Gå til innhold

Jeg synes barneoppdragelse er så vanskelig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det blir vanskeligere jo eldre hun blir. Hun er nå 3,5 og jeg merker hun tester meg mer og mer. Jeg må jo lage konsekvenser, men er ikke tilhenger av å sette henne i skammekrok osv. Jeg har til nå prøvd å snakke med henne om rett/ galt. Latt være å gå steder etter advarsler om at det kom til å skje hvis hun fortsatt osv. Men nå er Hun helt på villspor innimellom. Sier "dumme mamma" og kan finne på å slå meg. Hvilken konsekvens er det lurt å gi her?? Jeg sier det ikke er fint å si sånn og at jeg blir lei meg. Hun sier etterhvert unnskyld, men det gjentar seg. Jeg er nok for ettergivende. Sliter med at hun må slutte med tutt på natta og hun nekter bæsje i do. Hun går med truse ellers... Aaaah... Jeg føler jeg feiler her. Noen som vil dere erfaringer? Hvor strenge er dere i hverdagen? En annen ting er måltidssituasjon. Hun vil sjelden spise og spiser aldri opp... Vil bare gå fra bordet. Er så lei dårlig stemning hver dag 😲

Anonymous poster hash: 44b6b...f0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm. Hun høres jo ut som en relativt vanlig 3-åring. Jeg vet ikke, men det virker som det er litt dårlig stemning hos dere, og min erfaring er i alle fall at det beste middelet mot sutrete/sure småbarn er å ha masse overskudd og positive energi selv. Er jeg sliten og begynner å kjefte, blir det nesten uten unntak værre. Så jeg ville ikke kjørt på med mer straff, men heller prøvd å avlede. Tenk også på at du ikke trenge å ta alle konfliktene som kommer opp. Det går an å late som om man ikke hørte noe eller så noe. På den måten unngår man at alt bare blir negativt.

Skrevet

Jeg har aldri brukt så mange konsekvenser eller straff. På mine barn har det å være konsekvent, være tilstede og gi positive tilbakemeldinger fungert veldig bra.

Anonymous poster hash: bb349...125
Skrevet

Nr 1: Vær en god modell. Hvis du er god til å regulere dine egne følelser, vil hun ta etter deg.

Nr 2: Overse det negative og ros det positive.

3: Si takk når hun gjør noe som gjør deg glad. Sjansen er at hun vil gjenta det.

4: Glem alt om konsekvenser. Gi masse kjærlighet og skap et tett bånd mellom dere. Barn som føler sterk tilknytning vil samarbeide med deg. Si det du mener og bruk et personlig språk. 😊

Anonymous poster hash: 43daa...05f

Skrevet

Hmm. Hun høres jo ut som en relativt vanlig 3-åring. Jeg vet ikke, men det virker som det er litt dårlig stemning hos dere, og min erfaring er i alle fall at det beste middelet mot sutrete/sure småbarn er å ha masse overskudd og positive energi selv. Er jeg sliten og begynner å kjefte, blir det nesten uten unntak værre. Så jeg ville ikke kjørt på med mer straff, men heller prøvd å avlede. Tenk også på at du ikke trenge å ta alle konfliktene som kommer opp. Det går an å late som om man ikke hørte noe eller så noe. På den måten unngår man at alt bare blir negativt.

Enig. Samme opplever jeg. Jeg har to gutter, en på 7 og en på 4. I går da jeg kom hjem fra jobb, var jeg så sulten, trett og lei.. Og nesten med en gang jeg kom inn døra bynte det sure miner og barn som kranglet..

Anonymous poster hash: 8adab...a2e

Skrevet

Konsekvenser handler om mer enn bare skammekrok! Om hun for eksempel ikke vil kle seg selv, så må du gjøre det, det er en konsekvens. Vil hun ikke spise maten sin eller bare tuller, så tar du den vekk.. Dette er bare eksempler, men greia er at du må finne ut konsekvensene der og da, og de må stå i stil til hva som skjer.. Ta vekk godteri på lørdag om en uke eller sette på timeout funker ikke.. Når det er ting som hun ikke vil, så må du bare gjennomføre det, snakke og dille hjelper ikke. Samtidig trenger man ikke kjefte eller være superstreng. :)

Når det gjelder bæsjing på do, har du prøvd belønningsystem? Hver gag hun bæsjer på do, så får hun ett klistremerke, så kan hun få en liten gave etter så å så mange klistremerker..

Sånn ellers, så høres hun ut som en normal 3,5åring som tester grenser.. Hun merker at du er vimsete og kanskje mangler litt selvtillitt på dette området. Det du må huske er at du er mammaen, og du har grensene, men hun vil tøye og strekke de hele tiden..

Anonymous poster hash: f37b7...6e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...