Gå til innhold

Kan en lege gjøre dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ta en blodtrykksmåling på legekontor og ut i fra den ene målingen konstantete høyt bt og sette på bl.senkende medisiner?

Anonymous poster hash: 2868e...372

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hørtes pussig ut. Det kommer trolig an på om det også er andre faktorer som spiller inn slik at legen mener å ha dekning for en slik avgjørelse. Mulig det også kommer an på hvor høyt blodtrykket var ved takningen.

Hvitfrakktensjon er jo et kjent begrep, så jeg synes det er pussig om man bare bruker en takning for å sette på medisiner. Som regel vil man gjenta målinger, ev. også måle hjemme.

Om en lege har satt en pasient på medisiner bare ut fra en måling, så vil jeg tro det er andre viktige faktorer som har medvirket til den beslutningen.

Om blodtrykket ikke var veldig høyt så synes jeg det er rart at man ikke først prøver kostholdsendring, trening og avspenning, ev. magnesiumtilskudd først.

Anonymous poster hash: 3345e...413
Skrevet

Tror han baserer det på at jeg har øresus og humørsvingninger? jeg synes bare det høres rart ut...hvor tett bør dette følges opp?

Anonymous poster hash: 2868e...372

Skrevet

Det komme vel an på hvor høyt det er også, forskjell på å ligge rett over anbefalt og livsfarlig høyt....

Anonymous poster hash: 69cd1...38e
Skrevet

Sløv lege! Et bt skal alltid,uten unntak måles 3 ganger iløpet av konsultasjonen. Rett etter man har kommet,midt i og når man skal gå.Be om ny måling.

Anonymous poster hash: 34dbb...2ff

Skrevet

Min far går på medisiner for høyt blodtrykk, men dette fikk han ikke før etter han hadde gått med blodtrykksmåler på seg 24 t i døgnet (husker ikke over hvor langt tid dette var, men et par dager tror jeg). Han hadde veldig høyt bt da legen målte det, og fremdeles høt på slutten av timen. Fikk beskjed om å komme inn til ny måleing et par dager etter, og det samme gjentok seg. Han fikk da på seg denne måleren, som også viste for høyt bt, og da ble det medisiner.

Syns det høres veldig rart ut å starte noen på medisiner etter en bt måling, da må det jo være andre ting som ligger bak.

Anonymous poster hash: 8d918...342
Skrevet

Praksisen der jeg jobbet var at pasientene måtte gå med en 24timers-måling hjemme før de evt fikk medisiner. 

Anonymous poster hash: 0fb45...1fe
Skrevet

Min mann ble først etter å ha blitt målt en gang satt på blodtrykksmedisin.

Han syns det var litt merkelig og forlangte å få sånn døgnmåling. Blodtrykket hans var helt fint og han trengte ikke medisin.

Skrevet

Det kan gjøres hvis man har andre risikofaktorer for hjerte-/karsykdom i tillegg, feks overvekt, diabetes, høyt kolesterol etc.

Anonymous poster hash: a7beb...363
Skrevet

Det kan gjøres hvis man har andre risikofaktorer for hjerte-/karsykdom i tillegg, feks overvekt, diabetes, høyt kolesterol etc.

Anonymous poster hash: a7beb...363

Signerer denne. BT kan også vært målt ved tidligere konsulentasjoner? Dessuten hva er høyt bt ? Er det 140/90 eller 210/120. Du må spesifisere litt nærmere hva du mener med høyt bt også. Det kan være høyt og ekstremt høyt. Det kan være rett å sette på bt senkede medisiner ved diverse risikofaktorer. Ofte får de en lav dose og henvisning til 24-timers måling eller videre kontroll.

Anonymous poster hash: 2ad86...c0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...