Anonym bruker Skrevet 6. november 2015 #1 Skrevet 6. november 2015 To familier drar ofte på hytteturer sammen. Mat deles uansett ganske likt. Den ene familien har egen hytte. Der tilkommer det få ekstra utgiter om hytta brukes eller ikke. Den andre familien har tilgang på firmahytte der de betaler for bruken. Hvordan bør bokostnadene deles? Anonymous poster hash: 5eed1...4a9
Anonym bruker Skrevet 6. november 2015 #2 Skrevet 6. november 2015 Man deler for hytta man leier, og man betaler ingen ting for hytta som det andre paret leier. Sånn tenker jeg. Vi har egen hytte og det koster jo penger å ha hytte. Men vi tar aldri betalt når andre låner den eller er med oss. I utg.pkt vil jeg tror det er billigere å leie firmahytte noen ganger i året, enn å eie egen hytte. Anonymous poster hash: ab18f...7b3
Anonym bruker Skrevet 6. november 2015 #3 Skrevet 6. november 2015 Reiser de på hytta til de som eier hytta selv betaler ikke gjestene for å bo, men tar gjerne med litt vin eller annen kos i vertinnegave. Maten deler man på selvfølgelig. Reiser man på hytte som det må betales for å bo på deles utgiften i to. Anonymous poster hash: 115b0...662
Anonym bruker Skrevet 6. november 2015 #4 Skrevet 6. november 2015 Man deler for hytta man leier, og man betaler ingen ting for hytta som det andre paret leier. Sånn tenker jeg. Vi har egen hytte og det koster jo penger å ha hytte. Men vi tar aldri betalt når andre låner den eller er med oss. I utg.pkt vil jeg tror det er billigere å leie firmahytte noen ganger i året, enn å eie egen hytte. Anonymous poster hash: ab18f...7b3 * Man deler for hytta man leier, og man betaler ingen ting for hytta som det andre paret eier.. (Måtte rette.. 😃) Anonymous poster hash: ab18f...7b3
Anonym bruker Skrevet 6. november 2015 #5 Skrevet 6. november 2015 Hvis begge skal bruke firmahytta så kan de jo dele regningen 50/50, ettersom de da skal dere på hytta. Om en familie skal bo i firmahytta alene så kan den familien betale alt sammen selv. Anonymous poster hash: acf6b...25c
Anonym bruker Skrevet 6. november 2015 #6 Skrevet 6. november 2015 Og hvis begge familiene skal bo i hytta som den ene familien eier, så kan vel den familien som ikke eier hytta ta med fks vin som takk for at man får bo der? Anonymous poster hash: acf6b...25c
Anonym bruker Skrevet 6. november 2015 #7 Skrevet 6. november 2015 Man deler for hytta man leier, og man betaler ingen ting for hytta som det andre paret leier. Sånn tenker jeg. Vi har egen hytte og det koster jo penger å ha hytte. Men vi tar aldri betalt når andre låner den eller er med oss. I utg.pkt vil jeg tror det er billigere å leie firmahytte noen ganger i året, enn å eie egen hytte. Anonymous poster hash: ab18f...7b3 Jeg er helt uenig med deg. Hvis de som leier hytten mener at den andre familien skal være med å betale på hytten hadde jeg som eier av hytte satt markedspris, og den andre familien måtte betalt leie for den. Det er ikke slik at ved å ha hytte så skal man sponse andre med gratis hytteturer. Anonymous poster hash: 0b707...ad2
Anonym bruker Skrevet 6. november 2015 #8 Skrevet 6. november 2015 Deg om det. Vi tar oss ikke betalt for å ha med folk på hyttetur eller låne den bort når vi ikke bruker den selv. Reiser vi på tur med andre, til en annen hytte, betaler vi vår det. UNNTAK; Dersom en familie har leid en hytte i to uker og vi blir invitert på overnatting et par netter, ville det vært merkelig å måtte betale. Men om man leier sammen for hele perioden er det naturlig for meg at jeg betaler min del. Anonymous poster hash: ab18f...7b3
Anonym bruker Skrevet 6. november 2015 #9 Skrevet 6. november 2015 Dersom man ofte er på hyttetur sammen i hytta som den ene familien eier, ville jeg ikke delt på kostnaden for firmahytta. En firmahytte får man kanskje ikke leid ofte og ville da spandert på familien som ofte tok oss med i deres hytte. Anonymous poster hash: 79be0...816
Anonym bruker Skrevet 6. november 2015 #10 Skrevet 6. november 2015 Firmahytter koster gjerne en symbolsk sum. Jeg ville betalt regningen for firmahytten dersom jeg ofte fikk være med venner på hytta de eide. Annerledes hvis man leier en dyr hytte utenom Anonymous poster hash: d5209...44f
Anonym bruker Skrevet 6. november 2015 #11 Skrevet 6. november 2015 Hvis noen besøker meg på hytten min så må de selvfølgelig ikke betale. Jeg synes det er hyggelig hvis noen tilbyr seg å f.eks. ta med grillmat, godterier til ungene eller en flaske vin. Tilsvarende hvis jeg besøker noen på deres hytte, jeg spør hva jeg skal ta med, hvis de ikke trenger/ønsker noe spesielt så tar jeg med vin eller lignende. Spørsmålet angående firmahytte kan svares på mange måter. Det kommer an på prisen, de firmahyttene jeg har tilgang på koster noen hundre kroner døgnet, det ville jeg betalt selv hvis jeg hadde med gjester. Hvis firmahyttene er skikkelig dyre bør man kanskje dele? Uansett så synes jeg det er riktig å tilby seg å bidra. Man skal ikke være dørmatte, men jeg er stadig vekk med venner på hytter jeg aldri hadde hatt råd til selv, og da synes jeg noen flasker vin er en grei "betaling" for å bli invitert flere ganger :-) Anonymous poster hash: 2e175...069
Leeloo76 Skrevet 6. november 2015 #12 Skrevet 6. november 2015 Jeg mener at leia for firmahytta er familie 2 sin kostnad for å "ha hytte" akkurat som familie 1 har driftskostnader på sin hytte, så jeg tenker at ingen deler på regninga (gitt at det ikke blir åpenbare forskjeller i utlegg). Selv om familie 1 sine kostnader kanskje kommer litt mer i rykk og napp så koster det jo å holde en hytte; hadde de også leid til ca samme pris som de andre hadde de vel betalt annenhver gang. De betaler jo egentlig for 1,5 hytte om de skal spleise på firmahytta og ikke få noe for sin egen. Alternativt kunne de kanskje leid ut sin egen når de ikke er der selv, men det er jo ikke alle som har så lyst til det når man har lagret private ting (klær, mat etc.) på hytta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå