Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #1 Skrevet 3. november 2015 Finnes det egentlig noen nøytral forskning som sier noe om hvordan og hvor ofte friske personer bør vaske seg for å oppretholde god helse? Jeg har forsøkt å søke, men finner bare uttalelser fra bedrifter som selger vaskeprodukter ol. De er jo ikke akkurat nøytrale i denne sammenhengen. Det hadde vrt greit med noen som faktisk viste noe om dette. Det er nok av synsere. Anonymous poster hash: dd73f...c02
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #2 Skrevet 3. november 2015 Finnes det egentlig noen nøytral forskning som sier noe om hvordan og hvor ofte friske personer bør vaske seg for å oppretholde god helse? Jeg har forsøkt å søke, men finner bare uttalelser fra bedrifter som selger vaskeprodukter ol. De er jo ikke akkurat nøytrale i denne sammenhengen. Det hadde vrt greit med noen som faktisk viste noe om dette. Det er nok av synsere. Anonymous poster hash: dd73f...c02 Kommer langt med sunn fornuft. Når man vet at alle faktisk svetter noe, døde hudceller og rett og slett velvære...så ser de aller fleste at å bade/dusje vaske seg en gang i uken enten man er barn og spesielt voksne er rimelig uhygenisk sett i det perspektiv at vi alle omgås andre mennesker. Jeg slutter aldri å sjokkerer av disse dusje-trådene, men er glad både min mann og jeg har daglig god hygiene med dusjing, calling og overfører gode vaner og rutiner til våre barn. Anonymous poster hash: 0e63c...17c
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #3 Skrevet 3. november 2015 Finnes det egentlig noen nøytral forskning som sier noe om hvordan og hvor ofte friske personer bør vaske seg for å oppretholde god helse? Jeg har forsøkt å søke, men finner bare uttalelser fra bedrifter som selger vaskeprodukter ol. De er jo ikke akkurat nøytrale i denne sammenhengen. Det hadde vrt greit med noen som faktisk viste noe om dette. Det er nok av synsere. Anonymous poster hash: dd73f...c02 Kommer langt med sunn fornuft. Når man vet at alle faktisk svetter noe, døde hudceller og rett og slett velvære...så ser de aller fleste at å bade/dusje vaske seg en gang i uken enten man er barn og spesielt voksne er rimelig uhygenisk sett i det perspektiv at vi alle omgås andre mennesker. Jeg slutter aldri å sjokkerer av disse dusje-trådene, men er glad både min mann og jeg har daglig god hygiene med dusjing, calling og overfører gode vaner og rutiner til våre barn. Anonymous poster hash: 0e63c...17c Det er akkurat det man ikke gjør. Det som var "sunn fornuft" for 50 år siden er langt fra det samme som er "sunn fornuft" i dag og på 50 nye år er det sikkert noe annet som "opplakt må være det eneste riktige". Det kan godt hende at daglig dusj med såpe er det opptimale, men det kan også godt hende det i beste fall er unødvendig og i værste fall skadlig. Det kan også hende det opptimale er å bade 4 ganger om dagen. Jeg vet ikke. Anonymous poster hash: dd73f...c02
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #4 Skrevet 3. november 2015 Finnes det egentlig noen nøytral forskning som sier noe om hvordan og hvor ofte friske personer bør vaske seg for å oppretholde god helse? Jeg har forsøkt å søke, men finner bare uttalelser fra bedrifter som selger vaskeprodukter ol. De er jo ikke akkurat nøytrale i denne sammenhengen. Det hadde vrt greit med noen som faktisk viste noe om dette. Det er nok av synsere. Anonymous poster hash: dd73f...c02 Kommer langt med sunn fornuft. Når man vet at alle faktisk svetter noe, døde hudceller og rett og slett velvære...så ser de aller fleste at å bade/dusje vaske seg en gang i uken enten man er barn og spesielt voksne er rimelig uhygenisk sett i det perspektiv at vi alle omgås andre mennesker. Jeg slutter aldri å sjokkerer av disse dusje-trådene, men er glad både min mann og jeg har daglig god hygiene med dusjing, calling og overfører gode vaner og rutiner til våre barn. Anonymous poster hash: 0e63c...17c Da jeg vokste opp på 70-tallet var det vanlig at man dusjet eller badet en gang i uken. På sommeren noe oftere, eller hvis man hadde gjort noe spesielt. Hvis man vasker seg daglig så er det ikke på noen måte uhygienisk å ikke dusje daglig (så sant man ikke er blitt skitten, veldig svett). Det har imidlertid blitt en sosial greie at man "må" dusje minst daglig, hvis ikke blir man sett på som uhygienisk. Å dusje med dusjsåpe på hele kroppen er ikke bra, det er med på å vaske bort naturlige hudbarrierer som beskytter oss og er en del av immunforsvaret vårt. Når det er sagt, jeg foretrekker nå å dusje ca. daglig selv. Nå er jeg singel og da kan det gå et par dager mellom, men vasker meg da morgen og kveld. Blir sett på som ren og pen og får faktisk ofte kommentarer om at jeg lukter godt, selv om jeg ikke bruker parfyme og kun bruker nøytrale deodoranter og ansiktskrem. HI, jeg vet jeg har lest en del forskning på det, men husker dessverre ikke hvor jeg har lest det i farta. Anonymous poster hash: 1ed85...8ab
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #5 Skrevet 3. november 2015 Vasker meg hver morgen, samt på hendene etter toalettbesøk, og før jeg lager mat og før jeg spiser. Dusjer hver kveld, men uten såpe. Bruker shampoo annenhver dag. Bruker deodorant etter dusj og hver morgen. Syns det er ganske ok, men vet ikke om det , ifølge forskning, er uhygienisk, hygienisk, trygt eller farlig. Jeg gjør dette fordi jeg ikke skal lukte vondt, og håret skal se fint ut og jeg skal føle meg vel. Jeg husker ikke sist jeg ble syk pga en infeksjon Det er maaange år siden Anonymous poster hash: c0fae...d21
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #6 Skrevet 3. november 2015 Finnes det egentlig noen nøytral forskning som sier noe om hvordan og hvor ofte friske personer bør vaske seg for å oppretholde god helse? Jeg har forsøkt å søke, men finner bare uttalelser fra bedrifter som selger vaskeprodukter ol. De er jo ikke akkurat nøytrale i denne sammenhengen. Det hadde vrt greit med noen som faktisk viste noe om dette. Det er nok av synsere. Anonymous poster hash: dd73f...c02 Kommer langt med sunn fornuft. Når man vet at alle faktisk svetter noe, døde hudceller og rett og slett velvære...så ser de aller fleste at å bade/dusje vaske seg en gang i uken enten man er barn og spesielt voksne er rimelig uhygenisk sett i det perspektiv at vi alle omgås andre mennesker. Jeg slutter aldri å sjokkerer av disse dusje-trådene, men er glad både min mann og jeg har daglig god hygiene med dusjing, calling og overfører gode vaner og rutiner til våre barn. Anonymous poster hash: 0e63c...17c Da jeg vokste opp på 70-tallet var det vanlig at man dusjet eller badet en gang i uken. På sommeren noe oftere, eller hvis man hadde gjort noe spesielt. Hvis man vasker seg daglig så er det ikke på noen måte uhygienisk å ikke dusje daglig (så sant man ikke er blitt skitten, veldig svett). Det har imidlertid blitt en sosial greie at man "må" dusje minst daglig, hvis ikke blir man sett på som uhygienisk. Å dusje med dusjsåpe på hele kroppen er ikke bra, det er med på å vaske bort naturlige hudbarrierer som beskytter oss og er en del av immunforsvaret vårt. Når det er sagt, jeg foretrekker nå å dusje ca. daglig selv. Nå er jeg singel og da kan det gå et par dager mellom, men vasker meg da morgen og kveld. Blir sett på som ren og pen og får faktisk ofte kommentarer om at jeg lukter godt, selv om jeg ikke bruker parfyme og kun bruker nøytrale deodoranter og ansiktskrem. HI, jeg vet jeg har lest en del forskning på det, men husker dessverre ikke hvor jeg har lest det i farta. Anonymous poster hash: 1ed85...8ab Innlegget er vel myntet på hun som kun bader 1 dag i uka, og ikke skifter undertøy hver dag en gang. Anonymous poster hash: 0e63c...17c
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #7 Skrevet 3. november 2015 http://forskning.no/bakterier-hygiene/2013/12/hvor-ofte-bor-man-vaske-seg Var det første jeg fikk opp på google. Anonymous poster hash: 1a3af...2ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå