Gå til innhold

Fosterbarn på hemmelig adresse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker svar fra de som har erfaring med dette og evt barnevernsansatte..

Vi er forsterforeldre til et barn på 2,5 år som er på strengt hemmelig adresse. Barnevernet går stadig ned på ks satsen og mener at barnet ikke har noen spesielle behov og at det da bør lønnes mindre. Vi mener at det er en spesiell situasjon og at vi derfor ikke bør ned på mindtesats riktig enda. Hva tenker dere om dette?

For å presisere med engang: vi gjør ikke dette for pengene sin skyld, selvom d kan virke slik ut av innlegget. Vi elsker barnet over alt på denne jord og det er langtidsplassering. Men uansett hvor mye man vrir og vender på dette så er det en jobb man gjør for barnevernet.

Håper på saklige svar fra de som har erfaringer:)

Anonymous poster hash: 1a128...815

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det forholdet som trenger kompenseres ekstra det faktum at barnet må holdes på hemmelig adresse?

Jeg kan ikke se at det skal innebære en ekstra kostnad. Mulig jeg tar feil?

Anonymous poster hash: a7618...c4f

Skrevet

Kan du begrunne litt bedre hvorfor?

Krever det ekstra ressurser for dere? Er det en psykisk belastning? Forklar gjerne.

Ser du skriver du elsker han og at penger ikke er motivasjonen, likevel får jeg litt vond smak i munnen av innlegget ditt!

Anonymous poster hash: 6b90e...875

Skrevet

Det er en stor psykisk belastning for familien.. Det begrenser oss litt i dagliglivet også med tanke på sikkerhet hele tida... Det koster oss ikke noe ekstra selvfølgelig å ha et barn på hemmelig adr, men alt rundt er spesielt for oss.

Skrevet

Hvordan kan hemmelig adresse være et problem dere skal lønnes ekstra for?

Anonymous poster hash: 144d9...2ff

Skrevet

Hva mener du når du skriver KS satsen? 

Er dere frikjøpt fra arbeid eller lønnes dere kun ut fra ordinær KS sats? Lønnes dere ut fra KS satser er det kun en sats og man går ikke ned på denne. Er dere frikjøpt fra arbeid er det normalt at man etterhvert må ut i arbeid og deretter motta kun ordinær sats.

Skrevet

Kan du begrunne litt bedre hvorfor?

Krever det ekstra ressurser for dere? Er det en psykisk belastning? Forklar gjerne.

Ser du skriver du elsker han og at penger ikke er motivasjonen, likevel får jeg litt vond smak i munnen av innlegget ditt!

Anonymous poster hash: 6b90e...875

Ser du mistenker at vi gjør det for pengene sin skyld, jeg visste den ville komme. Men d er så langt fra sannheten d går å komme. Vi skulle mer enn gjerne adoptert barnet, men d lar seg ikke gjøre på lenge. Jeg er ute etter å sammenlikne med andre fosterhjem da det praktiseres så forskjellig fra Bvn til Bvn.

Skrevet

Er dere frikjøpt fra arbeid eller lønnes dere kun ut fra ordinær KS sats? Lønnes dere ut fra KS satser er det kun en sats og man går ikke ned på denne. Er dere frikjøpt fra arbeid er det normalt at man etterhvert må ut i arbeid og deretter motta kun ordinær sats.

Frikjøpt fra arbeid ja. Skal tilbake i jobb etterhvert.

Skrevet

Kan ikke svare deg på spørsmålene dessverre, men vil bare si at jeg støtter deg åp at det er en del tilpassinger og psykisk belastning ved å ha barn på hemmelig adresse. Har jobbet med akuttplasserte barn på hemmelig adresse, og det er en del sikkerhetstiltak man må gjennomføre. Det er om å gjøre å holde tungen beint i munnen, og man må alltid tenke hva om... og alltid ha en backup-plan.

Dere er tøffe, og jeg vet hvordan det er. Å være fosterforeldre er vanskelig. På den ene siden kan man elske barnet man har tatt til seg som sitt eget, samtidig så er det faktisk en jobb man gjør for samfunnet. At man faktisk får kompensert for den jobben man gjør, skulle bare mangle, og det vil komme barnet til gode. At man ønsker betalt for jobben man gjør, utelukker ikke at man elsker barnet og at man ikke har valgt å bli fosterforeldre av økonomiske hensyn.

Anonymous poster hash: cd081...7c0
Skrevet

Vet du kan få hjelpe stønad fra nav kansje den ekstra belastningen kommer under der?

Vet noen som har hatt fosterbarn med samme restriksjoner.der var det frikjøp fra jobb og støtter fra nav som "dekte" opp.det var ett ekstremt tilfele hvor ungen ikke kunne være noe særlig ute i det "offentlige rom"

Skrevet

Frikjøpt fra arbeid ja. Skal tilbake i jobb etterhvert.

Dette er helt normal fremgangsmåte. Så lenge barnet er under forsvarlig omsorg i BH og det ikke er andre grunner ved barnet som medfører at foreldrene bør være hjemme på fulltid, er det ikke nødvendig at fosterforeldrene frikjøpes fra arbeid utover normal frikjøpingstid. 

At det kjennes psykisk tøft å ha et barn på hemmelig adresse, er det uproblematisk å forstå, men det er ikke grunnlag for at en forelder går hjemme etter min mening. 

Skrevet

Kan ikke svare deg på spørsmålene dessverre, men vil bare si at jeg støtter deg åp at det er en del tilpassinger og psykisk belastning ved å ha barn på hemmelig adresse. Har jobbet med akuttplasserte barn på hemmelig adresse, og det er en del sikkerhetstiltak man må gjennomføre. Det er om å gjøre å holde tungen beint i munnen, og man må alltid tenke hva om... og alltid ha en backup-plan.

Dere er tøffe, og jeg vet hvordan det er. Å være fosterforeldre er vanskelig. På den ene siden kan man elske barnet man har tatt til seg som sitt eget, samtidig så er det faktisk en jobb man gjør for samfunnet. At man faktisk får kompensert for den jobben man gjør, skulle bare mangle, og det vil komme barnet til gode. At man ønsker betalt for jobben man gjør, utelukker ikke at man elsker barnet og at man ikke har valgt å bli fosterforeldre av økonomiske hensyn.

Anonymous poster hash: cd081...7c0

Tusen takk for støttende ord😊 du forstår godt hva jeg mener og d er det ikke mange som gjør. Har voldsalarm i tillegg så d er ganske heftige greier vi har tatt på oss, men ville jo ikke vært barnet foruten.

Skrevet

Nei jeg mener ikke at jeg skal gå hjemme på fulltid, trenger å komme meg i jobb da d er ekstra tungt å gå hjemme og tenke dersom hvisomatte hele tida..takk for svar😊

Skrevet

Jeg forstår ikke at hemmelig adresse skal være grunnlag for et frikjøpsbehov, og er sånn sett enig i barneverntjenestens vurderinger.

(Men personlig hadde jeg forhandlet meg til 10% frikjøp pga de besøk og møter et fosterbarn medfører).

Mvh

barnevernkonsulent

Anonymous poster hash: d3430...3b6

Skrevet

Jeg har jobbet med slike kontrakter for mange år siden. Jeg kan ikke forstå at dere skal få dårligere og dårligere vilkår uten en god begrunnelse. Dere har inngått en kontrakt med dem. Hva er deres grunn til å endre den? Ring fylkesnemda og snakk med dem om dette. Eventuelt KS.

Anonymous poster hash: 9363f...954
Skrevet

Ks satsene har gått ned for mange (utgiftsdekning), og tanken er at bvt skal dekke mer av hva barnet trenger, og at ikke utgiftsdekningen skal dekke alt. Fosterhjemmene skal sitte igjen med det samme, men hvem som betaler hva er endret. Eller er jeg helt på jordet? Dersom de går ned på arbeidsgodtgjøringen er jo dette også kontraktsfestet, så skjønner ikke at de har anledning til det uten er veldig god begrunnelse. Du har full anledning til å forhandle!

Anonymous poster hash: 71cc6...baf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...