Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #1 Skrevet 4. november 2015 Vi har en god nabo som ligger på sykehus med lungekreft og spredning til lever/skjellett. Hadde tenkt meg på besøk i neste uke, men søsteren min som var der i går, sier O2 metningen viste tall mellom 10 og 12. Det er jo grusomt lite. Går det an? Vedkommende var da tatt av oksygen, intravenøs og smertelindrende behandling for 4 timer på OBs-post, men allikevel? Han er våken, men selvfølgelig svak. Går det virkelig an å ha så lav metning og likevel være våken, eller er dette tegn på at man burde dratt på besøk asap?? KAn søsteren min sett feil v så lav verdi, eller er det mulig? Anonymous poster hash: 5d19b...fe0
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #2 Skrevet 4. november 2015 Det hørtes usannsynlig ut... Anonymous poster hash: 92105...494
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #3 Skrevet 4. november 2015 Dette må være feil verdi. En person med så lav verdi er verken våken, klarer å snakke og personen er definitivt så preget av dette at det er snakk om kort tid før vedkommende dør. Personer som det er avsluttet behandling på ligger heller ikke på overvåkning. Derfor er dette helt klart feil verdi. Anonymous poster hash: d8596...400
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #4 Skrevet 4. november 2015 Signerer over. Anonymous poster hash: c9809...162
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #5 Skrevet 4. november 2015 De 4 timene på OBs-posten var for å sjekke søvnapne'.(han slutter å puste og drar veldig etter pusten også våken) Han har kun smertelindring gjennom pumpe, og alt ble tatt av for dette. Han er¨såpass svak/medisinert at han sover for det meste, men er klar når han er våken. Kan pustemønsteret også være det de kaller Cheyne Stokes? Anonymous poster hash: 5d19b...fe0
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #6 Skrevet 4. november 2015 Nei, det går ikke ann. Det må være andre verdier hun så. Kanskje det var respirasjonsfrekvensen? Det er jo hvor mange ganger han puster i løpet av et minutt. 10-12 er ok måling. Anonymous poster hash: 35e63...36a
Direkte Skrevet 4. november 2015 #7 Skrevet 4. november 2015 Høres ut som respirasjonsfrekvens eller oksygenverdien på en arteriell blodgass. Hvis saturasjonen er på 10-12 er man ikke i live lenge...
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #8 Skrevet 4. november 2015 ok. Takk for svar! Jeg stusser fortsatt på hvorfor de tar en terminal pasient av all smertelindring når han har hatt voldsomme smerter for å sjekke ut søvnapne'? Tror kanskje søsteren min ikke helt har fått med seg alt. Kan pasienter være bevisste når Cheyne stokes oppstår? Anonymous poster hash: 5d19b...fe0
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #9 Skrevet 4. november 2015 Er antageligvis så sterkt smertelindret at det gir respirasjons-depresjon. Altså at han "glemmer" å puste og får veldig lav pustefrekvens pr minutt. Det er nesten den eneste grunnen til å redusere smertelindring til kreftpasien. Anonymous poster hash: 702b4...5f4
nasse nøffen Skrevet 4. november 2015 #10 Skrevet 4. november 2015 ok. Takk for svar! Jeg stusser fortsatt på hvorfor de tar en terminal pasient av all smertelindring når han har hatt voldsomme smerter for å sjekke ut søvnapne'? Tror kanskje søsteren min ikke helt har fått med seg alt. Kan pasienter være bevisste når Cheyne stokes oppstår? Anonymous poster hash: 5d19b...fe0 De kan vel være bevisste som i "ikke bevisstløs" , men de er vel ikke tilstede på en måte. Aldri jeg opplevd i all fall.. Dersom han er terminal så er det usannsynlig at de utreder søvnapne. Eneste må være at familien ikke ønsker at han skal være så fraværende, og legene tenker at apneen kan være grunnet mye smertestillende. Hvis han da kan klare så uten smerter med mindre medisiner samtidig som han puster lettere, så er vel det en ting de ønsker finne ut... usikker
SuperFries Skrevet 4. november 2015 #11 Skrevet 4. november 2015 Er antageligvis så sterkt smertelindret at det gir respirasjons-depresjon. Altså at han "glemmer" å puste og får veldig lav pustefrekvens pr minutt. Det er nesten den eneste grunnen til å redusere smertelindring til kreftpasien. Anonymous poster hash: 702b4...5f4 Det skjer såpass sjelden, at sannsynligheten er liten. Er pasienten terminal, sjekker de ikke for søvnapne.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #12 Skrevet 4. november 2015 Takk igjen for svar. Jeg også syntes det var vanskelig å forstå hvorfor de skal sjekke søvnapne på en så syk mann. Anonymous poster hash: 5d19b...fe0
Anonym bruker Skrevet 4. november 2015 #13 Skrevet 4. november 2015 Er antageligvis så sterkt smertelindret at det gir respirasjons-depresjon. Altså at han "glemmer" å puste og får veldig lav pustefrekvens pr minutt. Det er nesten den eneste grunnen til å redusere smertelindring til kreftpasien. Anonymous poster hash: 702b4...5f4 Det skjer såpass sjelden, at sannsynligheten er liten. Er pasienten terminal, sjekker de ikke for søvnapne. Jeg vet det, jeg snakket ikke om apnoe, men hypoventilasjon.. Man bør absolutt ikke gi så mye smertelindring at folk slutter å puste. Med mindre det er snakk om palliativ sedasjon.. Anonymous poster hash: 702b4...5f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå