Gå til innhold

Sykepleier her som kan hjelpe en student?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man ta blodkultur på samme åren? Sprite av og vente litt, og så stikke igjen? Dersom pasienten har dårlige årer?

Anonymous poster hash: e2f17...ab1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør en bioingeniør

Anonymous poster hash: 3f802...c7e

Skrevet

Hva mener du? At du skal ha blid til en aerob og til en anaerob prøve? Sa bruker du jo samme stikket. Eller mener du at du skal ta ny blodkultur senere? Da kan du bruke samme åre, ja. Aldri hørt noe om at det ikke skal gå an. Men er det ikke bioingeniører som tar blodprøvene hos dere?

Anonymous poster hash: 6719b...7c9

Skrevet

Nei spl tar selv der jeg er. Mener at man først tar aerob og anaerob ja, og om man deretter kan bruke den åren til sett nr to?

Anonymous poster hash: e2f17...ab1

Skrevet

Jeg har som sagt brukt samme stikket dersom det har kommet nok blod til alle rørene/flaskene jeg trenger. Stopper det opp, stikker jeg på nytt. Prøver alltid å finne en annen åre da, men om det absolutt ikke finnes andre alternativer, bruker jeg samme åre på nytt. Man har jo ikke så mye annet valg da uansett.

Anonymous poster hash: 6719b...7c9

Skrevet

Synes å huske at det skal være min 30 minutter mellom prøvetakningene hvis man bruker samme åre?

Lenge siden jeg har tatt blodkulturer siden det er bioingeniører som tar her. Men vet at på jobben min finnes det skriftlige prosedyrer for dette der det står nøyaktig hva man skal gjøre.

Anonymous poster hash: da77b...2c9
Skrevet

Du kan ta den samme om du venter litt, ja. Er ikke på alle sykehus bioingeniørene tar blodprøver døgnet rundt:-)

Anonymous poster hash: 20830...4e9

Skrevet

På nye sykehuset i Fredrikstad er det sykepleiere som skal ta blodprøvene. Bioingeniørene er ikke hos pasientene lenger. Så høgskolene lærer opp studentene til å ta blodprøver. 

Anonymous poster hash: 15f66...c00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...