Gå til innhold

Operer bort hudfold (marisker) i endetarmsåpning?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skal? Skal ikke? De er veldig store de jeg har. Blir nesten aldri helt ren selv om jeg vasker meg etter hver do besøk.

 

Noen som har operert? Erfaring? Noen som har fått varig skader av operasjonen og mistet kontrollen?

 

Anonymous poster hash: bc820...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk, jeg visste ikke at dette hadde ett navn. Er så plaget av å ikke bli ordentlig ren selv etter x-antall tørk. Endel hudfolder.

Kom etter siste svangerskap!

 

Følger gjerne med på denne tråden

 

Anonymous poster hash: d06dd...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også! Ser ikke ut der bak, og som du sier er det vanskelig å holde det helt rent. 

Følger også denne tråden. 



Anonymous poster hash: cfbef...75c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger jeg også!
Jeg skal opereres, men har bestemt meg for å drøye til over nyåret, fordi kirurgen på sykehuset rett og slett var veldig opptatt av hvor vondt det er i ettertid, og sa at det kan gå mange uker med svært intense smerter. Da har jeg heller bare vondt gjennom jula isteden for dritvondt!

Jeg har to marisker jeg skal ta, og forundersøkelsen viste to innvendige hemoroider som også må bort (grad 2), så da tar de alt samtidig. Jeg skal ha full narkose, og gruer meg såå, men heller det enn å aldri føle seg ren :-(



Anonymous poster hash: bdf64...1c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle egentlig operere bort nå i høst, men har avlyst det. Eller offisielt er det vel utsatt.

Hovedgrunnen til det er at jeg sliter med en del problemer som gjør at bindevevet mitt ikke er slik det bruker være. I tillegg danner jeg litt store arr. Sammenlagt fant jeg ut at jeg akkurat nå ikke tør ta sjansen pga. komplikasjonsfaren.

 

Etter at jeg hadde avlyst fikk jeg høre om to som har tatt samme operasjon ved samme sykehus jeg egentlig skulle til, begge har fått varige problemer etterpå. Ene har fått problemer med lukkemuskelen, visstnok noe som ikke skal skje, den andre har fått andre problemer som jeg i farta ikke husker.

Men jeg har også hørt om flere som er veldig fornøyd - i hvert fall etter de første x antall ukene var gått inntil sårene var grodd.

 

De syr jo ikke, så man har i prinsippet åpne sår, og det tar tid å gro. Legen på sykehuset sa at jeg måtte forvente tildels store smerter i etterkant, og at det kunne vare opp til åtte uker :/

 

Jeg avventer inntil jeg har funnet ut mer hva annet det er som feiler meg som også påvirker bindevevet mitt og arrdannelsen.



Anonymous poster hash: 0d16f...036
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opererte tidligere i år. Store marisker etter graviditet for noen år siden. De første dagene var det ikke vondt, men så ble det vanvittig vondt i lang tid. Fikk beskjed om at det kunne ta opp til åtte uker før det var grodd og det stemte nok. Opererte fordi det var vanskelig å holde rent og pga at det så lite pent ut. Dessverre er det av en eller annen grunn like vanskelig å holde rent nå og jeg blør ved hver avføring, det gjorde jeg aldri før. Men pent er det.

 

Anonymous poster hash: 57162...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opererte bort en marisk i forbindelse med en annen underlivsoperasjon. Synes ikke det var spesielt vondt, og er veldig fornøyd med resultatet! Ser fint ut, og ingen problem å tørke seg lenger  :)



Anonymous poster hash: a368c...ad0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble operert i full narkose for 3 mnd siden, innvendige og hudfold. Er kjempe fornøyd. Ikke så vondt som jeg trodde det skulle bli etterpå, da jeg fikk meget sterke smertestillende. Brukte avføringsmiddel slik at det skulle bli lettere å gå på toalettet.

 

Så bare å kjøre på damer! 😅

 

Anonymous poster hash: 873e8...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har operert to ganger for hemoroider og jeg hadde gjort det igjen til tross for smertene etterpå (jeg valgte jo å gjøre det andre gang også). Første operasjon var absolutt verst, men det henger jo sammen med at operasjonen var såpass omfattende at de måtte gjøre det i to omganger...

 

Jeg gikk i fire år med kroniske smerter og plager, det ønsker jeg ikke igjen. Smertene etter operasjonen er for en kort periode og smertestillende hjelper en del. Varte i ca to uker, og det er en dråpe i havet i forhold til fire år...

 

Anonymous poster hash: 9096a...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en ting jeg aldri har hørt om andre steder enn dib! Marisker??

Hvor ille er det for at det kan være bra med operasjon? Er det vondt til vanlig? Henger de utenfor trusekanten? Detter de nedi do når du sitter der? Blafrer det plagsomt?

 

Får man "barnerompehull" etter operasjon??

 

 

 

Anonymous poster hash: 0c537...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en ting jeg aldri har hørt om andre steder enn dib! Marisker??

Hvor ille er det for at det kan være bra med operasjon? Er det vondt til vanlig? Henger de utenfor trusekanten? Detter de nedi do når du sitter der? Blafrer det plagsomt?

 

Får man "barnerompehull" etter operasjon??

 

 

 

Anonymous poster hash: 0c537...8b7

Jeg vil kalle deg heldig som har sluppet å forholde deg til dette. Jeg kan love deg at marisker er mye mer utbredt enn "dib"...

Marisker er hudfolder som oppstår etter hemoroider har minsket, de kan være plagsomme. Jeg ble operert for hemoroider og fjernet noen marisker også, men det er ingen garanti for å ikke få nye og man er ikke sikret et "barnerumpehull" dom du så fint kaller det. Barn kan også ha marisker og hemoroider og de blir også i noen tilfeller operert.

 

Bare fordi du ikke har hørt om det så betyr ikke det at det ikke er plagsomt eller et reelt problem for mange.

 

 

Anonymous poster hash: 9096a...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Annonse

Ble operert for 3 marisker i Aug 18. Slet med smerter 21 dg etter opperasjon og blod etter avføring. Etter 3 uker ble smertene borte, men har fremdeles blod etter do besøk. Noen som vet hvor lenge det varer. Sliter også med kløe i 2 nye små kuler spesielt om natten. 

Noen tips om salve/kremer som hjelper mot kløen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De av dere som ikke skal operere i umiddelbar nærhet tid og som sliter med renhold.  Få installert hånddusj ved toalettet(google bidetta),  det fikk jeg tips om her inne tror jeg faktisk,  og det har vært verdens beste løsning for meg som av ulike årsaker ikke ville operere.

Anonymkode: b166c...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Opererte bort to marisker for en drøy mnd siden. En stor og en liten.

Valgte bevisst å ikke kommentere her før sårene var grodd. Har inntrykk av at skrekkhistoriene om denne typen inngrep er skrevet av sarte sjeler i det smertene er som verst, så glemmer de å følge opp når ting går bedre.

Jeg ble anbefalt å avstå fra operasjon, både av fastlege og spesialist. Men jeg var lei av kløe, ubehag og følelsen av urenslighet etter dobesøk. Ba til slutt om en ny runde hos spesialist, og insisterte på operasjon, som jeg da fikk.

Inngrepet ble utført i full narkose på Diakonhjemmet sykehus i Oslo. Det gikk rolig for seg, og pleierne var flinke og informative.

Dag 1-2 etter operasjonen:
Var uten smerter, tror nok smertestillende sitter i lenge etter operasjonen. Moderat blødning fra sårene, dusjet 2 ganger daglig og passet på å holde det tørt og rent. Forsiktig dusje baken med lunkent vann.

Dag 3-4 etter operasjonen:
Lette smerter og ubehag. Paracet holdt helt fint, trengte ikke Pinex Forte som ble skrevet ut.
Det var forebyggende å holde kroppen i gang; gå rolige turer eller stå oppreist.
Tømming av tarm var ubehagelig og smertefullt, men overkommelig.

Dag 4-7 etter operasjonen:
Sporadisk kløe i sårene som var ganske kraftig og ubehagelig. Løp og kjøpte salve på apoteket for lindring, som hjalp godt.
Vil anbefale å ha noe på lur for å lindre kløe.

Dag 7-14 etter operasjonen:
Ubetydelige smerter, men fortsatt en del kløe som lindres med salve. Fortsatt blod og noe smerter ved avføring. Sårene væsket en del, så måtte være påpasselig med å tørke jevnlig for å unngå irritasjon. Sårene har dannet hevelser i områdene rundt som føles litt som små kuler.

Dag 14-28 etter operasjonen:
Ingen smerter. Noe blod ved avføring, men avtagende. Fortsatt åpne sår som væsker og må holdes rent og tørt. Sporadisk kløe, men avtagende.

Dag 30 etter operasjon:
Sårene har grodd, hevelser, væsking og kløe er borte.

- Etter mange år med kløe og ubehag har jeg endelig blitt kvitt dette. Er fullstendig klar over at hemoroidene på et tidspunkt kan komme tilbake, men håper at riktig kosthold, og en aktiv livsstil, kan holde symptomene borte så lenge som mulig. Nå er det mye lettere å tørke og holde det rent, og jeg slipper å våkne midt på natten med ekstremkløe der bak. 
  Det var selvfølgelig ubehagelig og tidkrevende og gå igjennom operasjon og tiden etter, men resultatet tatt i betraktning er jeg ikke i tvil om at det var riktig valg for min del.

 

 

Anonymkode: cb0b7...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...