hysterika Skrevet 3. november 2015 #1 Skrevet 3. november 2015 (endret) Jeg har aldri tenkt på dette før! Datteren vår er 13, og vi har selvfølgelig alltid fulgt henne til legen. Hun har en kronisk sykdom, og går regelmessig til legen. Nå sist gikk hun sammen med pappa'n sin. Hun sa til meg etterpå at det var litt kleint, legen hadde bl.a. spurt hene om menstruasjon (om den er regelmessig), og han hadde snakket om risikoen for å utvikle jernmangel når man menstruerer. Kan hun gå alene neste gang? Er det regler for sånt? Endret 3. november 2015 av hysterika
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #2 Skrevet 3. november 2015 Spør henne da vel. Hvis hun er oppegående og klar for det og kan gjøre seg forstått, er ærlig osv. Ingen problem. Jeg gikk alene til legen fra jeg var 14. Anonymous poster hash: 2a01d...48d
TinaK 1990 Skrevet 3. november 2015 #3 Skrevet 3. november 2015 Synes du skal følge henne, jeg. Siden hun er 13 år og i puberteten så skjønner jeg det er flaut med pappa.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #4 Skrevet 3. november 2015 Jeg gikk første gang alene til lege da jeg var 18 år og skulle ha p-piller, men nå har ikke jeg noen kronisk sykdom da og har veldig sjelden vært hos legen. Sønnen min på 14 år har ikke vært hos legen siden han hadde ørebetennelse i barnehagen, så om han skulle bli dårlig og trenge legehjelp nå så ville jeg fulgt han. I situasjonen til din datter ville jeg kjørt henne til legen og ventet på venteværelset om hun ønsket det sånn, da kunne legen hentet deg (eller mannen) om han ville ha et par ord med foresatte også. Anonymous poster hash: 296c7...86e
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #5 Skrevet 3. november 2015 Min datter var alene hos legen for første gang, nå som 14 åring. Hun kjenner legen, og jeg hadde ingen mulighet til å følge det. Det gjaldt bare litt eksem. Så følte heller ikke det var så nødvendig at jeg måtte være med. Hun går jo og til reguleringstannlegen, og psykologen alene. Så dette er hun jo vant til. Vil hun ha meg med, så blir jeg selvfølgelig med. Anonymous poster hash: 84a4b...e23
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #6 Skrevet 3. november 2015 Som lege syne jeg det er ganske håpløst når barn kommer alene. Man får gjerne ikke like gode svar på det man som lege lurer på når foreldrene ikke kan fortelle hvordan det har vært siden sist, og så er det nytteløst å gi en 13-åring videre instruksjoner ift endring av medisiner eller videre oppfølging f.eks. 16 år er mer greit, særlig om det gjelder enkle problemstillinger. Så jeg synes absolutt dere bør følge henne videre! Anonymous poster hash: 71a5c...7a2
Gjest Skrevet 3. november 2015 #7 Skrevet 3. november 2015 Jeg var 16 år første gangen jeg dro alene til legen, men da satt en venninne på venterommet og ventet på meg.
hysterika Skrevet 3. november 2015 Forfatter #8 Skrevet 3. november 2015 Takk for mange svar! Jeg skal prøve å time hennes legetimer slik at jeg ikke er på jobbreise og dermed kan følge henne - i et par år til
Gjest Skrevet 3. november 2015 #9 Skrevet 3. november 2015 Tenker 16 år. Bare ser på 15 åringen her, han får ikke med seg halvparten av hva som blir sagt på timen hos legen. Nå er kanskje gutter mer vimsete enn jenter, men alikevel
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #10 Skrevet 3. november 2015 Jenta mi var 11år da hun var hos legen med bestefar, jeg hadde ingen mulighet til våre med og forskyvning av time gikk ikke siden det er 10mnd ventetid. Ringte og snakket med legen såfort jeg fant ut at jeg ikke hadde mulighet. Jenta kunne godt komme alene, men jeg skulle være i nærheten av tlf om hun lurte på noe. Det var helt greit. Ungen ordnet med legetimen og bestefar satt bare i bakgrunnen og var sjofør siden det er langt unna. Legen ringte senere på dagen og fortalte om hvem nye medisine hun hadde skrevet ut resept på. Hun sa det gikk kjempe fint. Jenta kunne dratt til legen alene for hunhar vært inn og ut hos de fleste leger og ofte, så hun kan svare på det de lurer på. Det er kun oppfølgning evt forværring av sykdommen hun har. Mine barns stefar har vært med ungene til lege og sykehus mange ganger, han er like inni i dette som jeg er. Hadde ungenes far vært med så hadde han ikke kunne svare på noe. Ungene nekter å ha han med. Det er ikke aktuelt å stå hos legen i bare trusa om far er der. Med far så er det så idt det er kontakt. Anonymous poster hash: f1f1f...9b8
Stridsmøy Skrevet 3. november 2015 #11 Skrevet 3. november 2015 Jeg dro til fastlegen alene da jeg hadde fylt 16 år. Da mente både legen og mamma at jeg skulle klare legetimene uten følge med tanke på at jeg var stor nok til å forklare symptomer ordentlig selv.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #12 Skrevet 3. november 2015 Oi, aldri tenkt over! Var ikke til legen mellom 10 og 22, da pga graviditet Anonymous poster hash: ea687...430
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå