Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #1 Skrevet 11. november 2015 Jeg kjenner meg ikke igjen i alt som kommer fram i media for tiden om mye lekser, mobbing, overdreven testing osv. Når jeg fire barn i skolealder som går på en ganske stor 1-10-skole. Her er det slik: 1.-4.trinn: Fast en nivå-basert leselekse 3 av 4 leksedager. Alle får altså en leselekse som er tilpasset deres nivå, og den skal ikke ta mer enn 5-10 minutter. Samme leselekse hver dag i 1.-3. trinn for å få automatisert ord, mens 4. trinn har ulike tekster (samt de flinkeste på 3. trinn). Utenom dette har de en dag i uken en skriftlig norsklekse og en dag i uken en mattelekse. Begge leksene er ganske enkelt ført opp for eksempel slik: Begynn på s 32 i boken og jobb i 15 minutter. Alt er utelukkende repeterende lekser, altså noe de har jobbet mye med på skolen. På den måten har aldri de yngste barna mer enn maks 25 minutter med lekser, noen dager bare 5-10 minutter. 5.-7. trinn: Maksimalt to lekser pr. dag, og ingen skal ta mer enn 15-20 minutter hver. En del av leksene er ukelekser slik at de for eksempel kan gjøre ferdig en lekse på mandagen og så ikke ha noe de andre dagene. Min 6. klassing sitter aldri mer enn 20 minutter med lekser pr da, ofte mindre. 8.-10. trinn: Aldri lekser til dager hvor de har en prøve, lekseplan for to uker om gangen slik at de kan regulere når de skal gjøre leksene. De opererer med to ulike nivå i nesten alle fag slik at de som vil strekke seg kan velge mer og vanskeligere oppgaver, og de som synes skolen er mer utfordrende kan velge enklere og mindre lekser. Skolen har kommet ut på topp i lesing og høyt oppe i matematikk i vår by, på tross av at de aldri driller elvene til testene. De fokuserer i stede på gode opplevelser og det å skape et trygt læringsmiljø. Skolen har tre ulike "mobbeprogrammer". Olweus som er et antimobbeprogram som faktisk er bevist at det virker, Zippis venner for småtrinnet som er en slags forløper til Olweus og i tillegg Trivselsledere. Utover dette har de minst en gang i måneden ulike prosjekter som går på tvers av klasser og alder slik at de fleste elvene kjenner hverandre selv om det er over 500 elever ved skolen. Dette har ført til at det er minimalt med mobbing på skolen. Lærerne er veldig imøtekommende og ivrige etter å tilpasse der de kan. De vektlegger samarbeid mellom hjem og skole, og det får meg som mor, og de andre foreldrene jeg har snakket med, til å føle at terskelen for å ta opp ting er veldig lav. Jeg synes skolen er topp, men er det virkelig så uvanlig at det er slik? I så fall er det veldig trist, for alle skoler burde jo være gode skoler. Anonymous poster hash: 27b5e...6df
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #2 Skrevet 11. november 2015 Minimalt med mobbing ja,dvs at det er noen som blir mobbet,og kanskje så grovt at det får et fatalt utfall. Norsk skole er svak på mobbeproblematikk ifht USA hvor jeg kommer fra. Nulltoleranse med konsekvenser som utvisning eller bytting av skole for mobberen er en selvfølge der. Så nei,skolen din er ikke usedvanlig bra ifht mitt sammenligningsgrunnlag. Anonymous poster hash: 27ada...3bd
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #3 Skrevet 11. november 2015 Synes også barna går på en bra skole, men vi har mye mye mer lekser. Min 4. klassing har denne uka følgende lekser: Til tirsdag: to matteoppgaver - skal føres i egen bok, er ofte mange regnestykker på én oppgave, så det tar fort 20 minutter. Les en side i norskboka, skriv svaret på en oppgave knyttet til teksten. Les 15 min i selvvalgt bok. Til onsdag. En matteoppgave. To norskoppgaver skal svares på. Les 15 min i selvvalgt bok. Til torsdag: To matteoppgaver. En side i norsk arbeidsbok. Les 15 min i selvvalgt bok. Til fredag: Norsk: oppgaveark om verb. Øv på gangetabellen. Les en side i engelskboka og oversett. Øv på gloser. Hver fredag er det gangeprøve. 30 gangestykker på 2 minutter. Hvis 20 av 28 i klassen får alt riktig en gang, er klassen lovet is. Sist var det visst 18 som klarte det. Og de raskeste klarer å regne alt på 44 sekunder. Hver fredag er det også gloseprøve. Ca 10 gloser hver gang. Vi øver på dem gjennom hele uka. Ikke bare torsdager. Anonymous poster hash: c7e3c...c41
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #4 Skrevet 11. november 2015 Høres ut som en drøm å ha barn på den skolen, ja. Her har de mye mer lekser og det er bare de som har "særskilte behov" som får andre lekser enn resten. Lærerene er tilgjenglige på telefon 45 minutter i uka og bruker ofte en uke på å svare på mail, hvis de i det heletatt svarer. Jeg vet om 3 elever som har byttet skole på grunn av mobbing de siste årene. Skolen sier det ofte er den greieste løsningen å flytte offeret. De forsøker selvfølgelig å gjøre noe med vansklige klasser om, men det skal veldig mye til før de annerkjenner noe som mobbing. Offesielt snakker de om hvor lite mobbing det er på skolen. De bruker mye tid på å forberede elevene på til nasjonale prøver og vi foreldre får også i lekse å øve med barna på den riktige oppgavetypen på nett. Skolen jukser også på selve prøven ved å gi svake elever elever ekstra tid eller hjelp med selve oppgavene under testen. Min ene datter har ikke hatt klassekontakt i år, bare 7 vikarer. De har derfor besluttet å utsette konferansetimene ettersom det ikke er noen lærere som egentlig kjenner elevene. Skolen har også et system der elevene testes i norsk, matte og engelsk 4 ganger i året. Hvis det er emner eleven ikke kan godt nok får foreldrene melding om dette med en dato for når skolen forventer at vi har sørget for at barna har lært dette. Elevene har små prøver er hver uke for å se om de har nådd ukas mål (gloser, matte og spørsmål fra fag) og vi foreldre må gå gjennom fagene hver uke og vurdere barnets måloppnåelse i et sjema som leveres inn til læreren. Det er mye bra ved skolen og ungene trives, men etter min mening har de store forbedringsmuligheter. Det er blant annet veldig liten aksept for at foreldre snakker seg imellom om problemer og det er meget ubehaglig å ta opp noe med ledelsen. De færreste våger det av redsel for at det skal gå ut over egne barn. Akkurat det tror jeg ikke skjer i noen stor grad, men det er slitsomt når ledelsen blir ubehaglige med en gang det dukker opp vansklige saker. Jeg har for eksempel blitt innkalt til møte med rektor fordi ledelsen hadde fått høre at jeg hadde snakket med en far om vår frustrasjon over at vi ikke fikk tak i en lærer. Temaet for møtet var da utelukkende at det var forferdelig at vi foreldre diskuterte slike ting oss imellom. Alt skulle kun taes direkte med den det gjaldt. Selve problemet ville de ikke snakke om. Anonymous poster hash: b0d10...49e
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #5 Skrevet 11. november 2015 Minimalt med mobbing ja,dvs at det er noen som blir mobbet,og kanskje så grovt at det får et fatalt utfall. Norsk skole er svak på mobbeproblematikk ifht USA hvor jeg kommer fra. Nulltoleranse med konsekvenser som utvisning eller bytting av skole for mobberen er en selvfølge der. Så nei,skolen din er ikke usedvanlig bra ifht mitt sammenligningsgrunnlag. Anonymous poster hash: 27ada...3bd Nei, det er ikke grov mobbing, elevundersøkelsene viser at veldig få elever har følt seg mobbet og de som har følt seg mobbet krysser av for at det er sjeldent og er blitt ordnet opp i. Det er nulltoleranse for mobbing på skolen og det blir iverksatt umiddelbare tiltak, men sjeldent utvising. Det er som regel ikke nødvendig fordi de andre tiltakene fungerer såpass godt som de gjør. Og lite mobbing i USA? Haha, det skal du få meg til å tro Det stemmer i hvert fall overhode ikke med erfaringen til to av mine venninner som har bodd der borte i flere år. HI Anonymous poster hash: 27b5e...6df
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #6 Skrevet 11. november 2015 Her er vi ikke så fornøyd. Nå går minste i 3. klasse. Fram til vi fikk ny lærer nå, har ikke det sosiale vært viktig. Klassene ble og delt fra 2 til 3 klasser, så min unge som sliter med det sosiale, ble splittet fra sine 4 venner, fikk bare en med seg, og det var den ungen som han leker minst med. Jeg har klaget mange ganger. De bryr seg ikke. Læreren bryr seg da, om å prøve å gjøre det bedre sosialt for sønnen min. Men guttegruppa i klassen er vanskelig å komme inn i. Lekser er og noen dager for mye. Vi har dager med leselekse i 15 min, så skrivelekse, da er det gjerne å skrive 6 setninger om noe. Så 2 sider med mattelekse og lese og skrivelekse i engelsk. Noen dager er det ikke så mye da. Men ungen er allerede lei skolen. Så har jeg et barn som har gått på samme skole, og nå går i 9. klasse på ungdomsskolen. Der brydde de seg ikke om det sosiale, hun ble mobbet gjentatte ganger. Skolen tok jo tak hver gang, men det er vel og fordi jeg krever det. I dag så er de samme som mobbet min datter, noen store mobbere på ungdomsskolen og. De bare lar min datter være i fred nå. Har tatt det opp med ungdomsskolen en gang, at de har et problem med mobbing, og at mesteparten foregår i det skjulte. Men de gjør ikke noe med det. Både barne og ungdomsskolen går ut med at de er 100% mobbefrie skoler. Noe som bare er løgn. Skolene er veldig opptatt av det faglige, og prøve å gjøre det best, men de gjør det nok feil. De bortprioriterer det som er gøy, og det sosiale. Så ungene går lei, og gjør det bare middels på det faglige. Og mitt inntrykk er at andre skoler her vi bor, er ikke så mye bedre heller. Største barnet forteller om verre mobbing på andre skoler, og jeg kjenner noen lærere som jobber på skoler, hvor det faglige er dårlig. Blir sønnen min mobbet, det blir han ikke i dag. Selv om han ikke er en del av guttegjengen, er de ikke slemme mot han. Og i alle friminuttene, så leker han med alle vennene sine, og har stort sett alltid venner og leke med på fritiden. Men skulle det bli mobbing, så kan det hende jeg hadde byttet til en privat skole. Siden jeg ser at mobbingen fortsetter bare videre på ungdomsskolen. Anonymous poster hash: 0a514...468
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #7 Skrevet 11. november 2015 Vi har barn i to ulike barneskoler. Det er stor kvalitetsforskjell. Den ene har et godt skolemiljø, de har fokus på undervisning, har nivåtilpasset opplegg, de har ro i klasserommet. Ved den andre skolen er det ville tilstander, de mobbes og plages, skolen underrapporterer, det er et støynivå i klasserommet som er helt hinsides. De gir ikke tilpasset undervisning, eller lekser, og det gis ikke en gang undervisning i alle fag. Jeg kjenner meg igjen i begge deler. Anonymous poster hash: 60a98...fbc
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #8 Skrevet 11. november 2015 Høres ut som en drøm å ha barn på den skolen, ja. Her har de mye mer lekser og det er bare de som har "særskilte behov" som får andre lekser enn resten. Lærerene er tilgjenglige på telefon 45 minutter i uka og bruker ofte en uke på å svare på mail, hvis de i det heletatt svarer. Jeg vet om 3 elever som har byttet skole på grunn av mobbing de siste årene. Skolen sier det ofte er den greieste løsningen å flytte offeret. De forsøker selvfølgelig å gjøre noe med vansklige klasser om, men det skal veldig mye til før de annerkjenner noe som mobbing. Offesielt snakker de om hvor lite mobbing det er på skolen. De bruker mye tid på å forberede elevene på til nasjonale prøver og vi foreldre får også i lekse å øve med barna på den riktige oppgavetypen på nett. Skolen jukser også på selve prøven ved å gi svake elever elever ekstra tid eller hjelp med selve oppgavene under testen. Min ene datter har ikke hatt klassekontakt i år, bare 7 vikarer. De har derfor besluttet å utsette konferansetimene ettersom det ikke er noen lærere som egentlig kjenner elevene. Skolen har også et system der elevene testes i norsk, matte og engelsk 4 ganger i året. Hvis det er emner eleven ikke kan godt nok får foreldrene melding om dette med en dato for når skolen forventer at vi har sørget for at barna har lært dette. Elevene har små prøver er hver uke for å se om de har nådd ukas mål (gloser, matte og spørsmål fra fag) og vi foreldre må gå gjennom fagene hver uke og vurdere barnets måloppnåelse i et sjema som leveres inn til læreren. Det er mye bra ved skolen og ungene trives, men etter min mening har de store forbedringsmuligheter. Det er blant annet veldig liten aksept for at foreldre snakker seg imellom om problemer og det er meget ubehaglig å ta opp noe med ledelsen. De færreste våger det av redsel for at det skal gå ut over egne barn. Akkurat det tror jeg ikke skjer i noen stor grad, men det er slitsomt når ledelsen blir ubehaglige med en gang det dukker opp vansklige saker. Jeg har for eksempel blitt innkalt til møte med rektor fordi ledelsen hadde fått høre at jeg hadde snakket med en far om vår frustrasjon over at vi ikke fikk tak i en lærer. Temaet for møtet var da utelukkende at det var forferdelig at vi foreldre diskuterte slike ting oss imellom. Alt skulle kun taes direkte med den det gjaldt. Selve problemet ville de ikke snakke om. Anonymous poster hash: b0d10...49e Gurimalla, for et opplegg. Er selv lærer og synes det er skummelt med skoler som skal være perfekte utad. Alle vet at i en skole med mange hundre elever vil det alltid være ting å ta tak i, både sosialt og faglig. Og gi foreldrene beskjed om at de forventer at hullene skal tettes igjen hjemme? Er dette en skole i Oslo? Anonymous poster hash: 2f7cc...c78
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #9 Skrevet 11. november 2015 Høres ut som en drøm å ha barn på den skolen, ja. Her har de mye mer lekser og det er bare de som har "særskilte behov" som får andre lekser enn resten. Lærerene er tilgjenglige på telefon 45 minutter i uka og bruker ofte en uke på å svare på mail, hvis de i det heletatt svarer. Jeg vet om 3 elever som har byttet skole på grunn av mobbing de siste årene. Skolen sier det ofte er den greieste løsningen å flytte offeret. De forsøker selvfølgelig å gjøre noe med vansklige klasser om, men det skal veldig mye til før de annerkjenner noe som mobbing. Offesielt snakker de om hvor lite mobbing det er på skolen. De bruker mye tid på å forberede elevene på til nasjonale prøver og vi foreldre får også i lekse å øve med barna på den riktige oppgavetypen på nett. Skolen jukser også på selve prøven ved å gi svake elever elever ekstra tid eller hjelp med selve oppgavene under testen. Min ene datter har ikke hatt klassekontakt i år, bare 7 vikarer. De har derfor besluttet å utsette konferansetimene ettersom det ikke er noen lærere som egentlig kjenner elevene. Skolen har også et system der elevene testes i norsk, matte og engelsk 4 ganger i året. Hvis det er emner eleven ikke kan godt nok får foreldrene melding om dette med en dato for når skolen forventer at vi har sørget for at barna har lært dette. Elevene har små prøver er hver uke for å se om de har nådd ukas mål (gloser, matte og spørsmål fra fag) og vi foreldre må gå gjennom fagene hver uke og vurdere barnets måloppnåelse i et sjema som leveres inn til læreren. Det er mye bra ved skolen og ungene trives, men etter min mening har de store forbedringsmuligheter. Det er blant annet veldig liten aksept for at foreldre snakker seg imellom om problemer og det er meget ubehaglig å ta opp noe med ledelsen. De færreste våger det av redsel for at det skal gå ut over egne barn. Akkurat det tror jeg ikke skjer i noen stor grad, men det er slitsomt når ledelsen blir ubehaglige med en gang det dukker opp vansklige saker. Jeg har for eksempel blitt innkalt til møte med rektor fordi ledelsen hadde fått høre at jeg hadde snakket med en far om vår frustrasjon over at vi ikke fikk tak i en lærer. Temaet for møtet var da utelukkende at det var forferdelig at vi foreldre diskuterte slike ting oss imellom. Alt skulle kun taes direkte med den det gjaldt. Selve problemet ville de ikke snakke om. Anonymous poster hash: b0d10...49e Gurimalla, for et opplegg. Er selv lærer og synes det er skummelt med skoler som skal være perfekte utad. Alle vet at i en skole med mange hundre elever vil det alltid være ting å ta tak i, både sosialt og faglig. Og gi foreldrene beskjed om at de forventer at hullene skal tettes igjen hjemme? Er dette en skole i Oslo? Anonymous poster hash: 2f7cc...c78 Nei, i Akershus. Anonymous poster hash: b0d10...49e
Anonym bruker Skrevet 11. november 2015 #10 Skrevet 11. november 2015 Minimalt med mobbing ja,dvs at det er noen som blir mobbet,og kanskje så grovt at det får et fatalt utfall. Norsk skole er svak på mobbeproblematikk ifht USA hvor jeg kommer fra. Nulltoleranse med konsekvenser som utvisning eller bytting av skole for mobberen er en selvfølge der.Så nei,skolen din er ikke usedvanlig bra ifht mitt sammenligningsgrunnlag.Anonymous poster hash: 27ada...3bd Nei, det er ikke grov mobbing, elevundersøkelsene viser at veldig få elever har følt seg mobbet og de som har følt seg mobbet krysser av for at det er sjeldent og er blitt ordnet opp i. Det er nulltoleranse for mobbing på skolen og det blir iverksatt umiddelbare tiltak, men sjeldent utvising. Det er som regel ikke nødvendig fordi de andre tiltakene fungerer såpass godt som de gjør. Og lite mobbing i USA? Haha, det skal du få meg til å tro Det stemmer i hvert fall overhode ikke med erfaringen til to av mine venninner som har bodd der borte i flere år. HI Anonymous poster hash: 27b5e...6df Skrev jeg at det var lite mobbing i USA? Jeg skrev at de har Nulltoleranse,norsk skole har ikke det. Fortell meg hva som blir konsekvensen for mobbere i norsk skole med "nulltoleranse"? Og er du virkelig så naiv at elevundersøkelsen er fakta ? Gosh... da har du enormt mye å lære. Tror du alt er synlig? Tror du mobbeofrene tør å være ærlig? Anonymous poster hash: 27ada...3bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå