Gå til innhold

Er det dette som er trass?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en som nettopp har blitt 2 år i hus, og han er helt umulig. Føler det bare er kjefting hele dagen lang!

Hvis vi f.eks skal tegne skjer dette: han skal BARE spise på fargestiftene for så å spytte det ut igjen på gulvet. I tillegg skal han tegne på bordet og ikke på arket. Prøver med NEI og tilsnakk, men han blir da sint og gjør det enda mer. Må avslutte.

Hvis vi skal male, skal han male hele fjeset og slikke på kosten 😕

 

Det går rett og slett ikke an å gjøre normale ting for tiden!

 

Anonymous poster hash: fc689...fb4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg høres dette ut som en normal motreaksjon til ditt dårlige humør. Fokuser på hva du vil barnet skal gjøre, og ikke så mye på alle som er feil. Kjefting til en toåring er helt meningsløst. Om det er noe du må ta, så vær bestemt og vik ikke, men ingen grunn til å kjefte.

 

Anonymous poster hash: 6fee2...9a1

Skrevet

Slik er det med 2 åringen i bhg også. Må vise de hvordan.

Ha voksduk under når han malermog en malefrakk så er det ikke så farlig. Men si ifra likevel men ikke kjefte.

 

Anonymous poster hash: dea3c...97b

Skrevet

Har en som nettopp har blitt 2 år i hus, og han er helt umulig. Føler det bare er kjefting hele dagen lang!

Hvis vi f.eks skal tegne skjer dette: han skal BARE spise på fargestiftene for så å spytte det ut igjen på gulvet. I tillegg skal han tegne på bordet og ikke på arket. Prøver med NEI og tilsnakk, men han blir da sint og gjør det enda mer. Må avslutte.

Hvis vi skal male, skal han male hele fjeset og slikke på kosten 😕

 

Det går rett og slett ikke an å gjøre normale ting for tiden!

 

Anonymous poster hash: fc689...fb4

Gjør alt dette noe? Velg hva du gidder å diskutere på. Gjør det egentlig noe om han sutter på penselen? La han smake, og finne ut at det smaker dritt. Maling i fjeset, ser ikke problemet.

Tegning på bordet løste jeg med å gi barnet et større ark 😂

Selvfølgelig kommenterer man på ting som er helt utenfor normal oppførsel, men jeg hadde ikke startet diskusjoner rundt alt dette.

 

Anonymous poster hash: 16662...4fa

Skrevet

Har en som nettopp har blitt 2 år i hus, og han er helt umulig. Føler det bare er kjefting hele dagen lang!

Hvis vi f.eks skal tegne skjer dette: han skal BARE spise på fargestiftene for så å spytte det ut igjen på gulvet. I tillegg skal han tegne på bordet og ikke på arket. Prøver med NEI og tilsnakk, men han blir da sint og gjør det enda mer. Må avslutte.

Hvis vi skal male, skal han male hele fjeset og slikke på kosten 😕

 

Det går rett og slett ikke an å gjøre normale ting for tiden!

 

Anonymous poster hash: fc689...fb4

Enig med de andre her. Du kjefter ikke på en toåring. Han vet ikke hva som er rett og galt. Så lenge det ikke er skadelig, så la han gjøre det. Null oppmerksomhet, så for det seg snart.

 

Anonymous poster hash: 8bbb6...57a

Skrevet

Jeg tenker hvorfor tegne og male hvis han ikke vil? Da er han kanskje ikke motivert eller interessert? Finn på andre ting hvis han begynner å tulle.

 

Anonymous poster hash: d04f4...065

Skrevet

Man må kunne si nei til en toåring. Og ja, dette er nok trass. Antakelig gjør han noe av det for å skape en reaksjon hos deg. Dersom du sier nei flere ganger ser han hvor langt han kan tøye strikken. Dette er jo en nyttig lærdom for barn! De tester grenser og finner ut "hvor de har deg". Alle barn gjør dette til en viss grad.

 

Ser du får tyn for ditt tilsnakk til barnet ditt, men jeg regner med at det er tilsnakk og ikke kjeft det er snakk om. En toåring tåler fint tilsnakk og er også i visse tilfeller nødvendig. DU er med på å lære barnet ditt hva som er greit om ikke greit. Fortsett å vær tydelig på det!

 

Når det kommer til maling, så er det nesten nødt til å mislykkes om forholdene ikke ligger til rette. En toåring forstår ikke hvorfor det er så krise å male seg selv i ansiktet (og er det egentlig det når maleskrinet først er satt fram?).

Men, jeg synes du gjør det riktig, jeg. Om han ikke hører etter i din grensesetting, så tar du ham ut fra situasjonen. Du snakker til ham og er tydelig, uten at du er kjeftemamma! 👍

Trass kan være slitsomt, men se på det som øvelser barnet har for å bli bedre kjent med deg, de rundt seg og seg selv. Trass er fascinerende😊

 

Anonymous poster hash: 6b90e...385

Skrevet

Man må kunne si nei til en toåring. Og ja, dette er nok trass. Antakelig gjør han noe av det for å skape en reaksjon hos deg. Dersom du sier nei flere ganger ser han hvor langt han kan tøye strikken. Dette er jo en nyttig lærdom for barn! De tester grenser og finner ut "hvor de har deg". Alle barn gjør dette til en viss grad.

 

Ser du får tyn for ditt tilsnakk til barnet ditt, men jeg regner med at det er tilsnakk og ikke kjeft det er snakk om. En toåring tåler fint tilsnakk og er også i visse tilfeller nødvendig. DU er med på å lære barnet ditt hva som er greit om ikke greit. Fortsett å vær tydelig på det!

 

Når det kommer til maling, så er det nesten nødt til å mislykkes om forholdene ikke ligger til rette. En toåring forstår ikke hvorfor det er så krise å male seg selv i ansiktet (og er det egentlig det når maleskrinet først er satt fram?).

Men, jeg synes du gjør det riktig, jeg. Om han ikke hører etter i din grensesetting, så tar du ham ut fra situasjonen. Du snakker til ham og er tydelig, uten at du er kjeftemamma! 👍

Trass kan være slitsomt, men se på det som øvelser barnet har for å bli bedre kjent med deg, de rundt seg og seg selv. Trass er fascinerende😊

 

Anonymous poster hash: 6b90e...385

Okei, ser nå i ettertid at du skriver at det blir "kjefting dagen lang". Det er ikke spesielt konstruktivt. Er det høylytt kjefting og "gnåling", eller er det tilsnakk du mener?

 

 

Anonymous poster hash: 6b90e...385

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...