Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #1 Skrevet 5. november 2015 Har en jente på 2 uker. Hun sov mye de 3 første dagene etter fødsel, deretter har det blitt gradvis mindre søvn. Hun virker utilpass. Om natta grynter hun og lager mye lyder i søvne. Ammingen gikk fint, men nå sliter vi plutselig, både dag og natt. Hun kaver voldsomt ved puppen og gråter mye. Gråter mems hun spiser og mister taket hele tiden. Har prøvd flere stillinger. Hun har nok hatt noe mageknip, men når hun gråter ved hver amming så kan det vel ikke kun skyldes mageknip? Da ville hun vel grått like mye i andre situasjoner? Noen som kan komme med tips? Er det verdt å ta henne med til fysio? Er jeg fæl om jeg legger henne på eget rom? Jeg sover ikke om natta pga hun "bråker" veldig... Anonymous poster hash: e95d4...02a
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #2 Skrevet 5. november 2015 Har vel til gode å sove når ungene har vært 2 uker. Men ja, dette er vanlig. Du må gjerne legge babyen på eget rom, men det er unektelig mer praktisk å ha babyen inne hos deg Anonymous poster hash: 7e088...5aa
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #3 Skrevet 5. november 2015 Ikke la babyen ligge å gråte hvertfall. Da får du en utrygg gråte baby: http://www.babyverden.no/blogg/Lykkeligbarndom/Du-skal-reagere-pa-babyens-grat/ At hun styrer gråter ved puppen kan det være mange årsaker til - Prøv å gå på eget rom når du skal amme, så hun ikke forstyrres - Bruker melken lang tid før den renner? Drikk mye vann rett før eller akkurat når du legger henne til - Kommer det for mye melk så hun ikke får til å drikke unna? Det regulerer seg etter 3-6 uker - Hvordan er taket? Be helsestasjon om veiledning - Er nesen tett? Nyfødte kan ha mye slim i luftveiene. Bruk nesedråper beregnet for baby Anonymous poster hash: 2412a...394
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #4 Skrevet 5. november 2015 Har en jente på 2 uker. Hun sov mye de 3 første dagene etter fødsel, deretter har det blitt gradvis mindre søvn. Hun virker utilpass. Om natta grynter hun og lager mye lyder i søvne. Ammingen gikk fint, men nå sliter vi plutselig, både dag og natt. Hun kaver voldsomt ved puppen og gråter mye. Gråter mems hun spiser og mister taket hele tiden. Har prøvd flere stillinger. Hun har nok hatt noe mageknip, men når hun gråter ved hver amming så kan det vel ikke kun skyldes mageknip? Da ville hun vel grått like mye i andre situasjoner? Noen som kan komme med tips? Er det verdt å ta henne med til fysio? Er jeg fæl om jeg legger henne på eget rom? Jeg sover ikke om natta pga hun "bråker" veldig... Anonymous poster hash: e95d4...02a Gutten min hadde mye grynte lyder,var astma. Ring helsesøster. Anonymous poster hash: e8c73...e10
Mamma_til_2 Skrevet 5. november 2015 #5 Skrevet 5. november 2015 Det er helt normalt babyer må tilpasse seg verden og da blir de urolig, de første ukene så sov jenta mi oppå meg, men det blir bedre. Det med ammingen må du bare fortsette og prøve på, kanskje du skal prøve og heise henne litt opp i ryggen slik at hun ikke ligger flatt det kommer mye melk og ikke sikkert hun klarer og svale unna og dermed blir urolig. Du skal nå inn i ammetåka det er en unntakstilstand som kommer av lite søvn. Ikke legg henne alene.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #6 Skrevet 5. november 2015 Kan babyen fått trøske? Da kan det være vondt å die. Hør med helsesøster. Anonymous poster hash: b96f1...c8e
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #7 Skrevet 5. november 2015 Ikke la babyen ligge å gråte hvertfall. Da får du en utrygg gråte baby: http://www.babyverden.no/blogg/Lykkeligbarndom/Du-skal-reagere-pa-babyens-grat/ At hun styrer gråter ved puppen kan det være mange årsaker til - Prøv å gå på eget rom når du skal amme, så hun ikke forstyrres - Bruker melken lang tid før den renner? Drikk mye vann rett før eller akkurat når du legger henne til - Kommer det for mye melk så hun ikke får til å drikke unna? Det regulerer seg etter 3-6 uker - Hvordan er taket? Be helsestasjon om veiledning - Er nesen tett? Nyfødte kan ha mye slim i luftveiene. Bruk nesedråper beregnet for baby Anonymous poster hash: 2412a...394 Lar henne aldri ligge å gråte Har mye melk, mulig det kommer for fort ja. Ammingen gikk fint med de to første, og bruker samme teknikker evt modifiserer disse litt ift om hun kanskje har låsninger eller noe, men ingen ting hjelper på ammingen. De to første barna gråt såklart de også, men hun viker så veldig utilpass. Føler ikke det er vanlig babygråt. Takk for råd, hun har vært litt snørrete men ikke tett. Puster fint hvis hun klarer å die. Anonymous poster hash: e95d4...02a
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #8 Skrevet 5. november 2015 Har en jente på 2 uker. Hun sov mye de 3 første dagene etter fødsel, deretter har det blitt gradvis mindre søvn. Hun virker utilpass. Om natta grynter hun og lager mye lyder i søvne. Ammingen gikk fint, men nå sliter vi plutselig, både dag og natt. Hun kaver voldsomt ved puppen og gråter mye. Gråter mems hun spiser og mister taket hele tiden. Har prøvd flere stillinger. Hun har nok hatt noe mageknip, men når hun gråter ved hver amming så kan det vel ikke kun skyldes mageknip? Da ville hun vel grått like mye i andre situasjoner? Noen som kan komme med tips? Er det verdt å ta henne med til fysio? Er jeg fæl om jeg legger henne på eget rom? Jeg sover ikke om natta pga hun "bråker" veldig... Anonymous poster hash: e95d4...02a Gutten min hadde mye grynte lyder,var astma. Ring helsesøster. Anonymous poster hash: e8c73...e10 Ok. Ja verdt å sjekke. Ikke vant til slik grynting og dette er nr 3. Anonymous poster hash: e95d4...02a
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #9 Skrevet 5. november 2015 Det er helt normalt babyer må tilpasse seg verden og da blir de urolig, de første ukene så sov jenta mi oppå meg, men det blir bedre. Det med ammingen må du bare fortsette og prøve på, kanskje du skal prøve og heise henne litt opp i ryggen slik at hun ikke ligger flatt det kommer mye melk og ikke sikkert hun klarer og svale unna og dermed blir urolig. Du skal nå inn i ammetåka det er en unntakstilstand som kommer av lite søvn. Ikke legg henne alene. Vet av erfaring at jeg ikke kommer til å gi babyen eget rom på lenge, var skrevet i frustrasjon (trøtt i mårrest). Synes bare det er rart at hun er rolig i starten for så å bli så utilpass, burde ikke tilvenning av verden da skje fra dag 1? Kanskje jeg var usedvanlig heldig med de to første Anonymous poster hash: e95d4...02a
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #10 Skrevet 5. november 2015 Kan babyen fått trøske? Da kan det være vondt å die. Hør med helsesøster. Anonymous poster hash: b96f1...c8e Usikker. Skal høre på HS. Anonymous poster hash: e95d4...02a
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #11 Skrevet 5. november 2015 Det kan hende at babyen har låsninger i nakken/ryggen. Ta henne med til en manuellterapeut og få det sjekket Det kan være vondt å sove og å spise om hun har låsninger. Mener manuellterapeut er gratis for de små og at man ikke trenger henvisning fra lege. Sikkert lurt å snakke med HS og Anonymous poster hash: 8941a...de7
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #12 Skrevet 5. november 2015 Hvordan ble hun forløst? Styrtfødsel eller vakum? Barn som fødes på nevnte måte har større risiko for å få låsning. Slik du beskriver henne ville jeg først og fremst sjekket nakke og rygg. Suger hun bedre på den ene puppen enn den andre? Sover hun bedre i vogn når den beveger seg? Har du forsøkt bæretøy? Roer hun seg i det? Hvordan er hodeformen og ansiktstrekkene (er hun veldig asymetrisk i ansikt/hode? Min sønn hadde kiss og var som din. Manuellterapi gjorde underverker. Hvor i landet bor du? Hvis du bor i Akershus nord kan jeg anbefale Bjørn Helgar. Han som innførte kiss begrepet til Norge, han er fantastisk med spedbarn og jeg er så takknemlig for at han hjalp oss og sønnen min. Anonymous poster hash: cee7e...c45
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #13 Skrevet 5. november 2015 Det er helt normalt babyer må tilpasse seg verden og da blir de urolig, de første ukene så sov jenta mi oppå meg, men det blir bedre. Det med ammingen må du bare fortsette og prøve på, kanskje du skal prøve og heise henne litt opp i ryggen slik at hun ikke ligger flatt det kommer mye melk og ikke sikkert hun klarer og svale unna og dermed blir urolig. Du skal nå inn i ammetåka det er en unntakstilstand som kommer av lite søvn. Ikke legg henne alene. Vet av erfaring at jeg ikke kommer til å gi babyen eget rom på lenge, var skrevet i frustrasjon (trøtt i mårrest). Synes bare det er rart at hun er rolig i starten for så å bli så utilpass, burde ikke tilvenning av verden da skje fra dag 1? Kanskje jeg var usedvanlig heldig med de to første Anonymous poster hash: e95d4...02a Min sov den første uka, også var han ferdig med det. Var mye likt sånn som du beskriver, vi fant ingen forklaring hverken hos manuellterapaut, hs eller barnelege (kranglet meg til henvisning fordi jeg var helt ødelagt av søvnmangel og fortvilelse over at babyen var urolig og misfornøyd konstant). Mistenker likevel at han hadde stille refluks. Barnelegen nektet å utrede for dette ettersom han la godt på seg. Anonymous poster hash: 3844d...235
LilleShabbyChic Skrevet 5. november 2015 #14 Skrevet 5. november 2015 Dette høres litt ut som slik vi hadde det. Jeg hadde rett og slett for mye melk. Hvis man har mye melk vil ikke de små få tømt brystet, og kan få vondt i magen hvis de får for mye av "sukkermelken" som kommer helt i starten. Jeg brukte en metode fra ammehjelpen, og når jeg fikk mindre melk (etter babyens behov) så ble mini mye mer fornøyd!!
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #15 Skrevet 5. november 2015 Hvordan ble hun forløst? Styrtfødsel eller vakum? Barn som fødes på nevnte måte har større risiko for å få låsning. Slik du beskriver henne ville jeg først og fremst sjekket nakke og rygg. Suger hun bedre på den ene puppen enn den andre? Sover hun bedre i vogn når den beveger seg? Har du forsøkt bæretøy? Roer hun seg i det? Hvordan er hodeformen og ansiktstrekkene (er hun veldig asymetrisk i ansikt/hode? Min sønn hadde kiss og var som din. Manuellterapi gjorde underverker. Hvor i landet bor du? Hvis du bor i Akershus nord kan jeg anbefale Bjørn Helgar. Han som innførte kiss begrepet til Norge, han er fantastisk med spedbarn og jeg er så takknemlig for at han hjalp oss og sønnen min. Anonymous poster hash: cee7e...c45 Vaginal fødsel, normal fødsel uten komplikasjoner, tang etc. Ja hun suger bedre på ene puppen enn den andre, uansett liggende eller "vanlig" amming. Hun sover godt i vogn i bevegelse. Prøvd bæretøy, hun er rolig, men verre med meg 😂 føler hun er for lita enda, må nok bare lære meg å knyte riktig 😊 ingen asymmetri. Sksl kontakte hs og fysio/manuellterapeut Anonymous poster hash: e95d4...02a
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #16 Skrevet 5. november 2015 Hei. Kjenner meg så igjen. Jeg venter nr 4 nå : ) Alle jordmødre og helsesøstre sier at man bare skal fortsette å amme..det er helt riktig..men når barnet holder på sånn er det et tegn på at noe er galt. Barnet får rett og slett for lite melk. Jeg fant ut dette ved at barnet ikke la mye på seg.gikk opp litt.. og det siste barnet gikk ned i vekt. da begynte vi med mme..har gjort det til alle tre..og barnet ble strakt roligere. jeg prøvde alltid pupp først.. barnet kaver ved puppen og gråter fordi de aldri blir mette, og gir litt opp. Prøv å gi pupp først.. begynner barnet sånn så prøv med mme..se hvor mye barnet drikker.. drikker barnet mye er det et tegn på at de får for lite. Jeg ble veldig stressa av at babyene holdt på slik, og merket at så fort jeg begynte med mme i tillegg, roet babyen seg, sov bedre, jeg fikk sove bedre, jeg ble roligere som derfor økte min melkeproduksjon... jeg delammet i 7 mnd med alle. men dette er meg da.ville bare fortelle deg det, så du kanskje kan tenke over å prøve. er jo ikke riktig å begynne med mme om man har nok melk..men jeg hadde ikke det..selv om alle på sykehuset osv sa det..da jeg pumpet fikk jeg ut max 40.. og det er for lite. Begynte også med tynn grøt a barnna var 3-4 mnd. har fungert helt topp. lykke til : )) Anonymous poster hash: 9ce45...043
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #17 Skrevet 5. november 2015 og...at barnet sov godt de første dagene er helt normalt..da er alle barn somregel slitne etter fødselen. Anonymous poster hash: 9ce45...043
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #18 Skrevet 5. november 2015 Hvordan ble hun forløst? Styrtfødsel eller vakum? Barn som fødes på nevnte måte har større risiko for å få låsning. Slik du beskriver henne ville jeg først og fremst sjekket nakke og rygg. Suger hun bedre på den ene puppen enn den andre? Sover hun bedre i vogn når den beveger seg? Har du forsøkt bæretøy? Roer hun seg i det? Hvordan er hodeformen og ansiktstrekkene (er hun veldig asymetrisk i ansikt/hode? Min sønn hadde kiss og var som din. Manuellterapi gjorde underverker. Hvor i landet bor du? Hvis du bor i Akershus nord kan jeg anbefale Bjørn Helgar. Han som innførte kiss begrepet til Norge, han er fantastisk med spedbarn og jeg er så takknemlig for at han hjalp oss og sønnen min. Anonymous poster hash: cee7e...c45 Vaginal fødsel, normal fødsel uten komplikasjoner, tang etc. Ja hun suger bedre på ene puppen enn den andre, uansett liggende eller "vanlig" amming. Hun sover godt i vogn i bevegelse. Prøvd bæretøy, hun er rolig, men verre med meg 😂 føler hun er for lita enda, må nok bare lære meg å knyte riktig 😊 ingen asymmetri. Sksl kontakte hs og fysio/manuellterapeut Anonymous poster hash: e95d4...02a Selvsagt snakker du med helsestasjonen også men dette minner veldig om min sønn. Han klarte faktisk å suge fra begge bryst etter første behandling. Etter behandling nummer to klarte han å sove i senga si. Lurt å sjekke så fort du kan. Manuell terapeut er gratis. Anonymous poster hash: cee7e...c45
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #19 Skrevet 5. november 2015 Jenta mi gjorde akkurat som du beskriver. Her var det mageknip, hun sugde litt, så tror jeg mageknipen/luftsmertene bygde seg opp og nådde "toppen", da begynte hun å kave, gråt, slapp puppen.. Så gikk vel mageknipen over, og da sugde hun rolig en liten stund, før det samme skjedde igjen. Noe du spiser som hun kan reagere på? Anonymous poster hash: 878c0...27c
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #20 Skrevet 5. november 2015 Prøv med flaske da. Ungen høres sulten ut. Hvis hun er utilpass og "grinete" hadde eget rom vært det siste jeg hadde prøvd. Fåtal foreldre som sover bra med nyfødte😒 Anonymous poster hash: 29eca...05c
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #21 Skrevet 5. november 2015 Det kan hende at babyen har låsninger i nakken/ryggen. Ta henne med til en manuellterapeut og få det sjekket Det kan være vondt å sove og å spise om hun har låsninger. Mener manuellterapeut er gratis for de små og at man ikke trenger henvisning fra lege. Sikkert lurt å snakke med HS og Anonymous poster hash: 8941a...de7 Skriver under på dette! Min var urolig og gråt ved amming, stillingen var ikke god for henne da det viste seg hun hadde mye låsninger. Manuellterapeut fikk ordnet det veldig kjapt! Gratis til 16 fikk jeg høre Anonymous poster hash: f4b50...711
Anonym bruker Skrevet 6. november 2015 #22 Skrevet 6. november 2015 det med låsninger i nakken testa vi ut hos osteopat...de suuuger penger ut av en... tror det er for lite mat. Anonymous poster hash: 9ce45...043
Anonym bruker Skrevet 6. november 2015 #23 Skrevet 6. november 2015 Dette høres litt ut som slik vi hadde det. Jeg hadde rett og slett for mye melk. Hvis man har mye melk vil ikke de små få tømt brystet, og kan få vondt i magen hvis de får for mye av "sukkermelken" som kommer helt i starten. Jeg brukte en metode fra ammehjelpen, og når jeg fikk mindre melk (etter babyens behov) så ble mini mye mer fornøyd!! Hadde akkurat det samme problemet med min førstemann. Det ble alt for mye formelk (enkelte ganger var bæsjen kun grønt skum, noe den blir av for mye formelk). I tillegg druknet jo nesten ungen ved amming i starten. Jeg løste det med å klemme ut det verste trykket før amming. På den måten ble drukningsfaren mindre og barnet fikk også den fete delen av melka før han ble mett. Det gikk seg til etter noen uker. Anonymous poster hash: 84024...385
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå