Gå til innhold

Sliten etter fødselen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke sovet nesten på en uke

Ble satt igang for en uke siden og sov ikke natten før omtrent pga redsel/spenning for hvordan fødselen kom til å bli (og fødselen levde opp til forventningene om grusom smerte og alt det der). Fødte neste natt etter 14 timer med rier og babyen sover ikke om natten, naturlig nok! Jeg HAR erfaring med lite søvn fra før, har en to og et halvt år gammel liten en som har slitt med søvn hele veien, men det er fortsatt kjempetungt. Å bli vekket hver eneste time av baby som skal ha mat, og jeg ammer ikke, så må stå opp og lage mat. Ikke bare å slenge ut puppen. Og på dagtid være i forkjøpet matmessig og sitte på nåler.

Om dagen er det ting som må gjøres så jeg kan ikke bare sove når babyen sover. Pappaen er hjemme denne uken og hjelper til, så drar han på jobb neste uke og da må jeg i tillegg levere toåringen i barnehagen på egenhånd. Jeg vet det sikkert er vanlig, men har ikke fått slappet av NOE etter fødselen og jeg sovner stående omtrent. Gråter mye, kjenner meg nedstemt og det siste lille jeg klarer å presse ut av energi går med på å late som for toåringen at alt er greit og at jeg har kjempelyst til å leke med henne etter hun kommer hjem fra barnehagen. Det har jeg jo - på én måte. Jeg har lyst på energi og munterhet så jeg kan ta henne med på tur og være den jeg egentlig er. Men jeg er sliten. Vet barseltiden/babytiden er unntakstilstand, men jeg er bare frustrert og i en pytt av håpløshet og barseltårer akkurat nå. Bær over med meg.

Er det flere av oss der ute?

Anonymous poster hash: 804ea...a2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor sitter du på nåler? Nå som mannen er hjemme burde jo han mate siden du ikke ammer!

Bruk resten av tiden nå før mannen skal på jobb til å sove!

Skrevet

Ja kjære deg. Jeg hadde det omtrent likedan i starten. Sov dårlig lenge før fødselen og var lenge på sykehuset etterpå (keisersnitt). Følte jeg aldri fikk ro og fred og sovet. Ikke hjemme heller med bare korte økter i slengen. Det tæret på, og dagene gikk til vasking og koking av flasker og mating. Rakk ikke spise selv omtrent,  så å legge seg ned ble vanskelig. Ihvertfall med flere barn i hus. Travelt og søvnløs, det gikk på humøret. Jeg tror det er helt normalt å føle som du. Barseltårer er helt vanlig. Jeg ble irritabel og surrete av ikke å få sove i tillegg. Men det er bedre nå. Mye bedre. Det går seg til etterhvert :) 

Anonymous poster hash: 0fd93...a97
Skrevet

Du bør prioritere søvn over andre ting. Ingen dør om du ikke kjører den vaskemaskina.

Anonymous poster hash: 34ffa...f6d

Skrevet

1. Ikke ammer du.

2. Pappa er hjemme

3. Du valgte selv å få denne ungen

Sorry, du får ingen sympati her. Dette har du bedt om selv, ta deg sammen!

Anonymous poster hash: 5505c...5ae

Skrevet

Ja, dette skjønner jeg ikke. Hvis du ikke ammer, kan du jo sove i timesvis mens far tar baby!

Anonymous poster hash: 80aff...ab1
Skrevet

1. Ikke ammer du.

2. Pappa er hjemme

Jeg ler meg i hjæl!

Hi: kan det være fødselen som holder deg gira fortsatt? Jeg hadde en drittal førstefødsel og var på høygir i ukesvis. Snakk med noen om fødselen, heksesøster, mannen, en venninne. Du må jo bare sove om dagen. Og mannen kan ta litt av natta. Pluss at du bare må legge deg tidlig noen dager så du kommer deg litt ovenpå. Barseltida er jo et lite helvete..

Klem!

Anonymous poster hash: fab1e...413

Skrevet

1. Ikke ammer du.

2. Pappa er hjemme

Jeg ler meg i hjæl!

Hi: kan det være fødselen som holder deg gira fortsatt? Jeg hadde en drittal førstefødsel og var på høygir i ukesvis. Snakk med noen om fødselen, heksesøster, mannen, en venninne. Du må jo bare sove om dagen. Og mannen kan ta litt av natta. Pluss at du bare må legge deg tidlig noen dager så du kommer deg litt ovenpå. Barseltida er jo et lite helvete..

Klem!

Helsesøster er nok bedre enn heksesøster med mindre du ønsker å bedrive voodoo på jordmora som var med på fødselen din :)

Skrevet

Her må far trå mer til. Du ammer ikke, han burde ta barnet en natt, evt han tar barnet frem til kl 03 og du etter. Da får du mange timer sammenhengende søvn. Og hvorfor kan du ikke sove på dagtid når babyen sover? Det som må gjøres av husarbeid gjør da vel far nå? Hvorfor er han ellers hjemme?

Hadde selv en jævlig førstefødsel med ville hormoner i ettertid. Stressa max. Jeg ammet, så det måtte jeg ta. Ellers sov jeg alltid sammen med gutten, døgnet rundt. Far gjorde alt annet, inkl bleieskift og byssing.

Anonymous poster hash: cacac...b81

Skrevet

Du er ikke alene HI å som trøst blir det bedre. Jeg tror du først må senke kravene til deg selv. Dropp å gjør alt mulig i huset. Klesvasken går ingen steder og støvet i krokene kan du ta en annen dag. Nr 2, kan mammen ta begge barna en natt så du kan få sove? Mulig samvittigheten tar livet av deg om du overlater dette til mannen men barnet overlever fint med pappaen sin. Du trenger søvn å ingen av dere tjener på at du er så utslitt og lei deg at du ikke vet hvor du skal gjøre av deg. Har barna noen besteforeldre som kan hjelpe til noen timer på dagen? Jeg tror mye løser seg med litt søvn jeg. Det er ingen skam å be om hjelp og du er en flott mamma selv om du tar imot hjelp. Det er tøft i starten men det går seg til etterhvert.

You can do it. Klem til deg😊

Skrevet

Drit i hus og hjem akkurat nå - ingen dør fordi du ikke vasker oh steller hjemme akkurat nå. Bruk all tid på barna dine, sov når baby sover, og la far ta baby når eldste kommer hjem fra bhg så du får vært sammen med største også ❤️ Del på nettene, i allefall nå som far er hjemme - legg deg på sofan eller gjesterommet med ørepropper om du må! Det er en utrolig tung tid, men tenk kun på deg selv og barna akkurat nå, så kan du vaske og rydde senere 😃 Og snakk med helsesøster eller lege om hvordan du har det, ikke synk ned i en depresjon 💔

Skrevet

Du ammer ikke, så ka far ta en natt.

Hva er såååå viktig at du må gjøre når baby sover?

Dere er to voksne hjemme og du ammer ikke. Sorry, ingen sympati herfra.

Anonymous poster hash: 05d2c...986

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...