Anonym bruker Skrevet 9. november 2015 #1 Skrevet 9. november 2015 Har en jente på 12, som er på full fart inn i puberteten. Kroppen modnes fort, men på innsiden er hun ikke moden. Hun hater å dusje, stelle seg på hår og hud, og bryr seg lite om utseende. Hun må jages i dusjen pga svettelukt og fett hår, jeg må enda finne fram tøy hver dag for ellers skifter hun ikke. Nå har selvsagt menstruasjonen kommet og dette er hun virkelig ikke klar for, så hun er knust! Jeg støtter og veileder og fortalt at hun må skifte bind ofte og dusje hver dag når hun har den, men jeg river snart av meg håret av frustrasjon. Noen som har erfaringer? Dette er vrient. Anonymous poster hash: 9ed88...d26
MammantilNurket Skrevet 9. november 2015 #2 Skrevet 9. november 2015 Jeg må bare understreke at jeg har en gutt og han er bare to år, men jeg har undervist 7.klasse tidligere og jobber på ungdomskole nå. Det er et enormt spenn når det kommer til modning og det er ikke alltid hodet henger med kroppen. Jeg opplever ofte at jentene spør om ting knyttet til pubertet, mens osv. Jeg oppfordrer dem som regel om å snakke med de voksne hjemme, men det synes de er "sykt flaut" og dermed uaktuelt ... De er ekstremt nysgjerrige og kan ofte mindre enn det vi voksne tror. En gang skulle vi lese en tekst om snøuglen (!) og endte opp med å snakke om eggløsning Jeg svarer så godt jeg kan og henviser også gjerne til helsesøster. Hun kommer forresten og samtaler med jentene i løpet av 7.klasse. Tror det er på vårparten, men det et jo ikke noe i veien for å be om en avtale med henne tidligere. Er det noen andre som kan ta en prat med henne? Storesøster? Tante? En venninne av deg? Lærer? Kan dere gjøre egenpleie til en hyggelig ting? Spa? Jentekveld med hårkur og ansiktsmaske? Hva med å la bøker knyttet til pubertet ligge rundt sånn litt tilfeldig? "Mensen" av Lilian Evald (veldig morsom!) eller "Sylteagurker med sjokolade" er fine. Meld henne inn i Libresse-klubben? Dra på undertøyshopping og kjøp BH, la henne velge en dusjsåpe m/bodylotion med deodorant, kanskje en lett parfyme og litt sminke? Hva med å kjøre på "nå er du ikke en liten pike lenger, men i ferd med å bli en vakker ung kvinne" - kan det være noe? Lykke til
Anonym bruker Skrevet 9. november 2015 #3 Skrevet 9. november 2015 Jeg må bare understreke at jeg har en gutt og han er bare to år, men jeg har undervist 7.klasse tidligere og jobber på ungdomskole nå. Det er et enormt spenn når det kommer til modning og det er ikke alltid hodet henger med kroppen. Jeg opplever ofte at jentene spør om ting knyttet til pubertet, mens osv. Jeg oppfordrer dem som regel om å snakke med de voksne hjemme, men det synes de er "sykt flaut" og dermed uaktuelt ... De er ekstremt nysgjerrige og kan ofte mindre enn det vi voksne tror. En gang skulle vi lese en tekst om snøuglen (!) og endte opp med å snakke om eggløsning Jeg svarer så godt jeg kan og henviser også gjerne til helsesøster. Hun kommer forresten og samtaler med jentene i løpet av 7.klasse. Tror det er på vårparten, men det et jo ikke noe i veien for å be om en avtale med henne tidligere. Er det noen andre som kan ta en prat med henne? Storesøster? Tante? En venninne av deg? Lærer? Kan dere gjøre egenpleie til en hyggelig ting? Spa? Jentekveld med hårkur og ansiktsmaske? Hva med å la bøker knyttet til pubertet ligge rundt sånn litt tilfeldig? "Mensen" av Lilian Evald (veldig morsom!) eller "Sylteagurker med sjokolade" er fine. Meld henne inn i Libresse-klubben? Dra på undertøyshopping og kjøp BH, la henne velge en dusjsåpe m/bodylotion med deodorant, kanskje en lett parfyme og litt sminke? Hva med å kjøre på "nå er du ikke en liten pike lenger, men i ferd med å bli en vakker ung kvinne" - kan det være noe? Lykke til Hadde mamma gjort noe sånt da jeg var fjortis og hadde fått mensen hadde jeg dødd av flauhet!🙈 Anonymous poster hash: 7117b...83f
MammantilNurket Skrevet 9. november 2015 #4 Skrevet 9. november 2015 Jeg må bare understreke at jeg har en gutt og han er bare to år, men jeg har undervist 7.klasse tidligere og jobber på ungdomskole nå. Det er et enormt spenn når det kommer til modning og det er ikke alltid hodet henger med kroppen. Jeg opplever ofte at jentene spør om ting knyttet til pubertet, mens osv. Jeg oppfordrer dem som regel om å snakke med de voksne hjemme, men det synes de er "sykt flaut" og dermed uaktuelt ... De er ekstremt nysgjerrige og kan ofte mindre enn det vi voksne tror. En gang skulle vi lese en tekst om snøuglen (!) og endte opp med å snakke om eggløsning Jeg svarer så godt jeg kan og henviser også gjerne til helsesøster. Hun kommer forresten og samtaler med jentene i løpet av 7.klasse. Tror det er på vårparten, men det et jo ikke noe i veien for å be om en avtale med henne tidligere. Er det noen andre som kan ta en prat med henne? Storesøster? Tante? En venninne av deg? Lærer? Kan dere gjøre egenpleie til en hyggelig ting? Spa? Jentekveld med hårkur og ansiktsmaske? Hva med å la bøker knyttet til pubertet ligge rundt sånn litt tilfeldig? "Mensen" av Lilian Evald (veldig morsom!) eller "Sylteagurker med sjokolade" er fine. Meld henne inn i Libresse-klubben? Dra på undertøyshopping og kjøp BH, la henne velge en dusjsåpe m/bodylotion med deodorant, kanskje en lett parfyme og litt sminke? Hva med å kjøre på "nå er du ikke en liten pike lenger, men i ferd med å bli en vakker ung kvinne" - kan det være noe? Lykke til Hadde mamma gjort noe sånt da jeg var fjortis og hadde fått mensen hadde jeg dødd av flauhet!🙈 Anonymous poster hash: 7117b...83f Nå skal ikke jeg uttale meg om din relasjon til din mor, men min mor gjorde dette og jeg syntes det var flott.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2015 #5 Skrevet 9. november 2015 Når datteren min gikk i syvende var hun helt lik! Evig mas om alt. Nå går hun i niende og hun går i dusjen frivillig 🙌 Gjerne 2 ganger for dagen 😜 Ikke så stor trøst, men det går over. Jeg snakket med henne om puberteten og det som hører med av svette og bindbruk, men det gikk ikke inn. Som sagt det går nok over, men det er jo forskjellig fra person til person når det skjer 😊 Anonymous poster hash: 20f09...d79
Anonym bruker Skrevet 9. november 2015 #6 Skrevet 9. november 2015 Når datteren min gikk i syvende var hun helt lik! Evig mas om alt. Nå går hun i niende og hun går i dusjen frivillig 🙌 Gjerne 2 ganger for dagen 😜 Ikke så stor trøst, men det går over. Jeg snakket med henne om puberteten og det som hører med av svette og bindbruk, men det gikk ikke inn. Som sagt det går nok over, men det er jo forskjellig fra person til person når det skjer 😊 Anonymous poster hash: 20f09...d79 Dette var litt betryggende, jeg har ei jente som er helt lik hi's. Anonymous poster hash: 1ff0e...346
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå