Gå til innhold

Gravid og hukommelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid i 2.trisemester. Jeg er ikke i jobb, pga graviditeten. Nå har det seg sånn at siste uken har hjernen begynt å svikte totalt. Jeg har store problem med å huske ting, avtaler, bhg-ting, hvordan man lager enkelte matretter, hva ting heter, grammatikk og rettskriving og jeg sliter med enkle regnestykker. Blitt treg, tar tid før jeg skjønner en vits, må lese ting flere ganger før jeg skjønner det som står. Jeg har høyere utdanning og er relativt intelligent, så det er ikke det det står på. Har alltid vært kvikk og hatt god hukommelse. Føler meg skikkelig idiot.

Hva skjer? Noen som har opplevd dette?

Anonymous poster hash: bf95b...801

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp! Kjenner meg igjen! Måtte begynne å skrive ned alt. Spent på hvordan det blir når jeg begynner å jobbe igjen da jeg føler hukommelsen er like dårlig fortsatt. Men er noe mindre surrete enn da jeg gikk gravid hehe.

Anonymous poster hash: f3bcb...607

Skrevet

Oh yes!

Jeg var en sånn som hadde stålkontroll på alt.

Etter jeg ble gravid første gang døde alle plantene mine... Jeg måtte begynne å bruke handlelister når jeg skulle på butikken. Jeg måtte sette på alarmer for å huske å lese av strømmen og huske avtaler. Jeg gjorde merkelige ting som å legge mobilen i kjøleskapet og putte melkepakken i kjøkkenskapet. Følte meg høvelig senil!

Jeg ble aldri helt meg selv igjen. Men man lærer seg å leve med det... Virker som det blir verre når jeg stresser.

Anonymous poster hash: a9aa8...af7
Skrevet

Jeg har to barn fra før, men aldri har det svikta så totalt som nå.

I går kunne jeg ikke reknet ut 12+9 om det så stod om livet. I dag glemte jeg alle klærne og matpakken til eldste når vi gikk til bhg. Alt var klart og bagen stod i døråpningen. Jeg snakker plutselig rart, snøvler eller noe sånt. tunga krøller seg liksom når jeg snakker. Jeg bruker enormt med energi på å gjøre de enkleste ting og på å snakke/holde samtaler. Glemmer pin-koden på bankkortet, regner feil når jeg skal handle. Kontanter er et mareritt. Prøvde å betale noe smårusk med en 10er, kostet 15kr. Og jeg bare stod der og så dum ut. Skjønte ikke hva damen bak kassen mente med at det manglet penger. Jeg har problem med å forstå hva folk sier, midt i en samtale. Det er som om de plutselig begynner å snakke fransk eller noe.

Så om dette ikke Reverseres er jeg jo nødt til å slutte i jobben og bli vasker eller noe sånt.. Kan jo ikke undervise når jeg ikke kan regne, skrive, prate eller lese ordentlig..

I stupid.. 😭

Skrevet

Jeg ble stresset bare av å lese innlegget ditt nå... Så jeg tenker... Er du stresset for tiden?

Om man er sliten og stresset, så får man gjerne kognitive problemer... Du trenger nok å roe litt ned...

Skrevet

Er ikke stresset.. Har rolige dager pga ekstremt mye hodeverk og kvalme. Tilbringer mye tid i total stillhet og mørke. De siste ukene har det gradvis gått åt skogen med mine kognitive evner.

Og om du syns jeg skriver merkelig (stressende) - jeg klare ikke uttrykke meg slik jeg ønsker. 😔

Fikk nettopp melding fra helsestasjonen ang time i morgen, jeg aner ikke hva det er for noe.. Hvilken unge skal jeg ta med, er det for meg?! Sukk..

Skrevet

Graviditetståka dukket opp da jeg gikk med førstemann. Så tok ammetåka over, og den var helt intens. Akkurat som du beskriver. Etter halvannet år syntes jeg ting gikk litt bedre eller jeg lærte meg å leve med det, jeg vet ikke helt... Så ble jeg gravid igjen. Graviditetståka kom på nytt - verre ann ammetåka forrige gang. Nå er jeg 5 måneder inn i en ammetåke som gjør meg til en skypapp. Hjernen er bare en klump i hodet mitt, ikke særlig brukende til noe som helst. Jeg håper det går over snart...

Anonymous poster hash: dcddd...307
Skrevet

Jeg må skrive ned alt jeg. Tredjegangs gravid. Alle snakker om ammetåka men her er det gravidtåka. Jeg blir som min farmor meg begynnende demens.

Anonymous poster hash: b7931...962

Skrevet

Oh yes, det kalles pregnancy brain. En forsmak på ammetåka 😃

Skrevet

Jeg hadde total svikt da jeg gikk med tvillinger. Måtte til legen da jeg mistet alle form for evne til å snakke i forståelige setninger. Det blir bedre! Men ting tar tid.

Pass på å få sjekket alle blodverdier oftere. Unngå å lage mat når du er alene hjemme - altså unngå bruk av ovnen!

Jeg satte fyr på kjøkkenet..

Lykke til!

Anonymous poster hash: a5cb1...722

Skrevet

Er ikke stresset.. Har rolige dager pga ekstremt mye hodeverk og kvalme. Tilbringer mye tid i total stillhet og mørke. De siste ukene har det gradvis gått åt skogen med mine kognitive evner.

Og om du syns jeg skriver merkelig (stressende) - jeg klare ikke uttrykke meg slik jeg ønsker.

Fikk nettopp melding fra helsestasjonen ang time i morgen, jeg aner ikke hva det er for noe.. Hvilken unge skal jeg ta med, er det for meg?! Sukk..

Du vet at man kan være stresset selv om man ikke er fysisk aktiv? Ofte blir det indre stresset enda sterkere når man er nødt til å holde seg i ro... Man tenker på alt man må huske på og skulle ha gjort... Bekymringer om hvordan man skal få dagene til å strekke til... Dårlig samvittighet fordi man ikke orker så mye... 

Men det trenger jo ikke være det hos deg så klart. Likevel, du har mye hodeverk og kvalme. Det er jo virkelig noe som trekker energien ut av en. Det er i grunn ikke noe rart, synes jeg, at du får hjernetåke. Bruk kalenderen på telefonen, eller kjøp deg en å skrive i. Så noterer du ned absolutt alt. Så slipper du å gå rundt med alt i hodet så det bare blir et eneste stort sammensurium. Verd et forsøk ;)

Skrevet

Det kan jo være, men føler at jeg endelig har fått en slags ro på at jeg må begrense aktivitet om jeg skal kunne være mamma etter bhg. Og samboer er superforståelsesfull og fikser alt ☺️

Men, siden det virker å være helt normal - får jeg slå meg til ro med at det må være sånn en stund. Og se humoren i det.

I dag serverte jeg fiskeboller i hvitsaus til middag. Og fornøyd med at jeg klarte å lage hvitsaus uten klumper. Eneste problemet var at karrien smakte litt rart. Hadde satt gurkemeie på bordet i god tro på at det var gurkemeie som skulle serveres til fiskeboller nemlig! Godt jeg hadde lagd mye mat 😂 🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...