Gå til innhold

Avakjediget eller si opp selv?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man blir avskjediget pga mislighold; da har man ikke krav på oppsigelsestid med lønn?

 

Anonymous poster hash: 5adfd...40d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har gjort noe som gir grunn for avskjedigelse (hvilket skal være ganske alvorlig) har du ikke krav på oppsigelsestid med lønn.

Skrevet

Dette gjelder ikke meg.

Lurte bare på reglene rundt dette og hvor "strengt" det er.

Hvis en arbeidstaker pga mislighold da får valget mellom å si opp selv og å få sparken, hva lønner seg økonomisk?

 

Anonymous poster hash: 5adfd...40d

Skrevet

Det vil lønne seg å bli sagt opp, men ikke avskjediget. Ved oppsigelse fra arbeidsgiver har man krav på dagpenger med en gang. Sier man opp selv eller blir avskjediget er det en karanteneperiode på 8 uker før man kan få penger fra NAV.

Skrevet

I forhold til ny jobb ville jeg definitivt sagt opp selv fremfor å bli oppsagt

 

Anonymous poster hash: 6d0d4...994

Skrevet

Det vil lønne seg å bli sagt opp, men ikke avskjediget. Ved oppsigelse fra arbeidsgiver har man krav på dagpenger med en gang. Sier man opp selv eller blir avskjediget er det en karanteneperiode på 8 uker før man kan få penger fra NAV.

Men hvis valget står mellom si opp selv eller bli avskjediget? Da blir det jo like galt uansett?8

 

 

 

Anonymous poster hash: 5adfd...40d

Skrevet

 

Det vil lønne seg å bli sagt opp, men ikke avskjediget. Ved oppsigelse fra arbeidsgiver har man krav på dagpenger med en gang. Sier man opp selv eller blir avskjediget er det en karanteneperiode på 8 uker før man kan få penger fra NAV.

Men hvis valget står mellom si opp selv eller bli avskjediget? Da blir det jo like galt uansett?8

 

 

 

Anonymous poster hash: 5adfd...40d

 

Det er jo ikke det. for det ser ukke særlig bra ut at man har blitt avskjediget, hvem vil ansette deg da?

 

Anonymous poster hash: 4a60b...946

Skrevet

 

Det vil lønne seg å bli sagt opp, men ikke avskjediget. Ved oppsigelse fra arbeidsgiver har man krav på dagpenger med en gang. Sier man opp selv eller blir avskjediget er det en karanteneperiode på 8 uker før man kan få penger fra NAV.

Men hvis valget står mellom si opp selv eller bli avskjediget? Da blir det jo like galt uansett?8

 

 

 

Anonymous poster hash: 5adfd...40d

Det er helt riktig, hvis alternativet er avskjedigelse og ikke oppsigelse. Merk deg igjen her at det skal være meget gode grunner for at arbeidsgiver skal ha rett til å gå til avskjedigelse. Vernet til arbeidstakere i Norge er veldig godt. Du vil kanskje ikke si noe mer om hva som er bakgrunnen for at den du omtaler har havnet i en slik situasjon?

Skrevet

 

 

Det vil lønne seg å bli sagt opp, men ikke avskjediget. Ved oppsigelse fra arbeidsgiver har man krav på dagpenger med en gang. Sier man opp selv eller blir avskjediget er det en karanteneperiode på 8 uker før man kan få penger fra NAV.

Men hvis valget står mellom si opp selv eller bli avskjediget? Da blir det jo like galt uansett?8

 

 

 

Anonymous poster hash: 5adfd...40d

Det er helt riktig, hvis alternativet er avskjedigelse og ikke oppsigelse. Merk deg igjen her at det skal være meget gode grunner for at arbeidsgiver skal ha rett til å gå til avskjedigelse. Vernet til arbeidstakere i Norge er veldig godt. Du vil kanskje ikke si noe mer om hva som er bakgrunnen for at den du omtaler har havnet i en slik situasjon?

Personen har svindlet. Et lite beløp for et stort firma men likevel.

hi

 

 

Anonymous poster hash: 5adfd...40d

Skrevet

Hvis man blir avskjediget pga mislighold; da har man ikke krav på oppsigelsestid med lønn?

 

Anonymous poster hash: 5adfd...40d

Det spørs om man bli avskjediget eller sagt opp. Man kan bli bedt om å gå på dagen om man har gjort noe helt forferdelig. Da blir man avskjediget. Sier man opp selv, eller blir oppsagt gjelder oppsigelsestid

Skrevet (endret)

Avskjedigelse er alvorlig, og da avsluttes arbeidsforholdet momentant ja.

Både ved en avskjedigelse og der den ansatte fantegår, så har ikke arbeidstakeren krav på sluttattest.

 

Til info så kan det være mange årsaker til at noen går nærmest på dagen. Dette ses ofte ved både permittering, nedbemanning eller der det har oppstått konflikter i et arbeidsforhold. Da kan det innvilges fritak fra arbeidsplikt, men det utbetales likevel lønn og/eller etterlønn og utstedes attest.

Jeg har i en slik situasjon selv benyttet meg av muligheten til å gå på en ukes varsel, og jeg hadde både blitt sint og lei meg dersom noen antok at dette betød at jeg hadde gjort noe galt på jobb. 

Endret av Virginia!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...