Gå til innhold

Hva er billig/lurt å kjøpe i Tyskland?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi skal til Tyskland og jeg lurer på hva som er billig i Tyskland eller om det er noe spesielt dere pleier å kjøpe i Tyskland/anbefaler å kjøpe der?

 

Anonymous poster hash: bf809...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bildeler.

Vi kjører ned og fikser større ting. Sparer da nok til å finansiere ferien vi tar i samme slengen.

Kjøper også med slitedeler som kam byttes selv.



Anonymous poster hash: 20b0b...c86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leker. Vi reiser nedover nå og da er jeg innom Rossmann i gågata og handler julegaver men husk at Rossmann ikke tar kort så der må en ha kontanter.

 

DM også mye bra, der kan n også skifte bleie innierst i butikken om en har små barn.

 

Ellers er set jo en stor fin lekebutikk på sentret. Ta med pass og få momsen tilbake. Det gjelder også andre større ting. Vi kjøpte samsonit kofferter der, varmeteppe m.m

 

Bildeler har vi også kjøpt.

 

Ellers har det en stor butikk innerst til venstre i sentret som er veldig billig de selger dekor etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leker. Vi reiser nedover nå og da er jeg innom Rossmann i gågata og handler julegaver men husk at Rossmann ikke tar kort så der må en ha kontanter.

 

DM også mye bra, der kan n også skifte bleie innierst i butikken om en har små barn.

 

Ellers er set jo en stor fin lekebutikk på sentret. Ta med pass og få momsen tilbake. Det gjelder også andre større ting. Vi kjøpte samsonit kofferter der, varmeteppe m.m

 

Bildeler har vi også kjøpt.

 

Ellers har det en stor butikk innerst til venstre i sentret som er veldig billig de selger dekor etc

Hvilken by snakker du om? Kan ikke se at HI har nevnt hvilken by hun skal til. Det er forresten flere og flere butikker som tar visa. Da jeg var i Tyskland i oktober kunne jeg betale med kort på Rossmann. Men det kan sikkert variere fra butikk til butikk.

 

Anonymous poster hash: b3d00...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Leker. Vi reiser nedover nå og da er jeg innom Rossmann i gågata og handler julegaver men husk at Rossmann ikke tar kort så der må en ha kontanter.

 

DM også mye bra, der kan n også skifte bleie innierst i butikken om en har små barn.

 

Ellers er set jo en stor fin lekebutikk på sentret. Ta med pass og få momsen tilbake. Det gjelder også andre større ting. Vi kjøpte samsonit kofferter der, varmeteppe m.m

 

Bildeler har vi også kjøpt.

 

Ellers har det en stor butikk innerst til venstre i sentret som er veldig billig de selger dekor etc

Hvilken by snakker du om? Kan ikke se at HI har nevnt hvilken by hun skal til. Det er forresten flere og flere butikker som tar visa. Da jeg var i Tyskland i oktober kunne jeg betale med kort på Rossmann. Men det kan sikkert variere fra butikk til butikk.

 

Anonymous poster hash: b3d00...251

Akkurat det lurte jeg også på😂Regner med hun mener Kiel 🙊🙈Tyskland er dit Kiel ferga går😜🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leker. Vi reiser nedover nå og da er jeg innom Rossmann i gågata og handler julegaver men husk at Rossmann ikke tar kort så der må en ha kontanter.

 

DM også mye bra, der kan n også skifte bleie innierst i butikken om en har små barn.

 

Ellers er set jo en stor fin lekebutikk på sentret. Ta med pass og få momsen tilbake. Det gjelder også andre større ting. Vi kjøpte samsonit kofferter der, varmeteppe m.m

 

Bildeler har vi også kjøpt.

 

Ellers har det en stor butikk innerst til venstre i sentret som er veldig billig de selger dekor etc

Joda, Rossamann har kommet til 2015 de også :)  Tar kort både inne på Sophienhoff og i gågata :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Joda, det er Kiel jeg skal til. :-) Hvordan går man fram for å få tilbake momsen? Er det en vanskelig og tidkrevende prosess?

 

Du som hadde kjøpt varmeteppe, har de samme strømstyrke og kontakter som oss i Tyskland slik at elektronikk kan brukes problemfritt her hjemme?

 

Hva slags sko tenker du på, du som nevnte sko? Har de samme merker som vi har?

 

Lurer også på om det er noen Lidl-butikk nært kaia eller evt en annen god matbutikk? Kjøper man (sterk)øl og vin på matbutikker i Tyskland?

 

Anonymous poster hash: bf809...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke vært noe særlig i Kiel,men sko er samme merker og mye billigere.

Strøm er den samme.det er vin/sprit sjappe på kaia til båten.der er det billig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Joda, det er Kiel jeg skal til. :-) Hvordan går man fram for å få tilbake momsen? Er det en vanskelig og tidkrevende prosess?

Du som hadde kjøpt varmeteppe, har de samme strømstyrke og kontakter som oss i Tyskland slik at elektronikk kan brukes problemfritt her hjemme?

Hva slags sko tenker du på, du som nevnte sko? Har de samme merker som vi har?

Lurer også på om det er noen Lidl-butikk nært kaia eller evt en annen god matbutikk? Kjøper man (sterk)øl og vin på matbutikker i Tyskland?Anonymous poster hash: bf809...1f4

Strøm er samme som i Norge.

 

Det finnes en Lidl-butikk, men vet ikke om du finner det så lett. Du må gå hovedveien på venstre side forbi Sophienhof. Gaten heter Ringstrasse. Oppe i det store krysset tar du så til venstre i en gate som heter Kirchhofallé og går til du ser det på høyre side ved siden av en stor Sky-butikk. Sky har forresten veldig stort utvalg og er mer spennende å handle i enn Lidl. Men Lidl er billigst da. Det tar maks 10 min å gå fra Sophienhof. Ellers finnes det en Edeka på Sophienhof. Det er en ganske dyr butikk (for tyske forhold). Det finnes også en Penny på senteret som er billig. Øl og vin kjøper man på butikken, ja. Det er mye billigere enn å kjøpe på tax free.

 

For å få tilbake momsen, må du spørre om tax free refund i butikken. Husk pass! De fyller da ut et skjema. Det må du få stemplet hos tollen, og på fergen går du til skranken for å få tilbake pengene.

 

 

Anonymous poster hash: b3d00...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birkenstock-sandaler! Du finner Birkenstock-butikker overalt, og er nesten halv pris ift her.

 

Anonymous poster hash: e5a2a...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for langt svar, du siste. :-) Sophienhof er det det store kjøpesenteret rett fram etter broen?

 

Har de slike skjemaer i alle butikker eller kun i typiske butikker der turister handler? Tollen er det den disken ved siden av kiosken rett før man går ombord på båten? Og så går man etterpå til informasjonsdisken i båten? Usikker på om jeg forstod det med momsen riktig... Hvor mye er forresten tysk moms eller varierer det fra varegruppe til varegruppe?

 

Anonymous poster hash: bf809...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for langt svar, du siste. :-) Sophienhof er det det store kjøpesenteret rett fram etter broen?

Har de slike skjemaer i alle butikker eller kun i typiske butikker der turister handler? Tollen er det den disken ved siden av kiosken rett før man går ombord på båten? Og så går man etterpå til informasjonsdisken i båten? Usikker på om jeg forstod det med momsen riktig... Hvor mye er forresten tysk moms eller varierer det fra varegruppe til varegruppe?Anonymous poster hash: bf809...1f4

Sophienhof er det kjøpesenteret over broen, ja. Jeg er ikke helt sikker på hvor tollen er, men pleier å være på kaien. Spør på fergen. Du går til informasjonsdirektør på båten, ja. Har faktisk aldri kjørt med Kiel-fergen, men har kjørt mye med danskebåten og bodd i Kiel så er godt kjent. Var alltid morsomt å ta en tur på Sophienhof eller handlegaten mellom 10 og 14. Da krydde det alltid av nordmenn. De har ikke skjemaet overalt, men på de fleste butikker. Husker dessverre ikke hva momsen er på.

 

Anonymous poster hash: b3d00...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...