Anonym bruker Skrevet 10. november 2015 #1 Skrevet 10. november 2015 Nå skal jeg spørre om råd,- og samtidig være veldig vanskelig..... Min mann og jeg hadde henholdsvis ribbe (han) og kalkun(jeg) til julemiddag. Da vi flyttet sammen feiret vi ikke jul sammen før vi fikk barn (!!!) Jeg liker ribbe, men svin er ikke noe "fest-mat" for meg. Synes ikke ribbe er spesielt godt heller,- den sprø svoren (som er ok god), litt "geleaktig" fett og deretter rent svinekjøtt. Med den tamme smaken det har. Nei, ikke noe jeg vil forbinde jula med. Vi diskuterte litt hvordan vi skulle gjøre det,- men siden han skulle jobbe på morgenen/formiddag de første julene vi feiret sammen, så falt jo matlaging på meg,- og da ble det selvsagt min mors oppskrift på kalkun! Nydelig,- synes jeg,- men mannen er litt for "Innprentet" med at kalkun er tørr og kjedelig. Min kalkun er IKKE tørr! Fyllet er kjøttdeig, krydret med krydder, urter og blandet i en melk/loff blanding slik at det blir en saftig og smaksfull "Kjøttpudding", som avgir myekraft/væske til kalkunen. Jeg smører kalkunen inn i meierismør og salt og pepper og dynker den med kokekraft laget på krås og innmat minst 2 ganger i timen under hele stekingen. Alle som har smakt denne de få gangen jeg har laget den utenom juleaften (nyttårsaften f.eks) synes den er bemerkelsesverdig saftig til kalkun og være! Nå tenkte jeg at kanskje skal vi prøve noe annet juleaften. barna har aldri (8 og 12) "forelsket" seg i kalkun, som jeg. Så selv om de er VELDIG tradisjonsbundet,- så tror jeg kanskje de godtar det.. Fyllet liker de ikke, det var det første jeg og mine søsken spiste da vi var små. Og vi elsker det, selv min kresne bror som nesten kun spiste pølser og pannekaker som liten. Men hva skal vi gå for? Fisk er uaktuelt for begge...Også var det dette pinnekjøttet, som begge elsker. Barna spiser det,- men kaster seg ikke over det heller.....Også er det den lukta som sitter i leeeeeeenge etter man har spist...Og kålrotstappen som noen gang ikke blir bra... Om kålen er for bitter,- eller man bare "bommer".....Vi har gjort det,- for mange gang til at jeg risikerer julemiddagen) Hva velger man da? Ikke svin,- i noe form (julegrøt har vi kl 12 og setter ut grøt til nissen samtidig), ikke fisk,- ikke kalkun......Pinnekjøtt,- tvil i min sjel. Dessuten er det tradisjon med en pinnekjøttmiddag hos mine foreldre en dag i jula.....Sukk...Føler jeg havner på kalkun, men samtidig,- det er kanskje ikke for sent med ny tradisjon??? Eller???? Anonymous poster hash: d4206...54e
Anonym bruker Skrevet 10. november 2015 #2 Skrevet 10. november 2015 Hva med vilt? Reinsdyrstek f. eks? Når du lager kålrabistappe er det viktig at du tar bort stilken, det som er veldig trevlete i midten. Da kan det være du unngår at det smaker bittert. Anonymous poster hash: 56ca6...588
Anonym bruker Skrevet 10. november 2015 #3 Skrevet 10. november 2015 Hvorfor kan du ikke prøve din manns tradisjon og servere ribbe, julepølser, medisterkaker, surkål, rødkål, poteter mm? Du har nå trumfet gjennom din vilje hele tiden og ikke tatt hensyn til hva din mann har som tradisjon, det synes jeg er en meget egoistisk handling fra din side. Det burde heller vært slik at hvis dere har så store forskjeller i tradisjonen at det var annenhver jul. Hva med barna deres, liker de fars tradisjon? Anonymous poster hash: 3a779...f46
Anonym bruker Skrevet 10. november 2015 #4 Skrevet 10. november 2015 Dere kan jo snu helt om og lage vilt? Kjempegodt med f.eks reinsdyr og mandelpotetstappe. Jeg personlig må ha ribbe, ikke fordi jeg er så veldig glad i ribbe egentlig, men fordi det er jul. Alt tilbehøret, lukta, den gode sausen, det er jul. Men vi kjøper ribbe direkte fra slakter da, bestiller fersk ribbe som hentes et par dager før julaften og tilberedes på en måte som ihvertfall ikke blir smakløs eller "geleaktig" pga fettet. Ribbe må langtidsstekes med masse gode smaker Anonymous poster hash: 45d80...e18
Anonym bruker Skrevet 10. november 2015 #5 Skrevet 10. november 2015 Vi har hjortestek med fløtegrarinerte poteter, grønsaker og saus. Jeg begynte ny tradisjon når jeg fikk barn. 6 åringen hadde ikke hatt noen problem med ny julemiddag... Dere kan jo ha kalkunen en annen dag i jula? Eller kjøpe ett par rinbestykker på meny i varmedisken så mannen får det han vil ha? Anonymous poster hash: e2f3c...984
Anonym bruker Skrevet 10. november 2015 #6 Skrevet 10. november 2015 Vi spiser vilt på julaften. Det er gammel tradisjon her vi bor. Uansett er ikke det viktigste at alle får akkurat det aller beste de vet på julaften. Det viktigste er at vi har en tradisjon som vi forbinder med jul og høytid. Min søster drikker for eksempel bestandig et glass aquavit til julemiddagen, selv om hun synes det smaker skrekklig. Det hører med og gir henne julestemning. Anonymous poster hash: 31a7b...72c
Anonym bruker Skrevet 10. november 2015 #7 Skrevet 10. november 2015 Vi har hjortestek med fløtegrarinerte poteter, grønsaker og saus. Jeg begynte ny tradisjon når jeg fikk barn. 6 åringen hadde ikke hatt noen problem med ny julemiddag... Dere kan jo ha kalkunen en annen dag i jula? Eller kjøpe ett par rinbestykker på meny i varmedisken så mannen får det han vil ha?Anonymous poster hash: e2f3c...984 Foresten er tradisjonen ny både for meg og mannen siden han hadde ribbe før og jeg ikke greier svinekjøtt. Han synes pinnekjøtt var helt greit menn ikke på julaften. Anonymous poster hash: e2f3c...984
Anonym bruker Skrevet 10. november 2015 #8 Skrevet 10. november 2015 Vi har byttet helt på tradisjonen i vår familie. Så nå spiser vi elg eller hjort på julaften. angrer ikke et sekund. Det er mye fet mat i jula, så det er veldig godt å spise magert og godt kjøtt en dag. Viltkjøtt kan også til de grader være god festmat:) Anonymous poster hash: 64666...fd3
Anonym bruker Skrevet 10. november 2015 #9 Skrevet 10. november 2015 Dere kan jo snu helt om og lage vilt? Kjempegodt med f.eks reinsdyr og mandelpotetstappe. Jeg personlig må ha ribbe, ikke fordi jeg er så veldig glad i ribbe egentlig, men fordi det er jul. Alt tilbehøret, lukta, den gode sausen, det er jul. Men vi kjøper ribbe direkte fra slakter da, bestiller fersk ribbe som hentes et par dager før julaften og tilberedes på en måte som ihvertfall ikke blir smakløs eller "geleaktig" pga fettet. Ribbe må langtidsstekes med masse gode smaker Anonymous poster hash: 45d80...e18 Sjekk denne oppskriften f.eks http://mat.tv3.no/oppskrifter/jul-med-hellstrom-og-venner/hellstroms-saftige-juleribbe-med-spro-svor Anonymous poster hash: 45d80...e18
Anonym bruker Skrevet 10. november 2015 #10 Skrevet 10. november 2015 Kan dere ikke ta kalkun og ribbe andre dager i jula? Hvor viktig er julemiddagen? Mine barn får biff, vi spiser pinnekjøtt. For meg er det viktigste at barna blir mette. De fikk velge selv og valgte biff. (Vi er alltid hjemme hos oss julaften) Vi har ribbe i romjulen og kalkun hver nyttår Anonymous poster hash: f5775...7a7
Anonym bruker Skrevet 10. november 2015 #11 Skrevet 10. november 2015 Vi har and fylt med svisker og eple med rødkål, fløtesaus og poteter på julaften Anonymous poster hash: f5fe4...61b
Anonym bruker Skrevet 10. november 2015 #12 Skrevet 10. november 2015 De første årene vi feiret sammen hadde vi indrefilet av reinsdyr. Nydelig kjøtt, og mye mørere og mer høytidsstemt enn viltstek. Nå har barna blitt større, og ønsker kalkun til jul. Mannen min er vokst opp med ribbe, men det liker ingen i dette huset (inkludert mannen) så det slipper vi heldigvis. Anonymous poster hash: ecfed...c71
Anonym bruker Skrevet 10. november 2015 #13 Skrevet 10. november 2015 Vilt ef nydelig Eller nøttestek med fløtesaus og sopp Anonymous poster hash: b7436...d04
Iselilja Skrevet 10. november 2015 #14 Skrevet 10. november 2015 Vi har and fylt med svisker og eple med rødkål, fløtesaus og poteter på julaften Anonymous poster hash: f5fe4...61b Både and og gås er gode alternativ hvis han synes kalkun er for tørt. Se danske nettsider for masse fin inspirasjon😃
ch83 Skrevet 10. november 2015 #15 Skrevet 10. november 2015 Hva med en svensk tradisjon, skinkestek... Veldig godt
Anonym bruker Skrevet 10. november 2015 #16 Skrevet 10. november 2015 VI har prøvd and, men det er fryktelig vanskelig og få i her vi bor. Har endt opp med and på harryhandel,- og enn så lenge, kun prøvd på nyttårsaften.... Kunne tenkt meg gås, men hvor i alle dager får man tak i det. Tips? For et par-tre år siden ringte jeg rundt på butikker og spurte! Da var også and "Umulig" å få tak i! Til og med i Trondheim, som er nærmeste storby... At jeg er egoistisk og ikke latt mannen få ribbe,- har vel litt og si at mannen ikke er overbegeistret for ribbe selv Og for ham var det ikke vanskelig og la meg lage kalkun, i og med at han ikke var hjemme for og lage ribben "på sin mors måte",- de første årene vi feiret sammen. Og da ble kalkun fort "vår tradisjon" også for ham. Vi hadde storselskap et år, hans foreldre inkludert, da hadde de med julemat hjemmefra. På mannens måte..... Han smakte på ribben, men foretrakk kalkunen.. Så.. Men altså, føler han mer er "lei", enn at han savner ribbe. Vi spiser en del viltkjøtt til vanlig (jegere i vennekrets og i slekta) så vi har liksom ikke forbundet det med noe man BARE spiser i jula. Der er vi enig,- julemiddag er kun på juleaften. Mannen spiste før ALDRI ribbe på julebord da han hadde det på juleaften,- nå er det kalkun han holder seg unna. Samme med meg Ja, vi er sære Og jeg sa jeg kom til og være vanskelig..... Anonymous poster hash: d4206...54e
Iselilja Skrevet 10. november 2015 #17 Skrevet 10. november 2015 VI har prøvd and, men det er fryktelig vanskelig og få i her vi bor. Har endt opp med and på harryhandel,- og enn så lenge, kun prøvd på nyttårsaften.... Kunne tenkt meg gås, men hvor i alle dager får man tak i det. Tips? For et par-tre år siden ringte jeg rundt på butikker og spurte! Da var også and "Umulig" å få tak i! Til og med i Trondheim, som er nærmeste storby... At jeg er egoistisk og ikke latt mannen få ribbe,- har vel litt og si at mannen ikke er overbegeistret for ribbe selv Og for ham var det ikke vanskelig og la meg lage kalkun, i og med at han ikke var hjemme for og lage ribben "på sin mors måte",- de første årene vi feiret sammen. Og da ble kalkun fort "vår tradisjon" også for ham. Vi hadde storselskap et år, hans foreldre inkludert, da hadde de med julemat hjemmefra. På mannens måte..... Han smakte på ribben, men foretrakk kalkunen.. Så.. Men altså, føler han mer er "lei", enn at han savner ribbe. Vi spiser en del viltkjøtt til vanlig (jegere i vennekrets og i slekta) så vi har liksom ikke forbundet det med noe man BARE spiser i jula. Der er vi enig,- julemiddag er kun på juleaften. Mannen spiste før ALDRI ribbe på julebord da han hadde det på juleaften,- nå er det kalkun han holder seg unna. Samme med meg Ja, vi er sære Og jeg sa jeg kom til og være vanskelig..... Anonymous poster hash: d4206...54e Hva med å ringe Mathallen i Trondheim og spørre etter gås? Jeg er oppvokst i Midt-Norge selv, og vi hadde noen ganger gås til middag. Jeg kan høre med foreldrene mine hvor de kjøpte, men tipper det var fra en lokal bonde.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2015 #18 Skrevet 10. november 2015 Du får så godt som hva som helst av kjøtt hvis du bestiller for eksempel hos Meny i god tid på forhånd. Anonymous poster hash: 31a7b...72c
Anonym bruker Skrevet 10. november 2015 #19 Skrevet 10. november 2015 For meg høres det ut som om pinnekjøtt tross alt kan være det greieste for dere. I og med at dere ikke får tak i and/gås, ikke vil ha svin og spiser mye viltkjøtt ellers. Pinnekjøtt er noe man vanligvis ikke spiser ellers på året, så det er dermed noe som fort kan bli typisk "julemat" og noe dere vil forbinde med julen. Dessuten er det veldig enkelt å lage, og da slipper du å stå "halve dagen" på kjøkkenet for å lage mat slik man må ved mange av de andre tradisjonelle julemiddagene. Kålrotstappen kan du øve deg på å lage nå i november. Prøv deg fram med ulike varianter og blandinger (vi mikser f.eks. kålrot og potet i blandingsforholdet 2 poteter pr kålrot, andre blander med hvot saus eller gulrot). Kålrotstappe passer godt med saltkjøtt og raspeball/komle f.eks. Anonymous poster hash: b208a...c9e
Anonym bruker Skrevet 10. november 2015 #20 Skrevet 10. november 2015 Grandiosa! Anonymous poster hash: 56ca6...588
overlord Skrevet 10. november 2015 #21 Skrevet 10. november 2015 Pinnekjøtt og hjemmelagde pølser er den perfekte julemiddagen ☺ Kålrabistappen blir alltid god med litt trening. Hjemmelaget surkål er nydelig og enkelt å lage.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2015 #22 Skrevet 10. november 2015 Man må ikke ha kålrabistappe til pinnekjøtt. Min svigerfamilie hsr gulrotstuing til. Anonymous poster hash: c4c0f...e5f
Anonym bruker Skrevet 10. november 2015 #23 Skrevet 10. november 2015 Den er umulig å mislykkes med pinnekjøtt:-) kålrabistappen smaker godt om du har oppi gulrøtter i tillegg til kålrabi. Da blir den søtere. En dusj fløte, smør, salt, pepper og muskatnøtt og vips ferdig:-) Anonymous poster hash: 0f952...158
Anonym bruker Skrevet 10. november 2015 #24 Skrevet 10. november 2015 Når mannen din ER glad i kalkunen din, så ser jeg ikke noen grunn til å bytte tradisjon. Ville fortsatt med kalkun. Hilsen en ribbeelsker. Anonymous poster hash: a5072...edf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå