Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #1 Skrevet 4. november 2015 Leker med tanken på å invitere en eller flere flyktninger til å feire julaften med oss. Tenker det er akkurat slikt som er bra for integreringen. Men så er det hensynet til mine gamle svigerforeldre som ikke snakker engelsk. vi har en rolig julekveld her. Har fem barn, men gaveåpningen foregår på boxingday, så julaften består av god mat (ikke svin, vi spiser kalkun), julegodis, prat og kos. hva tenker dere? Anonymous poster hash: ed204...b41
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #2 Skrevet 4. november 2015 Hvis du orker, syns jeg det er prisverdig. Anonymous poster hash: 4fc4c...d00
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #3 Skrevet 4. november 2015 Da ville jeg klarert det med de som ikke snakker engelsk først. Det gjelder vel noen av barna også? Ellers en veldig fin tanke! Anonymous poster hash: 836f3...ed3
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #4 Skrevet 4. november 2015 Jeg tenker at du er et godt menneske Men personlig ville jeg nok invitert de på enten lille julaften eller en dag i romjula, hatt et lite juleselskap til ære for dem, og latt julaften være som den er, med svigerforeldrene. Kanskje invitert en barnefamilie og hatt en liten privat juletrefest i romjula. Anonymous poster hash: f268c...b31
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #5 Skrevet 4. november 2015 Hvorfor på julaften? Jeg tror det blir mye hyggeligere for alle om dere feirer en tradisjonell julaften, og så åpner du heller hjemmet ditt de andre dagene i året. Anonymous poster hash: aebc1...407
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #6 Skrevet 4. november 2015 Ville heller inviterert inn noen ensomme nordmenn på julaften så hadde jeg heller funnet på noe med flyktningene i romjula. De har ikke våre tradisjoner, og savner ikke noe på julaften. Anonymous poster hash: b9687...4dc
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #7 Skrevet 4. november 2015 Hadde jeg blitt bedt i et sånt juleselskap hadde jeg ikke kommet. Sorry om det gjør meg til et dårlig menneske, men jula for meg er en familiehøytid. Hadde heller blitt hjemme med min lille kjernefamilie da. Det finnes andre måter å hjelpe på. Kjøpe gaver, stå på suppekjøkken osv. Det kan du gjøre før du skal feire selve julaften. Fortjener ikke ungene dine oppmerksomheten din og en mamma som tar seg tid til dem denne kvelden? Ber du inn en gjeng ukjente som ikke snakker norsk blir det til at du tar deg av dem, og barna flyter for egen maskin.. Ser bare ikke poenget. De feirer jo skikkelig jul på mottak med sine egne, som de kan snakke og kose seg med. Du kan vel heller bidra med gaver, julekaker osv. på et mottak nær deg? Anonymous poster hash: 2848d...9e2
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #8 Skrevet 4. november 2015 Hvorfor ikke invitere flyktninger hjem andre ganger enn på jul? Anonymous poster hash: b65ba...da9
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #9 Skrevet 4. november 2015 Da ville jeg klarert det med de som ikke snakker engelsk først. Det gjelder vel noen av barna også? Ellers en veldig fin tanke! Anonymous poster hash: 836f3...ed3 Det hun sa Anonymous poster hash: 95edf...e2f
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #10 Skrevet 4. november 2015 Min tante har invitert i årevis utenlandske studenter som er på utveksling. Utrolig koselig, men nå er det jo alltid oppegående unge mennesker som ikke er traumatisert. Vet ikke om jeg hadde tatt inn en flyktning, å vise dem norsk kultur kan man godt gjøre lille julaften eller romjula også. De fleste er ikke kristne uansett og har ikke noe forhold til jul. Anonymous poster hash: c25d2...fd0
trekkoppfugl Skrevet 4. november 2015 #11 Skrevet 4. november 2015 (endret) Jeg synes det høres flott ut, spesielt siden gaveåpningen er en annen dag for dere. Norsk gaveåpning kan fort bli et kultursjokk for noen og enhver. Endret 4. november 2015 av trekkoppfugl
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #12 Skrevet 4. november 2015 Ville heller inviterert inn noen ensomme nordmenn på julaften så hadde jeg heller funnet på noe med flyktningene i romjula. De har ikke våre tradisjoner, og savner ikke noe på julaften. Anonymous poster hash: b9687...4dc Enig!!!!! Våre egne som faktisk er triste og alene i jula ! Anonymous poster hash: 18c0c...124
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #13 Skrevet 4. november 2015 Ville heller inviterert inn noen ensomme nordmenn på julaften så hadde jeg heller funnet på noe med flyktningene i romjula. De har ikke våre tradisjoner, og savner ikke noe på julaften. Anonymous poster hash: b9687...4dc Enig!!!!! Våre egne som faktisk er triste og alene i jula ! Anonymous poster hash: 18c0c...124 Det er klart det er bedre å invitere den rette typen mennesker! Dem som ligner oss selv er det mest synd på, ikke sant? Forhåpentligvis tror de på den rette Gud, har riktig hudfarge og lukter godt. Anonymous poster hash: e0c37...3e6
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #14 Skrevet 4. november 2015 Ville heller inviterert inn noen ensomme nordmenn på julaften så hadde jeg heller funnet på noe med flyktningene i romjula. De har ikke våre tradisjoner, og savner ikke noe på julaften. Anonymous poster hash: b9687...4dc Enig!!!!! Våre egne som faktisk er triste og alene i jula ! Anonymous poster hash: 18c0c...124 Det er klart det er bedre å invitere den rette typen mennesker! Dem som ligner oss selv er det mest synd på, ikke sant? Forhåpentligvis tror de på den rette Gud, har riktig hudfarge og lukter godt. Anonymous poster hash: e0c37...3e6 Og noen må dra rasisme korte med engang. I jula er det faktisk våre egne som er mest ensomme og triste her i landet. Flyktingene er på mottak sammen med flere andre og har ansatte der som streber etter å gi de en fin jul. Mens det sitter utallige kvinner og menn i dette landet helt alene uten noen som ofrer de en tanke. Men klart ønsket en å hjelpe de så må en jo være rasist, er jo mye verre å være sammen med andre på mottak enn å sitte helt alene i en høytid som ikke betyr en fritt for muslimene likevel men som betyr mye for nordmenn. Anonymous poster hash: 91f25...f7b
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #15 Skrevet 4. november 2015 Ville heller inviterert inn noen ensomme nordmenn på julaften så hadde jeg heller funnet på noe med flyktningene i romjula. De har ikke våre tradisjoner, og savner ikke noe på julaften. Anonymous poster hash: b9687...4dc Enig!!!!! Våre egne som faktisk er triste og alene i jula ! Anonymous poster hash: 18c0c...124 Det er klart det er bedre å invitere den rette typen mennesker! Dem som ligner oss selv er det mest synd på, ikke sant? Forhåpentligvis tror de på den rette Gud, har riktig hudfarge og lukter godt. Anonymous poster hash: e0c37...3e6 Og noen må dra rasisme korte med engang. I jula er det faktisk våre egne som er mest ensomme og triste her i landet. Flyktingene er på mottak sammen med flere andre og har ansatte der som streber etter å gi de en fin jul. Mens det sitter utallige kvinner og menn i dette landet helt alene uten noen som ofrer de en tanke. Men klart ønsket en å hjelpe de så må en jo være rasist, er jo mye verre å være sammen med andre på mottak enn å sitte helt alene i en høytid som ikke betyr en fritt for muslimene likevel men som betyr mye for nordmenn. Anonymous poster hash: 91f25...f7b Noen evner bare ikke å se det..... Hadde jeg vært på hotell i saudi arabia med familien min under ID så hadde ikke jeg tenkt over at det var noe annet enn en vanlig torsdag. Det her handler faktisk om empati for våre egne .. Er det noen som er rasister og ekskluderende her så er det jo de som mener vi ikke kan verken hjelpe eller nevne ordet "våre egne" men bare skal stå på tå for flyktningene. Jeg ber en stille bønn for Per og Kari som sitter alene i hver sin stua på julekvelden. Det er verken Mohamed eller Fatima sin skyld at de gjør det... Men sistnevnte får i det minste sympati. Fordi de har en annen hudfarge. En annen kultur og et annet opphav. Hvem var rasister sa du? Anonymous poster hash: 18c0c...124
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #16 Skrevet 4. november 2015 Hvorfor akkurat julaften? Det er en helt vanlig dag for dem? Hva med å inkludere dem en helt vanlig fredagskveld i steden? Som noen over her sa, de savner ikke noe på julaften fordi de ikke feirer jul. Måtte være snålt å sitte hos en fremmed familie å feire Jesu fødsel om man ikke har tradisjon for det... For integrering er en vanlig dag mye viktigere, for du skal vel ikke omvende dem til kristendom? Anonymous poster hash: 73888...aba
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #17 Skrevet 4. november 2015 Skjønner ikke helt hvordan dette kan provosere. Det er ikke en renspikket altruistisk handling. Jeg har selv alltid vært interessert i andre kulturer, og spesielt feiringene deres. Hadde jeg vært i et muslimsk land ville jeg vært kjempeglad hvis jeg fikk delta i Id-feiringen. Samme med hanukkah eller pesach om jeg var i Israel. Dessuten mener jeg det er i møte mellom mennesker fordommer brytes ned. Det spesielle med jul er at selve feiringen er veldig privat. Det har nok minst like mye med vårt klima å gjøre, som at nordmenn er reserverte. Tenkte det ville vært veldig koselig å be en liten familie, eller et par enslige. Minste (4 mnd) snakker selvfølgelig verken norsk eller engelsk, toåringen snakker litt. Femåringen gjør seg greit forstått, og de to eldste går på internasjonal skole, så de snakker svært godt engelsk. Anonymous poster hash: ed204...b41
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #18 Skrevet 4. november 2015 Skjønner ikke helt hvordan dette kan provosere. Det er ikke en renspikket altruistisk handling. Jeg har selv alltid vært interessert i andre kulturer, og spesielt feiringene deres. Hadde jeg vært i et muslimsk land ville jeg vært kjempeglad hvis jeg fikk delta i Id-feiringen. Samme med hanukkah eller pesach om jeg var i Israel. Dessuten mener jeg det er i møte mellom mennesker fordommer brytes ned. Det spesielle med jul er at selve feiringen er veldig privat. Det har nok minst like mye med vårt klima å gjøre, som at nordmenn er reserverte. Tenkte det ville vært veldig koselig å be en liten familie, eller et par enslige. Minste (4 mnd) snakker selvfølgelig verken norsk eller engelsk, toåringen snakker litt. Femåringen gjør seg greit forstått, og de to eldste går på internasjonal skole, så de snakker svært godt engelsk. Anonymous poster hash: ed204...b41 Det var HI, forresten Anonymous poster hash: ed204...b41
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #19 Skrevet 4. november 2015 Hva er boxingday? Anonymous poster hash: 9179e...42c
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #20 Skrevet 4. november 2015 Hva er boxingday? Anonymous poster hash: 9179e...42c Jeg skrev feil Boxingday er 26. desember, vi åpner gaver på morgenen 25. desember. HI Anonymous poster hash: ed204...b41
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #21 Skrevet 4. november 2015 Jeg tenker at du vil få en uforglemmelig jul - og det samme vil en annen familie få😀 Fortell om ideen til svigerforeldrene - å vise litt hensyn og respekt taper man aldri på😉 Jeg tenker at du er snill og generøs - man kan ikke redde verden, men man kan gjøre noe godt for enkeltmennesker som kan få avgjørende konsekvenser for livet deres. Slike "små" grep gjør mennesker snillere. Lykke til - håper du får gjennomført og at det blir suksess, det unner jeg deg. Anonymous poster hash: 69467...b59
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #22 Skrevet 4. november 2015 Jeg tenker at du vil få en uforglemmelig jul - og det samme vil en annen familie få😀 Fortell om ideen til svigerforeldrene - å vise litt hensyn og respekt taper man aldri på😉 Jeg tenker at du er snill og generøs - man kan ikke redde verden, men man kan gjøre noe godt for enkeltmennesker som kan få avgjørende konsekvenser for livet deres. Slike "små" grep gjør mennesker snillere. Lykke til - håper du får gjennomført og at det blir suksess, det unner jeg deg. Anonymous poster hash: 69467...b59 Tusen takk💛 Det er jo ikke slik at jeg har tenkt å rase avgårde til nærmeste mottak og hanke tak i den første stakkaren jeg finner. Tenkte å ta kontakt med mottaket her og høre om de har aktuelle kandidater som kunne likt å bli invitert. En liten familie eller et par enslige, kanskje mindreårige. Kanskje sitter det kristne på mottakene også, så får jeg heller håpe de bærer over med vår nokså sekulære jul Jeg og resten av familien ville selv syntes det hadde vært koselig med besøk. Anonymous poster hash: ed204...b41
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #23 Skrevet 5. november 2015 Skjønner ikke helt hvordan dette kan provosere. Det er ikke en renspikket altruistisk handling. Jeg har selv alltid vært interessert i andre kulturer, og spesielt feiringene deres. Hadde jeg vært i et muslimsk land ville jeg vært kjempeglad hvis jeg fikk delta i Id-feiringen. Samme med hanukkah eller pesach om jeg var i Israel. Dessuten mener jeg det er i møte mellom mennesker fordommer brytes ned. Det spesielle med jul er at selve feiringen er veldig privat. Det har nok minst like mye med vårt klima å gjøre, som at nordmenn er reserverte. Tenkte det ville vært veldig koselig å be en liten familie, eller et par enslige. Minste (4 mnd) snakker selvfølgelig verken norsk eller engelsk, toåringen snakker litt. Femåringen gjør seg greit forstått, og de to eldste går på internasjonal skole, så de snakker svært godt engelsk. Anonymous poster hash: ed204...b41 Jeg tror ikke det provoserer, snarere engasjerer. Og nå kom du dessuten med en hel del tilleggsinformasjon som gjør at jeg endrer synspunkt: Dette kan bli hyggelig for dere alle! Anonymous poster hash: aebc1...407
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #24 Skrevet 5. november 2015 Hva med å melde deg som flyktningguide, hos røde kors. Da får du tildelt en person du er flyktningguide for, og du vil bli matchet med noen som er ganske lik deg, og gjerne med en kvinne som har barn rundt barna dine sin alder. Det krever bare 2 timer annenhver uke. Og etter hvert så finner man gjerne på noe hele familien, de inviterer gjerne dere på middag, og dere gjør det samme. De ønsker veldig gjerne noen norske venner, og det å lære seg norsk. Hun jeg var flyktningguide for, pratet bra norsk. Og jeg syntes dette var veldig givende for både meg og barna, jeg lærte henne ting om Norge, og hun lærte meg ting om sin kultur. Og vi har fortsatt kontakt, selv om jeg ikke er hennes flyktningguide lenger. Anonymous poster hash: ec35f...bc4
Anonym bruker Skrevet 5. november 2015 #25 Skrevet 5. november 2015 Det er en god tanke, men hvis jeg hadde vært svigerforeldrene dine ville jeg ønsket å få beskjed så fort som mulig så jeg hadde rukket å planlegge annen julefeiring for egen del. Jeg hadde ikke satt pris på å tilbringe julaften med å høre på samtaler som jeg ikke forstår et ord av, eller føle at jeg ikke kunne føre en samtale selv fordi det satt noen andre der som ikke skjønte noe av det jeg sa. Jeg hadde respektert at du ønsket å gjøre dette altså, men ikke ønsket å delta selv. Men folk er jo forskjellige, du kan kanskje spørre hva de synes? Anonymous poster hash: 4e2f6...965
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå