Livmor Skrevet 11. november 2015 #1 Skrevet 11. november 2015 (Samme som KG, håper på flere råd) Vet egentlig ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, håper kanskje noen har råd eller rett og slett noen trøstende ord. Lille jenta mi, som ble en måned i går, går så dårlig opp i vekt. Siste fire uker har hun gått opp til sammen 300 gram, siste uka bare 50. Jeg har skrevet et innlegg her for noen dager siden om at hun brekker seg ofte, og gulper en del. Hun spiser hver 2. til 4. time på dagen, og ca hver 3. til 4. time på natt (et par ganger har det gått litt lenger). Hun gir tydelig tegn til at hun ikke vil ha mer når hun er mett, og sovner sjelden ved puppen. Umulig å få henne til å spise mer da. Gulper stort sett alltid etter måltidet, normal mengde som virker som overskuddsmat. Ellers gulper hun jevnt og trutt uansett hvor lenge det er siden sist hun spiste. Har fått beskjed fra HS om å gi henne mat minimum hver 3. time hele døgnet (oftere hvis hun vil) fram til fredag. Hvis ikke vekta har økt, må vi vurdere flaske. Det er selvsagt absolutt viktigst at hun er mett, men kjenner at det er litt leit allikevel. Ammingen fungerer veldig fint utenom dette, og siden hun alltid er fornøyd etter en pupp, har jeg jo egentlig mer mat til henne selv. Men hun vil jo ikke ha:-( Er det mulig å komme tilbake til fullamming når flaske først er introdusert? Utenom dette er hun kvikk og rask, og ser ut til å utvikle seg sånn hun skal. Våkner mer og mer for hver dag, og følger stadig mer med på omgivelsene.
gaardsfrua Skrevet 11. november 2015 #2 Skrevet 11. november 2015 Slet med det samme med 2 av mine 4 barn. De ga jeg en flaske med mme til lunsj en periode. Da gikk de bedre opp i vekt. Etter ca 4 uker, nektet de å ta flaske/mme mere, med vektøkningen stabiliserte seg. Jeg tror mine som la på seg lite, hadde for lite energi til å suge i seg nok. Så den ekstra flasken de fikk, førte til at de fikk i seg nok til å gå opp i vent. Helsesøster ville jeg skulle vente å se... men mammahjertet mitt sa at det viktigste er at de små får i seg nok næring til å vokse . Viktig å ikke gi tillegg på kvelden. For Mming om kvelden fører til bedre økning av mm produksjon . Lykke til
Livmor Skrevet 11. november 2015 Forfatter #3 Skrevet 11. november 2015 Slet med det samme med 2 av mine 4 barn. De ga jeg en flaske med mme til lunsj en periode. Da gikk de bedre opp i vekt. Etter ca 4 uker, nektet de å ta flaske/mme mere, med vektøkningen stabiliserte seg. Jeg tror mine som la på seg lite, hadde for lite energi til å suge i seg nok. Så den ekstra flasken de fikk, førte til at de fikk i seg nok til å gå opp i vent. Helsesøster ville jeg skulle vente å se... men mammahjertet mitt sa at det viktigste er at de små får i seg nok næring til å vokse . Viktig å ikke gi tillegg på kvelden. For Mming om kvelden fører til bedre økning av mm produksjon . Lykke til Tusen takk! Lurt å gi eventuell mme til lunsj, det skal jeg huske på.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #4 Skrevet 11. november 2015 Vi har hatt det med begge våre. Med første fikk vi beskjed om å gi mme etter amming. Det førte til verdens største gulp, ante ikke at det var plass til så mye i den lille babyen! Så det gav vi opp etter noen omganger. Nå er hun 4 år, fremdeles småspist og liten men det er bare sånn hun er. Vi måtte på helsestasjonen for å veie hver 14.dag de første mnd, det var kjempestress. Endte med full utredning på sykehuset hvor de ikke fant noe galt. Nr 2 gulpet en del hele tiden de første par mnd. Nå er hun 5 mnd og gulper ikke så mye lengre. Hun har dog tatt puppen med større entusiasme enn første gjorde, men har likevel gått opp for sakte. Nå er vi på to grøtmåltider om dagen, så den siste mnd har hun lagt på seg litt mer. Så lenge barnet er aktivt og våkent så går det seg nok til på et vis Ikke la dem stresse deg for mye på helsestasjonen. Men det kan nok være greit å prøve mme i tillegg til amming en liten periode og se om det hjelper. Lykke til Anonymous poster hash: 75627...dc8
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #5 Skrevet 11. november 2015 (Samme som KG, håper på flere råd) Vet egentlig ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, håper kanskje noen har råd eller rett og slett noen trøstende ord. Lille jenta mi, som ble en måned i går, går så dårlig opp i vekt. Siste fire uker har hun gått opp til sammen 300 gram, siste uka bare 50. Jeg har skrevet et innlegg her for noen dager siden om at hun brekker seg ofte, og gulper en del. Hun spiser hver 2. til 4. time på dagen, og ca hver 3. til 4. time på natt (et par ganger har det gått litt lenger). Hun gir tydelig tegn til at hun ikke vil ha mer når hun er mett, og sovner sjelden ved puppen. Umulig å få henne til å spise mer da. Gulper stort sett alltid etter måltidet, normal mengde som virker som overskuddsmat. Ellers gulper hun jevnt og trutt uansett hvor lenge det er siden sist hun spiste. Har fått beskjed fra HS om å gi henne mat minimum hver 3. time hele døgnet (oftere hvis hun vil) fram til fredag. Hvis ikke vekta har økt, må vi vurdere flaske. Det er selvsagt absolutt viktigst at hun er mett, men kjenner at det er litt leit allikevel. Ammingen fungerer veldig fint utenom dette, og siden hun alltid er fornøyd etter en pupp, har jeg jo egentlig mer mat til henne selv. Men hun vil jo ikke ha:-( Er det mulig å komme tilbake til fullamming når flaske først er introdusert? Utenom dette er hun kvikk og rask, og ser ut til å utvikle seg sånn hun skal. Våkner mer og mer for hver dag, og følger stadig mer med på omgivelsene. Har du prøvd å pumpe? På den måten kan du jo kontrollere hvor mye hun spiser. Hvis allmentilstanden hennes er fin og hun virker fornøyd er det vel greit tenker jeg. Men samtidig pleier hs å være veldig tilbakeholdne med å gi flaskeråd, så da ville jeg kanskje hørt på dem. Dere kan jo beholde puppen som kos. Så kan du jo kose deg med tanken om at du kanskje slipper å rulle puppen ut av boblejakka nå i vinter og at flaskebarn ofte sover natta gjennom mye tidligere 👍 Anonymous poster hash: edff9...4b5
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #6 Skrevet 11. november 2015 Det kan jo være filmingen som er årsaken til at hun ikke legger på seg. Det et greit at de gulper hvis de legger på seg, men når de ikke gjør det, er det lurt å finne ut om det f.eks kan være refluks. Anonymous poster hash: 8a194...9ea
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #7 Skrevet 11. november 2015 Min venninne hadde samme problem. Melka ble testet og den var bare vann, veldig lite næring derfor overspiste babyen og gulpet masse. Anonymous poster hash: 2724c...89b
Livmor Skrevet 11. november 2015 Forfatter #8 Skrevet 11. november 2015 Tusen takk, alle sammen! Tanken på refluks har slått meg, det er flere symptomer som stemmer. Ikke den aller verste varianten, men den som heter stille refluks. Har nevnt det for barnelegen på helsestasjonen, og hun sa seg enig i at vi måtte ha det i bakhodet, men mente at vesla uansett er for liten enda til at det blir gjort så mye i forhold til den problematikken. De få gangene jeg har klart å overtale henne til å spise mer enn vanlig, ender det alltid opp med massiv gulping. Vi har også hatt noen tilfeller av sprutbrekninger (som også KAN være symptom på refluks), men heldigvis ingenting av det siste uka. Prøver å ikke stresse for mye med dette, men det er ikke lett:-( Må tilbake om to dager for ny veiing, og da skulle videre tiltak diskuteres. Heldigvis virker jenta mi ganske våken og kvikk, og hun har mange tissebleier i løpet av døgnet, så det hjelper et litt bekymret mammahjerte.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2015 #9 Skrevet 12. november 2015 Jenta til søstre mi sprut gulper. Hun løste det med å avslutte måltidet litt før, og stappe inn smukke. Hennes jente spiste litt for mye, så hun spydde ut alt igjen like etter på. Hun gjorde det både med mm og mme , tror hun ikke klarte å kjenne at magen var full selv. Anonymous poster hash: fcd05...51a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå