Gå til innhold

Nasjonale prøver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår sliter med lesingen men har ingen diagnose og ikke enkeltvedtak på at hun skal ha ekstra hjelp. Nå har de nylig hatt nasjonale prøver i norsk, matte og engelsk (5. trinn). Datteren vår fikk da tilbud om ekstra tid på norskprøven, men ikke på prøven i matte og engelsk. Det har jo ført til at hun får en mye bedre skår på norsken enn hun ville fått ellers da hun har fått mye ekstra tid til å lese teksten. I matte derimot har hun ikke fått vist hva hun kan soden hun knapt har rukket å lese oppgavene. Skal det være sånn? Jeg trodde ikke noen kunne få ekstra tid.

Anonymous poster hash: 9d3f6...8b9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen kan få ekstra tid eller droppe den helt, men jeg er ganske sikker på at det gjelder bare barn med iop, altså individuell oppfølgingsplan og spesialundervisning...

Det er mange skoler som gjør dette for å få så høye score som mulig, det er rett og slett juks fra skolens side.

Anonymous poster hash: 28fa8...b35
Skrevet

Noen kan få ekstra tid eller droppe den helt, men jeg er ganske sikker på at det gjelder bare barn med iop, altså individuell oppfølgingsplan og spesialundervisning...

Det er mange skoler som gjør dette for å få så høye score som mulig, det er rett og slett juks fra skolens side.

Anonymous poster hash: 28fa8...b35

Hva gjør vi med det?

Skrevet

Nasjonale prøver er bare tull. De er ment for å fange opp de som trenger ekstra oppfølging. Men skolene er mer opptatt av resultatet utad og trikser med det de kan for at det skal se best mulig ut.

Hva sier læreren om barnet ditt? For å få spesialundervisning og individuell opplæringsplan må barnet henvises til ppt som gjør en vurdering av barnets utbytte av opplæringstilbud.

Anonymous poster hash: 467f6...c0d

Skrevet

Jeg hadde ikke brydd meg om resultatene. De har ingenting å si for din datter (annet enn at "ekstreme" resultater i begge ender kan fanges opp så hun kan få tilpasset undervisning). På skolen her fikk barn med lesevansker hjelp av en assistent på matematikken. De satt på eget rom og fikk oppgavene opplest.

Anonymous poster hash: 24aa5...c8d

Skrevet

Vår datter fikk ekstra tid på matten, rett og slett fordi hun trenger tid til å les og tolke oppgaven uten å stresse for å kunne yte godt. Hun har ikke noen annen spesiell oppfølging på skolen, og har nå kommet i gruppe med den vanskeligste matten.

Anonymous poster hash: 18f25...0b9
Skrevet

Nasjonale prøver er bare tull. De er ment for å fange opp de som trenger ekstra oppfølging. Men skolene er mer opptatt av resultatet utad og trikser med det de kan for at det skal se best mulig ut.

Hva sier læreren om barnet ditt? For å få spesialundervisning og individuell opplæringsplan må barnet henvises til ppt som gjør en vurdering av barnets utbytte av opplæringstilbud.

Vi har vært gjennom ppt. De mente hun var for "flink" til å få dysleksidiagnose, men at hun hadde klare leseproblemer. Skolen burde kunne gi godt nok tilbud innenfor den vanlige tilpassede opplæringen, men hun skulle testes igjen etter ca 6 mnd for å måle fremgangen. Jeg regner med at skolen vil bruke gode resultater på nasjonale prøver som "bevis" på at de har gjort en god jobb med henne.

I dette tilfellet reagerer jeg likevell på det jeg regner med er "omgåelse" av prøveregelverket for å heve snittet på skolen. En ting er at ungene hadde masse lekser de siste ukene før prøvene som gikk på å øve til testene på nettet, men å gi ekstra tid til svake elever gjør jo virklig at resultatene blir helt uinteressante. Hvis dette er vanlig rundt omkring viser jo i praksiss ikke disse resultatene stort annet enn hvem som er best på manipulering av prøver.

Skrevet

Vi har vært gjennom ppt. De mente hun var for "flink" til å få dysleksidiagnose, men at hun hadde klare leseproblemer. Skolen burde kunne gi godt nok tilbud innenfor den vanlige tilpassede opplæringen, men hun skulle testes igjen etter ca 6 mnd for å måle fremgangen. Jeg regner med at skolen vil bruke gode resultater på nasjonale prøver som "bevis" på at de har gjort en god jobb med henne.

I dette tilfellet reagerer jeg likevell på det jeg regner med er "omgåelse" av prøveregelverket for å heve snittet på skolen. En ting er at ungene hadde masse lekser de siste ukene før prøvene som gikk på å øve til testene på nettet, men å gi ekstra tid til svake elever gjør jo virklig at resultatene blir helt uinteressante. Hvis dette er vanlig rundt omkring viser jo i praksiss ikke disse resultatene stort annet enn hvem som er best på manipulering av prøver.

Selv om barnet ikke har dysleksi eller andre diagnoser så kan man få spesialundervisning. En diagnose skal ikke ha noe å si for dette, selv om en diagnose ofte kan utløse de riktge tiltakene. Men om hun er utredet av ppt og de har gjort en vurdering på at hun kan greie seg fint innenfor tilpasset opplæring ville jeg heller lagt litt press på læreren med hensyn til hvordan undervisningen tilpasses.

Min personlige mening er at nasjonale prøver bare er tull og har ikke den virkningen de egentlig er ment for. Å øve til en kartleggingsprøve kartlegger ikke hvor barnet står, men hvor mye kunnskap eleven har tilegnet seg i tiden før prøven. Å få utsatt tid viser at det ikke er en standard på testene hvor alle elevene måles på samme måte. Spesielt hvis dette med utsatt tid gis på skjønn. Men slik skolen har gjennomført testen er ikke uvanlig i det hele tatt, dessverre.

Om barnet ditt ligger i en gråsone med hensyn til en dysleksidiagnose så burde læreren vite hvor skoen trykker og tilpasse undervisning og gi hjelpemidler deretter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...