Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #1 Skrevet 3. november 2015 Jeg har fire barn. De to eldste sluttet med nattbleie da de var ca 3,5-4 år, og den nest yngste like før han fylte 6 år. Nå er minsten 6 år og har vært det i noen måneder. Problemet er at hun overhode ikke er tørr enda. Med de andre barna ventet vi til de hadde helt tørre bleier om morgningen noen dager på rad før vi sluttet, og da var de også helt tørre etter det. Maks 1-2 uhell, og så ingenting siden. Problemet er at 6-åringen kanskje bare har hatt 3-4 tørre bleier noen gang, og de er veldig våte om morgningen vanligvis. Likevel tenkte vi at vi kunne forsøke uten, men det gikk ikke bra. Første kvelden var hun våt allerede etter 1,5 time. Vi byttet og da holdt hun seg tørr resten av natten. Andre kvelden vekket vi henne og tok henne på toalettet to ganger før vi selv la oss (i 22.30-tiden og 24-tiden), likevel var sengen klissvåt litt ut på natten. Etter det tok vi på bleie igjen. Hun er åpenbart ikke klar i det hele tatt enda i og med at hun tisser også veldig tidlig på natten mens hun er i dyp søvn. Jeg kan legge til at hun sluttet med bleie på dagtid da hun bare var 2 år, så hun har veldig god kontroll på dagen, men da altså ikke om natten. Er det noen som har noen erfaringer her om hva vi kan/bør gjøre? Vi har sett det an lenge nå, men lurer på om det etter hvert er på tide å ta henne til lege. Eller er det like greit å vente enda litt lenger? Finnes det noen medisiner el, andre tiltak? Anonymous poster hash: e15a7...886
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #2 Skrevet 3. november 2015 Det finnes medisiner, en nesespray med noen hormoner i. Babyer småtisser hele tiden, etterhvert utvikles blærekapasiteten og barna kan fylle blære mer før den tømmes. Når de er mellom 2 og 4 år får de kontroll på denne tømmingen. Samtidig dannes et hormon i kroppen etterhvert som setter ned urinproduksjonen om natta, kroppen danner rett og slett mindre urin mens vi sover. Her er det noen som modnes senere enn andre, og om dette hormonet er på plass ved 5-6 års alder kalles det sengevæting. Da kan du få hormonet i nesespray. Jeg er ikke helt sikker på når du kan begynne få nattbleier på blå resept, men mener det er fra rundt 6-års alder, så du burde absolutt ta turen til lege. Det er en del som har effekt av akupunktur og/eller kiropraktor mot sengevæting, så det er verdt et forsøk, men så lenge barnet produserer så mye urin om natten enda har dette med modning å gjøre så man må bare avvente. Anonymous poster hash: 2cc55...e87
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #3 Skrevet 3. november 2015 Det finnes medisiner, en nesespray med noen hormoner i. Babyer småtisser hele tiden, etterhvert utvikles blærekapasiteten og barna kan fylle blære mer før den tømmes. Når de er mellom 2 og 4 år får de kontroll på denne tømmingen. Samtidig dannes et hormon i kroppen etterhvert som setter ned urinproduksjonen om natta, kroppen danner rett og slett mindre urin mens vi sover. Her er det noen som modnes senere enn andre, og om dette hormonet er på plass ved 5-6 års alder kalles det sengevæting. Da kan du få hormonet i nesespray. Jeg er ikke helt sikker på når du kan begynne få nattbleier på blå resept, men mener det er fra rundt 6-års alder, så du burde absolutt ta turen til lege. Det er en del som har effekt av akupunktur og/eller kiropraktor mot sengevæting, så det er verdt et forsøk, men så lenge barnet produserer så mye urin om natten enda har dette med modning å gjøre så man må bare avvente. Anonymous poster hash: 2cc55...e87 Takk for fint og forklarende svar Ja, da tror jeg at jeg skal ringe lege og bestille en time. Foreløpig bryr hun seg heldigvis ikke så mye om at hun fortsatt har bleie på om natten, men jeg tenker at det ikke er så lenge til hun vil gå på overnatting osv hos venninner, og da kan det fort bli et problem. HI Anonymous poster hash: e15a7...886
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #4 Skrevet 3. november 2015 Min erfaring er at det til slutt går over av seg selv. Yngste barnet mitt er 8 år nå, og tisser seg ut kanskje 4-5 netter i uken. Eldste barnet ble tørr om natten i 9-10 års alderen. Jeg har selvfølgelig vært hos legen med begge, vi har fått bleier, kladder og minirin (ingen resultat) på blå resept. Med eldste barnet prøvde vi netter uten bleie osv, det ble stress for både voksne og barn. Etter hvert gikk det seg til, og før leirskole i 6. klasse var ikke sengevæting et tema. Eneste problemet er at "ingen skal vite", det har vi ordnet greit i forbindelse med overnatting, bleiene pakkes i "anonym" pose, andre foreldre informeres i det stille, og vi har aldri opplevd erting fra andre. Alt i alt er ikke sengevætingen noe problem, det går over av seg selv. Skamfølelsen og stresset rundt kan være et problem, men blir i stor grad det du gjør det til. Det blir sjelden vått i sengen takket være effektive bleier. Jeg har madrassbeskytter fra IKEA under vanlig laken, og det fungerer fint. Ved overnatting må jeg huske bleier. Jeg ser at mange har troen på løsning hos kiroprakter e.l. Jeg tror at det uansett går over av seg selv, og at det beste man kan gjøre er å forklare for ungene at sengevæting er vanligere enn man tror. Jeg har forklart at kroppen mangler et stoff som skal gjøre tisset tørrere om natten, og at det kommer av seg selv. Anonymous poster hash: 70af9...0e7
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #5 Skrevet 3. november 2015 Vi gikk til lege med eldste når han var 6 år. Mye lik historie som hos dere, våte bleier hver natt med mye urin i. Mistenkte at han ikke produserte adh (anti diuretisk hormon som setter ned urinproduksjonen om natta). Startet opp med Minirin som han har god effekt av. Har nå uhell alt fra et par ganger i uka til kanskje en gang pr 14 dag. I tillegg har vi utstyr på blå resept, både nattbleier (som vi kaller nattbukser for å unngå bleienavnet) og engangskladder. I tillegg må vi selvsagt være påpasselige med at han ikke drikker mye før leggetid. Max halvt glass siste timen før inntak av medisin og legging. Nå er han 7 1/2 år og det synes ikke å være ovr ennå. Men slik det er nå er det ikke til stor plage verken for han eller oss. Anonymous poster hash: 0aab5...586
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå