Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #1 Skrevet 4. november 2015 Kjenner jeg liker det dårlig selv om jeg er for å hjelpe flyktningene. Ville dere blitt skeptisk? Anonymous poster hash: ef251...a3c
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #2 Skrevet 4. november 2015 Ja. Og jeg er stor tilhenger av å ta i mot langt flere flyktninger enn vi gjør, og skjønner selvfølgelig at noen må være naboen deres. Det hadde jeg også gjerne vært, var det ikke for at standarden på både mottaksforholdene rent fysisk og det helsetilbudet de mottar - særlig i forhold til psykisk helse er så elendig. Når de da i tillegg blir gående inaktive, med stor usikkerhet, uten språkkursing og uten mulighet til familiegjenforening før langt frem i tid, dessuten med minimalt med penger og boende tett i tett med andre fremmede, hvor sannsynligheten er stor for at i hvert fall noen har alvorlige traumer... Det sier seg jo selv at dette er veldig konfliktfremmende. Men risikoen for naboer er minimal, altså. Det bruker være andre beboere det går ut over når psykisk syke tørner eller setter fyr på noe. Anonymous poster hash: 367fe...7c5
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #3 Skrevet 4. november 2015 Huff nå ble jeg enda mer skeptisk...7-åringen pleier å gå hjem alene fra skolen og være hjemme alene en times tid om ettermiddagen. Vet ikke om jeg tør det nå 😳 Anonymous poster hash: ef251...a3c
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #4 Skrevet 4. november 2015 Ja, selvsagt. Om det skjer vurderer jeg å flytte. Anonymous poster hash: d09c0...ab2
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #5 Skrevet 4. november 2015 Uff, det ville jeg vært meget skeptisk til, ja! Selv om mange ikke vil ta av seg bindet de har foran øynene, vet de fleste at med et asylmottak følger bråk. Anonymous poster hash: 3fa03...2dd
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #6 Skrevet 4. november 2015 Uff, det var ille... Anonymous poster hash: 54d62...9a1
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #7 Skrevet 4. november 2015 Uff, stakkars dere.. Jeg hadde virkelig sett mørkt på det ja :/ Anonymous poster hash: d20b8...5fd
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #8 Skrevet 4. november 2015 Jeg hadde faktisk vært redd både selv og barna hadde ikke gått alene! Hadde dessverre vurdert å flytte... Med mindre mottaket ville bestå av kun mindreårige og kvinner. Selvom konflikter kan oppstå da også hadde jeg vært hakket mer positiv Anonymous poster hash: c4265...639
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #9 Skrevet 4. november 2015 Men hallo, hvor bor du som skriker om at vi må ta imot flere ?? Åja midt i en storby? Er det ikke plass der? Jøss det var beleilig. Det går jo ikke utover deg... Hmm... Og bor du på landet så tror jeg HI her setter pris på din medmenneskelighet også tilbyr du de flyktningene dine husrom hos deg. Eller i låven din.. Evt i bygdas eneste sykehjem, der bestemora di ikkr kan bo lenger vet du.. Henne får satt opp et telt i hagan din Anonymous poster hash: c4265...639
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #10 Skrevet 4. november 2015 Jeg skjønner at et par av svarene her er sarkastiske! De som begynner på uff...Men det er nå en gang sånn da at et flyktningemottak kan føre med seg mye bråk uansett hvor synd det er i disse folka! Anonymous poster hash: ef251...a3c
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #11 Skrevet 4. november 2015 Utlending selv, og likevel så hadde jeg sterkt vurdert å flytte. Jeg er for å ta i mot flyktninger, men ønsker ikke å ha de som naboer 😳 Anonymous poster hash: 1f1e0...f48
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #12 Skrevet 4. november 2015 Jeg mente absolutt alvorlig mitt uff-svar. Jeg ville rett og slett blitt fryktelig fortvila. Anonymous poster hash: 54d62...9a1
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #13 Skrevet 4. november 2015 Vi har flyktningmottak som nærmeste nabo, og det er ingen problem. Mange naboer var ganske skeptisk i begynnelsen, men hallo flyktningene er jo mennesker som oss, de er ikke farlige aliens fra mars liksom. Nå leker de fleste barna sammen på lekeplassen her, de forstår ikke hverandres språk, men det gjør ingenting. Det er så herlig å se barna, de har ingen fremmedfrykt og bryr seg ikke om lekekameraten er en brun muslim og heter Ali eller om han er hvit kristen og heter Per. Vi har også fått god kontakt med noen av foreldrene, og de unge mennene som kommer alene spiller fotball med barna på fotballbanen. Husk på at de også er mennesker, men bare med mye mer baggasje enn vi har. De har opplevd ting vi ikke kan forestille oss og ønsker bare å leve et trygt liv. Istedenfor å være skeptisk, så prøv å opprett kontakt. Jo fortere de får kontakt med nordmenn, jo fortere blir de integrert. Anonymous poster hash: a4b7a...674
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #14 Skrevet 4. november 2015 Jeg mente absolutt alvorlig mitt uff-svar. Jeg ville rett og slett blitt fryktelig fortvila. Anonymous poster hash: 54d62...9a1 Hehe du hørtes veldig sarkastisk ut 😉 Ja jeg er ganske fortvilt 😳 Anonymous poster hash: ef251...a3c
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #15 Skrevet 4. november 2015 Vet du, jeg blir også det. Nesten nærmeste nabo, altså. Jeg har bestemt meg for at det ikke skal påvirke mitt liv negativt før det eventuelt kommer og biter meg i nesa. Ungene mine skal gå alene forbi der, og jeg skal hilse, levere klær, kanskje ta dem med på tur osv. Jeg SKAL synes dette er positivt. Nå får vi vise hva vi står for. Disse ungommene (for det er ungdommer som skal bo her) skal føle seg velkommen, sånn at de ikke bygger opp et unaturlig sinne. Anonymous poster hash: 57490...1a0
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #16 Skrevet 4. november 2015 Vet du, jeg blir også det. Nesten nærmeste nabo, altså. Jeg har bestemt meg for at det ikke skal påvirke mitt liv negativt før det eventuelt kommer og biter meg i nesa. Ungene mine skal gå alene forbi der, og jeg skal hilse, levere klær, kanskje ta dem med på tur osv. Jeg SKAL synes dette er positivt. Nå får vi vise hva vi står for. Disse ungommene (for det er ungdommer som skal bo her) skal føle seg velkommen, sånn at de ikke bygger opp et unaturlig sinne. Anonymous poster hash: 57490...1a0 Så flink du er som klarer å se positivt på det 😊 Jeg vet ikke om jeg klarer det samme dessvere 😳 Anonymous poster hash: ef251...a3c
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #17 Skrevet 4. november 2015 Jeg ville ikke bekymret meg. Har selv jobbet på flyktningemottak og om det er utagering, så har det aldri gått ut over naboer - hverken folkene eller eiendelene. Men, det kan bli litt bråk fra mottaket, også natterstid. Slik jeg oppfatter flyktninger - i hovedsak afghanere og syrere - så er de veldig interessert i barn, på en god måte. Men de er mer direkte enn nordmenn flest, noe som kan oppleves som for voldsomt og kanskje mer interessert enn de "burde". Litt obs kan man likevel være. Nå stues mange flyktninger sammen og det er mangel på oppfølging og tolker, noe som igjen kan skape konflikter. Jeg tror likevel du vinner mest på å være imøtekommende og vennlig overfor flyktningene. De aller fleste er hyggelige og kan til og med bidra til et koseligere nabolag 😊 Anonymous poster hash: 81cb0...f9f
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #18 Skrevet 4. november 2015 Jeg skjønner at et par av svarene her er sarkastiske! De som begynner på uff...Men det er nå en gang sånn da at et flyktningemottak kan føre med seg mye bråk uansett hvor synd det er i disse folka! Anonymous poster hash: ef251...a3c Jeg mente og mitt uff-svar Anonymous poster hash: 3fa03...2dd
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #19 Skrevet 4. november 2015 Jeg skjønner at et par av svarene her er sarkastiske! De som begynner på uff...Men det er nå en gang sånn da at et flyktningemottak kan føre med seg mye bråk uansett hvor synd det er i disse folka! Anonymous poster hash: ef251...a3c Jeg mente og mitt uff-svar Anonymous poster hash: 3fa03...2dd Hehe jeg forventa vel noen krasse svar 😉Pussig egentlig at ingen har kjeftet meg huden full for å tenke som jeg gjør. Anonymous poster hash: ef251...a3c
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #20 Skrevet 4. november 2015 Men hallo, hvor bor du som skriker om at vi må ta imot flere ?? Åja midt i en storby? Er det ikke plass der? Jøss det var beleilig. Det går jo ikke utover deg... Hmm... Og bor du på landet så tror jeg HI her setter pris på din medmenneskelighet også tilbyr du de flyktningene dine husrom hos deg. Eller i låven din.. Evt i bygdas eneste sykehjem, der bestemora di ikkr kan bo lenger vet du.. Henne får satt opp et telt i hagan din Anonymous poster hash: c4265...639 Lær deg ordentlig norsk, så skal jeg vurdere å ta deg seriøst. Det heter ikke henne!!! Anonymous poster hash: 5fbeb...139
Graciegirl Skrevet 4. november 2015 #21 Skrevet 4. november 2015 Hei. Du finner en del nyttig informasjon her: http://www.udi.no/asylmottak/er-nabo-til-et-asylmottak/ I tillegg vil jeg anbefale at du tar kontakt med driftsoperatøren, dersom du har spørsmål vedrørende asylmottaket i ditt nærområde. Kontaktinformasjon for de ulike asylmottakene finner du her: http://www.udi.no/asylmottak/adresser-til-asylmottakene/
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #22 Skrevet 4. november 2015 dytt Anonymous poster hash: 3a0fe...a97
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #23 Skrevet 5. november 2015 Hadde flyttet på flekken. Uaktuelt å utsette barna for åpenbart farlige situasjoner. Anonymous poster hash: 28fc7...f51
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #24 Skrevet 5. november 2015 Vet du, jeg blir også det. Nesten nærmeste nabo, altså. Jeg har bestemt meg for at det ikke skal påvirke mitt liv negativt før det eventuelt kommer og biter meg i nesa. Ungene mine skal gå alene forbi der, og jeg skal hilse, levere klær, kanskje ta dem med på tur osv. Jeg SKAL synes dette er positivt. Nå får vi vise hva vi står for. Disse ungommene (for det er ungdommer som skal bo her) skal føle seg velkommen, sånn at de ikke bygger opp et unaturlig sinne. Anonymous poster hash: 57490...1a0 Man tar ikke sjanser på barnas bekostning. Da kan det jo være for sent når du finner ut at det ikke var så lurt.. Gå gjerne å blomstre rundt alene. Men å sende barna mine rundt der alene hadde jeg aldri gjort!!! Anonymous poster hash: c4265...639
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #25 Skrevet 5. november 2015 I nærheten her ble det opprettet et stort mottak (200 plasser). Det har ikke vært problemer i det hele tatt. Ikke noe bråk. Men folk har vært hyggelige og tatt i mot med åpne armer stort sett. Anonymous poster hash: 09880...84f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå