løgn i forbindelse med bl.a. festing. Disse restriksjoner innebærer at jeg bringer og henter, dvs ingen overnattinger.

 

Hva skal man si til sånt? Jeg liker det jo ikke. Samtidig har hun nå vært ærlig og sagt det som det er. Jeg endte opp med å prate om hva alkohol kan føre til: miste bedømningsemne, miste hemninger og gjør noe man aldri ville ha funnet på edru, alkoholforgiftning, bevistløshet, vold, voldtekt, bakfull osv. Hadde en mer reflektert samtale enn det høres ut :) Men det er så vanskelig. Hun er jo ikke gammel nok og ikke helt moden nok til å forstå at ting hun gjør kan få konsekvenser i lenger tid.

 

Hva sier dere andre til deres barn? Jeg kan ikke akkurat fotfølge henne eller låse henne inne da blir alt mye verre. Ikke kan jeg nekte henne å dra på overnatting heller over lenger tid, da svekkes tilliten til meg og at jeg ikke stoler på henne. Jeg føler jeg bare kan håpe og tro at vi har et så godt forhold at hun ringer meg om hun skulle komme på luggeføre. Men det skriker i meg at hun ikke er gammel eller moden nok til dette. Samtidig vet jeg at mange ungdommer er der hun er nå og det går jo bra med dem? Jeg var jo akkurat likedan selv når jeg var så gammel. Er jo bare 2 år til hun blir myndig.

 

Hun spurte om jeg kom til å bli sur eller sint om hun hadde drukket hvis jeg kom og hentet henne. Følte det var en felle. Sier jeg nei tar hun det da som at jeg godtar at hun drikker? Sier jeg ja så kan hun ikke ringe meg når hun trenger meg. Sukk, føler jeg feiler litt som mor her...

 

Hjelp..

 

 

Anonymous poster hash: 16b44...007

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du kjører og henter henne gjør du mer enn mange andre (naive) foreldre. Jeg vil tro at hun ikke drikker så mye nettopp pga at du henter.

At 16-åringer eksperimenterer med alkohol er helt vanlig. Så lenge det er fornuftige mengder, er der vel ikke så galt? Hun har jo tydeligvis et godt forhold til deg, ettersom hun forteller det.

Du har i hvert fall ikke feiler som mor. Fortsett å kjøre og hente henne, og ha en åpen dialog med henne. Det er utrolig viktig at hun tør å ringe deg uansett hva som skulle hende,

 

Anonymous poster hash: e1094...f0f

Skrevet

Jeg tenker at så lenge du kjører og henter henne så er du allerede på god vei. Du vil heller at hun ringer deg, en at hun slår av telefonen og du ikke får tak i henne ett på natta en lørdagskveld. 

Du kan jo si at du ikke godtar at hun drikker, men du blir ikke sint om du henter henne etter en fest og hun har drukket en cider. Si at du heller vil at hun skal fortelle deg hva hun har drukket. Jeg tenker jo at det aller viktigste er at hun faktisk nøyer seg med max tre cider, og at hun unngår å bøtte nedpå. 

 

Men jeg er ikke tenåringsmor enda, så jeg har ikke god peiling. Jeg bare tenker at det er en stor trygghet i at hun kan ringe deg og du kan hente henne. Da vet du ihvertfall hvor hun ender opp! 

 

Når hun nå har begynt, så får du henne ikke til å stoppe for å si det sånn. Vi har jo "alle" vært der selv, ikke sant? Det beste du kan få til er å prøve å få henne til å unngå stupfylla slik at hun ikke ender opp i ubehagelige situasjoner. Og du har jo tatt praten nå, så hva mer man kan gjøre vet ikke jeg. 



Anonymous poster hash: 395c1...753
Skrevet

Fortsett med regelen om at det ikke er lov å overnatte på fest.

 

Jeg hadde også den regelen da jeg var tenåring, skulle vi på fest kom pappa og hentet meg klokken 2 på natta, ingen overnatting (før jeg var 16). Det hendte han kom og hentet meg og en venninne og kjørte oss til venninnen også overnattet jeg der, det var greit, men jeg fikk ikke overnatte der det var fest.

 

Det var ikke noe problem for meg å akseptere det, jeg skjønte jo at det var fordi foreldrene mine ville ha litt kontroll og ville forsikre seg om at jeg var ok før de la seg til å sove for natten. At foreldre bryr seg og engster seg for deg er aldri feil så lenge man også evner å gi den friheten man trenger for å leve et normalt ungdomsliv. Frihet under ansvar.



Anonymous poster hash: f6aa4...cdb
Skrevet

 

Fortsett med regelen om at det ikke er lov å overnatte på fest.

 

Jeg hadde også den regelen da jeg var tenåring, skulle vi på fest kom pappa og hentet meg klokken 2 på natta, ingen overnatting (før jeg var 16). Det hendte han kom og hentet meg og en venninne og kjørte oss til venninnen også overnattet jeg der, det var greit, men jeg fikk ikke overnatte der det var fest.

 

Det var ikke noe problem for meg å akseptere det, jeg skjønte jo at det var fordi foreldrene mine ville ha litt kontroll og ville forsikre seg om at jeg var ok før de la seg til å sove for natten. At foreldre bryr seg og engster seg for deg er aldri feil så lenge man også evner å gi den friheten man trenger for å leve et normalt ungdomsliv. Frihet under ansvar.

 

Anonymous poster hash: f6aa4...cdb

 

Før jeg var 18 mente jeg, jeg fikk ikke overnatte på fest før jeg var 18.

 

Anonymous poster hash: f6aa4...cdb

Skrevet

Tusen takk for svar begge to ☺ Fint å se at dere tenker samme som meg. Følte meg veldig liberal (på en dårlig måte) en stund 😉

 

Problemet kommer når det er venninneovernattinger om det er det det er eller om det er full fest. Det var blant annet derfor hun har fått restriksjoner nå fordi hun løy og var vert for en ganske stor fest. Men jeg må bare svelge og håpe at vi nå har fått rensket opp og at hun ringer meg om det skulle være noe.

 

Takk for gode svar :)

 

Anonymous poster hash: 16b44...007

Skrevet

 

Fortsett med regelen om at det ikke er lov å overnatte på fest.

 

Jeg hadde også den regelen da jeg var tenåring, skulle vi på fest kom pappa og hentet meg klokken 2 på natta, ingen overnatting (før jeg var 16). Det hendte han kom og hentet meg og en venninne og kjørte oss til venninnen også overnattet jeg der, det var greit, men jeg fikk ikke overnatte der det var fest.

 

Det var ikke noe problem for meg å akseptere det, jeg skjønte jo at det var fordi foreldrene mine ville ha litt kontroll og ville forsikre seg om at jeg var ok før de la seg til å sove for natten. At foreldre bryr seg og engster seg for deg er aldri feil så lenge man også evner å gi den friheten man trenger for å leve et normalt ungdomsliv. Frihet under ansvar.

 

Anonymous poster hash: f6aa4...cdb

Det er en fin regel synes jeg også. Men så er det å vite når er det fest og når er det bare overnatting? Hvis det er en fest hun virkelig vil på og ikke vil være den som blir hentet er det jo kort vei til løgn om overnatting.

 

Men jeg tror jeg skal prøve å få henne med på den regelen for den synes jeg er god ☺ Takk ☺

 

 

Anonymous poster hash: 16b44...007

Skrevet

Har en 18 åring som ikke drikker. Men, søsteren på 16 år måtte jeg hente for ikke lenge siden. Tror hun feilberegnet litt, og var skamfull etterpå. Jeg drakk selv fra jeg var 16 år, men ikke mye. 

Er klar over at 16 åringen min kan komme til å smake flere ganger. Likevel har jeg sagt at det ikke er greit. Hun får reise på fest, men sitter å venter på at hun kommer hjem. Har sagt jeg ikke aksepterer at hun kommer dritings hjem igjen, da blir det konsekvenser. Hun får ikke overnatte andre steder på slike kvelder. Kommer hun dritings hjem, blir det ikke flere fester på en stund. Så nei; stoler ikke på henne. Hun er 16 år, og vet ingenting om livet.



Anonymous poster hash: 4d61e...7b9
Skrevet

Ja, så var vi plutselig der da at min datter drikker alkohol. Har hatt mine mistanker siste tiden. I kveld kom det frem at hun og nesten alle hennes venninner har begynt å eksperimentere med alkohol. Hun sier hun drikker lite og har "kontroll" og stopper i tide. Det blir ca 3 cider på en fest, over flere timer (pyntet sikkert litt på sannheten).

Fra før er hun under restriksjoner pga av løgn i forbindelse med bl.a. festing. Disse restriksjoner innebærer at jeg bringer og henter, dvs ingen overnattinger.

 

Hva skal man si til sånt? Jeg liker det jo ikke. Samtidig har hun nå vært ærlig og sagt det som det er. Jeg endte opp med å prate om hva alkohol kan føre til: miste bedømningsemne, miste hemninger og gjør noe man aldri ville ha funnet på edru, alkoholforgiftning, bevistløshet, vold, voldtekt, bakfull osv. Hadde en mer reflektert samtale enn det høres ut :) Men det er så vanskelig. Hun er jo ikke gammel nok og ikke helt moden nok til å forstå at ting hun gjør kan få konsekvenser i lenger tid.

 

Hva sier dere andre til deres barn? Jeg kan ikke akkurat fotfølge henne eller låse henne inne da blir alt mye verre. Ikke kan jeg nekte henne å dra på overnatting heller over lenger tid, da svekkes tilliten til meg og at jeg ikke stoler på henne. Jeg føler jeg bare kan håpe og tro at vi har et så godt forhold at hun ringer meg om hun skulle komme på luggeføre. Men det skriker i meg at hun ikke er gammel eller moden nok til dette. Samtidig vet jeg at mange ungdommer er der hun er nå og det går jo bra med dem? Jeg var jo akkurat likedan selv når jeg var så gammel. Er jo bare 2 år til hun blir myndig.

 

Hun spurte om jeg kom til å bli sur eller sint om hun hadde drukket hvis jeg kom og hentet henne. Følte det var en felle. Sier jeg nei tar hun det da som at jeg godtar at hun drikker? Sier jeg ja så kan hun ikke ringe meg når hun trenger meg. Sukk, føler jeg feiler litt som mor her...

 

Hjelp..

 

 

Anonymous poster hash: 16b44...007

Her tror jeg nok at jeg er litt uenig med noen andre i tråden. Mine foreldre ga klar beskjed til alle oss barna i familien at hvis vi drakk eller røkte før vi var 18 ble det ingen støtte til førerkort. Dro vi på fest fikk vi med brus og snacks, og vi visste også at de hadde alkometeret klart om det var usikkerheter. Ble alltid hentet klokken 1 på natten. Var foreldre som sendte med ungene alkohol, men de byttet det jo bare inn til sterkere drikke med andre. Det er fullstendig idioti (og ikke minst ulovlig) av foreldre å sende med ungene alkohol. Ungenes hjerne er overhodet ikke utviklet nok til å forstå fulle konsekvenser av det de gjør og da må voksne veilede og rette. Enig i at du ikke skal bli sint, men man bør holde seg etter lover og regler her. For mange voldtekter og annen styggedom som skjer i fylla som kan ødelegge noen for resten av livet. Hent på fest, send med alternativt drikke og gi klar beskjed om konsekvenser.

Det er nok ungdommer som er ødelagte etter en "uskyldig" start med alkohol eller annen rus. Av de i klassen min ble 2 tenåringsmammaer, 2 narkotikamisbrukere og et par havnet mer og mindre litt på skråplanet. Dette var ikke en ille klasse i seg selv, men det var mye manglende hjelp og uvitenhet fra foreldre. Utpå bygda er det jo "vanlig" å drikke fra man er konfirmant- noe som er TOTALT borti natta.

Før i tiden hadde de noen steder besøk av alkoskadde folk i skolen- dette burde vært obligatorisk i 7 klasse for å vise hva som egentlig kan skje.

Kan forøvrig nevne et annet eksempel- fest nede ved ei elv- masse ungdommer- mange fikk overnatte ulike steder og ingen kontroll. En av ungene ble ikke henta og overnatte tydligvis ikke hos andre. Vedkommende frøs nesten ihjel og det var ingen av de andre fulle ungdommene som så at det lå igjen en der. Kunne gått virkelig galt...

 

Anonymous poster hash: dbfff...d5f

Skrevet

 

Her tror jeg nok at jeg er litt uenig med noen andre i tråden. Mine foreldre ga klar beskjed til alle oss barna i familien at hvis vi drakk eller røkte før vi var 18 ble det ingen støtte til førerkort. Dro vi på fest fikk vi med brus og snacks, og vi visste også at de hadde alkometeret klart om det var usikkerheter. Ble alltid hentet klokken 1 på natten. Var foreldre som sendte med ungene alkohol, men de byttet det jo bare inn til sterkere drikke med andre. Det er fullstendig idioti (og ikke minst ulovlig) av foreldre å sende med ungene alkohol. Ungenes hjerne er overhodet ikke utviklet nok til å forstå fulle konsekvenser av det de gjør og da må voksne veilede og rette. Enig i at du ikke skal bli sint, men man bør holde seg etter lover og regler her. For mange voldtekter og annen styggedom som skjer i fylla som kan ødelegge noen for resten av livet. Hent på fest, send med alternativt drikke og gi klar beskjed om konsekvenser.

Det er nok ungdommer som er ødelagte etter en "uskyldig" start med alkohol eller annen rus. Av de i klassen min ble 2 tenåringsmammaer, 2 narkotikamisbrukere og et par havnet mer og mindre litt på skråplanet. Dette var ikke en ille klasse i seg selv, men det var mye manglende hjelp og uvitenhet fra foreldre. Utpå bygda er det jo "vanlig" å drikke fra man er konfirmant- noe som er TOTALT borti natta.

Før i tiden hadde de noen steder besøk av alkoskadde folk i skolen- dette burde vært obligatorisk i 7 klasse for å vise hva som egentlig kan skje.

Kan forøvrig nevne et annet eksempel- fest nede ved ei elv- masse ungdommer- mange fikk overnatte ulike steder og ingen kontroll. En av ungene ble ikke henta og overnatte tydligvis ikke hos andre. Vedkommende frøs nesten ihjel og det var ingen av de andre fulle ungdommene som så at det lå igjen en der. Kunne gått virkelig galt...

 

Anonymous poster hash: dbfff...d5f

 

Sånne scared straight-kampanjer virker ikke. Det er derfor man i stor grad har sluttet med dem. Faktisk ble det dokumentert at kriminelle og rusmisbrukere kom i skoleklasser, førte til mer kriminalitet og større interesse for rusmidler. 

 

De i klassen din som skeiet ut, hadde vel diverse andre sårbarhetsfaktorer enn at de drakk på ungdomsskolen. 

 

Jeg signaliserer at det ikke er greit å drikke, men samtidig at datteren min skal ringe meg hvis noe skjer, enten med henne eller med andre. Henter alltid sånn at jeg selv kan sjekke hvordan hun fremstår. 

Skrevet

Du høres ut som min mamma. Jeg fortalte henne alt og hun gav meg friere tøyler.

 

De skal få lov å eksperimentere litt og de skal ikke møtes med kjeft, konsekvenser, straff og regler.

Hvis man gjør det på den måten, tror jeg man kan få en hel del problemer.

 

Anonymous poster hash: a681c...d76

Skrevet

 

Ja, så var vi plutselig der da at min datter drikker alkohol. Har hatt mine mistanker siste tiden. I kveld kom det frem at hun og nesten alle hennes venninner har begynt å eksperimentere med alkohol. Hun sier hun drikker lite og har "kontroll" og stopper i tide. Det blir ca 3 cider på en fest, over flere timer (pyntet sikkert litt på sannheten).

Fra før er hun under restriksjoner pga av løgn i forbindelse med bl.a. festing. Disse restriksjoner innebærer at jeg bringer og henter, dvs ingen overnattinger.

 

Hva skal man si til sånt? Jeg liker det jo ikke. Samtidig har hun nå vært ærlig og sagt det som det er. Jeg endte opp med å prate om hva alkohol kan føre til: miste bedømningsemne, miste hemninger og gjør noe man aldri ville ha funnet på edru, alkoholforgiftning, bevistløshet, vold, voldtekt, bakfull osv. Hadde en mer reflektert samtale enn det høres ut :) Men det er så vanskelig. Hun er jo ikke gammel nok og ikke helt moden nok til å forstå at ting hun gjør kan få konsekvenser i lenger tid.

 

Hva sier dere andre til deres barn? Jeg kan ikke akkurat fotfølge henne eller låse henne inne da blir alt mye verre. Ikke kan jeg nekte henne å dra på overnatting heller over lenger tid, da svekkes tilliten til meg og at jeg ikke stoler på henne. Jeg føler jeg bare kan håpe og tro at vi har et så godt forhold at hun ringer meg om hun skulle komme på luggeføre. Men det skriker i meg at hun ikke er gammel eller moden nok til dette. Samtidig vet jeg at mange ungdommer er der hun er nå og det går jo bra med dem? Jeg var jo akkurat likedan selv når jeg var så gammel. Er jo bare 2 år til hun blir myndig.

 

Hun spurte om jeg kom til å bli sur eller sint om hun hadde drukket hvis jeg kom og hentet henne. Følte det var en felle. Sier jeg nei tar hun det da som at jeg godtar at hun drikker? Sier jeg ja så kan hun ikke ringe meg når hun trenger meg. Sukk, føler jeg feiler litt som mor her...

 

Hjelp..

 

 

Anonymous poster hash: 16b44...007

Her tror jeg nok at jeg er litt uenig med noen andre i tråden. Mine foreldre ga klar beskjed til alle oss barna i familien at hvis vi drakk eller røkte før vi var 18 ble det ingen støtte til førerkort. Dro vi på fest fikk vi med brus og snacks, og vi visste også at de hadde alkometeret klart om det var usikkerheter. Ble alltid hentet klokken 1 på natten. Var foreldre som sendte med ungene alkohol, men de byttet det jo bare inn til sterkere drikke med andre. Det er fullstendig idioti (og ikke minst ulovlig) av foreldre å sende med ungene alkohol. Ungenes hjerne er overhodet ikke utviklet nok til å forstå fulle konsekvenser av det de gjør og da må voksne veilede og rette. Enig i at du ikke skal bli sint, men man bør holde seg etter lover og regler her. For mange voldtekter og annen styggedom som skjer i fylla som kan ødelegge noen for resten av livet. Hent på fest, send med alternativt drikke og gi klar beskjed om konsekvenser.

Det er nok ungdommer som er ødelagte etter en "uskyldig" start med alkohol eller annen rus. Av de i klassen min ble 2 tenåringsmammaer, 2 narkotikamisbrukere og et par havnet mer og mindre litt på skråplanet. Dette var ikke en ille klasse i seg selv, men det var mye manglende hjelp og uvitenhet fra foreldre. Utpå bygda er det jo "vanlig" å drikke fra man er konfirmant- noe som er TOTALT borti natta.

Før i tiden hadde de noen steder besøk av alkoskadde folk i skolen- dette burde vært obligatorisk i 7 klasse for å vise hva som egentlig kan skje.

Kan forøvrig nevne et annet eksempel- fest nede ved ei elv- masse ungdommer- mange fikk overnatte ulike steder og ingen kontroll. En av ungene ble ikke henta og overnatte tydligvis ikke hos andre. Vedkommende frøs nesten ihjel og det var ingen av de andre fulle ungdommene som så at det lå igjen en der. Kunne gått virkelig galt...

 

Anonymous poster hash: dbfff...d5f

Snakk om å ha foreldre som viser barna null tillit da....

 

Anonymous poster hash: e1094...f0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...