Gå til innhold

Prematur baby


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i uke 24 og sengeliggende med livmorhslssvikt. Legene sier jeg må forberede meg på prematur fødsel, så ligger her og krysser fingre og tær for at den lille i magen skal holde seg der inne så lenge som mulig. Det kan visst være snakk om fødsel innen få uker.

 

Har mye tanker og bekymringer om hva som venter oss, men prøver å ta en dag av gangen.

 

Har noen spørsmål til dere som har vært gjennom dette før, og det gikk bra med babyen:

 

- I hvilken uke fødte du?

- Hvor stor var babyen?

- Hva var mest utfordrende?

- Hvor lenge etter fødsel ble dere på sykehuset?

- Var både du og pappaen og babyen på sykehuset hele tiden?

- Hvor stor var babyen da dere dro hjem?

- Rent praktisk; hvilken str hadde du i henteklær til babyen?

- Hvordan var det å komme hjem?

 

Mange spørsmål her, men setter stor pris på alle svar fra dere som har gjennomgått dette (og ingen skrekkhistorier, vær så snill) :)

 

Anonymous poster hash: 6e90c...898

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- I hvilken uke fødte du?
Fødte prematurt i uke 36+0

- Hvor stor var babyen?
2960 gr og 48 cm

- Hva var mest utfordrende?
Ammingen, pga gulsott ble mini fort sliten og slet med sugeteknikken, derfor ble det klart tidlig at han ble mme-barn.

- Hvor lenge etter fødsel ble dere på sykehuset?
5 dager

- Var både du og pappaen og babyen på sykehuset hele tiden?
Ja, vi fikk heldigvis familierom !

- Hvor stor var babyen da dere dro hjem?
2800 gram

- Rent praktisk; hvilken str hadde du i henteklær til babyen?
str 50 og 56

- Hvordan var det å komme hjem?
DEILIG !



Anonymous poster hash: 5483a...252
Skrevet

 

- I hvilken uke fødte du?

Fødte prematurt i uke 36+0

- Hvor stor var babyen?

2960 gr og 48 cm

- Hva var mest utfordrende?

Ammingen, pga gulsott ble mini fort sliten og slet med sugeteknikken, derfor ble det klart tidlig at han ble mme-barn.

- Hvor lenge etter fødsel ble dere på sykehuset?

5 dager

- Var både du og pappaen og babyen på sykehuset hele tiden?

Ja, vi fikk heldigvis familierom !

- Hvor stor var babyen da dere dro hjem?

2800 gram

- Rent praktisk; hvilken str hadde du i henteklær til babyen?

str 50 og 56

- Hvordan var det å komme hjem?

DEILIG !

 

Anonymous poster hash: 5483a...252

Tusen takk for svar! :) Er nok dessverre få sjanser for at jeg er så heldig at jeg går helt til uke 36, men man vet jo aldri! Håper på det beste! :)

 

 

Anonymous poster hash: 6e90c...898

Skrevet

 

- I hvilken uke fødte du?

Fødte prematurt i uke 36+0

- Hvor stor var babyen?

2960 gr og 48 cm

- Hva var mest utfordrende?

Ammingen, pga gulsott ble mini fort sliten og slet med sugeteknikken, derfor ble det klart tidlig at han ble mme-barn.

- Hvor lenge etter fødsel ble dere på sykehuset?

5 dager

- Var både du og pappaen og babyen på sykehuset hele tiden?

Ja, vi fikk heldigvis familierom !

- Hvor stor var babyen da dere dro hjem?

2800 gram

- Rent praktisk; hvilken str hadde du i henteklær til babyen?

str 50 og 56

- Hvordan var det å komme hjem?

DEILIG !

 

Anonymous poster hash: 5483a...252

Tusen takk for svar! :) Er nok dessverre få sjanser for at jeg er så heldig at jeg går helt til uke 36, men man vet jo aldri! Håper på det beste! :)

 

 

Anonymous poster hash: 6e90c...898

 

Bare hyggelig du :) 

Jeg fødte jo ikke SÅ prematurt da, men det var jo en liten utfordring liksom :) 

Jeg håper babyen din holder seg inne så lenge som mulig !! Lykke til når den melder sin ankomst ! :)

Du må huske på at de er veldig flinke på sykehusene her i Norge, og at i de aller fleste tilfeller går det veldig bra :) 

Hvor skal du føde forresten ? :)

 

Anonymous poster hash: 5483a...252

Skrevet

 

 

 

- I hvilken uke fødte du?

Fødte prematurt i uke 36+0

- Hvor stor var babyen?

2960 gr og 48 cm

- Hva var mest utfordrende?

Ammingen, pga gulsott ble mini fort sliten og slet med sugeteknikken, derfor ble det klart tidlig at han ble mme-barn.

- Hvor lenge etter fødsel ble dere på sykehuset?

5 dager

- Var både du og pappaen og babyen på sykehuset hele tiden?

Ja, vi fikk heldigvis familierom !

- Hvor stor var babyen da dere dro hjem?

2800 gram

- Rent praktisk; hvilken str hadde du i henteklær til babyen?

str 50 og 56

- Hvordan var det å komme hjem?

DEILIG !

 

Anonymous poster hash: 5483a...252

Tusen takk for svar! :) Er nok dessverre få sjanser for at jeg er så heldig at jeg går helt til uke 36, men man vet jo aldri! Håper på det beste! :)

 

 

Anonymous poster hash: 6e90c...898

Bare hyggelig du :)

Jeg fødte jo ikke SÅ prematurt da, men det var jo en liten utfordring liksom :)

Jeg håper babyen din holder seg inne så lenge som mulig !! Lykke til når den melder sin ankomst ! :)

Du må huske på at de er veldig flinke på sykehusene her i Norge, og at i de aller fleste tilfeller går det veldig bra :)

Hvor skal du føde forresten ? :)

 

Anonymous poster hash: 5483a...252

Takk takk. :) Jeg skal føde på Rikshospitalet. Hvor fødte du?

 

 

 

Anonymous poster hash: 6e90c...898

Skrevet

 

 

 

- I hvilken uke fødte du?

Fødte prematurt i uke 36+0

- Hvor stor var babyen?

2960 gr og 48 cm

- Hva var mest utfordrende?

Ammingen, pga gulsott ble mini fort sliten og slet med sugeteknikken, derfor ble det klart tidlig at han ble mme-barn.

- Hvor lenge etter fødsel ble dere på sykehuset?

5 dager

- Var både du og pappaen og babyen på sykehuset hele tiden?

Ja, vi fikk heldigvis familierom !

- Hvor stor var babyen da dere dro hjem?

2800 gram

- Rent praktisk; hvilken str hadde du i henteklær til babyen?

str 50 og 56

- Hvordan var det å komme hjem?

DEILIG !

 

Anonymous poster hash: 5483a...252

Tusen takk for svar! :) Er nok dessverre få sjanser for at jeg er så heldig at jeg går helt til uke 36, men man vet jo aldri! Håper på det beste! :)

 

 

Anonymous poster hash: 6e90c...898

Bare hyggelig du :)

Jeg fødte jo ikke SÅ prematurt da, men det var jo en liten utfordring liksom :)

Jeg håper babyen din holder seg inne så lenge som mulig !! Lykke til når den melder sin ankomst ! :)

Du må huske på at de er veldig flinke på sykehusene her i Norge, og at i de aller fleste tilfeller går det veldig bra :)

Hvor skal du føde forresten ? :)

 

Anonymous poster hash: 5483a...252

Takk takk. :) Jeg skal føde på Rikshospitalet. Hvor fødte du?

 

 

 

Anonymous poster hash: 6e90c...898

 

Fødte på Haukeland i Bergen :) 

 

Anonymous poster hash: 5483a...252

Skrevet

I hvilken uke fødte du? 35 (Burde gjort det før)
- Hvor stor var babyen? 1880 gram 45 lang
- Hva var mest utfordrende? At jeg var utrolig syk leeenge - ellers så var babyen svært "slank" og fikk etterhvert også kolikk.
- Hvor lenge etter fødsel ble dere på sykehuset? Babyen ble skrevet ut av intensiven etter 10 dager og flyttet over til meg som lå på barsel
- Var både du og pappaen og babyen på sykehuset hele tiden? Pappaen fikk være der til babyen ble skrevet ut og flyttet inn til meg
- Hvor stor var babyen da dere dro hjem? Ikke stort større enn ved fødsel
- Rent praktisk; hvilken str hadde du i henteklær til babyen? str 44 - brukte det de første 3 mnd
- Hvordan var det å komme hjem? Helt herlig! Ingen som herset med hverken meg eller barnet.



Anonymous poster hash: ee912...d6f
Skrevet

Jeg er gravid i uke 24 og sengeliggende med livmorhslssvikt. Legene sier jeg må forberede meg på prematur fødsel, så ligger her og krysser fingre og tær for at den lille i magen skal holde seg der inne så lenge som mulig. Det kan visst være snakk om fødsel innen få uker.

 

Har mye tanker og bekymringer om hva som venter oss, men prøver å ta en dag av gangen.

 

Har noen spørsmål til dere som har vært gjennom dette før, og det gikk bra med babyen:

 

- I hvilken uke fødte du?

Uke 32

- Hvor stor var babyen?

1480 gram

- Hva var mest utfordrende?

Uvissheten om det gikk bra. Livet på nyfødt intensiv

- Hvor lenge etter fødsel ble dere på sykehuset?

Bare 2,5 uke! Kom hjem med hjemmesykehus, som fulgte oss i 5 uker til.

- Var både du og pappaen og babyen på sykehuset hele tiden?

Bare jeg fikk gratis hotellrom, så pappaen sov hjemme, men var mye på sykehuset på dagen. Jeg satte knapt en fot utenfor døra

- Hvor stor var babyen da dere dro hjem?

1800 gram

- Rent praktisk; hvilken str hadde du i henteklær til babyen?

Strl 44

- Hvordan var det å komme hjem?

Utrolig godt! Men stress også, med sondemating og flaskekoking. Måtte og være veldig forsiktig ift smitte, og var lite ute den vinteren

 

Mange spørsmål her, men setter stor pris på alle svar fra dere som har gjennomgått dette (og ingen skrekkhistorier, vær så snill) :)

 

Anonymous poster hash: 6e90c...898

Hei! Først av alt - lykke til! Og så anbefaler jeg at du melder deg inn i Facebook gruppa "prematur - lukket gruppe". Der er det mange prematurforeldre og høy aktivitet, mange som lufter spørsmål og deler erfaringer. Ganske strengt å komme inn, du må sende Mail til admin og forklare at du er innlagt med truende prematur fødsel.

 

 

Anonymous poster hash: 50fbe...926

Skrevet

 

Jeg er gravid i uke 24 og sengeliggende med livmorhslssvikt. Legene sier jeg må forberede meg på prematur fødsel, så ligger her og krysser fingre og tær for at den lille i magen skal holde seg der inne så lenge som mulig. Det kan visst være snakk om fødsel innen få uker.

 

Har mye tanker og bekymringer om hva som venter oss, men prøver å ta en dag av gangen.

 

Har noen spørsmål til dere som har vært gjennom dette før, og det gikk bra med babyen:

 

- I hvilken uke fødte du?

Uke 32

- Hvor stor var babyen?

1480 gram

- Hva var mest utfordrende?

Uvissheten om det gikk bra. Livet på nyfødt intensiv

- Hvor lenge etter fødsel ble dere på sykehuset?

Bare 2,5 uke! Kom hjem med hjemmesykehus, som fulgte oss i 5 uker til.

- Var både du og pappaen og babyen på sykehuset hele tiden?

Bare jeg fikk gratis hotellrom, så pappaen sov hjemme, men var mye på sykehuset på dagen. Jeg satte knapt en fot utenfor døra

- Hvor stor var babyen da dere dro hjem?

1800 gram

- Rent praktisk; hvilken str hadde du i henteklær til babyen?

Strl 44

- Hvordan var det å komme hjem?

Utrolig godt! Men stress også, med sondemating og flaskekoking. Måtte og være veldig forsiktig ift smitte, og var lite ute den vinteren

 

Mange spørsmål her, men setter stor pris på alle svar fra dere som har gjennomgått dette (og ingen skrekkhistorier, vær så snill) :)

 

Anonymous poster hash: 6e90c...898

Hei! Først av alt - lykke til! Og så anbefaler jeg at du melder deg inn i Facebook gruppa "prematur - lukket gruppe". Der er det mange prematurforeldre og høy aktivitet, mange som lufter spørsmål og deler erfaringer. Ganske strengt å komme inn, du må sende Mail til admin og forklare at du er innlagt med truende prematur fødsel.

 

 

Anonymous poster hash: 50fbe...926

Tusen takk for svar og tips! :) Jeg har vurdert og melde meg inn i den gruppa, men føler det også er litt skremmende...? Sikkert teit av meg, da det helt sikkert er greit med noen tips og kunne forberede seg litt på hva som venter en. Er ikke innlagt på sykehuset ennå, da jeg bor bare fem minutter unna. Er på kontroller flere ganger i uka, og innleggelse blir vurdert fra gang til gang. Foreløpig ligger jeg rett ut her hjemme og bare ruger på han lille i magen. Blir naturligvis mange tanker og mye grubling, så derfor veldig greit å høre litt om erfaringen fra dere som har opplevd dette og hvor det faktisk har gått bra. :)

 

Hi

 

 

Anonymous poster hash: 6e90c...898

Skrevet

Jeg kjenner en som fødte i uke 28. Babyen var ca 1,2 kg. De var på sykehuset i 3 mnd ca. De fikk være med babyen. Ble matet med sonde til h*n var rundt ett år. Er nå en flott og fin unge på tre år, bare litt tynn for lengden.

 

Anonymous poster hash: 482e8...97c

Skrevet

Anbefaler deg å melde deg inn i Facebook gruppen. Der vil du få masse nyttig info 😊.

 

Min venninne ble født hjemme på sofaen for 28 år siden, svangerskapsuke 28. Hun var 700g ca. Frisk jente, ingen skader. Hun er en flott solskinnshistorie. Ei i familien fikk en gutt i fjor i uke 25. De måtte gi han stomi grunnet at han var så prematur. Ingen skader oppdaget så langt men det kan bare fremtiden vise om det er noe uoppdaget.

 

Masse lykke til. Ønsker deg og babyen alt godt 😍

 

Anonymous poster hash: cf3ce...ea1

Skrevet

Fikk en liten baby i uke 27. Og jeg vil også anbefale dej å melde deg inn i den lukkede prematur gruppen på facebook. Om du skriver der så vil du nok få mange svar fra folk som har vært Igjennom det samme. Veldig greit å ha en sånn side der man kan lufte bekymringene sine til folk som forstår :-) Kanskje du får høre min historie også :-) for den tør jeg ikke fortelle her inne i frykt for å bli gjenkjent :-P

 

Anonymous poster hash: ead59...e2f

Skrevet

- I hvilken uke fødte du? uke 35

- Hvor stor var babyen? 1950 gram og 44 cm
- Hva var mest utfordrende? og ikke vite om babyen var hjerneskadet, eller hadde andre skader etter fødselen, samt at babyen var veldig slapp første to døgnene, så vi var veldig veldig redde hun ikke skulle overleve
- Hvor lenge etter fødsel ble dere på sykehuset? 7 dager
- Var både du og pappaen og babyen på sykehuset hele tiden? ja
- Hvor stor var babyen da dere dro hjem? 1960gram
- Rent praktisk; hvilken str hadde du i henteklær til babyen? 40/44
- Hvordan var det å komme hjem? Godt og skummelt på samme tid. Var konstant redd hun skulle slutte og puste, så vi passet på hele tiden. Var nok litt i overkant engstelige, etter å nettopp hatt noen svært tøffe døgn



Anonymous poster hash: 9b241...ee6
Skrevet

 

- I hvilken uke fødte du? uke 35

- Hvor stor var babyen? 1950 gram og 44 cm

- Hva var mest utfordrende? og ikke vite om babyen var hjerneskadet, eller hadde andre skader etter fødselen, samt at babyen var veldig slapp første to døgnene, så vi var veldig veldig redde hun ikke skulle overleve

- Hvor lenge etter fødsel ble dere på sykehuset? 7 dager

- Var både du og pappaen og babyen på sykehuset hele tiden? ja

- Hvor stor var babyen da dere dro hjem? 1960gram

- Rent praktisk; hvilken str hadde du i henteklær til babyen? 40/44

- Hvordan var det å komme hjem? Godt og skummelt på samme tid. Var konstant redd hun skulle slutte og puste, så vi passet på hele tiden. Var nok litt i overkant engstelige, etter å nettopp hatt noen svært tøffe døgn

 

Anonymous poster hash: 9b241...ee6

 

Hadde premature rier i uke 26, og ble fulgt veldig tett opp, men babyen ble ikke født før i uke 35 :) Lykke til :)

 

Anonymous poster hash: 9b241...ee6

Skrevet

 

 

Jeg er gravid i uke 24 og sengeliggende med livmorhslssvikt. Legene sier jeg må forberede meg på prematur fødsel, så ligger her og krysser fingre og tær for at den lille i magen skal holde seg der inne så lenge som mulig. Det kan visst være snakk om fødsel innen få uker.

Har mye tanker og bekymringer om hva som venter oss, men prøver å ta en dag av gangen.

Har noen spørsmål til dere som har vært gjennom dette før, og det gikk bra med babyen:

- I hvilken uke fødte du?

Uke 32

- Hvor stor var babyen?

1480 gram

- Hva var mest utfordrende?

Uvissheten om det gikk bra. Livet på nyfødt intensiv

- Hvor lenge etter fødsel ble dere på sykehuset?

Bare 2,5 uke! Kom hjem med hjemmesykehus, som fulgte oss i 5 uker til.

- Var både du og pappaen og babyen på sykehuset hele tiden?

Bare jeg fikk gratis hotellrom, så pappaen sov hjemme, men var mye på sykehuset på dagen. Jeg satte knapt en fot utenfor døra

- Hvor stor var babyen da dere dro hjem?

1800 gram

- Rent praktisk; hvilken str hadde du i henteklær til babyen?

Strl 44

- Hvordan var det å komme hjem?

Utrolig godt! Men stress også, med sondemating og flaskekoking. Måtte og være veldig forsiktig ift smitte, og var lite ute den vinteren

Mange spørsmål her, men setter stor pris på alle svar fra dere som har gjennomgått dette (og ingen skrekkhistorier, vær så snill) :)Anonymous poster hash: 6e90c...898

Hei! Først av alt - lykke til! Og så anbefaler jeg at du melder deg inn i Facebook gruppa "prematur - lukket gruppe". Der er det mange prematurforeldre og høy aktivitet, mange som lufter spørsmål og deler erfaringer. Ganske strengt å komme inn, du må sende Mail til admin og forklare at du er innlagt med truende prematur fødsel. Anonymous poster hash: 50fbe...926

Tusen takk for svar og tips! :) Jeg har vurdert og melde meg inn i den gruppa, men føler det også er litt skremmende...? Sikkert teit av meg, da det helt sikkert er greit med noen tips og kunne forberede seg litt på hva som venter en. Er ikke innlagt på sykehuset ennå, da jeg bor bare fem minutter unna. Er på kontroller flere ganger i uka, og innleggelse blir vurdert fra gang til gang. Foreløpig ligger jeg rett ut her hjemme og bare ruger på han lille i magen. Blir naturligvis mange tanker og mye grubling, så derfor veldig greit å høre litt om erfaringen fra dere som har opplevd dette og hvor det faktisk har gått bra. :)

HiAnonymous poster hash: 6e90c...898

Hvis du tenker skremmende i forhold til å dele sin egen historie, så er jo dette noe man absolutt ikke trenger å gjøre :) jeg har verken lagt ut navn, bilde eller fødehistorie angående min premature, men har fått svar på mange praktiske spørsmål som melder seg etterhvert når man ikke lenger har sykehuset å spørre :) Som feks om man skal følge korrigert elle kronologisk alder når man bytter fra NAN 1 til NAN 2, hvor man kjøper prematurklær, hvordan man går frem for å skaffe best mulig oppfølging, tips til barnehagestart for premature og hvilket forsikringsselskap som gir barneforsikring til premature. Mange deler sine opplevelser, og det er veldig mange solskinnshistorier, det er godt å lese når man er i den situasjonen selv! :)

 

Anonymous poster hash: 50fbe...926

Skrevet

Jeg hadde ikke full livmorhalssvikt, men begynnende. Jeg var en knapp millimeter unna åpning. 

Ble innlagt i uke 27, lå på sykehuset i over en uke. Fikk riehemmende drypp fordi jeg hadde murringer/kynnere som fungerte som rier. Begynnende fødsel ble stoppet. Fikk lungemodningsspøryte. 

Måtte være sengeliggende resten av svangerskapet og på kontroll hver uke. 

 

Barnet ble ikke født før i uke 42 (!!!!!!!!!). Jeg aner ikke hva som skjedde, men han ville virkelig ikke ut derfra. Men han veide kun 3700g, så jeg tror kanskje termin faktisk var noen uker feil (hadde ikke hatt menstruasjon på lenge, så termin var kun basert på ultralyd). 

 

Jeg fikk også beskjed om at fødsel kunne skje innen få dager/uker. Men det utroligste kan nok skje!



Anonymous poster hash: 29f44...185
Skrevet

 

Jeg hadde ikke full livmorhalssvikt, men begynnende. Jeg var en knapp millimeter unna åpning.

Ble innlagt i uke 27, lå på sykehuset i over en uke. Fikk riehemmende drypp fordi jeg hadde murringer/kynnere som fungerte som rier. Begynnende fødsel ble stoppet. Fikk lungemodningsspøryte.

Måtte være sengeliggende resten av svangerskapet og på kontroll hver uke.

 

Barnet ble ikke født før i uke 42 (!!!!!!!!!). Jeg aner ikke hva som skjedde, men han ville virkelig ikke ut derfra. Men han veide kun 3700g, så jeg tror kanskje termin faktisk var noen uker feil (hadde ikke hatt menstruasjon på lenge, så termin var kun basert på ultralyd).

 

Jeg fikk også beskjed om at fødsel kunne skje innen få dager/uker. Men det utroligste kan nok skje!

 

Anonymous poster hash: 29f44...185

Så utrolig at den lille ikke ville komme ut før i uke 42! Det må ha vært utrolig slitsomme måneder med mye usikkerhet. Men så godt å høre at det faktisk kan gå så bra! :)

 

 

 

Anonymous poster hash: 6e90c...898

Skrevet

 

 

 

Jeg er gravid i uke 24 og sengeliggende med livmorhslssvikt. Legene sier jeg må forberede meg på prematur fødsel, så ligger her og krysser fingre og tær for at den lille i magen skal holde seg der inne så lenge som mulig. Det kan visst være snakk om fødsel innen få uker.

Har mye tanker og bekymringer om hva som venter oss, men prøver å ta en dag av gangen.

Har noen spørsmål til dere som har vært gjennom dette før, og det gikk bra med babyen:

- I hvilken uke fødte du?

Uke 32

- Hvor stor var babyen?

1480 gram

- Hva var mest utfordrende?

Uvissheten om det gikk bra. Livet på nyfødt intensiv

- Hvor lenge etter fødsel ble dere på sykehuset?

Bare 2,5 uke! Kom hjem med hjemmesykehus, som fulgte oss i 5 uker til.

- Var både du og pappaen og babyen på sykehuset hele tiden?

Bare jeg fikk gratis hotellrom, så pappaen sov hjemme, men var mye på sykehuset på dagen. Jeg satte knapt en fot utenfor døra

- Hvor stor var babyen da dere dro hjem?

1800 gram

- Rent praktisk; hvilken str hadde du i henteklær til babyen?

Strl 44

- Hvordan var det å komme hjem?

Utrolig godt! Men stress også, med sondemating og flaskekoking. Måtte og være veldig forsiktig ift smitte, og var lite ute den vinteren

Mange spørsmål her, men setter stor pris på alle svar fra dere som har gjennomgått dette (og ingen skrekkhistorier, vær så snill) :)Anonymous poster hash: 6e90c...898

Hei! Først av alt - lykke til! Og så anbefaler jeg at du melder deg inn i Facebook gruppa "prematur - lukket gruppe". Der er det mange prematurforeldre og høy aktivitet, mange som lufter spørsmål og deler erfaringer. Ganske strengt å komme inn, du må sende Mail til admin og forklare at du er innlagt med truende prematur fødsel. Anonymous poster hash: 50fbe...926
Tusen takk for svar og tips! :) Jeg har vurdert og melde meg inn i den gruppa, men føler det også er litt skremmende...? Sikkert teit av meg, da det helt sikkert er greit med noen tips og kunne forberede seg litt på hva som venter en. Er ikke innlagt på sykehuset ennå, da jeg bor bare fem minutter unna. Er på kontroller flere ganger i uka, og innleggelse blir vurdert fra gang til gang. Foreløpig ligger jeg rett ut her hjemme og bare ruger på han lille i magen. Blir naturligvis mange tanker og mye grubling, så derfor veldig greit å høre litt om erfaringen fra dere som har opplevd dette og hvor det faktisk har gått bra. :)

HiAnonymous poster hash: 6e90c...898

Hvis du tenker skremmende i forhold til å dele sin egen historie, så er jo dette noe man absolutt ikke trenger å gjøre :) jeg har verken lagt ut navn, bilde eller fødehistorie angående min premature, men har fått svar på mange praktiske spørsmål som melder seg etterhvert når man ikke lenger har sykehuset å spørre :) Som feks om man skal følge korrigert elle kronologisk alder når man bytter fra NAN 1 til NAN 2, hvor man kjøper prematurklær, hvordan man går frem for å skaffe best mulig oppfølging, tips til barnehagestart for premature og hvilket forsikringsselskap som gir barneforsikring til premature. Mange deler sine opplevelser, og det er veldig mange solskinnshistorier, det er godt å lese når man er i den situasjonen selv! :)

 

Anonymous poster hash: 50fbe...926

Det er nok helt sikkert mange gode tips ja! :) Så det blir nok helt sikkert aktuelt å følge den Facebookgruppen for meg også etterhvert ja. Tusen takk for tilbakemeldingen! :)

 

 

Anonymous poster hash: 6e90c...898

Skrevet

 

 

 

- I hvilken uke fødte du? uke 35

- Hvor stor var babyen? 1950 gram og 44 cm

- Hva var mest utfordrende? og ikke vite om babyen var hjerneskadet, eller hadde andre skader etter fødselen, samt at babyen var veldig slapp første to døgnene, så vi var veldig veldig redde hun ikke skulle overleve

- Hvor lenge etter fødsel ble dere på sykehuset? 7 dager

- Var både du og pappaen og babyen på sykehuset hele tiden? ja

- Hvor stor var babyen da dere dro hjem? 1960gram

- Rent praktisk; hvilken str hadde du i henteklær til babyen? 40/44

- Hvordan var det å komme hjem? Godt og skummelt på samme tid. Var konstant redd hun skulle slutte og puste, så vi passet på hele tiden. Var nok litt i overkant engstelige, etter å nettopp hatt noen svært tøffe døgn

 

Anonymous poster hash: 9b241...ee6

 

Hadde premature rier i uke 26, og ble fulgt veldig tett opp, men babyen ble ikke født før i uke 35 :) Lykke til :)

 

Anonymous poster hash: 9b241...ee6

Så bra! :) Godt å lese historiene deres og at det faktisk kan gå bra! <3

 

 

Anonymous poster hash: 6e90c...898

Skrevet

- I hvilken uke fødte du?

I uke 34. Fødselen startet av seg selv og det ble ikke funnet ut hvorfor

- Hvor stor var babyen?

2375g

- Hva var mest utfordrende?

Å være på nyfødtintensiven. Var helt oppå andre foreldre og barn hele tiden. Jenta vår delte rom med 7 andre barn. Alle med to foreldre som var der mesteparten av tiden. Mange øyeblikk jeg skulle ønske jeg var alene, men som ble ufrivillig delt med mange andre. Mister på en måte en del av sjarmen med første bad og lignende begivenheter når man alltid har publikum.

- Hvor lenge etter fødsel ble dere på sykehuset?

14 dager. Oppfølging av hjemmesykehus i en uke etter det.

- Var både du og pappaen og babyen på sykehuset hele tiden?

Nei. Jeg bodde på barsellhotellet, jenta på barneintensiven og pappan måtte reise frem og tilbake. Veldig vanskelig å få være så lite sammen

- Hvor stor var babyen da dere dro hjem?

2390g gikk litt ned etter vi kom hjem

- Rent praktisk; hvilken str hadde du i henteklær til babyen?

str 44 og den passet lenge

- Hvordan var det å komme hjem?

Brukte litt tid på å skjønne at vi faktisk var kommet hjem og at barnet faktisk var født. Mye styr da vi reise hjem med sonde som jenta fikk mat igjennom i en ukes tid etter vi kom hjem. Brukte mye tid på å koke og vaske flasker, smokker, pumpeutstyr mm. Snuppa ble født midt i januar og jeg var ikke ute på over en måned da det var for kaldt for henne

 

 

 

Ser at dette kanskje ikke ble det mest happy svaret, men alt gikk veldig fint. Hadde to ganske kjipe måneder, men har i dag en veldig frisk og fin snart 3 åring som virkelig ikke er påvirket av sin litt tidlige ankomst :)

Skrevet

 

 

 

 

Jeg er gravid i uke 24 og sengeliggende med livmorhslssvikt. Legene sier jeg må forberede meg på prematur fødsel, så ligger her og krysser fingre og tær for at den lille i magen skal holde seg der inne så lenge som mulig. Det kan visst være snakk om fødsel innen få uker.

Har mye tanker og bekymringer om hva som venter oss, men prøver å ta en dag av gangen.

Har noen spørsmål til dere som har vært gjennom dette før, og det gikk bra med babyen:

- I hvilken uke fødte du?

Uke 32

- Hvor stor var babyen?

1480 gram

- Hva var mest utfordrende?

Uvissheten om det gikk bra. Livet på nyfødt intensiv

- Hvor lenge etter fødsel ble dere på sykehuset?

Bare 2,5 uke! Kom hjem med hjemmesykehus, som fulgte oss i 5 uker til.

- Var både du og pappaen og babyen på sykehuset hele tiden?

Bare jeg fikk gratis hotellrom, så pappaen sov hjemme, men var mye på sykehuset på dagen. Jeg satte knapt en fot utenfor døra

- Hvor stor var babyen da dere dro hjem?

1800 gram

- Rent praktisk; hvilken str hadde du i henteklær til babyen?

Strl 44

- Hvordan var det å komme hjem?

Utrolig godt! Men stress også, med sondemating og flaskekoking. Måtte og være veldig forsiktig ift smitte, og var lite ute den vinteren

Mange spørsmål her, men setter stor pris på alle svar fra dere som har gjennomgått dette (og ingen skrekkhistorier, vær så snill) :)Anonymous poster hash: 6e90c...898

Hei! Først av alt - lykke til! Og så anbefaler jeg at du melder deg inn i Facebook gruppa "prematur - lukket gruppe". Der er det mange prematurforeldre og høy aktivitet, mange som lufter spørsmål og deler erfaringer. Ganske strengt å komme inn, du må sende Mail til admin og forklare at du er innlagt med truende prematur fødsel. Anonymous poster hash: 50fbe...926
Tusen takk for svar og tips! :) Jeg har vurdert og melde meg inn i den gruppa, men føler det også er litt skremmende...? Sikkert teit av meg, da det helt sikkert er greit med noen tips og kunne forberede seg litt på hva som venter en. Er ikke innlagt på sykehuset ennå, da jeg bor bare fem minutter unna. Er på kontroller flere ganger i uka, og innleggelse blir vurdert fra gang til gang. Foreløpig ligger jeg rett ut her hjemme og bare ruger på han lille i magen. Blir naturligvis mange tanker og mye grubling, så derfor veldig greit å høre litt om erfaringen fra dere som har opplevd dette og hvor det faktisk har gått bra. :)

HiAnonymous poster hash: 6e90c...898

Hvis du tenker skremmende i forhold til å dele sin egen historie, så er jo dette noe man absolutt ikke trenger å gjøre :) jeg har verken lagt ut navn, bilde eller fødehistorie angående min premature, men har fått svar på mange praktiske spørsmål som melder seg etterhvert når man ikke lenger har sykehuset å spørre :) Som feks om man skal følge korrigert elle kronologisk alder når man bytter fra NAN 1 til NAN 2, hvor man kjøper prematurklær, hvordan man går frem for å skaffe best mulig oppfølging, tips til barnehagestart for premature og hvilket forsikringsselskap som gir barneforsikring til premature. Mange deler sine opplevelser, og det er veldig mange solskinnshistorier, det er godt å lese når man er i den situasjonen selv! :)

 

Anonymous poster hash: 50fbe...926

Det er nok helt sikkert mange gode tips ja! :) Så det blir nok helt sikkert aktuelt å følge den Facebookgruppen for meg også etterhvert ja. Tusen takk for tilbakemeldingen! :)

 

 

Anonymous poster hash: 6e90c...898 [/acrony

 

:) Masse lykke til! Håper babyen holder seg inne til i alle fall uke 27, men om så ikke skulle skje, er sjansene uansett gode! Tenk på hver ekstra dag som en bonus, for det er det virkelig!

 

Anonymous poster hash: 50fbe...926

Skrevet

 

 

- I hvilken uke fødte du?

I uke 34. Fødselen startet av seg selv og det ble ikke funnet ut hvorfor

- Hvor stor var babyen?

2375g

- Hva var mest utfordrende?

Å være på nyfødtintensiven. Var helt oppå andre foreldre og barn hele tiden. Jenta vår delte rom med 7 andre barn. Alle med to foreldre som var der mesteparten av tiden. Mange øyeblikk jeg skulle ønske jeg var alene, men som ble ufrivillig delt med mange andre. Mister på en måte en del av sjarmen med første bad og lignende begivenheter når man alltid har publikum.

- Hvor lenge etter fødsel ble dere på sykehuset?

14 dager. Oppfølging av hjemmesykehus i en uke etter det.

- Var både du og pappaen og babyen på sykehuset hele tiden?

Nei. Jeg bodde på barsellhotellet, jenta på barneintensiven og pappan måtte reise frem og tilbake. Veldig vanskelig å få være så lite sammen

- Hvor stor var babyen da dere dro hjem?

2390g gikk litt ned etter vi kom hjem

- Rent praktisk; hvilken str hadde du i henteklær til babyen?

str 44 og den passet lenge

- Hvordan var det å komme hjem?

Brukte litt tid på å skjønne at vi faktisk var kommet hjem og at barnet faktisk var født. Mye styr da vi reise hjem med sonde som jenta fikk mat igjennom i en ukes tid etter vi kom hjem. Brukte mye tid på å koke og vaske flasker, smokker, pumpeutstyr mm. Snuppa ble født midt i januar og jeg var ikke ute på over en måned da det var for kaldt for henne

 

 

 

Ser at dette kanskje ikke ble det mest happy svaret, men alt gikk veldig fint. Hadde to ganske kjipe måneder, men har i dag en veldig frisk og fin snart 3 åring som virkelig ikke er påvirket av sin litt tidlige ankomst :)

Så fint å høre at alt gikk bra med dere og st alt er bra nå! :) Jeg gruer meg også litt til tiden på nyfødtintensiven og skjønner det må være belastende med så mange mennesker... Fikk dere noen spesiell dialog med de andre foreldrene i samme situasjon eller var det bare pes, ikke noe støtte?

 

Hi

 

 

Anonymous poster hash: 6e90c...898

Skrevet

 

 

- I hvilken uke fødte du?

I uke 34. Fødselen startet av seg selv og det ble ikke funnet ut hvorfor

- Hvor stor var babyen?

2375g

- Hva var mest utfordrende?

Å være på nyfødtintensiven. Var helt oppå andre foreldre og barn hele tiden. Jenta vår delte rom med 7 andre barn. Alle med to foreldre som var der mesteparten av tiden. Mange øyeblikk jeg skulle ønske jeg var alene, men som ble ufrivillig delt med mange andre. Mister på en måte en del av sjarmen med første bad og lignende begivenheter når man alltid har publikum.

- Hvor lenge etter fødsel ble dere på sykehuset?

14 dager. Oppfølging av hjemmesykehus i en uke etter det.

- Var både du og pappaen og babyen på sykehuset hele tiden?

Nei. Jeg bodde på barsellhotellet, jenta på barneintensiven og pappan måtte reise frem og tilbake. Veldig vanskelig å få være så lite sammen

- Hvor stor var babyen da dere dro hjem?

2390g gikk litt ned etter vi kom hjem

- Rent praktisk; hvilken str hadde du i henteklær til babyen?

str 44 og den passet lenge

- Hvordan var det å komme hjem?

Brukte litt tid på å skjønne at vi faktisk var kommet hjem og at barnet faktisk var født. Mye styr da vi reise hjem med sonde som jenta fikk mat igjennom i en ukes tid etter vi kom hjem. Brukte mye tid på å koke og vaske flasker, smokker, pumpeutstyr mm. Snuppa ble født midt i januar og jeg var ikke ute på over en måned da det var for kaldt for henne

 

 

Ser at dette kanskje ikke ble det mest happy svaret, men alt gikk veldig fint. Hadde to ganske kjipe måneder, men har i dag en veldig frisk og fin snart 3 åring som virkelig ikke er påvirket av sin litt tidlige ankomst :)

Så fint å høre at alt gikk bra med dere og st alt er bra nå! :) Jeg gruer meg også litt til tiden på nyfødtintensiven og skjønner det må være belastende med så mange mennesker... Fikk dere noen spesiell dialog med de andre foreldrene i samme situasjon eller var det bare pes, ikke noe støtte?

 

Hi

 

 

Anonymous poster hash: 6e90c...898

 

Jeg er en veldig privat person og er ikke komfortabel med å ha så mange ukjente rundt meg. For meg ble det bare pes. Litt mye hormoner i kroppen etter fødsel og man føler seg ikke så fresh, for så å gå inn i et rom med masse mennesker. Vi snakket vel egentlig ikke med noen. Alle var så opptatt av sin greie, men man endte allikevel opp med å være tilstede i øyeblikk man egentlig ikke har noe med, men som helt klart er viktige for de det gjaldt. Husker blant annet veldig godt at jeg var i rommet rett etter at den ene mammaen ble fortalt at ungen hennes hadde hjerneblødning. Privatliv ble de ikke på noen måte..

Skrevet

- I hvilken uke fødte du?

27+3

- Hvor stor var babyen?

987 gr og 39 cm

- Hva var mest utfordrende?

Det første sjokket var å se babyen for første gang i respirator full av ledninger, svevende mellom liv og død.

Etterhvert var det ammingen som sugde krefter ut av meg.

- Hvor lenge etter fødsel ble dere på sykehuset?

4,5 mnd.

- Var både du og pappaen og babyen på sykehuset hele tiden?

Nei. Vi hadde sykehuset som nærmeste nabo, så vi var litt til og fra. Jeg sov hjemme den første tiden, men flyttet inn på sykehuset da vi startet med ammetrening om natten. De ringte også hvis det var netter hun var urolig og gråt. Pappaen var hver ettermiddag etter jobb og i helgene. Vi var der såklart så mye som mulig :)

- Hvor stor var babyen da dere dro hjem?

2345 gr og 47 cm.

- Rent praktisk; hvilken str hadde du i henteklær til babyen?

Str 50, og de var alt for store.

- Hvordan var det å komme hjem?

Det var helt fantastisk! Jeg klarte å slappe mer av, vi klarte å skape en ro i hverdagen og det var ikke samme springet til sykehuset.

Jeg hadde trodd netter med gråt og lite søvn skulle ta knekken på meg, men jeg var mer stressa på sykehuset enn hjemme.

 

Sender deg en stor klem! Masse lykke til :)

 

Anonymous poster hash: c7eb7...97a

Skrevet

Jeg nevnte prematur lukket gruppen tidligere. Jeg skrev ikke så mye om min opplevelse. Men mitt barn som ble født i uke 27 er en frisk og rask 4 åring. Springer rundt med jevnaldrende. Litt astma med. i ny og ne men det er alt. Jeg både gledet og gruet meg til å reise hjem fra sykehuset, men det gikk over all forventning. Endelig min baby og den følelsen av å bare kunne sitte i sofaen å kose seg var helt fantastisk! Jeg har i senere svangerskap opplevd krympende livmorhals i uke 23 og måtte ta det med ro hjemme. Men min holdt seg stabil, men jeg lå på grenseland til innleggelse og lungemodning. Ukentlige kontroller og klarte å gå helt til terminen! Og når jeg søkte på nett og leste ting fant jeg bare de som ikke klarte å gå ut svangerskapet. Så jeg vet hvor godt det er å lese litt solskinnshistorier. Så jeg var overlykkelig over at jeg klarte det andre gangen! Så jeg har vært igjennom begge deler!

 

Man klarer alt, det kan virke langt frem i tid. Men en dag ser man tilbake å tenker, hvor i alle dager har tiden blitt av! Det føles nært, men alikevel fjernt :-)

 

Håper du klarer å holde ut lengst mulig! Finn deg mye spennende å se på tv, strikk, les.. gjør hva du kan for å fylle dagene. Lykke til :-)

 

Anonymous poster hash: ead59...e2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...