Gå til innhold

Hva synes dere om matbong forslaget?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fryktelig umyndiggjørende synes jeg..

Anonymous poster hash: 40b4b...773

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stigmatisering og umyndiggjøring.

Anonymous poster hash: dd5e2...a4b

Skrevet

Er det noe værre for de å få det, enn andre grupper i samfunnet som får det?

Anonymous poster hash: 401b8...366
Skrevet

Hvem i Norge er det som får matbonger pr idag? Det er da ikke gangbar mynt noe sted.

Anonymous poster hash: 5e391...525

Skrevet

Hvem i Norge er det som får matbonger pr idag? Det er da ikke gangbar mynt noe sted.

Anonymous poster hash: 5e391...525

Vi fikk det da vi søkte sosialhjelp for noen år siden. Helt greit det, problemet var at den bare gjalt på den dyreste butikken i byen, kunne fått dobbelt så mye på Rema 1000.

Anonymous poster hash: e4dbb...247

Skrevet

Ser virkelig ikke problemet!!

Jeg vet ikke hvordan praksisen er i dag, men det er _få_ år siden det var helt vanlig å få matkupong om du behøvde hjelp fra sosialkontoret. Her i byen fikk du da gavekort fra Rema.

Stigmatiserende? Det er hjelp i nøden. Dessverre, så vil velferdsystemet vårt kollapse om flyktningestrømmen inn i landet fortsetter å øke i det tempoet som er i dag. Da må vi rett og slett gjøre noen grep og regelen som gjelder ombord i fly er grei å følge; ta først på din egen maske før du hjelper andre.

Sørger vi ikke for å ta snarlig grep og å gjøre Norge mindre attraktiv å flykte til, så vil velferdssamfunnet vårt kveles.

Anonymous poster hash: 39170...125

Skrevet

Veldig tommel opp for matkupong. Om det er ok for nordmenn uten penger er det da vel godt nok for flyktninger. Heldigvis begynner naive nordmenn å se hva som foregår .

Anonymous poster hash: 474d9...a5f

Skrevet

Dette er vel en midlertidig løsning mens de venter på en eventuell oppholdstillatelse? I så fall synes jeg det er ok.

Anonymous poster hash: 595e6...ca6

Skrevet

Jeg fikk matkupong da jeg var på sosialen en gang.

Skal de være bedre enn meg? Jeg taklet det, så hvorfor skal ikke de takle det?

Ja til matkupong!

Anonymous poster hash: de920...0d6

Skrevet

Vi fikk matkupong for å handle for 5-6 år siden. Da som en over her sier, på den dyreste butikken i byen. Kunne fått mye mer for pengene på Rema.

De gikk bort i fra denne måten å gjøre det på da dette identifiserer brukeren som en sosialklient. Noe som er ulovelig med tanke på personvern. Der var også vanlig at husleien ble betalt direkte til huseiger, noe man også gikk bort i fra på grunn av identifisering.

Skrevet

Her i byen gir NAV ut matbong (dvs. rekvisisjon på Rema100) til sosialklienter. Hvorfor skal ikke flyktninger også få dette?

Anonymous poster hash: 6e039...eb1
Skrevet

Lurt. Ønsker velkommen alle tiltak for å gjøre landet vårt mindre attraktivt for lykkejegere.

Skrevet

Lurt. Ønsker velkommen alle tiltak for å gjøre landet vårt mindre attraktivt for lykkejegere.

Helt totalt enig med deg!

Anonymous poster hash: 3e013...2c0

Skrevet

Selv om det er mennsker som virkelig trenger hjelp? Som mangler hus, har opplevd traumer, mistet slektninger? Barn som har mistet foreldre og blitt utsatt for overgrep under flukt? Du vil at Norge skal være så utrivelig som mulig når de ankommer, at de skal sitte med en sterkest mulig følelse av at de ikke er velkomne og at vi ønsker at de skal ha det tøft og karrig her?

Anonymous poster hash: 174d1...d3c

Skrevet

Selv om det er mennsker som virkelig trenger hjelp? Som mangler hus, har opplevd traumer, mistet slektninger? Barn som har mistet foreldre og blitt utsatt for overgrep under flukt? Du vil at Norge skal være så utrivelig som mulig når de ankommer, at de skal sitte med en sterkest mulig følelse av at de ikke er velkomne og at vi ønsker at de skal ha det tøft og karrig her?

Men hva er galt med å få en matbong da?

Skrevet

Ja!

Anonymous poster hash: 1c8ca...c5c

Skrevet

Stigmatiserende? Mulig det, men det er vel bedre en å sulte?

Anonymous poster hash: f0a90...9d9
Skrevet

Selv om det er mennsker som virkelig trenger hjelp? Som mangler hus, har opplevd traumer, mistet slektninger? Barn som har mistet foreldre og blitt utsatt for overgrep under flukt? Du vil at Norge skal være så utrivelig som mulig når de ankommer, at de skal sitte med en sterkest mulig følelse av at de ikke er velkomne og at vi ønsker at de skal ha det tøft og karrig her? Anonymous poster hash: 174d1...d3c

Ja!

Hadde jeg vært i en slik situasjon og hadde klart å flykte til et land hvor det var fred, jeg fikk husly -om så langt til skogs, klær og bong til å handle mat. Da ville jeg vært OVERLYKKELIG!

Er ikke dette godt nok, da er heller ikke nøden stor nok!

Anonymous poster hash: 39170...125

Skrevet

Jeg forstår ikke poenget.

Det er ikke et problem at asylsøkere ikke disponerer pengene sine greit. Det er et problem at de likevel har for lite penger til mat. Det vil ikke endres av å gå over til matbonger. Dermed er det eneste man oppnår å stigmatisere og umyndiggjøre dem.

Anonymous poster hash: 29716...3cc
Skrevet

Det er ikke et problem at asylsøkere ikke disponerer pengene sine greit. Det er et problem at de likevel har for lite penger til mat. Det vil ikke endres av å gå over til matbonger. Dermed er det eneste man oppnår å stigmatisere og umyndiggjøre dem.

Jo, veldig mange er blakke dagen etter at de har fått penger, fordi de har sendt pengene rett til familien i hjemlandet. Nyhetssak i dag.

Jeg syns matbonger høres greit ut.

Anonymous poster hash: b5b12...0b7

Skrevet

Tommel opp!

Skrevet

Hva er galt med det? Er det verre enn å stå i kø utfor et suppekjøkken til kirkens bymisjon for mat? Slutt og stakkarsliggjør dem. Enig i at de har opplevd mye fælt. Men når de får penger til mat (enten bonger eller penger) klær på kroppen, husly og trygghet. Hva skal de klage på da?

Anonymous poster hash: bc0ba...8ed

Skrevet

Jo, veldig mange er blakke dagen etter at de har fått penger, fordi de har sendt pengene rett til familien i hjemlandet. Nyhetssak i dag.

Eller de kjøper røyk i stedet for mat.

Anonymous poster hash: 730a2...4cc

Skrevet

Enig.

Anonymous poster hash: 46d8a...d05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...