Gå til innhold

Har du bilder av barnet/barna dine på Facebook?📷

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tre nyfødtbilder av mitt barn på Facebook. Etter dette har jeg ikke lagt ut noen bilder av mitt barn noe spesielt svigerfamilien syntes er merkelig. De vil gjerne legge ut bilder av barnet mitt sammen med de andre barnebarna. Jeg er derimot ikke komfortabel med å ha bilder av barnet på nettet noe mannen respekterer. Jeg har ingen annen grunn til dette enn at det føles skummelt at alle skal ha tilgang på bildet sv mitt barn, "redd" det kan havne i feil hender da det finnes mange gale mennesker der ute. Som sykepleier er jeg nok litt yrkesskadet da jeg har møtt på mennesker som du tror bare eksisterer i en skrekkfilm.

Har du bilder av barnet på nett? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymous poster hash: 9ab5c...c54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ingen bilder på face, insta, snap. Barna skal selv få bestemme hva som skal publiseres når de er gamle nok, og jeg mener det er viktig å legge til rette for en restriktiv linje. Det er ganske vanskelig å argumentere mot at 13-åringen legger ut bikinibilder av deg selv hvis jeg som mor har eksponert henne i alle situasjoner frem til da. Den andre årsaken er at man mister kontrollen over bildene. Ingen vet hvem som eier tjenestene om ti år og hvordan de ønsker at bildene skal benyttes. Venner og familie får hyppig bilder på tekst/mail.

Skrevet

Jeg har mange. Ikke i uheldige positurer, men fine, enkle bilder hvor han smiler og såklart er påkledd :) Er ikke så urolig for det. Jeg er veldig selektiv på hvem jeg har som venner på fb også, har ikke gamle klassekamerater engang, kun nåværende venner og familie.

Anonymous poster hash: 6f379...779

Skrevet

Ja,jeg legger ut noen innimellom. Ikke så ofte,men ved spesielle anledninger som bursdager, jul og div. Men er veldig nøye på hvilke bilder som blir lagt ut. Det skal være bilder barna ikke blir flaue over når de blir så store at de evt kan se de igjen. Aldri lettkledde bilder.

Skrevet

Nei, jeg har ikke det, men det er bare fordi jeg er veldig lite aktiv på FB. Det ligger bilder av dem mange andre steder på nett. De synes det er stor stas hver gang de kommer i avisen, når kulturskolen velger bilder av dem til nettsidene sine osv.

Anonymous poster hash: 6ddd6...ba5
Skrevet

Nei. Vi har ikke det. Det er fordi det er viktig for meg at barna gir sitt samtykke. Og så lenge de ikke forstår omfanget av å legge et bilde på nettet, så mener jeg de ikke er i stand til å ta den avgjørelsen.

Tenker om meg selv at jeg hadde ikke syntes det var kult at det lå ute massevis av barnebilder av meg på nettet. Nå er jo det helt vanlig i dag, så mulig de som ikke vokser opp nå tenker sånn. Men når mine barn er gamle nok til å forstå konsekvensene og reflektere over om de ønsker å ha bilder av seg på nettet, skal de få bestemme selv.

Mine eldste er i barneskolealder. Ideelt sett skulle de vært 18 før de fikk ta den avgjørelsen, men regner med vi kommer til å ha en diskusjon rundt det i 14 års alderen, kanskje før. Så får vi ta det derfra.

Anonymous poster hash: 49492...f9d

Skrevet (endret)

Jeg har ikke. Mest fordi dette er noe jeg synes barna skal få velge selv, når de blir gamle nok. Både hva som deles og hvor. Ikke alle synes det er like stas med bleiebilder og "søte" (les: pinlige, rare, morsomme) situasjonsbilder fra baby- og småbarnstiden, tilgjengelig for en hel verden. 

Og egentlig like mye fordi facebook er helt åpen om at bilder som lastes opp på siden blir deres eiendom. Mao, de kan gjøre akkurat hva de vil med dem, og man mister kontrollen så fort bildet er delt. Og for ikke å snakke om at bildene er tilgjengelig for nedlasting hos alle som har tilgang til å se det. 

Endret av Keiserpingvin
Skrevet

Jeg har flere bilder av ungene mine.  De er såpass store at jeg kan spørre dem på forhånd om de synes det er ok.  Og jeg legger bare ut bilder av typen stolt gutt som viser frem fisket han har fisket, stolt barn med ny stripe på kampsport-beltet osv.    

Jeg tenker at sosiale medier har kommet for å bli, derfor lærer jeg ungene mine å være bevisst på bruken, f.eks. at det er IKKE ok å legge ut bilder uten lov, man skal tenke på at bildene kan bli sett av flere enn man tror osv.  På samme måte synes jeg det er helt ok at venner/familie/kolleger legger ut bilder av meg, dersom bildene er ok.  F.eks. gruppebilde av kolleger på vei til team-building, venninnegjeng som skal på konsert osv er helt i orden.    

Anonymous poster hash: 8b40d...a85
Skrevet

Jeg har mange bilder av småen på facebook men er kun venner som kan se bildene.

Skrevet

Jeg har noen bilder av barna på Instagram og facebook. De er såpass store at jeg spør før jeg legger ut og legger bare ut hvis de syns det er greit.

Er snakk om kanskje 2-3 bilder i løpet av et år i forbindelse med ferie eller høytid.

Anonymous poster hash: 801d6...ead

Skrevet

Ja, det har jeg, men bare fine, påkledde bilder som de ikke blir flaue av (spør dem også før jeg legger ut). Mye mer redd for misbruk i den virkelige verden, enn misbruk på nett (sjansen er veldig veldig liten for at bilder fra FB misbrukes, mens sender du ungen på overnatting hos venner og familie...ja, det er en farlig verden der ute, og bildemisbruk er det jeg frykter minst..) Hvor mange milliarder bilder er det ikke som lastes opp på FB globalt sett hver dag- sjansen for misbruk blir altså ganske så liten!

Anonymous poster hash: e2686...335

Skrevet

Nja. Har lagt ut bilde av hendene med årets første hestehov. Og siluetten mot solnedgang. Ingen bilder der de er identifiserbar. Totalt fire bilder i samme stil.

Anonymous poster hash: 474a2...e4b

Skrevet

Har det slik at om det legges ut bilder av fotball laget etter en cup, uten navn etc så er det greit for meg. På laget dine sider.

Faren deres, min mann, går topp turer med de. Han tar gjerne et bilde av de på de ulike toppene de hår på.

Da blir det gjerne avstandsbilder, med kommentarer som "spreke unger, på xxxx fjellet". Ikke noe navn. Han har familie på andre kanten av landet, og i utlandet. Det er fint for farmor og farfar, tanter og onkler å gå litt info.

Anonymous poster hash: bb8a4...10a

Skrevet

Jeg har, men han er alltid påkledd, og er bare bilder fra ferier og høytider, samt hvis han har gjort noe stort, fks første skoledag, utkledniing på haloween, klassetur osv (jeg legger aldri ut andres barn uten tilatlse). Nå har vi nettopp gått igjennom alle bildene, helt fra han var nyfødt, og han syns det er kjempegøy å se på bildene. Og hvis jeg tar bilder av han nå, som jeg enten vil sende eller legge ut, spør jeg han alltid først om det er greit. Han sier av og til nei, men når han er skikkelig tøff, sier han: jaaa!

Anonymous poster hash: 5db40...b9d
Skrevet

Har flyttet ett stykke bort fra hjemstedet mitt, så her er det mange bilder på Facebook.

Jeg har omtrent 350 venner på face, og ca 200 av disse har full tilgang til alt jeg legger ut. Dette er familie, svigerfamilie, gamle venner og nye venner av meg og mannen.

Bekjente får ikke se alt av bilder jeg legger ut.

Barna får også godkjenne alt jeg legger ut, og gamle bilder av dem "låser" jeg slik at bare jeg ser.

På 9 år har jeg vel lagt ut 1500 bilder totalt. 4-500 er sikkert av barna. 2/3 av disse 1500 bildene er låst.

Anonymous poster hash: a98d7...fb1

Skrevet

Ja, jeg har tre bilder av barnet mitt på min facebook. Bruker å slette etterhvert, så snart forsvinner de også. Besteforeldre har to bilder av barnet på facebook. 

Da han ble født måtte vi ta det opp noen ganger med dem, at det skal ikke komme noen bilder der som ikke vi godkjenner først. Og om de legger ut et nytt må de slette et gammelt. Det skal ikke deles bilder eller statuser ukritisk om mitt barn. Nå får de et nytt barnebarn, og da tror jeg faktisk ikke de skal få dele noen bilder. 

Jeg vet ikke, noen syns vel det er rart at man ikke deler helt ukritisk. De menneskene som jeg føler vi har behov for å vise ham frem til, de ser ham når de ønsker det. Til oldemoren sender vi papirbilder på gamlemåten. Resten er jo bare folk som sniker og ikke har noen reell interesse av å ha noe med oss å gjøre.

Anonymous poster hash: 78bc8...713
Skrevet

Ja, men de ligger i en privat facebook gruppe som jeg har opprettet for vår familie. Har mye slekt rundt om i Norge og i England som synes det er kjekt å få se bilder av barna. Legger så og si aldri bilder ut på profilen min

Anonymous poster hash: 0429d...837
Skrevet

Bruker snapchat og email til å sende bilder av barna. Ingen andre.

Bildene som sendes via nett inneholder aldri nakenhet eller syke/sinte barn osv. Bruker heller ikke mystory på snap

Føler de har rett på privatliv de også. 

Anonymous poster hash: 5dbcb...c59
Skrevet

Jeg har noen få, men det er kun jeg som legger ut bilder av barna. Ingen andre får.

Anonymous poster hash: f5bde...956

Skrevet

Siden fb eier alt av bilder vi deler så nei jeg har ikke bilder av barnet mitt der.

Skrevet

Bare bilder fullt påkledd og slik at ikke ansiktet synes. Det er noe barnet selv skal ha kontroll over.

Anonymous poster hash: ca4fb...ee1
Skrevet

Siden fb eier alt av bilder vi deler så nei jeg har ikke bilder av barnet mitt der.

Samme her. Jeg har lukket profil, men det hjelper jo ikke når fb eier bildene.

Skrevet

To stk som søsteren min har lagt ut og to jeg har lagt ut. Det ene er med hjelm som skjermer hele ansiktet.

Men jeg er virkelig, virkelig ikke redd for at bildene skal havne i feil hender. Kanskje er jeg naiv, men jeg kan ikke se for meg hvilken skade det skulle gjort på vår familie eller barna at noen stjal bildet der de står ved siden av hverandre og smiler.

Anonymous poster hash: 0e2b8...31c

Skrevet

Jeg har tre nyfødtbilder av mitt barn på Facebook. Etter dette har jeg ikke lagt ut noen bilder av mitt barn noe spesielt svigerfamilien syntes er merkelig. De vil gjerne legge ut bilder av barnet mitt sammen med de andre barnebarna. Jeg er derimot ikke komfortabel med å ha bilder av barnet på nettet noe mannen respekterer. Jeg har ingen annen grunn til dette enn at det føles skummelt at alle skal ha tilgang på bildet sv mitt barn, "redd" det kan havne i feil hender da det finnes mange gale mennesker der ute. Som sykepleier er jeg nok litt yrkesskadet da jeg har møtt på mennesker som du tror bare eksisterer i en skrekkfilm.

Har du bilder av barnet på nett? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymous poster hash: 9ab5c...c54

Ja, men de er på ingen måte overeksponert. Vi har familie og venner flere steder i verden og ser ser på det som viktig å vise oss frem innimellom.

Anonymous poster hash: 51278...06f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...