Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #1 Skrevet 3. november 2015 Hos oss ringer nå nærmeste leder til de spm har ringt inn syke på morgenen, eller som har meldt inn fravær pga syke barn. Så om jeg ringer kl åtte, så ringer leder meg halv ni om han kommer på jobb da... For å høre om jeg kanskje er i form til å komme på jobb senere, eller om barnet mitt ikke er friskt nok til å gå på skolen om en stund. Eller om mannen kan komme så vi kan dele dagen. Gjelder for alle på arbeidsplassen, handler ikke om at folk har hatt mye fravær, men er dette vanlig praksis? Var noe bedriftshelsetjenesten satte i gang... Har ikke noe å skjule jeg, men folk ringer jobben fordi de faktisk er syke? Vi har ikke en arbeidsplass hvor folk skulker, har jeg aldri opplevd... Anonymous poster hash: 8d93e...f3f
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #2 Skrevet 3. november 2015 Om dere er ia-bedrift er dette vanlig ja Anonymous poster hash: 51563...a55
TPK Skrevet 3. november 2015 #3 Skrevet 3. november 2015 Det er ikke vanlig hos oss! Også IA-bedrift. Det høres frekt og invaderende ut. Man er da ikke syk i en time? Er man syk om morgenen og ringer inn, er det nok veldig få som sier at de kan komme på jobb likevel kl 12!
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #4 Skrevet 3. november 2015 Vi må ringe leder, vi har ikke lov til å ringe arbeidsplassen. Hvis vi ringer arbeidsplassen, så hender det at leder ringer oss opp igjen. Jeg vet at leder har spurt noen ansatte om de kan jobbe noe, eller om ikke mannen kan ta sykt barn i stedet eller om han kan ta halve dagen. min arbeidsplass har hatt veldig mye fravær, og har endel enda, derfor må vi ringe direkte til leder. Anonymous poster hash: 625f8...20f
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #5 Skrevet 3. november 2015 Vi må ringe leder, vi har ikke lov til å ringe arbeidsplassen. Hvis vi ringer arbeidsplassen, så hender det at leder ringer oss opp igjen. Jeg vet at leder har spurt noen ansatte om de kan jobbe noe, eller om ikke mannen kan ta sykt barn i stedet eller om han kan ta halve dagen. min arbeidsplass har hatt veldig mye fravær, og har endel enda, derfor må vi ringe direkte til leder. Anonymous poster hash: 625f8...20f Vi er og ia-bedrift og kan ta halve sykedager Anonymous poster hash: 625f8...20f
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #6 Skrevet 3. november 2015 Arbeidstaker har en plikt til å opplyse arbeidsevne i tilfelle av sykdom. I mange IA bedrifter er det ekstra oppfølging og å ta kontakt med ansatt er en god måte å få ned sykefraværet. Kanskje du bare har sovet dårlig i natt og trenger en eller to timer ekstra søvn for å klare jobben resten av dagen. Kanskje du er frisk i morgen eller først om noen dager. Arbeidsgiver plikter å tilrettelegge dersom det er mulig: om du jobber med mat og er forkjølet kan du kanskje jobbe andre steder den dagen. Anonymous poster hash: ee2fb...a95
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #7 Skrevet 3. november 2015 Sånn er det her også. IA bedrift. Oppleves ikke noe greit !! Anonymous poster hash: 73429...a90
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #8 Skrevet 3. november 2015 Veldig vanlig, her skal leder informeres og leder bruker å ringe 1-2 ganger dagen jeg er syk, en gang for å høre om omflytting av arbeidsoppgaver til kollegaer, status på prosjekt, og div. Den andre gangen hører leder om jeg tror jeg blir hjemme flere dager, eller om jeg kommer neste dag (her føler heg meg ofte presset til å si at jeg ikke er SÅ syk og at jeg kommer..) enda jeg kunne trengt den ekstra dagen til å komme meg. Er barna syke så tilbyr jeg meg å gjøre noen oppgaver hjemme, ikke full dag, men ting som kan gjøres hjemmefra. Når mine barn er syke ligger de ofte rett ut på sofaen og er slappe så jeg kan jobbe med laptopen vedsiden av. Synes det bare skulle mangle siden det er arbgiver som betaler for sykedager.. Hvis man F.eks jobber i bhg/helse-omsorgs yrker kan man jo også tilby seg å gjøre arbeidsoppgaver hjemme som å klippe ut bursdagskroner, planlegge aktivitetskalender, skrive referat osv. Anonymous poster hash: 4c296...2fb
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #9 Skrevet 3. november 2015 Veldig vanlig, her skal leder informeres og leder bruker å ringe 1-2 ganger dagen jeg er syk, en gang for å høre om omflytting av arbeidsoppgaver til kollegaer, status på prosjekt, og div. Den andre gangen hører leder om jeg tror jeg blir hjemme flere dager, eller om jeg kommer neste dag (her føler heg meg ofte presset til å si at jeg ikke er SÅ syk og at jeg kommer..) enda jeg kunne trengt den ekstra dagen til å komme meg. Er barna syke så tilbyr jeg meg å gjøre noen oppgaver hjemme, ikke full dag, men ting som kan gjøres hjemmefra. Når mine barn er syke ligger de ofte rett ut på sofaen og er slappe så jeg kan jobbe med laptopen vedsiden av. Synes det bare skulle mangle siden det er arbgiver som betaler for sykedager.. Hvis man F.eks jobber i bhg/helse-omsorgs yrker kan man jo også tilby seg å gjøre arbeidsoppgaver hjemme som å klippe ut bursdagskroner, planlegge aktivitetskalender, skrive referat osv. Anonymous poster hash: 4c296...2fb hadde du villet at jeg som sykepleier hadde tatt med meg pasientsensitive opplysninger hjem og skrevet referat om deg og din mentale status?? Eh, nei...trodde ikke det nei... Anonymous poster hash: 51563...a55
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #10 Skrevet 3. november 2015 Veldig vanlig, her skal leder informeres og leder bruker å ringe 1-2 ganger dagen jeg er syk, en gang for å høre om omflytting av arbeidsoppgaver til kollegaer, status på prosjekt, og div. Den andre gangen hører leder om jeg tror jeg blir hjemme flere dager, eller om jeg kommer neste dag (her føler heg meg ofte presset til å si at jeg ikke er SÅ syk og at jeg kommer..) enda jeg kunne trengt den ekstra dagen til å komme meg. Er barna syke så tilbyr jeg meg å gjøre noen oppgaver hjemme, ikke full dag, men ting som kan gjøres hjemmefra. Når mine barn er syke ligger de ofte rett ut på sofaen og er slappe så jeg kan jobbe med laptopen vedsiden av. Synes det bare skulle mangle siden det er arbgiver som betaler for sykedager.. Hvis man F.eks jobber i bhg/helse-omsorgs yrker kan man jo også tilby seg å gjøre arbeidsoppgaver hjemme som å klippe ut bursdagskroner, planlegge aktivitetskalender, skrive referat osv. Anonymous poster hash: 4c296...2fb Jeg jobber i barnehage og det er ikke så mye jeg kan gjøre hjemme. Skrive referat og planer er min jobb uansett. Kan ikke klippe bursdagskroner av ingenting, det er ikke ting jeg har hjemme Anonymous poster hash: 625f8...20f
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #11 Skrevet 3. november 2015 #9: prøver du å gjøre deg dum? Selvsagt tar en ikke med senstiv informasjon hjem. Men en kan f.eks forberede turnusskriving (noe vi skal gjøre i arbeidstiden-ønsketurnus), ta e-læringskurs, lese mail for generell info, tilby seg å lese korrektur på forslag til nye prosedyrer etc. Mye en kan gjøre om viljen er der og en ikke ligger rett ut eller over skåla. Anonymous poster hash: 81b39...057
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #12 Skrevet 3. november 2015 Jeg jobber også i en IA bedrift. Her hos oss må vi gi beskjed direkte til vår nærmeste sjef, enten pr SMS eller ringe. Har jobbet her i 10 år, og har aldri opplevd at min sjef ringer tilbake og sjekker helsestatusen min eller ungene når jeg har tatt enten sykedager til meg selv eller ungene. Om det blir langvarig mer enn 3 dager, pleier han å ringe og høre hvordan ståa er, men maser aldri at jeg må fort tilbake. Han er utrolig omsorgsfull person som virkelig bryr seg om sine medarbeider. De gangene jeg er nedsylta, men har god allmed tilstand, så tar jeg hjemmekontor dag så slipper jeg og smitter mine kollegaer. Anonymous poster hash: ae109...523
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #13 Skrevet 3. november 2015 #9: prøver du å gjøre deg dum? Selvsagt tar en ikke med senstiv informasjon hjem. Men en kan f.eks forberede turnusskriving (noe vi skal gjøre i arbeidstiden-ønsketurnus), ta e-læringskurs, lese mail for generell info, tilby seg å lese korrektur på forslag til nye prosedyrer etc. Mye en kan gjøre om viljen er der og en ikke ligger rett ut eller over skåla. Anonymous poster hash: 81b39...057 håper ikke du jobber sånn at du har pasientkontakt, med den holdningen du viser! Her er ingenting slikt mulig! Har fast turnus, ingen ekurs, andre har prosedyreskriving. Mail leses, men er begrenset hvor mange ganger man gidder lese samme mailen.... Anonymous poster hash: 51563...a55
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #14 Skrevet 3. november 2015 Jobber i nav som er en ia-bedrift. Må ringe sjefen min om morgenen ved sykdom (barm eller voksen). Da snakker vi gjerne om hvordan ståa er. Om jeg tror det er langvarig eller ikke, og om jeg har oppgaver liggende som andre må ta over. Ingen masing utover det. Men vi pleier å holde kontakten per sms dag 2 og evt 3. Hvis jeg på dag 2 eller 3 ser at dette kommer til å vare lengre avtaler vi kanskje å snakkes neste uke for eksempel. Sjefen min er overhode ikke masete, men pålagt å holde kontakten med meg for å evt kunne tilrettelegge arbeidsdagen hvis det er nødvendig. Aldri noe mas om at far kan ta deler av dagene. Det stoler han på at jeg og far kan ordne opp i selv. Som nav-ansatt er det ingen arbeidsoppgaver jeg kan gjøre hjemme. Har ikke engang tilgang til jobb-Mail. Det er superstrengt pga personvern. Anonymous poster hash: 67766...88d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå