Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #1 Skrevet 2. november 2015 Om du visste at vennene til barna dine startet å drikke i 13-14 års alder. Hadde du fortalt dette til foreldrene til dette det gjaldt? Jeg ville automatisk ha svart ja for noen år siden (den gang jeg ikke var i denne situasjonen selv), men nå er jeg i den situasjonen at om jeg forteller, får barnet mitt skylden for dette, og alle vil gå i mot han. Dette vil jeg selvfølgelig ikke. Sukk... Nå begynner det jeg har gruet meg mest til siden jeg fikk barn... tennårene😢 Hjelp! Anonymous poster hash: a04b2...d2f
MammantilNurket Skrevet 2. november 2015 #2 Skrevet 2. november 2015 Vet du hvor de får alkoholen fra? Eldre søsken? Venner? Sprit-taxi? En venninne av meg hadde et liknende dilemma for litt siden. Hun tok en anonym telefon og tipset politiet. De tauet inn vedkommende som holdt ungdommene med alkohol - problem løst Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #3 Skrevet 2. november 2015 Vet du hvor de får alkoholen fra? Eldre søsken? Venner? Sprit-taxi? En venninne av meg hadde et liknende dilemma for litt siden. Hun tok en anonym telefon og tipset politiet. De tauet inn vedkommende som holdt ungdommene med alkohol - problem løst Lykke til! Takk for svar, men han sier han ikke aner hvor de har fått det fra. Ingen av de har eldre søsken, men jeg kan se for meg de har klart å samle dette sammen hjemme. Sikkert mange som tenker at de kan ha alkohol fritt stående, for de kan sikkert aldri tro at barna har begynt å drikke, ja, kanskje naivt, men tror de tenårene kommer litt for fort på mange.Denne gangen var det bare litt, så akkurat nå føler jeg at jeg må avvente, jeg får selv prøve å følge bedre med de. Men hadde det vært min sønn som drakk, tror jeg jeg hadde blitt forbanna om ikke andre foreldre som visste fortalte meg. Uff... Jeg må jo også være lojal mot min sønn (med det mener jeg, ikke ødelegge hele hans sosiale liv), om jeg ikke lager noe drama nå, kommer han kanskje til å fortsette å være ærlig med meg (håper jeg) og om dette utvikler seg, må jeg jo gjøre noe... Dette er en så utrolig skummel tid😢 De føler seg voksne, de er barn, de er usikker, de vil tøffe seg, de er full av hormoner og merkelig oppførsel... Hvor ble det av den trygge 12 åringen min jeg ikke trengte å bekymre meg over? Anonymous poster hash: a04b2...d2f
MammantilNurket Skrevet 2. november 2015 #4 Skrevet 2. november 2015 Vet du hvor de får alkoholen fra? Eldre søsken? Venner? Sprit-taxi? En venninne av meg hadde et liknende dilemma for litt siden. Hun tok en anonym telefon og tipset politiet. De tauet inn vedkommende som holdt ungdommene med alkohol - problem løst Lykke til! Takk for svar, men han sier han ikke aner hvor de har fått det fra. Ingen av de har eldre søsken, men jeg kan se for meg de har klart å samle dette sammen hjemme. Sikkert mange som tenker at de kan ha alkohol fritt stående, for de kan sikkert aldri tro at barna har begynt å drikke, ja, kanskje naivt, men tror de tenårene kommer litt for fort på mange.Denne gangen var det bare litt, så akkurat nå føler jeg at jeg må avvente, jeg får selv prøve å følge bedre med de. Men hadde det vært min sønn som drakk, tror jeg jeg hadde blitt forbanna om ikke andre foreldre som visste fortalte meg. Uff... Jeg må jo også være lojal mot min sønn (med det mener jeg, ikke ødelegge hele hans sosiale liv), om jeg ikke lager noe drama nå, kommer han kanskje til å fortsette å være ærlig med meg (håper jeg) og om dette utvikler seg, må jeg jo gjøre noe... Dette er en så utrolig skummel tid😢 De føler seg voksne, de er barn, de er usikker, de vil tøffe seg, de er full av hormoner og merkelig oppførsel... Hvor ble det av den trygge 12 åringen min jeg ikke trengte å bekymre meg over? Tenåringer kan være en håndfull, men samtidig er de i en utrolig spennende fase i livet. Som lærer føler jeg meg veldig privilegert som får ta del i dette Hva med å gå via skolen? Ta det opp på foreldremøte? For å hindre en for tidlig alkoholdebut er det superviktig at dere foreldre kommuniserer, kjenner hverandre og at alle opererer med samme regler/konsekvenser. Skolen må også på banen. Ta kontakt med skolen eller foreldreutvalget, be dem om så er å kalle inn til et ekstraordinært Foreldremøte, gjerne med noen fra politiet. Anonymous poster hash: a04b2...d2f
MammantilNurket Skrevet 2. november 2015 #5 Skrevet 2. november 2015 Vet du hvor de får alkoholen fra? Eldre søsken? Venner? Sprit-taxi? En venninne av meg hadde et liknende dilemma for litt siden. Hun tok en anonym telefon og tipset politiet. De tauet inn vedkommende som holdt ungdommene med alkohol - problem løst Lykke til! Takk for svar, men han sier han ikke aner hvor de har fått det fra. Ingen av de har eldre søsken, men jeg kan se for meg de har klart å samle dette sammen hjemme. Sikkert mange som tenker at de kan ha alkohol fritt stående, for de kan sikkert aldri tro at barna har begynt å drikke, ja, kanskje naivt, men tror de tenårene kommer litt for fort på mange.Denne gangen var det bare litt, så akkurat nå føler jeg at jeg må avvente, jeg får selv prøve å følge bedre med de. Men hadde det vært min sønn som drakk, tror jeg jeg hadde blitt forbanna om ikke andre foreldre som visste fortalte meg. Uff... Jeg må jo også være lojal mot min sønn (med det mener jeg, ikke ødelegge hele hans sosiale liv), om jeg ikke lager noe drama nå, kommer han kanskje til å fortsette å være ærlig med meg (håper jeg) og om dette utvikler seg, må jeg jo gjøre noe... Dette er en så utrolig skummel tid😢 De føler seg voksne, de er barn, de er usikker, de vil tøffe seg, de er full av hormoner og merkelig oppførsel... Hvor ble det av den trygge 12 åringen min jeg ikke trengte å bekymre meg over? Tenåringer kan være en håndfull, men samtidig er de i en utrolig spennende fase i livet. Som lærer føler jeg meg veldig privilegert som får ta del i dette Hva med å gå via skolen? Ta det opp på foreldremøte? For å hindre en for tidlig alkoholdebut er det superviktig at dere foreldre kommuniserer, kjenner hverandre og at alle opererer med samme regler/konsekvenser. Skolen må også på banen. Ta kontakt med skolen eller foreldreutvalget, be dem om så er å kalle inn til et ekstraordinært Foreldremøte, gjerne med noen fra politiet. Anonymous poster hash: a04b2...d2f
MammantilNurket Skrevet 2. november 2015 #6 Skrevet 2. november 2015 Vet du hvor de får alkoholen fra? Eldre søsken? Venner? Sprit-taxi? En venninne av meg hadde et liknende dilemma for litt siden. Hun tok en anonym telefon og tipset politiet. De tauet inn vedkommende som holdt ungdommene med alkohol - problem løst Lykke til! Takk for svar, men han sier han ikke aner hvor de har fått det fra. Ingen av de har eldre søsken, men jeg kan se for meg de har klart å samle dette sammen hjemme. Sikkert mange som tenker at de kan ha alkohol fritt stående, for de kan sikkert aldri tro at barna har begynt å drikke, ja, kanskje naivt, men tror de tenårene kommer litt for fort på mange.Denne gangen var det bare litt, så akkurat nå føler jeg at jeg må avvente, jeg får selv prøve å følge bedre med de. Men hadde det vært min sønn som drakk, tror jeg jeg hadde blitt forbanna om ikke andre foreldre som visste fortalte meg. Uff... Jeg må jo også være lojal mot min sønn (med det mener jeg, ikke ødelegge hele hans sosiale liv), om jeg ikke lager noe drama nå, kommer han kanskje til å fortsette å være ærlig med meg (håper jeg) og om dette utvikler seg, må jeg jo gjøre noe... Dette er en så utrolig skummel tid😢 De føler seg voksne, de er barn, de er usikker, de vil tøffe seg, de er full av hormoner og merkelig oppførsel... Hvor ble det av den trygge 12 åringen min jeg ikke trengte å bekymre meg over? Tenåringer kan være en håndfull, men samtidig er de i en utrolig spennende fase i livet. Som lærer føler jeg meg veldig privilegert som får ta del i dette Hva med å gå via skolen? Ta det opp på foreldremøte? For å hindre en for tidlig alkoholdebut er det superviktig at dere foreldre kommuniserer, kjenner hverandre og at alle opererer med samme regler/konsekvenser. Skolen må også på banen. Ta kontakt med skolen eller foreldreutvalget, be dem om så er å kalle inn til et ekstraordinært Foreldremøte, gjerne med noen fra politiet. Anonymous poster hash: a04b2...d2f
MammantilNurket Skrevet 2. november 2015 #7 Skrevet 2. november 2015 Det ble noe rart med siteringen her. Her er svaret mitt: Tenåringer kan være en håndfull, men samtidig er de i en utrolig spennende fase i livet. Som lærer føler jeg meg veldig privilegert som får ta del i dette Hva med å gå via skolen? Ta det opp på foreldremøte? For å hindre en for tidlig alkoholdebut er det superviktig at dere foreldre kommuniserer, kjenner hverandre og at alle opererer med samme regler/konsekvenser. Skolen må også på banen. Ta kontakt med skolen eller foreldreutvalget, be dem om så er å kalle inn til et ekstraordinært Foreldremøte, gjerne med noen fra politiet.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #8 Skrevet 2. november 2015 Her tok vi det opp på foreldremøte i høst og absolutt alle foreldrene var enige i at de ville vite. Alle var like enige i at de ikke ønsket å ødelegge den fortroligheten de har med eget barn ved å gjøre dem til sladrehank om de fikk vite noe. Vi ble enige om en et par kjøreregler. 1. Tenk over hvordan du mottar en slik telefon. Prøv å unngå å gå rett i forsvar. Om ditt barn og et annet barn har to helt forskjellige historier ligger sannheten antagelig et sted midt mellom. 2. Barnet ditt har ikke krav på å vite hvor du har fått opplysningene fra. Vær åpen om at du har et stort kontaktnett, naboer, ansatte i butikken, foreldre til kompiser osv. Har du fått vite noe kan du ta det opp med barnet ditt uten å si hvor du har opplysningene fra Så får vi se hvordan det fungerer i praksis etterhvert. Foreldrenettverk er faktisk viktig. Anonymous poster hash: 6fd62...eaf
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #9 Skrevet 2. november 2015 Hvorfor får barnet ditt skylden for dette?? Anonymous poster hash: 932a3...793
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #10 Skrevet 2. november 2015 Hvorfor får barnet ditt skylden for dette?? Anonymous poster hash: 932a3...793 Takk for mange fine svar ikke lett dette.Barnet mitt får ikke skylden for at de drakk, men siden han var den eneste som ikke gjorde det, regner han selvfølgelig med å få skylden (av vennene) for at dette kom ut, og kommer garantert til å bli frosset ut av sine nærmeste, noe jeg ser for meg er noe av det værste som kan skje for en tenåring. Anonymous poster hash: a04b2...d2f
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #11 Skrevet 2. november 2015 Bare en sånn liten avsporing... husk å ta sex- og prevensjonspraten med gutten også, og ikke minst det med at man alltid skal ha frivillig samtykke fra jenta. Det kan bikke over for hormonelle smågutter som også begynner å eksperimentere med alkohol. Anonymous poster hash: 3dba1...608
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #12 Skrevet 2. november 2015 Det kommer nok verre ting enn at kompisene til ungen din har "snust på korker"!De stjal litt fra flaskene hjemme, kanskje en fide testet litt sammen med kompiser de er trygge på, en cocktail av wisky, vodka og baileys? Been there, done that, got the t-shirt...... Hadde fint latt den passere, uten å informere. Tror ikke de bryr seg så veldig om det, og tar det som en stor sak. Det hadde ikke vi gjort om det var en probelsmtilling med eldste, og vi kommer ikke til å ta det tungt om det blir en problemstilling med yngste. Er faktisk litt mer bekymringsverdig om de ikke har et teåringsopprør. Det er et sunnhetstegn. Vi var litt forbauset med en tenåring som ikke snuser på ting. Anonymous poster hash: d34c3...abb
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #13 Skrevet 2. november 2015 Har på en måte vert der og en annen måte ikke. Her satt eldste barnet rundt spisebordet og snakket med venner mens jeg vasket stua. De pratet som om jeg ikke var der. De snakket om hva de hadde smakt, hvordan de følte det var, hvordan de syns de andre ble osv. Jeg ble ganske overrasket over at de snakket om det mens jeg var der, for det viste de. Hun er også mitt stebarn, hun er normalt ganske bestemt på at jeg er stemor og ikke mor, dermed skal ikke jeg snakkes så mye med. Men jeg valgt å ikke si noe til noen, for utifra hva jeg hørte så ville jeg ikke blande meg for mye. Utifra det jeg hørte så var det ikke så mye de hadde drukket og heller ikke ofte. De flest syns ikke det smakt godt og ville ikke drikke neste fest de skulle på. Hun har snakket med meg mye om alkohol i etterkant, og når hun er så åpen som hun er så vil jeg ikke bryte hennes tilitt til meg. Nå er hun snart 18år og hun drikker minimalt, da vil jeg igrunn si vi har lykkes med noe. Hun sier hun smaler på nye ting, men hun har ikke funnet noe hun liker så da ser hun heller ikke vitsen med å drikke. Vet min mann har sagt ifra til ett foreldrepar til en venn av lillesøsteren. Det falt vist ikke i god jord. Han ble skjelt ut for å anklage barnet deres for å drikke. Ikke så vanskelig å skjønne hun hadde drukket da hun sjanglet rundt på en fest vi hentet vår unge. Spydde og var slik ufyselig som ungdommer er på hjemme alene fester. Så kommer jeg i den situasjonen igjen eer jeg usikker på hva jeg gjør. Mine unger blir hentet om de er på fest, det kommer de mindre også til å bli. Ingen får sove over hos andre om de skal på fest. Kommer de hjem fulle så kommer de hjem fulle, da har jeg sagt klart å tydelig ifra at jeg startet støvsug, motorsag osv akkurat når jeg vil og de får ikke lov å klage ett sekund. Mener de at de er voksne nok til å drikke, må de også være voksne til å ta seg sammen og gjøre de samme tingene som ellers skjer i huset. Ingen tar hensyn til de. Anonymous poster hash: 90b67...e62
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå