Gå til innhold

Jeg er begynt å rope/brøle til

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna og mannen. I flere år har jeg sagt det samme men blir ikke hørt/respektert eller hva jeg skal kalle det. Det har resultert i at jeg har nådd bristepunktet å er begynt å rope/brøle.

Noen eks.; har bedt barnet på 9 år om å gjøre leksene rett etter skolen Hver dag i et par år. Idag når jeg kom hjem halv 5 satt barnet på iPad, som var det eneste som var blitt gjort i timene etter skoletid. Dette skjer ofte.!(at leksene bare er blitt nedprioritert)

Eks 2. Jeg ber barnet legge klærne etter dagen til vask ved legging, Hver dag. Klærne ligger alikevel slengt på gulvet 3/4 deler av uken.

Eks 3, ber mannen rydde opp fjellet med klær han KONSTANT har på badet, ber han endten legge på vask eller tilbake i skapet. Det skjer kun de gangene vi har en real krangel i forvegen om akkurat dette.

Eks 4. Jeg ber han konsekvent og flere ganger ila dagen om å skru av lys på soverom og lukke soveromsdøren, samt samme med badet HVER DAG . Det blir sjeldent gjort uten at jeg ytterligere må minne på.( dette er viktig for på rommet er det iskaldt og på badet er det varmt, rommene er rett over hverandre. Så det koster itillegg til det åpenbare. Den andre årsaken er at vi har fukt og mugg i tak som er rett overfor gangen til disse rommene, for å ikke få forverringer har vi blitt bedt om å ha dørene lukket så det ikke blir mer kondens og fukt).

Et eks til; mannen lader Tlf Hver natt og lar ALLTID lader stå i over natten og trekker heller ikke ut om morgenen. Jeg har spurt om han kan være så snill å trekke ut av støpeskjeen da det er svært brannfarlig og vi bor i Gammelt hus. ...jeg går enda å må trekke ut etter han hver dag selv etter å ha bedt om dette i 2 år. Her er noen av 100 eksempler.... I tillegg har jeg en 2,5 åring og går skole. Får ikke gjort mine lekser og går med stort press da det snart er eksamen.

Nå har jeg kommet til et punkt hvor jeg er sint og går med høyt adrenalin svært ofte og jeg er begynt å bli høylytt da jeg er lei av å si det samme dag inn og dag ut.

Hva gjør jeg? Dette er ikke sunt for barna og det er ikke sunt for meg. Jeg er stresset til ytterspissene hver dag.

Beklager at det ble langt, men takk for at du gadd å lese. Håper på noen råd her... Hilsen fortvilet 2 barnsmor

Anonymous poster hash: 78766...9a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om jeg ordla meg litt klønete, det jeg mener å si er at jeg har bedt om disse tingene hver eneste dag i et par år, men det blir alikevel nesten aldri gjort. Og det tærer svært på energi og kapasitet nivået mitt....

Hi

Skrevet

Høres ut som om du er veldig sliten!

Håper du får litt tid til deg selv, slik at du kommer til hektene igjen!

Snakk med mannen om du kan evakuere noen dager. Ta med deg skolebøkerne og ha litt alenetid☺

Klem

Anonymous poster hash: 961a6...b85

Skrevet

Høres ut som om du er veldig sliten!

Håper du får litt tid til deg selv, slik at du kommer til hektene igjen!

Snakk med mannen om du kan evakuere noen dager. Ta med deg skolebøkerne og ha litt alenetid☺

Klem

Anonymous poster hash: 961a6...b85

Tusen takk for et forstående svar. Det var hyggelig!

Noen evakuering er fremmedord her i gården, å mine første tanker var; nei det er jo ikke mulig.

Min neste var; er det faktisk ikke mulig eller kan jeg det? Hmm....tror jeg skal tenke litt over akkurat det. Her hjemme er ingen vant til at jeg har tid for meg selv eller konsentrerer meg om mitt på noen plan. Alt jeg 'lever' for og gjør er å bruke mitt liv for å tilrettelegge for mannen(og selvfølgelig barna).

Klem til deg! Hi

Skrevet

For det første vil eg gi deg ein god klem :-)

Så tenkjer eg du må snakke med dei involverte. Sei til 9åringen at han/ho er stor nok til å forstå og følge beskjedar. Så frå imorgon av vil du ikkje gi fleire advarslar. Du forventar at leksene er gjort når du kjem heim, ev. kan han/ho spør deg når du kjem heim om det er noko som er vanskelig. Men resten av leksene skal vere gjort. Om dette ikkje er gjennomført når du kjem heim, vil ipaden bli inndratt i 3 dagar der leksene må gjerast utan mas før ungen får tilbake ipaden.

Når det gjeld kle, så informer rolig om at kun kle som er på anvist plass vil bli vaska. Resten vil bli samla i ein bossekk på buda/garasje e.l. slik at du slepp å snuble i haugane. Innhaldet i sekken vil ikkje bli vaska.

Når det gjeld dørene er det kanskje mogleg å sette på alarm slik som er på kjøleskap når døra ikkje er skikkelig lukka? Høyr på Clas Olson eller noko?

Skrevet

Lekser er viktig, så det bør prioroteres. Ellers kan du muligens senke forventningene dine litt? Å huske på og lukke dører, skru av lys, trekke ut kontakter, rydde klær - om dette ikke er viktig for vedkommende, enten det er mann eller barn så skjønner jeg at det r vanskelig å etterleve det. Velg dine kamper med omhu og prioriter det som er viktigst. Kanskje du kan leve med å trekke ut den mobil laderen selv om det er du som er så redd for brann og ikke mannen din? Det er mulig det faktisk vil senke stress nivået ditt om du bare aksepterer at det er som det er

Anonymous poster hash: acea9...dff
Skrevet

For det første vil eg gi deg ein god klem :-)

Så tenkjer eg du må snakke med dei involverte. Sei til 9åringen at han/ho er stor nok til å forstå og følge beskjedar. Så frå imorgon av vil du ikkje gi fleire advarslar. Du forventar at leksene er gjort når du kjem heim, ev. kan han/ho spør deg når du kjem heim om det er noko som er vanskelig. Men resten av leksene skal vere gjort. Om dette ikkje er gjennomført når du kjem heim, vil ipaden bli inndratt i 3 dagar der leksene må gjerast utan mas før ungen får tilbake ipaden.

Når det gjeld kle, så informer rolig om at kun kle som er på anvist plass vil bli vaska. Resten vil bli samla i ein bossekk på buda/garasje e.l. slik at du slepp å snuble i haugane. Innhaldet i sekken vil ikkje bli vaska.

Når det gjeld dørene er det kanskje mogleg å sette på alarm slik som er på kjøleskap når døra ikkje er skikkelig lukka? Høyr på Clas Olson eller noko?

Takk for klemmen! :)

Jeg har truet med inndragelser av goder, men har ikke fått meg til å direkte avstraffelse og stå helt for at barnet mister de godene hvis ting ikke blir gjennomført. Der skal jeg gjøre endringer fra nå av! Takk! :)

Men hva gjør jeg med mannen? Kan liksom ikke ta fra han goder også. Hehe. Å prate å forklare hjelper tydligvis ikke da det er dette jeg har prøvd med i 3 år nå..

Hi

Skrevet

Lekser er viktig, så det bør prioroteres. Ellers kan du muligens senke forventningene dine litt? Å huske på og lukke dører, skru av lys, trekke ut kontakter, rydde klær - om dette ikke er viktig for vedkommende, enten det er mann eller barn så skjønner jeg at det r vanskelig å etterleve det. Velg dine kamper med omhu og prioriter det som er viktigst. Kanskje du kan leve med å trekke ut den mobil laderen selv om det er du som er så redd for brann og ikke mannen din? Det er mulig det faktisk vil senke stress nivået ditt om du bare aksepterer at det er som det er

Har senket forventningene en HEL del. Jeg tar alt av vasking av klær. Tlrking, brette å legge på plass. Lager middag hver dag. Betaler alle regninger osv osv. At mannen må holde dørene lukket så muggen i taket ikke blir verre eller at han gjør sitt for at huset ikke brenner ned synes jeg ikke er så mye å kutte ned på for min del..

Når det kommer til barnet derimot kan jeg kanskje se om ting kan gjøres på andre måter, selv om det blir vanskelig det og.

Hi

Skrevet

Jeg har også en unge som kan finne på å sitte med paden i stedet for å gjøre lekser. I en periode var alle pader og fjernkontroller gjemt fra han kom fra skolen til jeg kom fra jobb. Rasjonalen var at vi hadde gitt ham mer frihet enn han klarte å forvalte, at det ble for vanskelig for ham å huske at lekser måtte gjøres før han tok i bruk en skjerm. Avtalen når det igjen ble tilgjengelig, var at det var det bare så lenge han gjorde lekser først. Det kan nok hende han innvilger seg selv en halvtime skjerm før han gjør lekser, men de er alltid ferdig før jeg kommer hjem fra jobb. 

Klær på gulvet er irriterende når jeg er sliten, men til å leve med når jeg har litt mer overskudd. Hvis det bare er deg det er viktig for, kan du kanskje ikke kreve at dine prioriteringer er lengst fremme hos alle i familien hele tiden? Og lysbrytere, dører, stikkontakter osv - det er vel samme sak der? Hvis det kun er deg det er viktig for, må du kanskje tåle at de ikke følger din norm konsekvent? 

Skrevet

Ja er gjerne litt vanskelegare med mannfolka, kan ikkje akkurat bære ut TV'en for eksempel ;-)

Men ift det med kle kan du nekte å vaske mannen sine, samt kaste dei i pose. Så vil konsekvensen være at dei ikkje vert vaska og då vil du til slutt tvinge fram endring. Med mindre han vaskar sjølv? Når det kjem til ladaren er alternativet å rydde den vekk. Når han spør kvar den er, seier du den er på plassen sin (vi har ei skuffe på kjøkkenet der alle ladarar skal vere når dei ikkje er i bruk). Så må han bruke tid på å hente den slik du har brukt tid på å passe på det ikkje brenn. Men det beste er nok rett og slett å sette deg ned med han og forklare kor mykje dette faktisk sliter på deg og dine følelsar for han. For til slutt endar du opp med å føle han er ein unge du rydder etter, ikkje ein mann du skal leve livet med. Kanskje skriv ned alt i eit brev, sett deg ned med han uten tv, mobil etc og be han lese det før dokke kan diskutere rundt det? Og spør om han sjølv har nokre idear til korleis ting skal løysast. Kan ein f.eks få skittentøykorg på badet slik det ikkje hamnar på golvet?

Skrevet

Vi har skittentøyskorg(er!) på badet. Alt av klær ligger fremdeles atme!! I stoore dunger!!

Problemet er nokk størst for meg ja. Barnet kan ha så mye rot rundt seg at en ikke ser gulvet. Men det plager ikke barnet. mannen slenger også fra seg hvor enn detmåtte passe. Hans tid er på treningsstudio og selvpleie.

Barnet på 2,5 vet selvfølgelig ikke bedre. Hvis jeg ikke rydder/vasker, blir set ikke gjort og det ser ut som en svinesti iløpet av en dag eller to. Problemet er bare at jeg rekker ikke å gjøre Alt selv og det skulle jeg vell egentlig ikke måtte gjøre heller.

Hi

Skrevet

Gå i streik. Ikke vask annet enn det som er i skittentøyet, når de har snudd trusene et par ganger kan det hende beskjeden går inn. Hvis ikke får de gå møkkete. Det blir ubehagelig relativt kjapt. Og lukking av dører, slukke lys, trekke ut kontakter - det er da ikke bare noe som angår deg, men du bærer altså ansvaret for ting som er kostbart, potensielt skadelig for huset (mugg) og brannfarlig, dette er ALLES sak og ikke noe du skal måtte gjøre bare fordi det ikke er "viktig" for de andre.

Ipad kan inndras preventivt NÅ. Gi beskjed om at den ikke blir å se før om ei uke og den uka skal lekser være gjort når du kommer hjem. Når du gir den tilbake sier du at nå er det nulltoleranse, ett glipp og den forsvinner for to uker, osv.

Skrevet

Har senket forventningene en HEL del. Jeg tar alt av vasking av klær. Tlrking, brette å legge på plass. Lager middag hver dag. Betaler alle regninger osv osv. At mannen må holde dørene lukket så muggen i taket ikke blir verre eller at han gjør sitt for at huset ikke brenner ned synes jeg ikke er så mye å kutte ned på for min del..

Når det kommer til barnet derimot kan jeg kanskje se om ting kan gjøres på andre måter, selv om det blir vanskelig det og.

Hi

Lading av telefoner kan gjøres med en sånn timer som slår seg av etter f eks to timer.

Anonymous poster hash: b5908...b12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...