Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #1 Skrevet 4. november 2015 Føden mener mitt ufødte barn er beskyttet mot vannkopper siden jeg hadde vannkopper som liten. Et eldre søsken av barnet har vannkopper og jeg føder straks. Men hvor lenge er de beskyttet? 6 mnd som med "alt annet"? Noen sm vet? Anonymous poster hash: e18d9...c7f
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #2 Skrevet 4. november 2015 Babyen vår hadde vannkopper da han var 3 mnd og det var under 10 år siden jeg hadde hatt vannkopper og jeg fullammet. Anonymous poster hash: 34112...f9f
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #3 Skrevet 4. november 2015 Barnet har noe beskyttelse gjennom ditt immunforsvar, men det er ikke 100% beskyttet. Her fikk storebror vannkopper da lillesøster var 7 uker gammel, 10-12 dager senere ble lillesøster dekket av vannkopper. Hun fikk mange, veldig mange flere enn storebror hadde. Jeg var i kontakt med barnelege siden hun jo var så lita, men det var ikke farlig at hun fikk vannkopper da de, men faren for ettersykdommer er større når de er så små. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne få noe kløstillende på resept om hun var veldig plaget, også måtte jeg være oppmerksom og kontakte lege med en gang om hun plutselig ble syk igjen med feber når koppene var på retur for det kunne være tegn på ettersykdom. Gikk helt fint med jenta vår da. Jeg mener å huske at vannkopper er farlig for helt nyfødte, om de har vannkopper første leveuke eller noe sånt så må de legges inn på intensivavdeling og få medisiner intravenøst. Anonymous poster hash: 44510...8e8
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #4 Skrevet 4. november 2015 Barnet har noe beskyttelse gjennom ditt immunforsvar, men det er ikke 100% beskyttet. Her fikk storebror vannkopper da lillesøster var 7 uker gammel, 10-12 dager senere ble lillesøster dekket av vannkopper. Hun fikk mange, veldig mange flere enn storebror hadde. Jeg var i kontakt med barnelege siden hun jo var så lita, men det var ikke farlig at hun fikk vannkopper da de, men faren for ettersykdommer er større når de er så små. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne få noe kløstillende på resept om hun var veldig plaget, også måtte jeg være oppmerksom og kontakte lege med en gang om hun plutselig ble syk igjen med feber når koppene var på retur for det kunne være tegn på ettersykdom. Gikk helt fint med jenta vår da. Jeg mener å huske at vannkopper er farlig for helt nyfødte, om de har vannkopper første leveuke eller noe sånt så må de legges inn på intensivavdeling og få medisiner intravenøst. Anonymous poster hash: 44510...8e8 Glemte å si at jeg er immun og jeg fullammet, lillesøster ble syk likevel.... Anonymous poster hash: 44510...8e8
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #5 Skrevet 4. november 2015 Googlet nå og fant at de legger inn barnet og gir medisiner om barnet får vannkopper når det er mellom 5 og 14 dager gammel. Det sto også at om det er vannkopper i hjemmet til den nyfødte og mor er immun settes det ikke igang tiltak, da vil barnet være flere dager gammel når det kommer hjem fra sykehuset og har 14 dagers inkubasjonstid om det blir smittet, så om barnet da blir sykt er det over to-tre uker gammelt og det anses ikke som kritisk/farlig. Anonymous poster hash: 44510...8e8
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #6 Skrevet 5. november 2015 Googlet nå og fant at de legger inn barnet og gir medisiner om barnet får vannkopper når det er mellom 5 og 14 dager gammel. Det sto også at om det er vannkopper i hjemmet til den nyfødte og mor er immun settes det ikke igang tiltak, da vil barnet være flere dager gammel når det kommer hjem fra sykehuset og har 14 dagers inkubasjonstid om det blir smittet, så om barnet da blir sykt er det over to-tre uker gammelt og det anses ikke som kritisk/farlig. Anonymous poster hash: 44510...8e8 Ok. Jeg hadde som sagt da jeg var liten. Det er jo 20-25 år sida. Men eldste har hatt vannkopper i 6-7 dager (8-10 når vi kommer hjem), så da burde vel smittefaren være ganske begrenset? Noen har tørket inn. Jeg skal jo høre med barnelegen.. Og flere jordmødre.. Anonymous poster hash: e18d9...c7f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå