Gå til innhold

Er jeg for snill, eller samboer for streng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bodde alene med mine 2 i nesten tre år før jeg møtte en ny mann. Han har nå bodd sammen med oss i 1,5 år, og ungene er per dags dato 6 og 9 år gamle. De er snille unger som sjelden krangler med oss og er sure, de er høflige og veloppdragne og hjelper til med ting når vi ber dem. Men. De er grusomme å glemme ting, og grusomme å rote. De er også sløve å høre etter når snakket til, med det mener jeg de må snakkes til 2-3 ganger før de endelig gjør som de blir bedt om. Da roper jeg gjerne til dem fordi jeg er lei av å mase. Dette har for samboern min blitt en stor irritasjon. Han blir forbanna når de ikke hører etter, men kjefter og skylder på meg fordi jeg ikke er konsekvent nok. Han vil gjerne gi straffer som jeg synes er helt utav proposjoner. For eksempel, om ungene ikke slår av TV'n på vårt soverom etter å ha brukt den, så får de ikke se på vår tv på en hel uke.

Igår hadde vi på ny en krangel fordi søsteren min på 12 år var på besøk og skulle legge jenta på 6. Jeg måtte be dem to ganger gå på do å pusse tennene, så måtte sambo gå ned en gang for å be dem bli ferdige, så måtte jeg gå ned å be dem bli ferdige å gå i seng, og sa da til min datter at hun fikk legge seg en halvtime tidligere dagen etter for å kompansere for tiden hun rota bort idag. Da de endelig gikk ned, så leste søstra mi bok til henne fordi jeg sa det var greit da jeg ba dem gå på do første gangen. Samboern min ble fly forbanna fordi jeg gjorde dette, jeg sa da at jeg hadde sagt til henne hun kunne gjøre det, og det er ikke så ofte søstern min legger henne. Han mente det hadde vært en passende straff å ikke la de lese sammen, men jeg mente jeg allerede hadde gitt henne straff. Han ble drittsur, utbrøt faens unger på et tidspunkt", jeg ble forbanna å sa jeg orka ikke snakke med han når han var i det humøret og sa jeg skulle gå ned å legge 9 åringen. "Ja se til å gå ned du å gjør jobben din som en mor" utbrøt han da jeg var på tur ned trappa.

Jeg sa bare at han var sannelig meg frekk, og at han våget snakke slik til meg. Jeg har ikke snakka til han siden igår, og jeg sov på sofaen. Er det meg som er for grei her? Innspill mottas med takk!

Anonymous poster hash: b98da...62f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er høflige og velopppdragne og gjør det dere ber om sier du i en setning...før du skriver hvor grusomme der er til....etc....henger ikke på greip.

Anonymous poster hash: a2bfe...b52

Skrevet

Dine barn, dine regler.

Anonymous poster hash: 273db...828

Skrevet

Nå må du bli enig med deg selv først den karakteristikken du beskriver dine barn etter....

Skrevet

Først og fremst synes jeg samboeren din oppfører seg som en barnslig liten drittsekk! Det er ikke greit å oppføre seg slik eller snakke på den måten! Men, på den andre siden, er delvis enig med han. Jeg tror ikke på straffer, men på naturlige konsekvenser. I dette tilfellet synes jeg det mest naturlige hadde vært at det ikke ble tid til lesing, siden hun hadde brukt opp tiden på annet tull. Da hadde det også gått ut over søsteren din, men sånn er det bare. På den måten hadde datteren din lært at det er lurt å høre etter første gangen. Du mente du allerede hadde gitt henne en straff, men det hadde du jo ikke, den kommer ikke før i dag....

Anonymous poster hash: 304c7...fbd
Skrevet

Ser det var litt feil beskrivelse. Jeg mener at de er høflige og snille unger, men at de er noen rotekopper og må bes flere ganger før de gjør ting. Dette gjelder aller helst ting som rutiner. Tannpuss, kle på seg om morgenen, rydde opp etter seg om de roter i stua osv. Ikke alltid, men ofte nok til at det er irriterende.

Anonym 304C7 ok, så du mener det hadde vært en ok straff å ta bort lesinga? Jeg rives litt mellom hva som er for strengt og hva som er en hensiktsmessig konsekvens slik at de kan forstå og lære. Er nok en mulighet at jeg blir litt overbeskyttende når sambo blir forbanna slik han gjorde igår, og føler for ungene. Ikke greit det heller, jeg ser den

HI

Skrevet

Ser det var litt feil beskrivelse. Jeg mener at de er høflige og snille unger, men at de er noen rotekopper og må bes flere ganger før de gjør ting. Dette gjelder aller helst ting som rutiner. Tannpuss, kle på seg om morgenen, rydde opp etter seg om de roter i stua osv. Ikke alltid, men ofte nok til at det er irriterende.

Anonym 304C7 ok, så du mener det hadde vært en ok straff å ta bort lesinga? Jeg rives litt mellom hva som er for strengt og hva som er en hensiktsmessig konsekvens slik at de kan forstå og lære. Er nok en mulighet at jeg blir litt overbeskyttende når sambo blir forbanna slik han gjorde igår, og føler for ungene. Ikke greit det heller, jeg ser den

HI

Ja, jeg synes det hadde vært riktig å droppe lesingen. Men ikke bare sånn uten videre. Jeg hadde gitt beskjed ved andre tilsnakk at dersom det drøyer mer nå, så blir det ikke tid til lesing. Og hvis ikke det hadde gått inn, så hadde det ikke blitt noe lesing. Hadde sikkert blitt mye hyl og skrik, men da har hun lært til neste gang at mamma mener alvor når hun sier i fra, og neste gang kanskje hun hører etter.

Anonymous poster hash: 304c7...fbd

Skrevet

Hvorfor skal de straffes for å være menneskelige?

So what om de glemmer eller roter? Er det viktig? Gjør ikke alle det innimellom?

La bagatellene ligge og se et litt større perspektiv (dette gjelder både deg og stefar).

De er barn, og barn glemmer lett. Det behøver ikke å bety at de prøver å være vanskelige. Hvis jeg skulle bli kjeftet på hver gang jeg glemte noe, så hadde jeg flyttet ut. Tenk å ha noen som jager etter deg hele tiden? For sånne bagateller?

Samboeren din er en idiot, men du er ikke langt unna selv heller.

Anonymous poster hash: 8e1cf...613

Skrevet

Jeg synes du er for slapp, og jeg tror at samboeren din blir for streng for å kompensere for din slapphet. Men du er jo helt grenseløs!

Skrevet

Høres ut som helt vanlige unger. Din samboer er en dust.

Joda, kanskje du er litt for snill og er litt for tålmodig. Helt vanlig felle å gå i når partneren er for streng og for utålmodig. Da kompenserer gjerne begge to i hver sin retning.

Skrevet

Lurer på om man straffer hverandre også? Hvis samboeren til Hi glemmer å kjøpe noe på butikken så skal han for eksempel ikke ha middag en hel uke? Her er jeg drittlei og på grensa til skilsmisse fordi mannen er urimelig. Han straffer barna alt for hardt, tar vekk ting vi ble enige om, at ikke skal brukes som straff (trening og lesing), kjefter og smeller. Mens han selv kan bryte avtaler, flørte med andre damer og gjøre hva han vil og forventer at alle aksepterer dette. Skal straks til FVK, men tror ikke det er mulig å redd forholdet.

HI, han er urimelig.

Anonymous poster hash: 826e7...ea7
Skrevet

Barna høres helt normale ut.

Dere to derimot..... Man kan ikke oppføre seg sånn, hva får dere igjen for å krangle sånn med hverandre, sinne, skriking, stygge ord, sove på sofaen. Hadde ikke giddi.

Selvfølgelig skal ungene rettledes, og jeg er for naturlige konsekvenser. Tøyser de på badet rekker de ikke lese, jeg hadde sagt ifra til dem at lyses skal slukkes klokken åtte, har dere tullet bort all tiden på badet rekker dere ikke lese, enkelt og greit. Dere velger, skal dere tulle på badet eller lese, jeg bestemmer at lyset skal av klokken åtte også får dere velge hva dere vil bruke tiden på frem til det. Naturlig konsekvens. Er ikke spedbarn det er snakk om her, en 6-åring forstår veldig godt såpass.

Anonymous poster hash: cd724...1ed
Skrevet

Her var det mange ulike holdninger :) Ja jeg er også for konsekvenser, helt klart. Men jeg mener de konsekvensene min samboer kommer med er helt ville, jeg mener ungene skal bli fortalt hva en eventuell konsekvens kan være slik at de er klar over hva som skjer om de ikke hører etter. Der er jeg er nok litt for slapp, må skjerpe meg på det. Selv slenger sambo klær på gulvet, sitter å spiller pc mens ungene ikke får lov, drikker brus, vasker ikke henda før middag, spiser et par brødskiver fordi han er sulten MENS jeg står og lager middag... Alt som ungene blir fortalt de må/ikke får lov til. Så han går jo foran med et fantastisk eksempel.

HI

Skrevet

Helt normale barm vil jeg si, klart de ikke vil gjøre alt det kjedelige og tester grenser. Men så lengde de oppfører seg er det vel greit å måtte mase en gang I iblandt, de lærer etterhvert..

Samboeren din rydder altid og glemmer aldri noe??

Snu ting litt rundt se på dere selv, gjør dere alt til rett tid? Lar aldri middagsoppvasken stå, oppe litt lenger enn dere bør osv . Barn har aldre regler for de er barn men de lærer jo, og få lærer av kjeft eller dere krangler . Hadde blitt sint om noen skulle nektet mitt barn lesing av familie som tilbød sjeldent.

Anonymous poster hash: 6e1cd...a58

Skrevet

Får ikke beskrivelsene dine til å henge på greip. Du beskriver barn som ikke hører etter. Sikker på at du ikke helt ser hvordan de er?

Det er ikke ok å kalle de drittunger og kommentere at du er dårlig mor. Mannen din må faktisk innse at å leve med barn er rot og støy. At barn somler og bruker tid på å komme seg i seng er ganske vanlig da.

Om de bruker for lang tid på å ordne seg så må faktisk en voksen bidra litt slik at de gjør det de skal.

Jeg tenker at sannheten om barna dine er midt mellom din beskrivelse og mannens reaksjon på hvordan de er.

Straff eller konsekvens er ikke mannen din så god på.

Dere må sette dere ned når ungene er borte eller lagt og snakke om utfordringene dere har (fra begges ståsted) og bli enig om nye regler.

Anonymous poster hash: da7f7...16a

Skrevet

Her var det mange ulike holdninger :) Ja jeg er også for konsekvenser, helt klart. Men jeg mener de konsekvensene min samboer kommer med er helt ville, jeg mener ungene skal bli fortalt hva en eventuell konsekvens kan være slik at de er klar over hva som skjer om de ikke hører etter. Der er jeg er nok litt for slapp, må skjerpe meg på det. Selv slenger sambo klær på gulvet, sitter å spiller pc mens ungene ikke får lov, drikker brus, vasker ikke henda før middag, spiser et par brødskiver fordi han er sulten MENS jeg står og lager middag... Alt som ungene blir fortalt de må/ikke får lov til. Så han går jo foran med et fantastisk eksempel.

HI

Har du konfrontert ham med det? At han ikke akkurat "practises what he preaches"?

Skrevet

HI

Har du konfrontert ham med det? At han ikke akkurat "practises what he preaches"?

Det har jeg, og da sier han at han tross alt er voksen og kapabel til å ta egne beslutninger om hva han gjør til daglig. Prøvde å si "at monkey see, monkey do" men det ble feid vekk. Om jeg derimot sender han til å vaske hendene før middag, så drar han fram den at ungene gjør jo ikke det så hvorfor skal han. Føler jeg har tatt et 3 barn i hus enkelte ganger.

Har prøvd før å sette meg ned med han, men ender bare med at han fyrer seg og blir usaklig når jeg er uenig med han. Prøver å forklare at unger klart skal ha regler og konsekvenser, men at det ikke skal være et nazi-regime heller. Men han står på sitt, og vi blir ikke enige. Da drar jeg i frustrasjon fram "men jeg er moren deres" kortet, som jo selvfølgelig ikke hjelper på. Han er god å kjefte og lage regler og konsekvenser, men han tar sjelden del i det som krever litt arbeid slik som legging, stå opp om morgenen hente/gå til skole med. Da synes jeg vel egentlig ikke han trenger å skal komme å bestemme så alt for mye heller.

HI

Skrevet

Hvorfor gidder du å bo sammen med en slik slask?

Anonymous poster hash: 711ab...a14

Skrevet

Fordi han sakte men sikkert har begynt å ta litt mer del i ting, så jeg føler det er håp. Og nå kommer jo selvsagt alle negative ting, ikke de positive fram.

HI

Skrevet

Han der hadde jeg ikke brukt mer tid på. Ja, du er kanskje litt slapp når det gjelder ungene, men han og du er ikke et team. Han visste du hadde unger fra før og velger å ikke ta del i hele pakka. Spesielt det med at han har egne regler for seg selv (håndvask, pc brus). Unger er ikke dumme og har garantert lagt merke til det.

Skrevet

Han der hadde jeg ikke brukt mer tid på. Ja, du er kanskje litt slapp når det gjelder ungene, men han og du er ikke et team. Han visste du hadde unger fra før og velger å ikke ta del i hele pakka. Spesielt det med at han har egne regler for seg selv (håndvask, pc brus). Unger er ikke dumme og har garantert lagt merke til det.

Enig. Jeg hadde ikke giddet.

Nå kommer du sikkert trekkende med hvor fantastisk snill og flott han er, men helt ærlig: Han er ikke spesielt snill. Ille mot ungene dine i hvert fall, og det er det viktigste her.

Jo da, du virker litt slapp i grensesettingen, men du prøver i det minste å tenke gjennom hva som er rimelig. Mannen du beskriver er en tyrann som lever etter ulike regler for seg selv og alle andre.

Skrevet (endret)

Nå må du bli enig med deg selv først den karakteristikken du beskriver dine barn etter....

Det er da overhodet ingen motsetning her?

Snille, høflige og flinke barn kan fint være lett distraherbare og litt glemske.

Til HI: Konsekvenser skal læres av og ikke alltid være straff, og ting barn ikke gjør med vilje bør ikke overreageres på. Får inntrykk av at din samboer er overdrevent opptatt av disiplin og oppfører seg som en tyrann, men tenker at du også straffer litt for mye. Hvis det omtrent aldri skjer ellers, hvorfor i alle dager straffe barna fordi de somlet og kom 30 minutter senere i seng den ene gangen de var giret fordi dere hadde familiebesøk?

At din samboer nekter barna TV på en uke om de glemmer å slå av en kveld? Helt uholdbar konsekvens.

Endret av Virginia!
Skrevet

hei.. jeg synes han har helt rett ang tv på deres rom. Dersom det stadig har blitt nevnt at den skal slåes av etter bruk, og det ikke skjer. Lesingen er jo også noe som kunne fått henne til å tenke seg om neste gang.

Det du nå kjenner er hans irritasjon over dine barn, jeg har vært der du er nå. Nå har heldigvis min datter blitt 17 år, og problemene er ikke der lenger. Men det har vært en skikkelig utfordrende tid å tenke tilbake til. Mye bra, men også mye tunge diskusjoner. Du beskytter dine, og han som ikke har samme følelsene involvert takler ting på en annen måte.  Vi hadde også et felles barn (ble gravis etter 1 mnd), så jeg svelget nok noen fler kameler pga felles barnet.

Nå har vi det kjempe bra...  så er glad jeg holdt ut. Barnet mitt og stefar har et godt forhold.

Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort annerledes annet enn å sikkert vært enda mer konsekvent mot barnet (snakker da om "min" ) jeg var nok litt slapp og ukonsekvent. Så han følte han måtte gjøre min jobb.

Nå er fellesbarnet på samme alder som min var den gangen det var som slitsomt, og jeg ser nå at han har mye av de samme tendensene nå. Streng på områder jeg ikke forstår osv... 

Dere bør i alle fall snakke masse sammen om dette... 

Lykke til

Skrevet (endret)

Ungene høres ut som helt normale unger. Samboeren din derimot har ikke peiling på hvordan man oppfører seg mot andre mnsk, være seg om de er små eller store! Hans barneoppdragelsesmetoder høres også ut som de ikke akkurat er fylt med kjærlighet....

Endret av magica fra tryll
Skrevet

Jeg bodde alene med mine 2 i nesten tre år før jeg møtte en ny mann. Han har nå bodd sammen med oss i 1,5 år, og ungene er per dags dato 6 og 9 år gamle. De er snille unger som sjelden krangler med oss og er sure, de er høflige og veloppdragne og hjelper til med ting når vi ber dem. Men. De er grusomme å glemme ting, og grusomme å rote. De er også sløve å høre etter når snakket til, med det mener jeg de må snakkes til 2-3 ganger før de endelig gjør som de blir bedt om. Da roper jeg gjerne til dem fordi jeg er lei av å mase. Dette har for samboern min blitt en stor irritasjon. Han blir forbanna når de ikke hører etter, men kjefter og skylder på meg fordi jeg ikke er konsekvent nok. Han vil gjerne gi straffer som jeg synes er helt utav proposjoner. For eksempel, om ungene ikke slår av TV'n på vårt soverom etter å ha brukt den, så får de ikke se på vår tv på en hel uke.

Igår hadde vi på ny en krangel fordi søsteren min på 12 år var på besøk og skulle legge jenta på 6. Jeg måtte be dem to ganger gå på do å pusse tennene, så måtte sambo gå ned en gang for å be dem bli ferdige, så måtte jeg gå ned å be dem bli ferdige å gå i seng, og sa da til min datter at hun fikk legge seg en halvtime tidligere dagen etter for å kompansere for tiden hun rota bort idag. Da de endelig gikk ned, så leste søstra mi bok til henne fordi jeg sa det var greit da jeg ba dem gå på do første gangen. Samboern min ble fly forbanna fordi jeg gjorde dette, jeg sa da at jeg hadde sagt til henne hun kunne gjøre det, og det er ikke så ofte søstern min legger henne. Han mente det hadde vært en passende straff å ikke la de lese sammen, men jeg mente jeg allerede hadde gitt henne straff. Han ble drittsur, utbrøt faens unger på et tidspunkt", jeg ble forbanna å sa jeg orka ikke snakke med han når han var i det humøret og sa jeg skulle gå ned å legge 9 åringen. "Ja se til å gå ned du å gjør jobben din som en mor" utbrøt han da jeg var på tur ned trappa.

Jeg sa bare at han var sannelig meg frekk, og at han våget snakke slik til meg. Jeg har ikke snakka til han siden igår, og jeg sov på sofaen. Er det meg som er for grei her? Innspill mottas med takk!

Samboeren din er helt på bærtur.

Hilsen et ste-helvete, som og har egne barn.

Anonymous poster hash: b561a...3cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...