Gå til innhold

Mange av mine venninner spiser glutenfri mat.

Anbefalte innlegg

Skrevet

De har visstnok gluten-intoleranse. Hvordan finner man ut at man har det?

Anonymous poster hash: 86245...984
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man merker det. Mellomste sønnen min har det. Mye luft i magen og får skikkelig oppblåst mage av brød, boller etc.

Legen som ga han "diagnosen". Ikke jeg...

Skrevet

Jeg har også glutenintoleranse eller hveteintoleranse,

Jeg lever ikke helt glutenfritt da, jeg tåler noe mel, i sauser f.eks

Men om jeg spiser mye, som f.eks på søndag når jeg bakte boller til farsdagen og spiste 3 stykker selv, da blir jeg dårlig i magen. Mandag hadde jeg diare, oppblåst, luft i magen, skikkelig uggen.

Jeg har diagnosen irritabel tarm da, og for oss som har det er det vanlig å reagere negativt på for mye hvetemel.

Anonymous poster hash: f637f...ccc
Skrevet

De fleste som hevder at de ikke tåler gluten, laktose etc. har bare kastet seg på en motebølge. Det er moderne å ikke tåle mat. Sier ikke at det ikke finnes folk som faktisk er intolerante, men nettopp for deres skyld blir jeg skikkelig irritert av at folk skal flotte seg meg hvor sarte og spesielle de er.

Anonymous poster hash: d15dc...b1f
Skrevet

Jeg har hvete allergi, fått det påvist gjennom blodprøver av lege. Har og egg og nøtteallergi. Så tåler jeg ikke soya, løk eller laktose. Soya og løk tar de jo ikke tester på.

Siden jeg har hvete allergi, så lever jeg glutenfritt. Og jeg blir veldig syk av og få i meg hvete og det andre jeg er allergisk mot. Jeg reagerer mer med å bli tungpustet, kraftig eksem, magesmerter og generelt dårlig form. Blanding av forkjølelse og influensa.

Nå om dagen virker det ut som jeg reagerer på alt, så jeg skal utredes mye.

Anonymous poster hash: cb609...866
Skrevet

De har visstnok gluten-intoleranse. Hvordan finner man ut at man har det? Anonymous poster hash: 86245...984

man finner det ut ved å få for seg at 'det har jeg sikkert også!'

Det de ikke er klar over, men som eksperter nå sier, er at glutenfri kost ikke er sunnere enn normalkost, snarere tvert imot!

Dette er en motebølge, i mangel av annet uttrykk.

Nå har noen uheldige faktisk denne diagnosen da, men da er den satt av en lege, ikke etter googling på nett...

Anonymous poster hash: dae45...834

Skrevet

De fleste som sier de har glutenintollereanse er jo enten selvdiagnostiserte eller de har fått diagnosen av en av de totalt useriøse firmaene som baserer seg på folks tro på at de trenger en diagnose som forklarer ethvert ubehag. Problemet er at for noen få er det muligens reelt og for oss andre er det vansklig å vite hva som er hva. Det er bare å la dem holde på.

Anonymous poster hash: 6294e...7be
Skrevet

Eldste har gluten intoleranse. Tok blodprøver men hadde ingen utslag.

Gikk videre til avføringsprøve s kaliumsprotektin som viste en verdi på 1600.

Fikk colon og gastroskopi som viste betendelse. Begynte med elimineringsdiett. Etter endt test ble det fastslått av overlege på sus at han hadde gluten intoleranse.

Skrevet

Min datter har cøliaki, og blir utrolig syk av å få i seg mat med gluten i (selv små mengder). Hun kaster opp og får diare, og dette pågår kontinuerlig i timesvis. Det er kjempeviktig at hun holder en glutenfri diett. Derfor blir jeg ganske irritert på de som "visstnok" ikke tåler gluten, men som likevel tåler "litt" når det passer sånn. Dette medfører at folk/spisesteder tror at alle tåler "litt", men det gjør de faktisk ikke.

Anonymous poster hash: dd8e1...429

Skrevet

Min datter har cøliaki, og blir utrolig syk av å få i seg mat med gluten i (selv små mengder). Hun kaster opp og får diare, og dette pågår kontinuerlig i timesvis. Det er kjempeviktig at hun holder en glutenfri diett. Derfor blir jeg ganske irritert på de som "visstnok" ikke tåler gluten, men som likevel tåler "litt" når det passer sånn. Dette medfører at folk/spisesteder tror at alle tåler "litt", men det gjør de faktisk ikke.

Anonymous poster hash: dd8e1...429

Cøliaki og glutenintoleranse er to vidt forskjellige ting da! Man kan fint bli dårlig som intolerant, uten at det nødvendigvis er farlig.

Anonymous poster hash: 558c9...c40

Skrevet

De fleste som hevder at de ikke tåler gluten, laktose etc. har bare kastet seg på en motebølge. Det er moderne å ikke tåle mat. Sier ikke at det ikke finnes folk som faktisk er intolerante, men nettopp for deres skyld blir jeg skikkelig irritert av at folk skal flotte seg meg hvor sarte og spesielle de er.

Anonymous poster hash: d15dc...b1f

Er det mulig :balltre:

Har du belegg for de påstandene dine, annet enn synsing?

Anonymous poster hash: e2471...fd7

Skrevet

Det viser seg at flere og flere får irritabel tarm (jeg har også fått det), og da er det veldig vanlig å ikke tåle gluten og hveteprodukter. Jeg er selv så glad i brødmat at jeg ikke klarer å slutte, og jeg er konstant dårlig også... Gi meg styrke til å kutte det ut! I hvert fall for å se om det kan hjelpe. 

Men, det er også en slags trend å være matintolerante. Jeg aner ikke hvorfor... Glutenfri mat smaker ikke godt for de fleste av oss som ikke er vokst opp på det...

Anonymous poster hash: e6d59...e3c
Skrevet

Jeg kjenner et par stykker som er intolerante for ditten og datten. Når jeg spør om hva som ble gjort av tester hos legen så sier de at de ikke har vært hos legen!? Jeg kjenner også noen som har reelle intoleranser, men de har gjennomgått veldig mye testing på sykehus både i Norge og i utlandet.

Anonymous poster hash: 50d49...2ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...