Gå til innhold

Vil den nye legevakten i Bergen prioritere barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden kveldspoliklinikken legges ned? På den ordinære legevakten prioriteres de jo ikke, faktisk tror jeg at en skal trenge gjenopplivning på venterommet om den skal la noen komme inn foran køen. Ser for meg mange lange venteøkter for syke og skadede barn som gjør helsetilstanden verre.

Anonymous poster hash: fd7dc...e14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg opplevde å spasere forbi køen med skadet barn på den "gamle" legevakten i Bergen.  Blodet rant og jeg antar at akkurat da var mitt barn den som hadde størst behov for tilsyn.    

Jeg har også opplevd å måtte vente i lange tider med barn.  

Anonymous poster hash: 30abf...c3a
Skrevet

De vil vel triagere og slippe inn de som er høyest triagert. Deretter går det vel etter "first come first serve" vil jeg tro.

Utrolig synd at kveldspolikinikken legges ned. Det har vært et svært godt tilbud. Barneklinikken må nok regne med flere innleggelser nå enn tidligere (siden det er allmennleger og ikke erfarne barneleger som skal vurdere barna og allmennleger vil ha lavere terskel for innleggelse).

Anonymous poster hash: 49e44...43c

Skrevet

De vil vel triagere og slippe inn de som er høyest triagert. Deretter går det vel etter "first come first serve" vil jeg tro.

Utrolig synd at kveldspolikinikken legges ned. Det har vært et svært godt tilbud. Barneklinikken må nok regne med flere innleggelser nå enn tidligere (siden det er allmennleger og ikke erfarne barneleger som skal vurdere barna og allmennleger vil ha lavere terskel for innleggelse).

Hvordan fungerer det i praksis? Jeg har opplevd å komme med sykt og ukomfortabelt barn som trengte lindring og måtte vente i åtte timer bak to voksne som ikke var syke, men trengte legeerklæring for å søke om tilrettelagt eksamen (sa de selv). At de ikke ble nedprioritert undergraver hele legevaktssystemet, mellom oss og dem kom det flere akutte tilfeller med ambulanse så de var ute flere timer før oss. Uflaks for oss at de rakk raskere bort til skranken enn det vi gjorde fordi jeg bar på mitt syke, gråtende barn. 

Skrevet

Hva? Legges kveldspoliklinikken ned? Jeg som bor helt på feil side av byen har dratt dit, fordi jeg vet at der treffer jeg en lege som er flink med barn.

Kjenner at jeg er glad for at mine barn er begynt å bli veldig store.

Anonymous poster hash: 9b893...b08
Skrevet

Hva? Legges kveldspoliklinikken ned? Jeg som bor helt på feil side av byen har dratt dit, fordi jeg vet at der treffer jeg en lege som er flink med barn.

Kjenner at jeg er glad for at mine barn er begynt å bli veldig store.

Anonymous poster hash: 9b893...b08

Jepp, veldig glad for at jeg ikke har barns som f.eks sliter med alvorlig astma. Barn burde komme inn foran voksne med like alvorlige plager. Det er jo værre for en fireåring å sitte syk på legevakten langt etter leggetid enn det er for en voksen. 

Skrevet

For det har ikke vært mange timers ventetid på kveldspoliklinikken liksom?

Hver gang jeg har vært der med mine syke barn, har venteværelset vært fullt av barn som ikke har noe der å gjøre. Jeg har altså overhørt foreldrene når de har fortalt hva som feiler de, stort sett litt feber og hoste. Gjerne bare i en dag eller to. Hvorfor i all verden går folk på kveldspoliklinikken med disse barna? De hører hjemme hos fastlegen, på dagtid. De færreste får noe behandling uansett.

Vi har stort sett gått forbi køen da, for jeg tar de bare med til legen når de faktisk trenger legehjelp. De prioriterer (heldigvis) de sykeste først. Sånn blir det vel på legevakten også, uavhengig av om det er barn eller voksne.

Anonymous poster hash: bb76b...4f7

Skrevet

Hvordan fungerer det i praksis? Jeg har opplevd å komme med sykt og ukomfortabelt barn som trengte lindring og måtte vente i åtte timer bak to voksne som ikke var syke, men trengte legeerklæring for å søke om tilrettelagt eksamen (sa de selv). At de ikke ble nedprioritert undergraver hele legevaktssystemet, mellom oss og dem kom det flere akutte tilfeller med ambulanse så de var ute flere timer før oss. Uflaks for oss at de rakk raskere bort til skranken enn det vi gjorde fordi jeg bar på mitt syke, gråtende barn. 

Legevakten prioriterer i forhold til alvorlighetsgrad, uavhengig av om det er snakk om barn eller voksne. Jeg har alltid opplevd at legevakten i Bergen gjør dette på en god måte. De gangene jeg har kommet inn med noe som ikke har vært veldig akutt, har jeg gjerne måtte vente lenge. Den ene gangen jeg kom inn og det virkelig var fare på ferde var det bare såvidt jeg rakk å sette meg ned på venteværelse før jeg ble ropt inn til legen. Selv om det er en lite hyggelig opplevelse å måtte vente lenge på hjelp, så er det å være "ukomfortabel og trenge lindring" ikke spesielt alvorlig. 

Anonymous poster hash: f1baf...b48

Skrevet

For det har ikke vært mange timers ventetid på kveldspoliklinikken liksom?

Hver gang jeg har vært der med mine syke barn, har venteværelset vært fullt av barn som ikke har noe der å gjøre. Jeg har altså overhørt foreldrene når de har fortalt hva som feiler de, stort sett litt feber og hoste. Gjerne bare i en dag eller to. Hvorfor i all verden går folk på kveldspoliklinikken med disse barna? De hører hjemme hos fastlegen, på dagtid. De færreste får noe behandling uansett.

Vi har stort sett gått forbi køen da, for jeg tar de bare med til legen når de faktisk trenger legehjelp. De prioriterer (heldigvis) de sykeste først. Sånn blir det vel på legevakten også, uavhengig av om det er barn eller voksne.

Det er ingenting som tilsier at det vil være en annen prioritering på legevakten enn det man har i dag. Vi har også blitt prioritert på kveldspoliklinikken, men aldri på legevakten. Det finns jo tilstander som trenger legetilsyn samme dag men som likevel ikke er helt ekstremt akutt. Jeg har også vært der med forkjølet barn med stygg hoste fordi det var mistanker om at barnet hadde underutviklede lunger. Da hadde jeg ikke mye lyst til å legge barnet og se om det gikk over, for jeg var faktisk ikke sikker på om han kom til å våkne igjen. For andre kunne det nok se ut som om vi var der på grunn av hoste og snørr (og ja, vi ble prioritert).

Skrevet

Legevakten prioriterer i forhold til alvorlighetsgrad, uavhengig av om det er snakk om barn eller voksne. Jeg har alltid opplevd at legevakten i Bergen gjør dette på en god måte. De gangene jeg har kommet inn med noe som ikke har vært veldig akutt, har jeg gjerne måtte vente lenge. Den ene gangen jeg kom inn og det virkelig var fare på ferde var det bare såvidt jeg rakk å sette meg ned på venteværelse før jeg ble ropt inn til legen. Selv om det er en lite hyggelig opplevelse å måtte vente lenge på hjelp, så er det å være "ukomfortabel og trenge lindring" ikke spesielt alvorlig. 

Nei, men for det syke barnet er det veldig ukomfortabelt og langt mer "alvorlig" enn å trenge erklæring til en søknad. Poenget mitt er at når de opererer med grovt inndelte kategorier og ikke tar hensyn til om den det gjelder er 25 eller ett år, så blir friske voksne prioritert foran syke barn. Den gangen ble vi nok vurdert som "ikke akutt", utfallet blir skjevt når en ikke har en kategori for "fullstendig frisk" som prioriteres lavere. 

Skrevet

Nei, men for det syke barnet er det veldig ukomfortabelt og langt mer "alvorlig" enn å trenge erklæring til en søknad. Poenget mitt er at når de opererer med grovt inndelte kategorier og ikke tar hensyn til om den det gjelder er 25 eller ett år, så blir friske voksne prioritert foran syke barn. Den gangen ble vi nok vurdert som "ikke akutt", utfallet blir skjevt når en ikke har en kategori for "fullstendig frisk" som prioriteres lavere. 

Forresten så har vi kommet inn kjapt til såravdelingen, men det var fordi de kun tar seg av sår og at det ikke var andre der som trengte slik hjelp akkurat da. 

Skrevet

Det er alltid lang ventetid på sentrale legevakter, men det er det da virkelig på poliklinikken også.

Legevakten på Vestkanten derimot, der slipper du rett inn med barn og det er knapt med ventetid for voksne også.

Anonymous poster hash: af877...002
Skrevet

de legene som har vaert paa kveldspoliklinikken paa barneklinikken tar vakter paa legevakten. Saa barna som kommer til legevakten paa kvelden blir sett til av de samme legene som de hadde blitt sett til av paa barneklinikken.

Anonymous poster hash: 3cbb4...7b3
Skrevet

Dere kan ikke bestille time da? Det har vi alltid gjort med våre barn her i Stavanger.

Kan jo selvfølgelig bli noe venting pga akutte ting som brått kommer, men har aldri venta mer enn 15-20 min. Som regel bare ett par.

Men nå har vi igrunnen mest brukt legevakta for å få pustehjelp til astmatiske småbarn, så har jo alltid hatt en viss grad av hast.

De gangene jeg har vært der med egen sykdom har forresten fått et rom å ligge på i ventetida. Men da har jeg vært skikkelig syk også.

Anonymous poster hash: 772d9...e04

Skrevet

Husker jeg dro på legevakta med gutten engang kom inn og tenkte ja dette tar noen timer, men slapp rett inn til legen. Da ble jeg redd. Var førstegang jeg skjønte at feberkramper var alvorlig.

Anonymous poster hash: 91079...989

Skrevet

Det bør de bli, ettersom Norge er forpliktet etter Barnekonvensjonen.

Anonymous poster hash: 08032...b4e
Skrevet

Det bør de bli, ettersom Norge er forpliktet etter Barnekonvensjonen.

Anonymous poster hash: 08032...b4e

Forpliktet til å la barn snike i køen? Virkelig?

Skrevet

Jeg regner med de prioriterer etter alvorlighet, uansett alder

Anonymous poster hash: 2bb4c...15d
Skrevet

Kan neppe bli så stort problem. Er ikke akkurat som man renner ned dørene på legevakten. Det aller aller meste kan man ta hos fastlegen på dagtid.

Anonymous poster hash: b7bfd...f15
Gjest vinterbrud
Skrevet

Kan neppe bli så stort problem. Er ikke akkurat som man renner ned dørene på legevakten. Det aller aller meste kan man ta hos fastlegen på dagtid.

Anonymous poster hash: b7bfd...f15

Ikke astmaanfall eller ved mistanke om brudd. Da må en til legevakten. Vi har vært heldige her oppe,med liten kø og raskt inn til lege. Men har ventet lenger nede på skadepoliklinikken enn på selve legevakten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...