Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #1 Skrevet 4. november 2015 Skal ha keisersnitt i Tønsberg om ikke så mange ukene og lurer på om det er vanlig å ta med ønskebrev på innskriving? Med førstemann ble KS planlagt etter jeg hadde vært på innskriving, så da rakk jeg ikke vurdere det en gang. Dere som har gjort det - hva skrev dere? Jeg tenkte: - jeg vil sy, ikke stiftes (ut fra det jeg har lest er stifter noe gørr, stemmer det? Ble sydd sist så har ikke noe å sammenligne med...) - trenger at noen snakker til meg gjennom hele operasjonen... hjelper å flytte fokus fra lyder og bevegelser. - vil ha barnet hos meg så mye som mulig etter han er ute. Sist forsvant barnet sammen med far og jordmor rett etter fødsel... fikk bare sett rompa hans i farta. Ikke noe komplikasjoner eller noe, de bare tok han med seg for å veie og kle på og kom aldri tilbake til operasjonssalen... - vil se morkaka (nysgjerrig...) - vil ha mann og barn hos meg på oppvåkningen så mye raskt som mulig hvis det er forsvarlig. Sist lå jeg der alene i 6 timer og glodde i veggen...mens far satt alene med babyen på rommet. - jeg vil ha så lite smertestillende som mulig, hater å være "rusa", så de skal ikke nata at jeg vil ha påfyll med mindre jeg ber om det selv. - enerom på barsel hvis mulig. - vil hjem så snart det er forsvarlig. Også lurer jeg på en ting til... jeg sliter så med vena cava syndrom... noen som vet hvordan de løser det ved keisersnitt? Da må jeg vel ligge på ryggen? Gir de noe medisiner el.l. så jeg ikke skal svime av pga manglende blodtilførsel? Anonymous poster hash: 696f7...03d Anonymous poster hash: 696f7...03d
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #2 Skrevet 4. november 2015 De tilter på operasjonsbordet så det skal ikke være noe problem med vena cava. Det gjelder jo alle gravide... Ønskebrev er flott! Anonymous poster hash: 9217d...22c
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #3 Skrevet 4. november 2015 Jeg har aldri fått fylt ut noe ønskebrev ved mine planlagte ks, kun før vanlig fødsel. Når det gjelder om de stifter eller syr tror jeg det har litt å si på arrvev fra før og slik. Her ble jeg sydd først, men stiftet neste gang pga at det var beste alternativ. Det er ikke noe verre heller synes jeg Når du legges inn skal du jo ha en samtale om ks'et, anbefaler deg å ha med skriftlig dine ønsker, og ta det opp på den samtalen, og evt så tar de imot lista. Lykke til med kommende ks Anonymous poster hash: 22687...122
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #4 Skrevet 4. november 2015 På oppvåkningen får man vel ikke lov til ha noen hos seg, det håper jeg i hvert fall ikke. Da ligger man jo bare med forheng mellom Anonymous poster hash: c051d...098
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #5 Skrevet 4. november 2015 Takk for svar:) - jeg fødte rett før jul sist gang også så da var det veeeldig rolig på oppvåkningen, kun meg og en sykepleier der, så det med at mann og barn kan være til sjenanse for evt andre pasienter tenkte jeg rett og slett ikke på... Du har helt rett 098! - ang vena cava: sist gang hadde jeg ingen problemer med å ligge på ryggen under operasjonen. Lå flatt hele veien. Nå klarer jeg max 3-4 minutter før jeg blir kvalm og uvel. Er som du skriver 22c, jeg er definitivt ikke den første de har hatt på bordet som sliter med dette. - skal forhøre meg om dette med stiftingen 122, hadde forstått det som at de valgte stifter for å spare tid... men det er selvsagt flere hensyn å ta. Anonymous poster hash: 696f7...03d
SuperFries Skrevet 4. november 2015 #6 Skrevet 4. november 2015 Stifter er like bra som sting, i noen tilfeller bedre. Der spørs på huden til pasienten. Grunnen til at de tar barnet ut av operasjonsstuen raskt, er at temperaturen der inne er lavere enn ellers på sykehuset. Og barnet bør ikke bli kaldt. Morkaka kan du spørre om, men ikke sikkert du får se den. Det bestemmer kirurgen. Be jordmora prate til deg gjennom operasjonen. Det burde gå bra. Enerom kan du selvsagt be om, men det spørs på hvem som trenger det mest. Far og barn kommer gjerne ned på oppvåkningen hvis de kan. Er bare å spørre. Man bruker også å gi minst mulig smertestillende. Du kan gi beskjed om at du heller vil ha litt smerter enn smertestillende.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #7 Skrevet 4. november 2015 På oppvåkningen får man vel ikke lov til ha noen hos seg, det håper jeg i hvert fall ikke. Da ligger man jo bare med forheng mellom Anonymous poster hash: c051d...098 Jeg fikk ha baby og mann hos meg på oppvåkning på Haukeland Anonymous poster hash: c9958...d2c
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #8 Skrevet 4. november 2015 Jeg skrev ønskebrev før mitt planlagte ks... Følte det var unødvendig, jeg skrev det før min første vaginale fødsel, som endte i akutt ks, og hvor alt ble helt motsatt av mitt naive ønskebrev. Men jordmor insisterte på at jeg skulle skrive andre gang også, så da gjorde jeg det. Jeg oppdaget etterpå at gynekologene ikke leste brevet, bare jordmor og de andre på barsel. Så alt jeg skrev vedr selve inngrepet ble selvsagt ikke tatt hensyn til. Har forøvrig hatt stifter to ganger, null problem. Uansett tror jeg du har lite du skulle ha sagt når det gjelder det rent operasjonstekniske. Jeg ba om å få se morkaka forresten, og det fikk jeg (de tok vare på den, fikk se på barsel). Jeg fikk også ha barnet med meg på oppvåkningen, tror de prøver å gjøre det såfremt det er mulighet. Man er også nødt til å ta hensyn til de andre pasientene der, såklart, men de fleste nyfødte er jo ganske rolige? Anonymous poster hash: 100e4...146
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå