Anonym bruker Skrevet 9. november 2015 #1 Skrevet 9. november 2015 Niåringen var med i butikken i kveld for å kjøpe sportsutstyr som han er helt avhengig av for å kunne praktisere den sporten han driver med. Så fikk han øye på noe annet i butikken som han gjerne ville ha. Han fikk nei, og beskjed om at det eventuelt er noe som kan diskuteres som mulig julegave. Han reagerte ved å begynne å grine, protestere høylytt og nekte å etterkomme beskjed fra den voksne om at de skulle forlate butikken. Han laget rett og slett en scene. Det er ikke første gang han reagerer på denne måten når han ikke får det som han vil, men dette er første gang det har skjedd i offentlighet. Vi ønsker å markere for ham at denne oppførselen er uakseptabel, men er usikre på hva som vil være efektivt. Vær så snille, kom med innspill. Dette er en ufordragelig oppførsel som jeg nekter å se på at han fortsetter med. For ordens skyld kan jeg nevne at dette er et intelligent barn uten diagnoser av noe slag. Anonymous poster hash: 56bed...fd0
Anonym bruker Skrevet 9. november 2015 #2 Skrevet 9. november 2015 Ungen blir hjemme neste gang? Anonymous poster hash: 69e37...450
Anonym bruker Skrevet 9. november 2015 #3 Skrevet 9. november 2015 Ungen blir hjemme neste gang? Anonymous poster hash: 69e37...450 Neste gang hva da? HI Anonymous poster hash: 56bed...fd0
Anonym bruker Skrevet 9. november 2015 #4 Skrevet 9. november 2015 Jeg hadde inndratt ipad resten av uka hvis han er glad i å spille. Hadde slått hardt ned på slik oppførsel for å sette en standard. Og da vet han at du mener det neste gang han begynner å oppføre seg slik igjen. Tar han seg ikke sammen ryker ipad'en en uke igjen. Anonymous poster hash: 48408...d58
Anonym bruker Skrevet 9. november 2015 #5 Skrevet 9. november 2015 Fikk han det utstyret han skulle ha? Anonymous poster hash: 7ed96...e86
Anonym bruker Skrevet 9. november 2015 #6 Skrevet 9. november 2015 Fikk han det utstyret han skulle ha? Anonymous poster hash: 7ed96...e86 Det var dessverre betalt før denne oppførselen skjedde, så ja. Vurderer å nekte ham å bruke det innen en viss tid. HI Anonymous poster hash: 56bed...fd0
Anonym bruker Skrevet 9. november 2015 #7 Skrevet 9. november 2015 Jeg hadde inndratt ipad resten av uka hvis han er glad i å spille. Hadde slått hardt ned på slik oppførsel for å sette en standard. Og da vet han at du mener det neste gang han begynner å oppføre seg slik igjen. Tar han seg ikke sammen ryker ipad'en en uke igjen. Anonymous poster hash: 48408...d58 Han spiller ikke ipad, men han har noe tilsvarende som vi kan inndra. Takk for råd, tar gjerne imot flere! Ønsker konsekvenser som barnet kan forstå at er en direkte konsekvens av oppførselen hans. HI Anonymous poster hash: 56bed...fd0
Anonym bruker Skrevet 9. november 2015 #8 Skrevet 9. november 2015 Kommunikasjon tenker jeg. Sett deg ned med han og forklar hva du forventer av han og hva som er akseptabelt. Forklar at om dette gjentar seg kommer han ikke til å få bli med på butikken mer. Vær også nøye med å presisere hva dere skal ha på butikken når dere reiser dit. Tenker dette er en bagatell. Han ble vel frustrert, så lær han hvordan han bør takle det. Må man straffe for å få barna til å skjønne at de har gjort noe "galt" ? Anonymous poster hash: 90748...085
Anonym bruker Skrevet 9. november 2015 #9 Skrevet 9. november 2015 Greit å gi advarsel om at det han liker blir inndratt hvis han ikke gjør som han får beskjed om. Resten av uka er overkill, synes jeg, men det er jo opp til dere. Man må få sjansen til å endre den aktuelle oppførselen, det burde holde med én advarsel. Anonymous poster hash: 170c9...a8b
Anonym bruker Skrevet 9. november 2015 #10 Skrevet 9. november 2015 Kommunikasjon tenker jeg. Sett deg ned med han og forklar hva du forventer av han og hva som er akseptabelt. Forklar at om dette gjentar seg kommer han ikke til å få bli med på butikken mer. Vær også nøye med å presisere hva dere skal ha på butikken når dere reiser dit. Tenker dette er en bagatell. Han ble vel frustrert, så lær han hvordan han bør takle det. Må man straffe for å få barna til å skjønne at de har gjort noe "galt" ? Anonymous poster hash: 90748...085 Vi har snakket om dette mange, mange ganger. Problemet er litt større enn det som muligens kommer frem i hovedinnlegget. Mitt utgangspunkt er også at det ikke skal være nødvendig å straffe barna for at de skal innse at en type oppførsel er feil, men når han helt åpenbart ignorerer det som blir sagt, så må man finne nye innfallsvinkler. HI Anonymous poster hash: 56bed...fd0
Anonym bruker Skrevet 9. november 2015 #11 Skrevet 9. november 2015 Jeg synes også at dette kan løses uten straff. Når han får et anfall bør dere ta det der og da. Jeg ville ikke gjort noe særlig ut av det, men sagt at skråling ikke akkurat økte sjansene for å få dette til jul. En eventuell konsekvens burde ha skjedd der og da, og som en faktisk konsekvens og ikke som straff. Jeg kunne ha sagt at - Nei, nå lager du så mye spetakkel at jeg blir både stressa og flau. Nå går vi. Sportsutstyret får vi hente en annen dag, for sånn som dette kan man ikke oppføre seg bare fordi man ikke får det man har lyst på med en gang, og det vet du godt. Anonymous poster hash: c0e6b...37f
Anonym bruker Skrevet 9. november 2015 #12 Skrevet 9. november 2015 Han er ni år! Gi guten en klem, si det ikke var bra, og at du forventer mer, så lar du det være med det. Drit i konsekvenser, han vet han gjorde galt om han er en frisk, intelligent gutt uten diagnoser. Han er i en liten brytningsalder, det går over. Han holder på å bli stor og moden, men har vel av og til bare lyst på, og så føler han seg litt maktesløs? Anonymous poster hash: 0149a...515
Anonym bruker Skrevet 9. november 2015 #13 Skrevet 9. november 2015 Ikke rart det er så mange ufordragelige unger rundt omkring! Seriøst! Gi 9-åringen en klem for å skrike i butikken når han ikke får viljen sin?? Anonymous poster hash: 48408...d58
Anonym bruker Skrevet 9. november 2015 #14 Skrevet 9. november 2015 Ikke rart det er så mange ufordragelige unger rundt omkring! Seriøst! Gi 9-åringen en klem for å skrike i butikken når han ikke får viljen sin?? Anonymous poster hash: 48408...d58 Det er ikke aktuelt. HI Anonymous poster hash: 56bed...fd0
nasse nøffen Skrevet 9. november 2015 #15 Skrevet 9. november 2015 Siden utstyret er for en idrett han bedriver....Så hadde jeg nektet han å drive med idretten en periode.. 2 uker feks. Snakket med trener, og forklart hvorfor...
Anonym bruker Skrevet 9. november 2015 #16 Skrevet 9. november 2015 Han er ni år! Gi guten en klem, si det ikke var bra, og at du forventer mer, så lar du det være med det. Drit i konsekvenser, han vet han gjorde galt om han er en frisk, intelligent gutt uten diagnoser. Han er i en liten brytningsalder, det går over. Han holder på å bli stor og moden, men har vel av og til bare lyst på, og så føler han seg litt maktesløs? Anonymous poster hash: 0149a...515 Seriøst? Ikke rart det er mange uoppdragne drittunger rundt omkring. Anonymous poster hash: 9b952...6fd
Anonym bruker Skrevet 9. november 2015 #17 Skrevet 9. november 2015 Siden utstyret er for en idrett han bedriver....Så hadde jeg nektet han å drive med idretten en periode.. 2 uker feks. Snakket med trener, og forklart hvorfor... Hvorfor i alle dager skal straffen vare så lenge? Hva skal gutten si til de han trener sammen med når han ikke kommer på trening? Hvorfor skal han ydmykes? Straff/konsekvens MÅ stå i sammenheng med det han har gjort galt. Og det er ikke å ta han vekk fra trening fordi han hylte på butikken. Anonymous poster hash: 170c9...a8b
Anonym bruker Skrevet 9. november 2015 #18 Skrevet 9. november 2015 Siden utstyret er for en idrett han bedriver....Så hadde jeg nektet han å drive med idretten en periode.. 2 uker feks. Snakket med trener, og forklart hvorfor... Hvorfor i alle dager skal straffen vare så lenge? Hva skal gutten si til de han trener sammen med når han ikke kommer på trening? Hvorfor skal han ydmykes? Straff/konsekvens MÅ stå i sammenheng med det han har gjort galt. Og det er ikke å ta han vekk fra trening fordi han hylte på butikken. Anonymous poster hash: 170c9...a8b Det blir ingen straff som varer i to uker, og han skal ikke ydmykes. Men jeg vil understreke igjen at dette dreier seg om mer enn dagens episode, det er et gjentakende reaksjonsmønster som vi vil markere at er totalt uakseptabelt. HI Anonymous poster hash: 56bed...fd0
nasse nøffen Skrevet 9. november 2015 #19 Skrevet 9. november 2015 Siden utstyret er for en idrett han bedriver....Så hadde jeg nektet han å drive med idretten en periode.. 2 uker feks. Snakket med trener, og forklart hvorfor... Hvorfor i alle dager skal straffen vare så lenge? Hva skal gutten si til de han trener sammen med når han ikke kommer på trening? Hvorfor skal han ydmykes? Straff/konsekvens MÅ stå i sammenheng med det han har gjort galt. Og det er ikke å ta han vekk fra trening fordi han hylte på butikken. Anonymous poster hash: 170c9...a8b Jo fordi det kommer ann på hvor mange treninger det er på 14 dager da. Dersom han trener 2 ganger i uken, så er 4 treninger passe straff.... Det er vel i sammenheng nok? De skal kjøpe sportsutstyr til ha, men han hyler for han vil ha noe annet,, Da kan de jo si: Tydeligvis var ikke idretten din så viktig, derfor kan du ta en pause
nasse nøffen Skrevet 9. november 2015 #20 Skrevet 9. november 2015 Ydmykes??? Å herremin... dine barn vil slite når de blir voksne... En 9 åring får lære og oppføre seg... Dersom han har gjentagende slik oppførsel, så må noe gjøres..
Anonym bruker Skrevet 9. november 2015 #21 Skrevet 9. november 2015 Ydmyker min 9-åring meg med å stå på butikken og skrike får han jaggu meg tåle å bli litt ydmyket selv også! Anonymous poster hash: 48408...d58
Superdolly Skrevet 9. november 2015 #22 Skrevet 9. november 2015 Jeg hadde nok lempet ungen ut av butikken fortere enn svint og ikke tatt med meg noe sportsutstyr. Ville heller snakket med den ansatte om at vi kunne hente det senere. Ettersom dette tydeligvis ikke er første gang ungen oppfører seg slik, ville jeg ikke latt ham bli med i butikken på en stund. Og jeg ville fortalt ham hvorfor. Jeg ville ikke droppet treningen pga av dette, men han fikk stille opp med det han hadde fra før.
Kjerringa med agurken Skrevet 9. november 2015 #23 Skrevet 9. november 2015 Fjern alle goder påfølgende dag (gjør det kjedelig). Negative handlinger som ikke kan snus ved tilsnakk må ha konsekvenser, men han må også få informasjon om det (snakk med han om det før dere skal på butikken). Ros han opp i skyene neste gang dere er i butikken og han ikke hyler (f.eks nå var du kjempeflink til å ikke mase i butikken). Slår han seg vrang har du konsekvenser. Er han flink roser du han og eventuelt gir han en belønning. Ville ikke tatt vekk idretten da det tidsnok kommer en tid hvor de fleste slutter med idretten. Uansett hva du gjør så MÅ du og andre voksne være konsekvente og ALDRI gi etter(!). Forbered/snakk med han på forhånd (selv om det er en vanlig gutt uten diagnoser så har du alt å tjene på det).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå