Gå til innhold

Sikkerhetssele til hund i bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må frakte en relativt stor hund et godt stykke i helgen.

Jeg kjører en liten bil uten bagasjeromsplass til bur, så tenkte å kjøpe en sånn sele.

Noen som bruker det og kan si noe om det?

Rolig hund, men vet ikke hvordan han reagerer på å bli spent fast i flere timer...😐

Anonymous poster hash: 94932...998

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går veldig greit med vår hund.

Hva med at du tar noen prøveturer i nærområdet slik at den har prøvd det før langtur?

Anonymous poster hash: 2ff18...db6

Skrevet

Sikkerhetssele til hund er egentlig bare for sjåførens sikkerhet. At ikke hunden skal komme frem altså. Kræsjer man er hunden ille ute. Men hunden vil nok synes det er fint å sitte i baksetet, så det går nok bare bra😊

Anonymous poster hash: ac13e...c4a

Skrevet

Det er svært få av disse selene som er funksjonelle i en kollisjon. Hundene blir alvorlig skadet.

Anonymous poster hash: 21378...dc9

Skrevet

Det er svært få av disse selene som er funksjonelle i en kollisjon. Hundene blir alvorlig skadet.

Nå er det ikke noe annet alternativ for å få fraktet denne hunden da, så det står liksom mellom med eller uten sele.

Og da tenker jeg at sele er tryggere enn uten, sånn at han i allefall sitter rolig under kjøring.

Anonymous poster hash: 94932...998

Skrevet

Jeg bruker å ta med nabobikkja hvis jeg treffer den på "alenetur" (stukket av, guttan er sløv med å stenge/låse døra.), ber hun bare legge seg i gulvet foran! Der ligger hun rolig til døra blir åpnet hjemme hos dem.

Anonymous poster hash: 712e2...610
Skrevet

Jeg bruker å ta med nabobikkja hvis jeg treffer den på "alenetur" (stukket av, guttan er sløv med å stenge/låse døra.), ber hun bare legge seg i gulvet foran! Der ligger hun rolig til døra blir åpnet hjemme hos dem.

Anonymous poster hash: 712e2...610

Blir du stoppet med det kan du få bot. Det er påbudt å sikre hund i bil. 

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bilhold/slik-sikrer-du-hunden-i-feriebilen/a/23238730/

I linken står det også hva seler skal være merket med for å være godkjente sikkerhetsseler til hund. 

Om du kolliderer går det nok til helvete uansett, men disse selene er ansett for å være tryggere enn de billige du får kjøpt mange steder.

Anonymous poster hash: c2cd3...0de

Skrevet

Vi bruker sele i en bil og bur i en annen. Begge deler fungerer greit.

Hunden ligger i selen i timesvis når vi er på langtur (tar selvsagt stopper for å lufte både folk og dyr). Den har litt "slingringsmonn" og hunden kan bevege seg noe.

Jeg hadde faktisk noe lignende på meg som barn lenge før barnestoler osv ble vanlig!

Hvis vi sitter på med andre, har vi hunden plassert foran beina på passasjersiden. Da blir det kort vei å "fly" hvis det skulle bli en bråstopp!

(OG så må jeg le ifht at det er nesten "hysteri" for sikkerhet her, mens jeg stadig ser "forherligelser" av tiden da vi ikke brukte hverken hjelm på sykkel eller setebelte i bil.......

Anonymous poster hash: 1000d...98e
Skrevet

Selene er jo ikke til for å beskytte hunden, så det er temmelig naturlig at de ikke hindrer at hunden blir skadet...

Anonymous poster hash: 9c5e0...48b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...