Gå til innhold

Du som har dårlig erfaring med antidepressiva

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil du fortelle litte grann? Alvorlige eller ubehagelige bivirkninger? Noe du ikke var forberedt på, eller ble verre eller annerledes enn du trodde? Var det likevel slik at de eventuelle negative sidene veide opp for symptomene på depresjon? Takknemlig for svar (og veldig usikker på om jeg skal begynne med medisinene, som du sikkert skjønner...).

Anonymous poster hash: 90bff...098

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk Fluoexitine mot depresjon og fikk bulimi som bieffekt. Jeg brukte også seroquel og lamictal en stund. Jeg slet enormt med nada kondisjon, ekstrem svette og smertefullt utslett på venstre ben fra lysken og ned.

Man må nesten bare forsøke medisinene og håpe at det hjelper. Vær obs på bivirkninger men la medisinen få virke litt før du slutter med dem. Vær åpen med lege/psyk om bivirkninger også. Jeg hadde bulimi i noen år før jeg innså at det kunne være en bivirkning av medisinene.

Når jeg sluttet på mine medisiner ble jeg mye bedre enn da jeg gikk på de. Gikk på Seroquel, Lamictal, Ritalin, Fluoexitin og en til tror jeg. Husker ikke en gang.. Om ikke det bare var sobrilen jeg tenker på, som jeg fikk når jeg fikk angstanfall.

Og ikke glem, depresjon kan være miljøbetinget. Det hjalp enormt for meg å komme meg vekk fra mennesker som brøt meg ned og fikk meg til å bli deprimert og uverdig som person. Pillene hjalp ingenting for meg, men jeg vet nå at har vært i uheldige situasjoner. Vær litt obs på det :) Og ikke minst kosthold. Å  leve på yumyum nudler og potetmos er heller ikke bra for psyken. Spis variert og sunt.

Anonymous poster hash: b1d56...332
Skrevet

Jeg svarer deg jeg, selv om jeg ikke har dårlig erfaring..! Jeg begynte på antidepressiva / lykkepiller (cipralex) for under 1 mnd siden. Jeg begynte fordi jeg er deprimert i forbindelse med et samlivsbrudd, jeg har hovedomsorgen for et barn i barnehagen, lite avlastning og lite nettverk. Delvis sykemeldt fra en tildels krevende jobb..

Jeg merker at pillene hjelper meg til å bevare fatningen / holde meg rolig, uten at jeg er urolig i kroppen hele tiden. Jeg sover også bedre, og ser ikke like svart på ting hele tiden. Jeg har også litt bedre apetitt igjen, etter å ha gått ned en del kilo de siste mnd. Jeg trengte å gå ned noen kilo, men det å ikke ha matlyst er ikke helt riktig måte å gjøre det på.

Jeg vet at bruken av pillene er forbigående, "krykker" som kan hjelpe meg gjennom en vanskelig periode i livet til jeg har mer ro/stabilitet. Føler også de bidrar til at jeg kan være en bedre mamma fordi jeg ikke er så nedfor "hele tiden".

Lykke til med deg og ditt, håper du føler deg bedre etterhvert!

Anonymous poster hash: 9dcd2...cb0

Skrevet

Jeg ble veldig utmattet og svimmel. Gikk på dem i et par år, uten at jeg egentlig ville. Hver gang jeg prøvde å slutte på dem ble jeg dårlig (kvalm og veeeeldig svimmel) i lang tid, så jeg måtte bare begynne på dem igjen. Til slutt fikk jeg sykemelding og tett oppfølging fra lege slik at jeg klarte å slutte med Cipralex. Anbefaler virkelig ikke Cipralex!!

Men, er du full av angst og er veldig deprimert har du vel ikke så mye å tape på å prøve?

Jeg hadde moderat angst og mild depresjon. For meg var det situasjonsbetinget, og da hjelper medisin lite annet enn å lettere gi faen i den håpløse situasjonen.

Anonymous poster hash: 103c9...0db

Skrevet

SSRI har gitt bivirkninger i sexlivet.

De jeg går på nå gjør meg litt svett og svimmel. Ellers greit

Har god erfaring med de. De løser ikke problemet, men jeg klarer å holde hodet over vannet slik at jeg kan jobbe med det.

Tatt det for alvorlig depresjon

Anonymous poster hash: 94f67...495

Skrevet

Hvilke medisiner har du fått?

Skrevet

Jeg beklager for at jeg ikke svarer på det du spør om, men jeg synes det er skummelt at mennesker som har fått medisiner for å hjelpe velger å overse anbefalingen av legen og heller velger utfra svar man får på nett...

Ingen medisiner fungerer likt på alle, det du bør gjøre er å følge legens behandlingsplan, prøve medisinene selv for å se om de fungerer for deg og eventuelt ta det opp med legen hvis du opplever bivirkninger.

Anonymous poster hash: 6587e...a9e

Skrevet

Tusen takk for svar - de var nyttige, alle sammen - på hver sin måte. Legen har forespeilet at det virker veldig godt på mange - men ikke på alle. Og det viser jo svarene deres godt, det er derfor jeg er så i tvil. Det er en enormt høy terskel for meg å begynne på den type medisiner - hadde aldri trodd jeg skulle falle i "den kategorien".. Men nå har jeg hatt det tungt i et år og det stabiliserer seg ikke. Jeg har gode og helt normale dager, men det går ikke mange av dem før de tunge kommer, og da mister jeg nærmest kontrollen over meg selv. Jeg lytter selvfølgelig til legen men det er likevel nyttig å høre andres erfaringer.

Takk igjen!

HI

Skrevet

Jeg beklager for at jeg ikke svarer på det du spør om, men jeg synes det er skummelt at mennesker som har fått medisiner for å hjelpe velger å overse anbefalingen av legen og heller velger utfra svar man får på nett...

Ingen medisiner fungerer likt på alle, det du bør gjøre er å følge legens behandlingsplan, prøve medisinene selv for å se om de fungerer for deg og eventuelt ta det opp med legen hvis du opplever bivirkninger.

Anonymous poster hash: 6587e...a9e

Jeg synes det er skummelt at leger deler ut antidepressiva som godteri på julekvelden!

Man gjør lurt i å være skeptisk!

Anonymous poster hash: 103c9...0db

Skrevet

Tusen takk for svar - de var nyttige, alle sammen - på hver sin måte. Legen har forespeilet at det virker veldig godt på mange - men ikke på alle. Og det viser jo svarene deres godt, det er derfor jeg er så i tvil. Det er en enormt høy terskel for meg å begynne på den type medisiner - hadde aldri trodd jeg skulle falle i "den kategorien".. Men nå har jeg hatt det tungt i et år og det stabiliserer seg ikke. Jeg har gode og helt normale dager, men det går ikke mange av dem før de tunge kommer, og da mister jeg nærmest kontrollen over meg selv. Jeg lytter selvfølgelig til legen men det er likevel nyttig å høre andres erfaringer.

Takk igjen!

HI

Veldig forståelig! Jeg var veldig skeptisk selv, og drøyde det 6 mnd før jeg ville prøve. Da var jeg på et sted hvor jeg ikke hadde noe å tape. Jeg fortsatte også med samtaleterapi som jeg så på som hovedbehandling. Medikamenter ble en form for støtte for meg.

folk reagerer ulikt, og jeg tror det lureste du kan gjøre er å prøve medisinen legen har anbefalt, så erfarer du raskt hvordan de påvirker deg.

antidepressiva bør etter min mening ikke sees på som en enkel utvei, men et hjelpemiddel for de som trenger det.

Lykke til og god bedring! Det er så vondt å slike psykisk, men heldigvis kommer de aller fleste seg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...