Gå til innhold

Feber og lege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Yngstejenta på 1 år er syk. Til forskjell fra storesøster så blir hun veldig slått ut av sykdom. Hun fikk feber på tirsdag og har hatt 39,6 på kveldin hver dag. Bortsett fra onsdag har hun vært veldig slapp og trøtt, men har spist og drukket.

I dag syns jeg det hadde vart lenge. Har jo lest på nettet at man bør kontakte legen hvis det ikke er noe bedring etter 4 dager. Etter en veldig lang lur kviknet hun til litt i en halvtime før hun ble veldig slapp igjen. Nesten for slapp syns jeg. Da fikk hun en paracet. Legen var der ikke i dag ellers hadde jeg dratt innom. Så ringte legevakten i kveld, mennder ble jeg fort avvist. Ble behandlet som en hysterisk mor som ringte pga av barn med temp på 37,5. ;) er helt greit at det kanskje ikke er nødvendig å renne ned legevakten, men ble litt provosert av holdningen hennes. Jaja

Nå er jeg usikker, syns det er ekkelt at hun er så dårlig. Veldig kald på hender og føtter.

Hvor lenge skal dette vare da?

Anonymous poster hash: ee50b...71b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er feberen nå da? Har hun fått i seg nok væske i dag?

Du virker ikke som en hysterisk mor når jenta har hatt såpass høy feber i flere dager.

Følg magefølelsen din. Blir jenta di verre så drar du ned på legevakten, da kan de ikke avvise deg.

Anonymous poster hash: 38e57...df4
Skrevet

Du virker ikke som en hysterisk mor når jenta har hatt såpass høy feber i flere dager.

Følg magefølelsen din. Blir jenta di verre så drar du ned på legevakten, da kan de ikke avvise deg.

Joda, vi avviser ofte de som bare møter opp, kommer helt an på problemet. Barnet har tydeligvis hatt effekt av paracet, men er unormalt slapp. Jeg ville latt barnet komme til legen dersom mor hadde ringt på nytt! Hilsen legevaktsoperatør.

Anonymous poster hash: cfa77...5f0

Skrevet

...og en del steder har ikke legen tilstedevakt, og er alene på jobb. Så det kan godt være tomt hus....

Anonymous poster hash: a2168...a4b
Skrevet

Joda, vi avviser ofte de som bare møter opp, kommer helt an på problemet. Barnet har tydeligvis hatt effekt av paracet, men er unormalt slapp. Jeg ville latt barnet komme til legen dersom mor hadde ringt på nytt! Hilsen legevaktsoperatør.

Var egentlig det jeg mente, at de ikke kan avvise en 1-åring med redusert allmentilstand når de tropper opp på legevakten.

Men egentlig glad for å vite at tilfeller som ikke trenger legevakt blir avvist hos dere, for jeg har sittet i kø hvor det motsatte har vært tilfeller - folk som ikke har orket å gå og få reisevaksiner fordi de kunne få det på legevakten, mange som har blitt sur fordi de har måttet vente, og siden kvelden ble ødelagt fikk de heller ta det med fastlegen "til uka", folk som bare trengte en legeerklæring osv. osv.

Skrevet

Ja hun kviknet til etter paracet, men feberen sank ikke.

Hun har fått i seg litt mat og drikke, derfor har jeg ikke følt behov for å ringe på nytt enda.

Men nå var feberen 40,1. Har gitt henne en ny paracet og skal vurdere å ringe på nytt i morgen

Skrevet

Ring på nytt i morgen. Hun bør bli sett på av en lege.

Skrevet

Hun har fått i seg litt mat og drikke, derfor har jeg ikke følt behov for å ringe på nytt enda.

Men nå var feberen 40,1. Har gitt henne en ny paracet og skal vurdere å ringe på nytt i morgen

Du skrev 37,5?? Vil jo si at feberen hadde gått ned da, siden den hadde vært på 39,6 de andre dagene. Men nå har den jo steget, så hun bør absolutt få komme til legen. Hvis hun er i noenlunde grei form nå, gir god kontakt, har våte bleier og får i seg nok drikke, kan det vente til i morgen. Ellers bør du ringe tilbake til legevakten og være litt "hysterisk mor".

Hilsen legevaktsoperatør

Skrevet

Du skrev 37,5?? Vil jo si at feberen hadde gått ned da, siden den hadde vært på 39,6 de andre dagene. Men nå har den jo steget, så hun bør absolutt få komme til legen. Hvis hun er i noenlunde grei form nå, gir god kontakt, har våte bleier og får i seg nok drikke, kan det vente til i morgen. Ellers bør du ringe tilbake til legevakten og være litt "hysterisk mor".

Hilsen legevaktsoperatør

Nei hun hadde ikke 37,5, men hun i tlf oppførte seg nesten som om jeg hadde ringt pga en temp på 37,5.

Feberen hennes gikk fra 39,2 til 39 etter paracet.

Men det virker som paraceten har bedre effekt på feberen nå. Nå gikk den fra 40 til 38,8 med tinningmåler.

Får se det ann i morgen.

Tusen takk for tilbakemeldinger

Skrevet

Ta med barnet til lege i morgen tidlig. Oftest ikke noe farlig, men man vet aldri hva det er. Om barnet er så slapp og dårlig skal man reagere

Anonymous poster hash: 5335f...ff7

Skrevet

Hvis barnet har feber på fjerde dagen så burde du jo tatt kontakt med fastlegen på dagtid om du er bekymret, ikke vente til legekontoret er stengt for å så ringe legevakt.

Anonymous poster hash: ec8db...38f

Skrevet

Hvis barnet har feber på fjerde dagen så burde du jo tatt kontakt med fastlegen på dagtid om du er bekymret, ikke vente til legekontoret er stengt for å så ringe legevakt.

Legen var ikke tilstede den dagen

Skrevet

Det er ikke alle som er klar over det, men det er legevakt på dagtid også! Ellers skal vel fastlegen ha en vikar om han/hun ikke er tilstede... Dersom det er nødvendig med legetilsyn på dagtid og fastlegen ikke er tilgjengelig, bør daglegevakten kontaktes.

Skrevet

Det er ikke alle som er klar over det, men det er legevakt på dagtid også! Ellers skal vel fastlegen ha en vikar om han/hun ikke er tilstede... Dersom det er nødvendig med legetilsyn på dagtid og fastlegen ikke er tilgjengelig, bør daglegevakten kontaktes.

I vår kommune åpner legevakten, på telefon, kl.17. Før kl.17 er lokalet stengt og telefonen tas ikke. Om fastlegen er borte eller opptatt er nærmeste mulighet sykehuset 2 timer unna.

Anonymous poster hash: c3af1...f77

Skrevet

I vår kommune åpner legevakten, på telefon, kl.17. Før kl.17 er lokalet stengt og telefonen tas ikke. Om fastlegen er borte eller opptatt er nærmeste mulighet sykehuset 2 timer unna.

Anonymous poster hash: c3af1...f77

Hmmm. Kanskje bare i vår kommune, det da. Her bytter legekontorene på å ha legevakt på dagtid frem til den "vanlige" legevakten åpner kl 16.00. På den måten er det legevakt døgnet rundt, selv om det ikke er på samme kontor hele tiden.

Skrevet

Det som er enda viktigere enn å se på tallene på temp-målet er å se an almenntilstand. Hvordan er den og tisser hun normalt? Inntak av drikke? Ta kontakt med legevakta du, om du er bekymra! Derfor de er der. Krev å få komme inn og bli undersøkt når legen kommer i ettermiddag, evt tidligere ved forverring.

Skrevet

Det som er enda viktigere enn å se på tallene på temp-målet er å se an almenntilstand. Hvordan er den og tisser hun normalt? Inntak av drikke? Ta kontakt med legevakta du, om du er bekymra! Derfor de er der. Krev å få komme inn og bli undersøkt når legen kommer i ettermiddag, evt tidligere ved forverring.

Ja jeg tror nok jeg skal ta kontakt med de igjen i dag.

Men hun har spist og drukket, derfor har jeg vært mere rolig også. Jeg er jo en ligen hønemor;)

Skrevet

Men hun har spist og drukket, derfor har jeg vært mere rolig også. Jeg er jo en ligen hønemor;)Anonymous poster hash: ee50b...71b

Gjør det :) Det koster så lite å få tatt en CRP, og tatt en liten sjekk.

God bedring til barnet!

Skrevet

Men hun har spist og drukket, derfor har jeg vært mere rolig også. Jeg er jo en ligen hønemor;)Anonymous poster hash: ee50b...71b

Gjør det :) Det koster så lite å få tatt en CRP, og tatt en liten sjekk.

God bedring til barnet!

Takk :)

Vi fikk komme inn i dag. Hun hadde 39 på morningen i dag og tidligere har hun vært feberfri tidlig på dagen.

Men alt var fint, var bare et virus :)

Så nå må vi bare vente på at bedringen kommer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...