Gå til innhold

Hva slags bedøvelse ved operasjon i munnen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal inn og trekke to visdomstenner og gruer meg fælt.

Jeg lurer også på om man får vanlig tannlegebedøvelse med sprøyter og lammelse i halve ansiktet, eller er det mer narkose?

Anonymous poster hash: bfeaa...31f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk tre (?) sprøyter av vanlig tannlegedop. Ble helt vissen i ansiktet, men var våken hele tiden.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 90d80...df1

Skrevet

Vanlig tannlegebedøvelse.

Men det går veldig fint altså, tannkirurgene er veldig raske og effektive, visdomstennene kommer ut lett som en plett.

Eneste er at smertene etterpå kan bli litt kraftigere enn om en vanlig tannlege trekker dem, det er fordi kirurgen borrer litt mer i kjevebenet for å få ut roten. Men du får smertestillende, og når det først er overstått tåler man at det er litt vondt etterpå, det er det å ligge der å gape man gjerne er nervøs for.

Prøv å senke skuldrene, det kommer til å  gå helt fint. Da jeg fjernet en visdomstann for 3 uker siden sa den hyggelige mannen til meg at det er med visdomstenner som med fødsler, de aller fleste kommer ut helt enkelt og greit, men det er horror-historiene du hører om.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 0569a...1c5
Skrevet

Takk for gode svar og ønsker :)

Jeg må vente i 5 timer på skyss hjem etterpå, og håper jeg slipper for mye smerter.

Bør jeg belage meg på suppe og grøt den første dagen?

Hi

Skrevet

Jeg drakk smoothie og spiste yoghurt og suppe et par dager etterpå.

Og knasket Paralgin Forte. ;)

Anonymous poster hash: 90d80...df1

Skrevet

Takk for gode svar og ønsker :)

Jeg må vente i 5 timer på skyss hjem etterpå, og håper jeg slipper for mye smerter.

Bør jeg belage meg på suppe og grøt den første dagen?

Hi

Jeg fikk ikke lov å spise i det hele tatt før det var gått 4 timer, og de anbefalte myk mat i 4-6 dager. Første to dagene spiste jeg yoghurt med bananskiver i, smotthie, suppe og slike ting.

Jeg var overrasket over at det ikke gjorde mer vondt enn det gjorde, tok paracet i et par dager, men smerten var helt levelig egentlig. Jeg trodde også det skulle være mest vondt i "krateret" etter visdomstannen, men det var det ikke. Det var vondest to tenner lenger frem i munnen, kjentes ut som jeg hadde fått tannverk i en frisk tann. Tannlegen sa det var fordi nervene er til dels felles og til dels er så nærme hverandre, at det kan gi smerter steder de ikke har gjort noe... Men det gav seg på noen dager.

Skal du fjerne nede må du første uken være flink til å skylle munnen med lunkent vann når du har spist, for om det legger seg matrester nedi hullet etter tanna kan det bli betennelse.

Jeg grudde meg veldig, hadde helt hetta faktisk, men fjernet som sagt for 3 uker siden og jeg er veldig positivt overrasket over hvor greit det har gått. Det er riktig som legen sa, når folk hører du skal eller har fjernet en visdomstann kommer de med en grusom historie om hvor fælt det kan være ;)

Anonymous poster hash: 0569a...1c5

Skrevet

Jeg trakk bare en tann, men hadde lite smerter. Tok ikke noe smertestillende etter bedøvelsen gikk ut. Men den varte hele dagen. Tror jeg fikk dobbel dose, for de bomma litt med første sprøyta.

Skrevet

Jeg fikk beskjed at de brukte ny type bedøvelse nå som ikke lammer hele ansiktet.

Det var et apparat og ikke vanlig sprøyte. Jeg går på et ganske stort, toppmoderne tannlegesenter.

Dere som sier man blir lammet i ansiktet, hvor lenge siden er det dere trakk visdomstennene?

Anonymous poster hash: 4ac45...486

Skrevet

Jeg har operert bort 2 visdomstenner, fikk masse bedøvelse og kjente virkelig ingenting! Bortsett fra sprøytene, men det er jo overkommelig.

Var vondt og sårt noen dager etterpå, fikk med endel 600mg Ibux .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...