Gå til innhold

Tips til næringsrik lettspiselig mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på ni år som nesten ikke har spist på en uke, først pga høy feber og lungebetennelse og så nå pga vondt i magen og kvalm pga antibiotika.

Han er så kvalm at han ikke orker å spise noe, men jeg er redd han bare blir mer kvalm hvis han ikke får i seg noe mat. For da blir jo omtrent det eneste han får i seg medisinen... Han har drukket vann i dag og spist to lyse knekkebrød med smør.

Noen som har tips om noe lettspiselig mat? Han orker ingenting søtt

Anonymous poster hash: f8115...7ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Morrpølse? Mye energi i tørket kjøtt. Ostebiter kanskje?

Skrevet

Melkeprodukter går ikke alltid sammen med antibiotika. Melkeprodukter er dessuten slimdannende, så med lungebetennelse så ville jeg holdt meg helt unna ost og andre melkeprodukter.

Potetsuppe og løksuppe (uten melk) går ofte ned. Annen suppe laget av kraft.

Egg er veldig næringsrikt, lag det som han liker det beste.

Enig med Leeloo at morrpølse, spekeskinke eller lignende også kan være en god ide.

Buljong å drikke (viktig at han får i seg nok salter).

Anonymous poster hash: 02e37...82e
Skrevet

Stakkars. Ville laget det han har lyst på og ikke tenkt så mye på om det var "næringsrikt", det viktige er vel at han får i seg litt salt.

Men supper er jo lettfordøyelig og enkelt å få i seg noen skjeer av. Blåbærsuppe kan gjøre godt for kvalmen. Smoothie som er mer syrlige enn søte. Ha i feks egg eller avokado for ekstra næring.

God bedring til han.

Skrevet

biola ol om han  liker det. metter en del til å være drikke

Anonymous poster hash: b197b...ba5
Skrevet

Rista loff med smør - eplebiter - smoothie, potetgull eller potetskruer - Mariekjeks eller saltkjeks. Gi han noe han liker og har lyst på i starten, så blir han nok mindre kvalm når han får litt i magen 😃

Skrevet

Jeg lever med kronisk kvalme og det eneste jeg får i meg når det er ekstra ille er pære... Ellers kan du prøve med smoothies. Ikke tenk for mye på næring i første omgang, tenk på lette måltider som ikke kommer i retur... Pasta og kjøttdeig, ris, grønnsaker og frukt er mine beste tips.

Anonymous poster hash: 79590...a42

Skrevet

Nei jeg er ikke så nøye på om det er sunt det han får i seg, med næringsrikt mente jeg heller at da trengte han ikke spise så mye:-)

Har kjøpt inn mye Biola for det pleier han like godt, men nå orker han ikke smake en gang. Fikk han til å spise litt chips nå, men tenker han burde fått i seg litt sukker også. Men han vil verken ha eple, brus eller kjeks. Ikke lett å lokke i han noe som helst. Men suppe var et lurt forslag. Det kan jeg prøve.

Takk for tips alle:-)

HI

Anonymous poster hash: f8115...7ab

Skrevet

Suppe eller grøt, frokostblanding el lign

Anonymous poster hash: 29c71...7c5

Skrevet

Beste tips er: Det han vil ha! Blås i næringsverdier akkurat nå.

MEN det er lurt å få i ham noe. Det viktigste er væske. Liker han solbærsaft?

For å få i ham væske er det lurt med noe som er litt salt - liker han saltstenger f.eks.?

Kan is friste?

Suppe?

Anonymous poster hash: c272c...572
Skrevet

Då ein av mine var sjuk forrige veke var det berre saftis han ville ha.  Formen steig for kvar is han ylte nedpå, og han åt ein heil kartong i løpet av dagen!

Anonymous poster hash: 6c68f...39e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...