Gå til innhold

Passer Harry Potter-filmene til en 8 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri sett filmene selv, så takknemlig om noen kan gi meg en tlb.mld. :-)

Anonymous poster hash: fa8f7...0c5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja de passer veldig bra. Sønnen min elsker dem.

Skrevet

Jeg har en 8-åring som ikke er blant de aller tøffeste. ;) Han har sitt filmene og likte dem veldig godt!

Skrevet

De passer ikke til noen. Harry Potter er litteratur og skal leses.

Skrevet

Vi leste selvsagt bøkene ført. Men filmene er veldig bra!!

Skrevet

Tull.

Anonymous poster hash: ea489...4d9

Skrevet

Det er jo bra dere leste først, men dere er nok i mindretall der. Dessuten er alle egne bilder ødelagt det øyeblikket man ser filmen.

Skrevet

De gjør nok det, men niåringen her i huset syns de er alt for skumle. Så vi har sett den første, og halvparten av den andre

Anonymous poster hash: 9d03b...8ab

Skrevet

Takk! Kanskje vi skal lese først. Det var en god ide, sug lut! Junior elsker jo å lese og vi låner ofte bøker.

hi

Anonymous poster hash: fa8f7...0c5
Skrevet

Jeg vil nok også tro at de er litt skumle enda, vertfall fra 4 og utover. Men bøkene ville jeg prøvd meg på. De er kjekke for både store og små!

Skrevet

De to første er ikke så skumle. Lurt å lese bøkene først.

Anonymous poster hash: ced1c...e55

Skrevet

Vi har lest boka først og sett første film. Den passer for 8 åringer. Jo lengre ut du kommer, jo mindre passer filmene for 8 åringer. Alle filmene har faktisk 11 årsgrense, men det står på siste at den frarådes for alle under 11 og at det er egnet for de over 13 år.

Vi ser uansett ikke filmene før boka er lest, men siste film (og bok)skal vi ikke lese på noen år. Jeg har sagt som utgangspunkt at vi leser en bok i året og vi startet med første bok da han gikk i 1.klasse. Nå er han 8 år og går i 3.klasse og vi leser 3.bok og kommer snart til å se film nr 2.

Anonymous poster hash: 20350...d8f

Skrevet

Vi leste boka først, og så første filmen etterpå. Handlingen blir vel mørkere for hver film, så tror ikke jeg kommer til å vise mer enn den første og andre når han er så liten.

Skrevet

Det er jo bra dere leste først, men dere er nok i mindretall der. Dessuten er alle egne bilder ødelagt det øyeblikket man ser filmen.

Moro at du skriver det. Hadde akkurat en samtale med en svært oppgitt niåring. Han er av typen som alltid har nesen i en bok. De har nå fått en ny lese-app på skolen, som fungerer omtrent som en hybrid mellom bok og film. Han kan ikke fordra denne appen, fordi den ødelegger bildene han selv danner seg når han leser. Mye magi går tapt når fantasien får en fasit.

Skrevet

Harry potter finnes jo ikke skummelt. Alle venner av 8-åringen har sett dem og digger dem. De er spennende, men ikke skumle.

Skrevet

Første boka/filmen tror jeg kan passe en 8-åring, men de andre anbefaler jeg å vente med. Jeg er 38 og synes det er skummelt! (Har lest alle bøkene, men turte bare se de to første filmene...)

Skrevet

Dere som ikke synes de siste filmene er skumle for en åtteåring, er dere seriøse?? Min jente hadde aldri turt å sett disse. Selv elsker jeg både filmene og bøkene😊

Skrevet

Det er veldig individuelt. Jeg  har nettop lest den nye illustrerte utgaven til husets seksåring. Da får jo heller ikke han laget egne bilder i samme grad, men det får han med en hel del andre bøker. Jeg syns forøvrig adaptasjoner er interessante i seg selv og om en mener at det kun er teksten som er verdt noe, vil en gå glipp av mange flotte leseopplevelser av for eksempel bildebøker.

Anonymous poster hash: d9ae0...1ca
Skrevet

Det er veldig individuelt. Jeg har nettop lest den nye illustrerte utgaven til husets seksåring. Da får jo heller ikke han laget egne bilder i samme grad, men det får han med en hel del andre bøker. Jeg syns forøvrig adaptasjoner er interessante i seg selv og om en mener at det kun er teksten som er verdt noe, vil en gå glipp av mange flotte leseopplevelser av for eksempel bildebøker.

Billedbøker er helt supre. Både pga de nydelige illustrasjonene noen av dem har (noen er jo rene kunstverk, ofte er bildene viktigere enn teksten) og for å få opp leseinteressen. Men for mange blir bildene ødeleggende når de er eldre, og alt leser tykke bøker uten illustrasjoner. I en normal voksenroman ville jeg funnet illustrasjoner forstyrrende. Slik er det for mine "store" barn på ni og elleve også, selv om de har vært gjennom, og gledet seg over, svært mange billedbøker tidligere.

Anonymous poster hash: bb47d...1ae

Skrevet

Det er veldig individuelt. Jeg har nettop lest den nye illustrerte utgaven til husets seksåring. Da får jo heller ikke han laget egne bilder i samme grad, men det får han med en hel del andre bøker. Jeg syns forøvrig adaptasjoner er interessante i seg selv og om en mener at det kun er teksten som er verdt noe, vil en gå glipp av mange flotte leseopplevelser av for eksempel bildebøker.

Billedbøker er helt supre. Både pga de nydelige illustrasjonene noen av dem har (noen er jo rene kunstverk, ofte er bildene viktigere enn teksten) og for å få opp leseinteressen. Men for mange blir bildene ødeleggende når de er eldre, og alt leser tykke bøker uten illustrasjoner. I en normal voksenroman ville jeg funnet illustrasjoner forstyrrende. Slik er det for mine "store" barn på ni og elleve også, selv om de har vært gjennom, og gledet seg over, svært mange billedbøker tidligere.

Anonymous poster hash: bb47d...1ae

Hvordan kan du uttale deg så bastant og generaliserende? Har du forsket på dette? Mange større barn og ungdommer elsker for eksempel grafiske romaner. Alle bøker er ikke for alle, leseopplevelser trenger heller ikke være like. Derfor går det også an å like begge deler og synes at det fungerer bra for en tekst, men ikke for en annen. Jeg opplever vel egentlig at du ser på illustrasjon som noe som er for umodne barn, men som en vokser i fra. Det trenger ikke være tilfelle i min erfaring. En erfaring som når det gjelder dette temaet faktisk er ganske bred. 

Hilsen freelance litteraturformidler for barn og unge

Skrevet

Harry potter finnes jo ikke skummelt. Alle venner av 8-åringen har sett dem og digger dem. De er spennende, men ikke skumle.

Seriøst? Alle filmene? De to siste synes jo selv jeg at var skumle! ;)

Min 8-åring har akkurat sett den tredje filmen og han synes den var veldig skummel med de desperantene. Her har vi lest bøkene først, så sett filmen. De tre første har 7 års aldersgrense, de siste har 11 år. Jeg er ikke sikker å om jeg vil min 8-åring se de siste enda, og spesielt ikke de to siste som er veldig voldsomme. Jeg synes også 4-eren er ille fordi et barn dør i filmen, og det forundrer meg at så mange mener at det er helt ok underholdning for 8-åringer.

Anonymous poster hash: 74b52...ffa

Skrevet

Fint du bet hva som funker for andre barn..

Skrevet

Ikke gjør deg dummere enn nødvendig. Ditt barn er ikke spesielt i så måte.

Skrevet

Da jeg var 11 år så jeg Harry Potter (nr 1). Holdt på å dø av skrekk!!

Så nei... Skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal vise unger sånn dritt. Ikke alle unger sier at de blir redde, de skal være tøffe.....

Anonymous poster hash: 574fa...e34
Skrevet

Ikke gjør deg dummere enn nødvendig. Ditt barn er ikke spesielt i så måte.

Vi har valgt å se filmen før boka (nr 1) og det gjorde det langt lettere å følge historien da han hadde bilder i hodet av personene. ...det funket bra for han.

Men selvfølgelig er det feil i følge deg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...